2012-08-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Idag på lunchen satt jag och läse lite på facebook och såg att en vän hade "gillat" ett inlägg som hade fått över 100 000 likes, det handlade om en mamma som hade skrivit på Lisebergs facebooksida att hon var så nöjd eftersom dom hade fått ett så bra bemötande med sitt barn som lider av downs och autistisk. I texten stod det att vårdarna fick gå in gratis (låter väl rimligt) men dessutom så skulle alla i gänget få gå före i kön till alla karuseller bara för att det defekta barnet inte gillade att stå i kö!

Eftersom hennes meddelande till Liseberg fick över 100k likes så undrar jag om ni som sitter på ett anonymt forum tycker likadant? ska en människa med defekt få gå före i kön, en kö som vanligt folk har stått och träng sig i runt en timme för att få åka i en karusell. Vad hände med att alla är lika värda och alla ska behandlas lika dant?

Personligen går jag inte på tivolin men jag hade fan blivit galen om 4 personer hade fått gå före mig i varje karusell när jag själv har stått och svättats i en kö i närmre en timme, jag skiter fullstänigt i vad dom lider av jag har betalat lika mycket som dom och ska ha samma rätt!

http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=496476383715266&id=119312 944764947
Jag tycker att det är fint gjort av Liseberg att ge dem med handikapp möjlighet att njuta av de attraktioner som finns. Poängen med att alla är lika mycket värda och att alla ska behandlas likadant är inte att man ska skita i att handikappsanpassa samhället, utan att man ska hjälpa dem som behöver hjälp till att kunna leva ett lika fullt liv som oss andra. Det här barnet har ett sa svart handikapp att det krävs flera personer för att barnet ska kunna fungera i samhället, och om det enda sättet att lata detta barn kunna roa sig pa ett nöjesfält är att ga före i kön - da är det helt okej.

Om du tänker efter, skulle du verkligen vilja att det här barnet aldrig skulle kunna ga pa nöjesfält bara för att du inte vill att nagon ska tränga sig före dig i kön?

Citat:
Ursprungligen postat av Goseklumpen
Min sambos kusin har downs syndrom och vi var på Liseberg med hans föräldrar inte gick han före utan stod fint i led och väntade som alla andra.
Det är nog autismen i samband med downs syndrom som gjorde att det här barnet inte klarade av köer. Lite kaka pa kaka, sa att säga.

Citat:
Var ska man dra gränsen för att gå före i kön då? om jag har ont i ryggen ska jag med få gå före i kön? om där hade varit en klass med 10-15 barn med DS och deras 30+ vårdare, hade du lika glatt släppt förbi dom i kön?
Nej, men har du ont i ryggen har de förmodligen rullstolar att lana ut om du behöver, eller sa skulle du kunna be nagon i kön att "halla din plats" sa gar du och sätter dig och väntar pa att den personen kommer sa pass langt fram i kön att du kan ställa dig före eller efter.

Nu handlade det inte om en hel klass, utan om en person. Men ska jag vara ärlig hade jag inte haft nagra problem med om en hel klass handikappade fick ga före i kön heller. För mig är det en sadan skitsak, för dem är det arets jävla höjdpunkt.
Citera
2012-08-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Om du har ont i ryggen ska du inte vara där överhuvudtaget.

Okej men om jag ändrar det och säger att jag får ont i ryggen och blir våldsam om jag står still i en kö i längre än 30min ska jag få gå före då? fatta du min förklaring bättre nu?
Citera
2012-08-23, 13:59
Medlem
Goseklumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostpopz
Jag hoppas att du skämtar nu. Tänk på att dessa personer lider av en sjukdom hela sitt liv och du är frisk och inte kan tänkas offra några enstaka minuter för att låta dem gå före i kön. Skärp dig för f*n.

Så är det! Folk är för jävla egoistiska och dumma i huvudet för att fatta.
Som att vara förståndshandikappad inte redan är ett helvete för den drabbade?
Ska man trampa på den som ligger?
Citera
2012-08-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goseklumpen
Så är det! Folk är för jävla egoistiska och dumma i huvudet för att fatta.
Som att vara förståndshandikappad inte redan är ett helvete för den drabbade?
Ska man trampa på den som ligger?

Sverige ett land där man inte får lov att prata om invandrare, människor med defekt eller tjockisar för då är man dum i huvudet.
Citera
2012-08-23, 14:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Jag tycker att det är fint gjort av Liseberg att ge dem med handikapp möjlighet att njuta av de attraktioner som finns. Poängen med att alla är lika mycket värda och att alla ska behandlas likadant är inte att man ska skita i att handikappsanpassa samhället, utan att man ska hjälpa dem som behöver hjälp till att kunna leva ett lika fullt liv som oss andra. Det här barnet har ett sa svart handikapp att det krävs flera personer för att barnet ska kunna fungera i samhället, och om det enda sättet att lata detta barn kunna roa sig pa ett nöjesfält är att ga före i kön - da är det helt okej.

