2010-11-25, 22:22
Medlem
Grattis TS, du är den första som undrar det här...:

Vad skulle hända om man borrade ett hål genom jorden och hoppade ner i det?
Jätte hål rakt genom jorden
Göra hål genom jorden och släppa ner boll.
Om man skulle borra ett hål rakt genom jorden
Falla/borra/ramla genom jorden
Gräva ett hål genom jorden?
Om man gräver ett hål genom jorden...
Gräva till Kina?
Om du gräver ett hål...
Varför trillar inte kineserna av jorden?
Hål genom jorden.
Citera
2010-11-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Ponera att man skulle "pierca" jorden med en gigantisk cylinder som sträcker sig från jordskorpan tvärs genom hela jordens centrum till jordskorpan i en 180-gradig formation.
Ponera att jorden är perfekt sfärisk och att cylindern är "urgröpt".

Vad skulle hända ifall någon hoppade ner i hålet?

Min uppfattning är att den kinetiska energin skulle få en att röra sig likt y-kordinaten hos en sinuskurva där y=0 motsvarar jordens masscentrum, dvs där all gravitation sammanfaller.

Antagandet att jorden är ett klot medför att gravitationen drar lika hårt på alla håll.
En människa påverkas inte heller märkbart av de elektriska fältlinjerna.

Diskutera gärna vad som skulle hända ifall man resonerar utifrån att vi även har ett luftmotstånd, dvs avtagande hastighet. Hade man uppnått tyngdlöshet när man inte längre har någon hastighet?

Bra fråga! Newton ställde samma
http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtons_gravitationslag

Som det står i i länken så har teorin fått kritik för att den inte förklarar allt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nna_relativitetsteorin

Här förklarar Albert Einstein lite mer, men vad som är riktigt intressant är att man fortfarande inte har ett slutgiltigt svar som eliminerar all kritik och motsägelser.
Citera
2010-11-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw

Gräva till Kina?
Om du gräver ett hål...
Hål genom jorden.

Nu fick man allt på fingrarna ibland är man för bekväm dock

Tack för responsen, mod kan låsa
Citera
2010-11-25, 22:29
Medlem
ewallgs avatar
Bara för att flika in en sak. Om man skulle borra ett hål rakt igenom jorden skulle det ta 42 minuter att "falla till andra sidan". Förutsatt att man borrar hålet på ekvatorn.
Citera
2010-11-25, 23:18
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw

Gräva till Kina?
Om du gräver ett hål...
Hål genom jorden.
*Hänglås*

/Mod
Citera
2011-01-11, 00:48
Medlem
NLSNs avatar
Tankar om gravitation och cenrifugalkraft

( kunde inte bestämma mig vart jag skulle lägga denna tråden, kanske att den ska ligga i filosofi istället i sånna fall kan en snäll mod få flytta den åt mig. )

Låg i sängen och försökte sova igår och började tänka. Därav fick jag några funderingar som någon kanske kan svara på. :-)

Scenario 1: Tänk dig att jorden inte är fylld med magma och andra varma material utan jord eller sten. Någon snubbe får för sig att han ska borra ett helt rakt hål genom jordens absoluta mittpunkt och vidare ut på andra sidan. Tänk dig sedan att någon galen äventyrare hoppar ner i detta hål, hur långt efter mittpunkten (där gravitationen givetvis vänder) skulle han komma på sitt momentum från fallet (om det ens skulle gå fort i slutet?) innan han vänder? Det måste ju finnas något sätt att räkna på detta.
En annan tanke är hur lång tid det skulle ta innan man hänger stilla i mittpunkten "mellan gravitationerna".

Scenario 2: Som alla vet snurrar jorden runt sin engen axel. 1 varv är ett dygn osv, men vad skulle hända om jorden helt plötsligt skulle börja snurra dubbelt så fort?? Den uppenbara slutsatsen vi kan dra är ju att dygnet, veckan, månaden osv. skulle halveras i tid, men hur skulle det påverka oss förutom det? Skulle vi med hjälp av någon centrifugalkraft bli "lättare"?

