( kunde inte bestämma mig vart jag skulle lägga denna tråden, kanske att den ska ligga i filosofi istället i sånna fall kan en snäll mod få flytta den åt mig.

)
Låg i sängen och försökte sova igår och började tänka. Därav fick jag några funderingar som någon kanske kan svara på. :-)
Scenario 1: Tänk dig att jorden inte är fylld med magma och andra varma material utan jord eller sten. Någon snubbe får för sig att han ska borra ett helt rakt hål genom jordens absoluta mittpunkt och vidare ut på andra sidan. Tänk dig sedan att någon galen äventyrare hoppar ner i detta hål, hur långt efter mittpunkten (där gravitationen givetvis vänder) skulle han komma på sitt momentum från fallet (om det ens skulle gå fort i slutet?) innan han vänder? Det måste ju finnas något sätt att räkna på detta.
En annan tanke är hur lång tid det skulle ta innan man hänger stilla i mittpunkten "mellan gravitationerna".
Scenario 2: Som alla vet snurrar jorden runt sin engen axel. 1 varv är ett dygn osv, men vad skulle hända om jorden helt plötsligt skulle börja snurra dubbelt så fort?? Den uppenbara slutsatsen vi kan dra är ju att dygnet, veckan, månaden osv. skulle halveras i tid, men hur skulle det påverka oss förutom det? Skulle vi med hjälp av någon centrifugalkraft bli "lättare"?
Japp det var väl det jag hade hoppas på respons