Citat:
Jag tycker att det är fint gjort av Liseberg att ge dem med handikapp möjlighet att njuta av de attraktioner som finns. Poängen med att alla är lika mycket värda och att alla ska behandlas likadant är inte att man ska skita i att handikappsanpassa samhället, utan att man ska hjälpa dem som behöver hjälp till att kunna leva ett lika fullt liv som oss andra. Det här barnet har ett sa svart handikapp att det krävs flera personer för att barnet ska kunna fungera i samhället, och om det enda sättet att lata detta barn kunna roa sig pa ett nöjesfält är att ga före i kön - da är det helt okej.
Ursprungligen postat av Frankybody
Idag på lunchen satt jag och läse lite på facebook och såg att en vän hade "gillat" ett inlägg som hade fått över 100 000 likes, det handlade om en mamma som hade skrivit på Lisebergs facebooksida att hon var så nöjd eftersom dom hade fått ett så bra bemötande med sitt barn som lider av downs och autistisk. I texten stod det att vårdarna fick gå in gratis (låter väl rimligt) men dessutom så skulle alla i gänget få gå före i kön till alla karuseller bara för att det defekta barnet inte gillade att stå i kö!
Eftersom hennes meddelande till Liseberg fick över 100k likes så undrar jag om ni som sitter på ett anonymt forum tycker likadant? ska en människa med defekt få gå före i kön, en kö som vanligt folk har stått och träng sig i runt en timme för att få åka i en karusell. Vad hände med att alla är lika värda och alla ska behandlas lika dant?
Personligen går jag inte på tivolin men jag hade fan blivit galen om 4 personer hade fått gå före mig i varje karusell när jag själv har stått och svättats i en kö i närmre en timme, jag skiter fullstänigt i vad dom lider av jag har betalat lika mycket som dom och ska ha samma rätt!
http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=496476383715266&id=119312 944764947
Eftersom hennes meddelande till Liseberg fick över 100k likes så undrar jag om ni som sitter på ett anonymt forum tycker likadant? ska en människa med defekt få gå före i kön, en kö som vanligt folk har stått och träng sig i runt en timme för att få åka i en karusell. Vad hände med att alla är lika värda och alla ska behandlas lika dant?
Personligen går jag inte på tivolin men jag hade fan blivit galen om 4 personer hade fått gå före mig i varje karusell när jag själv har stått och svättats i en kö i närmre en timme, jag skiter fullstänigt i vad dom lider av jag har betalat lika mycket som dom och ska ha samma rätt!
http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=496476383715266&id=119312 944764947
Om du tänker efter, skulle du verkligen vilja att det här barnet aldrig skulle kunna ga pa nöjesfält bara för att du inte vill att nagon ska tränga sig före dig i kön?
Citat:
Det är nog autismen i samband med downs syndrom som gjorde att det här barnet inte klarade av köer. Lite kaka pa kaka, sa att säga.
Ursprungligen postat av Goseklumpen
Min sambos kusin har downs syndrom och vi var på Liseberg med hans föräldrar inte gick han före utan stod fint i led och väntade som alla andra.
Citat:
Nej, men har du ont i ryggen har de förmodligen rullstolar att lana ut om du behöver, eller sa skulle du kunna be nagon i kön att "halla din plats" sa gar du och sätter dig och väntar pa att den personen kommer sa pass langt fram i kön att du kan ställa dig före eller efter.
Ursprungligen postat av Frankybody
Var ska man dra gränsen för att gå före i kön då? om jag har ont i ryggen ska jag med få gå före i kön? om där hade varit en klass med 10-15 barn med DS och deras 30+ vårdare, hade du lika glatt släppt förbi dom i kön?
Nu handlade det inte om en hel klass, utan om en person. Men ska jag vara ärlig hade jag inte haft nagra problem med om en hel klass handikappade fick ga före i kön heller. För mig är det en sadan skitsak, för dem är det arets jävla höjdpunkt.