Japp det var väl det jag hade hoppas på respons
Citera
2011-01-11, 00:57
Medlem
Bergsmyntans avatar
Det första scernariot har jag själv faktist funderat på, och jag tror att mannen som hoppar ner i hålet skulle åka från det ena hålet till det andra för att slutligen fastna i mitten.

Den andra tanken är ochså väldigt intressant, men jag antar att ett dygn skulle vara 12 timmar istället för 24 och världen skulle bli otroligt annorlunda.
Citera
2011-01-11, 01:08
Medlem
NLSNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsmyntan
Det första scernariot har jag själv faktist funderat på, och jag tror att mannen som hoppar ner i hålet skulle åka från det ena hålet till det andra för att slutligen fastna i mitten.

Jo precis i de banorna var jag också. Typ som en pingisboll som studsar mot marken för att slutligen stanna.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergsmyntan
Den andra tanken är ochså väldigt intressant, men jag antar att ett dygn skulle vara 12 timmar istället för 24 och världen skulle bli otroligt annorlunda.

Jo hur skulle växter och djur reagera tillexempel.
Citera
2011-01-11, 01:52
Medlem
Bergsmyntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NLSN
Jo precis i de banorna var jag också. Typ som en pingisboll som studsar mot marken för att slutligen stanna.

Exakt. Sen lär det ju ta lång tid att färdas från ena sidan till den andra, när han ska ut igen lär han få ta med sig mat för ett år och lite bergsbestignings hjälp.

Jo hur skulle växter och djur reagera tillexempel.

Bra fråga faktist. Har faktist inget svar på det. Men en annan tanke som jag hade var om man skulle snurra jorden jättefort åt samma håll. Skulle kalendern åka fram i tiden och även vi på jorden känna en liten tidsförändring.
Citera
2011-01-11, 02:26
Medlem
Gertrudssons avatar
Det beror på hur mycket mannen ifråga väger och beroende på om tyngdkraften blir starkare när han närmar sig cenrum av jordklotet. Finns många variabler som kan spela roll på utgången, men med rätt siffror går det att räkna ut ganska exakt i teorin. Maximal fallhastighet är: Kvadratroten ur 2*Vikt*G)/(luftmotståndskoifficent* ämnesdensitet*frontarea. Beroende på hur strömlinjeformad kroppen är så uppnås en maximal fallhastighet på mellan ca. 220 km/h och 320 km/h. Du accelererar med 9,81 m/s, så det tar ca. 6.1 s att uppnå 200 km/h som är en fallsträcka på 55 m/s.

Eller på ren Svenska: Ta 2 lika långa gummiband. Fäst en studsboll exakt mitt imellan. Fäst en ände i takt och en i golvet. Dra bollen åt sidan, så får du ungefär samma resultat. Liten bromsverkan för gravitationen nedåt får du räkna bort.
Citera
2011-01-11, 03:32
Medlem
spacejoints avatar
scenario 1 har jag hört i en dokumentär.
det skulle totalt ta ca 90minuter.
45minuter fallande till mitten, och 45minuter bromsande fall ut ur jordens mitt.
Citera
2011-01-11, 14:16
Medlem
NLSNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrudsson
Det beror på hur mycket mannen ifråga väger och beroende på om tyngdkraften blir starkare.........

Eller på ren Svenska: Ta 2 lika långa gummiband. Fäst en studsboll exakt mitt imellan. Fäst en ände i takt och en i golvet. Dra bollen åt sidan, så får du ungefär samma resultat. Liten bromsverkan för gravitationen nedåt får du räkna bort.

Det har du fan rätt i. Hade inte själv funderat med riktigt lika många variabler.
Gummibandsexemplet Var mycket bättre än mitt exempel

Citat:
Ursprungligen postat av spacejoint
scenario 1 har jag hört i en dokumentär.
det skulle totalt ta ca 90minuter.
45minuter fallande till mitten, och 45minuter bromsande fall ut ur jordens mitt.

Hmm ok. Fatta najs och falla i 1,5 timme.
Någon som vet hur långt det är rakt igenom jordens mittpunkt förövrigt??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in