2012-02-24, 03:59
Medlem
Tack för länkarna, ska kolla runt lite där. Det nya och egentligen mest intressanta med detta ämne vore att fundera ut hur en rördragning kan genomföras i praktiken. Hur det ska borras, vilka material som behövs och hur lavan ska hindras att spruta ut. Inte bra att tillverka två vulkaner i onödan. Men hypotetiskt, bortsett från rörelsen i rymden, tror jag formen kanske ska vara ett omväxlande inverterat S liksom halvkapat men som en 8 om man ser båda flipparna. Kanske snarare som en stegvist speglad och ekermässigt roterad parabel (i C-form pm man bara ser ena fallriktningen) men det får mattesnillena räkna ut. Måste nog vara någon bändmekanism som styr röret mellan varje genomfall, gissningsvis. Då det tydligen finns så många trådar i ämnet, kanske denna bör flyttas till ett arkitekturforum (borrteknik och byggnadsmaterial i röret). Eller låtas försvinna ned i glömskans underkant...
Citera
2012-02-24, 09:46
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
För att den är det som bestämmer hur vi skulle kunna räkna ut detta. Låt mig förenkla:

Säg du har ett håll som är perfekt byggt så att kulan aldrig vidrör väggarna. Din kula kommer påverkas av gravitationen men även av corioliskrafter som beror på att jorden inte är byggt som ett ultimat inertialsystem. Om man tittar på det logiskt så blir det som de där "5 stålkulorna" som kan slå emot varandra men avtar med tiden och blir stilla igen. (Svängningsamplituden) Din kula kommer inte ut och den kommer inte tillbaka igen, utan den kommer stanna i centrum.

Nu kommer förvisso corioliskraften spela in.

Men hur i helvete får du in kvantmekanik i det hela? Har verkligen inget med det hela att göra.
Citera
2012-02-24, 10:46
Medlem
Motacilla.albas avatar
Nej den skulle inte falla rakt ned (med undatag om inte hålet gick mellan nord och sydpolen då den skulle rotera).

Den skulle rulla på den västra (tror jag) sidan av hålet. Detta beror på corioliskraften:

Länk till denna:
http://www.alltomvetenskap.se/print.aspx?article=262
Senast redigerad av Motacilla.alba 2012-02-24 kl. 10:50.
Citera
2012-02-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Är kraften i kulans acceleration tillräckligt stark för motverka tyngdkraften och så att kulan skulle pendla mellan hålen (en eller flera gånger)?

Acceleration är ingen kraft. Men en kraft, t.ex gravitationskraften, kan påverka en massa så denna börjar accelerera.
Citera
2012-02-24, 16:19
Medlem
Offsures avatar
Sådär, nu är de flesta trådarna om hål genom jorden sammanfogade.
/mod
Citera
2012-05-03, 03:30
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilok
Acceleration är ingen kraft. Men en kraft, t.ex gravitationskraften, kan påverka en massa så denna börjar accelerera.

Kommer med ett lite sent svar. Jo, jag tänkte faktiskt på det när jag hade skrivit det, men samtidigt var jag inte riktigt säker på hur jag skulle förklara sambandet rörelse och kraft. Fysik är inte, som sagt, mitt område.
Citera
2012-05-03, 07:29
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilok
Om vi ska vara petiga är inte gravitation någon kraft heller, utan bara en "skenbar effekt" av en krökt rumtid.
Citera
2012-05-03, 12:30
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Om vi ska vara petiga är inte gravitation någon kraft heller, utan bara en "skenbar effekt" av en krökt rumtid.

Om vi skall vara petiga är det du säger endast en hypotes. Inom kvantmekaniken försöker man förklara gravitationen som en kraft förmedlad av de ännu ej bevittnade gravitonerna.
Citera
2012-05-03, 15:57
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Om vi skall vara petiga är det du säger endast en hypotes. Inom kvantmekaniken försöker man förklara gravitationen som en kraft förmedlad av de ännu ej bevittnade gravitonerna.
Om vi ska vara ännu petigare är rumtidens existens bevisad vetenskapligt.
Citera
2012-08-22, 19:34
Medlem
Ramla igenom jordklotet

Om man skulle gräva ett brett hål, genom jorden, sen hoppar man ner (bortse från att det skulle vara varmt) och man hamnar på andra sidan jorden och håller i sig i kanten vid hålet.

Om man då skulle släppa taget, skulle man falla tillbaka då?

/ Fridens liljor
Citera
2012-08-22, 19:36
Medlem
Narkotikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Om man då skulle släppa taget, skulle man falla tillbaka då?

Ja.
Citera
2012-08-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkotikov
Ja.

Tack för ett berikande och innehållsrikt svar, väldigt vetenskapligt förklarat!

Då vet jag, lås tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in