Det är inte Liseberg som bestämt detta utan kommunledningen som bestämt att alla handikappade som är så svårt handikappade att de behöver ledsagare skall få dessa förmåner. Dessutom behöver de inte följa längdgränserna utan kan t.ex. åka Kållerado även om de inte uppfyller minimilängden (120 cm tror jag det var).
Citera
2012-08-23, 14:05
Medlem
Citat:
Okej men om jag ändrar det och säger att jag får ont i ryggen och blir våldsam om jag står still i en kö i längre än 30min ska jag få gå före då? fatta du min förklaring bättre nu?

Då borde du sitta inspärrad.

Inte en chans i världen att ett barn med downs åker attraktionerna (Balder, Kanonen osv) som det brukar vara 15-30 min kö till. Antar att han har fått gå före i kön till tex. Radiobilarna där kön är max 2-3 minuter. Stör detta dej?
Citera
2012-08-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte Liseberg som bestämt detta utan kommunledningen som bestämt att alla handikappade som är så svårt handikappade att de behöver ledsagare skall få dessa förmåner. Dessutom behöver de inte följa längdgränserna utan kan t.ex. åka Kållerado även om de inte uppfyller minimilängden (120 cm tror jag det var).
Att de inte behöver följa säkerhetsreglerna känns som ett mycket korkat beslut.
Citera
2012-08-23, 14:16
Medlem
Jag förstår hur du tänker. men jag gillar även att detta är ett bevis för att alla inte är lika värda.
Eftersom alla inte är lika värda. Detta ger mig ett argument i den debatten.
Jag förstår även frågeställningen om vart man ska dra gränsen för vad som är okej för liknande situationer.
Drogmissbruk är ju också en sjukdom säger dom. Det är ju en sjukt dålig liknelse. Men man kan ju ta ADHD som exempel i stället, ska en unge med adhd få gå före i kön?
Citera
2012-08-23, 14:18
Medlem
Goseklumpens avatar
Citat:
Sverige ett land där man inte får lov att prata om invandrare, människor med defekt eller tjockisar för då är man dum i huvudet.

Hahahahaha.
Det handlar inte om att man inte får kritisera invandrare eller förståndshandikappade(utvecklingsstörd låter så fel) eller överviktiga.

Utan det handlar om din brist på empati går före en stackars förståndshandikappad persons rättighet att kunna leva som alla andra.
Han? ( osäker om det var en tjej eller kille ) begriper inte så kallade "sociala strukturer" så som att man väntar på sin tur.
Detta krävs inte en doktor examen att förstå detta.

Det blir tusen gånger lättare för alla att han går före i kön och får åka karusellen än att han skulle få ett utbrott. Jag kan säga att det är tusen gånger jobbigare än att ditt "problem" att vänta.
Citera
2012-08-23, 14:19
Medlem
Morgases avatar
Nu skrev hon ju dock inte att barnet inte gillade att stå i kö, utan kunde få panik då det var för mycket människor omkring, missade du skillnaden TS?

Lite irriterad skulle man nog kunna bli om man stått i kö länge men jag tycker att det ändå skulle vara okej i den situationen. Om Liseberg känner att de ibland vill ge "speciella" personer lite extra förmåner så är det väl deras rätt att göra det, om man så starkt ogillar det kan man väl gå till något annat nöjesfält?
Citera
2012-08-23, 14:27
Medlem
Kommer ihåg hur det var när jag var barn på Grönan och satte personbästa med att hinna med 7st Berg&Dal Bana, 5+ PopExpressen och 9 extreme. var på Liseberg för någon vecka sedan och hann med att åka sammanlagt 7 åk under en heldag. Det värsta som finns (imo) är att stå i kö och i kön till uppskjutet ~40-50min fick en Downie åka 3 gånger innan jag kom fram men det störde mig inte.

Mer förbannad på ineffektiv personal som lyckas köra iväg hundratals oanvända platser. I ren tristess räknade jag 20 åk på den där kanonen, eller vad det heter, där de lyckades fylla platserna 8 gånger av 20, varav 10 åk saknade två passagerare.

Det är en säkerhetsrisk att låta downisar (och även mig) stå och köa upp till 80min (Frittfall eller vad den heter, Atmos'fear'?) men jag vet precis vad som händer om man kör in en armbåge i lever/bakhuvud i en med-köare, det vet inte Mr Extra Kromosom.

Bra regler som skyddar oss andra men Liseberg borde ta en ordentlig titt på hur de bedriver sin verksamhet. Under all kritik.
Senast redigerad av galenkorean1 2012-08-23 kl. 14:39.
Citera
2012-08-23, 14:28
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Då kan man ju undra vad den egentliga längden för vissa attraktioner är. De tummar väl knappast på säkerheten för att handikappade ska kunna åka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in