2012-08-08, 13:32
Medlem
Hur många kommer ta livet av sig av ren rädsla för undergången i år?
Det är något jag har funderat på. 21-12-2012, blir det stora rubriker på Aftonbladet då?

Citera
2012-08-08, 13:47
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemreset
Hur många kommer ta livet av sig av ren rädsla för undergången i år?
Det är något jag har funderat på. 21-12-2012, blir det stora rubriker på Aftonbladet då?

Finns säkert någon enstaka sekt som kommer begå massjälvmord. Fanns ju en 'domedagssekt' som tog livet av sig precis innan år 2000
Citera
2012-09-01, 11:09
Medlem
Tror inte på någon jävla undergång. Dock är det möjligt att en större solstorm inom en kort framtid kommer slå ut en hel del elektronik världen över vilket kan komplicera våran vardag som vi har idag i vårat moderna samhälle. Men det vet vi ju inte om händer fören det händer so what to do
Citera
2012-11-01, 00:31
Medlem
Jordens undergång 2012

Som ni alla säkert har hört ska enligt maya indianerna jorden gå under nu i december 2012. Har inte riktigt funderat över detta förens jag såg något skrivet om att de hade förutspått att det skulle bli översvämningar i New York i oktober och som även var med i filmen 2012, så jag undrar är denna förutsägelse bara snack eller finns det faktiskt fakta osv som säger att jorden går under om två månader? Eller rättare sagt tror ni på detta?
Citera
2012-11-01, 00:37
Medlem
Freddex4s avatar
Var det så pass att de förutspådde översvämmningar i just NY? Lite kusligt i så fall...

Men hursomhelst så tror jag ändå inte att jorden går under i år. Förhoppningsvis har man hunnit leva livet fullt ut och lämnat jordelivet innan det sker...
Citera
2012-11-01, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddex4
Var det så pass att de förutspådde översvämmningar i just NY? Lite kusligt i så fall...

Ja tydligen!!
Men hursomhelst så tror jag ändå inte att jorden går under i år. Förhoppningsvis har man hunnit leva livet fullt ut och lämnat jordelivet innan det sker...
Exakt, jag vill inte tro det eftersom jag vill leva länge och lyckligt men lite läskigt är det med dessa förutsägelser...
Citera
2012-11-01, 00:43
Medlem
Division.Bells avatar
Är det inte bara så att kalendern tar slut vid precis denna tid?

Bedriften att göra en oändlig kalender vore ännu större än att förutspå jordens undergång
Citera
2012-11-01, 00:44
Medlem
Ragwings avatar
Nej, jag tror inte på det och för övrigt så har Mayaindianerna inte förutspått att världen ska gå under, faktum är att de har en enhet för tideräkning som heter alautun och motsvarar 63 123 288 solår:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mayakalendern

Från samma artikel som ovan:
Citat:
Det finns många myter om Maya-kalendern, den vanligaste att den tar slut år 2012.[5] Så är inte fallet, som redovisas ovan. Det som händer 2012 är endast att baktun nummer 13 tar slut, och för första gången i Maya-historien fullbordas en "stor årscykel" sedan deras tideräknings början. Kalendern fortsätter sedan med baktun 14.
Citera
2012-11-01, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Division.Bell
Är det inte bara så att kalendern tar slut vid precis denna tid?

Bedriften att göra en oändlig kalender vore ännu större än att förutspå jordens undergång

Jo, men att jorden skulle gå under samtidigt som kalendern tar slut är ju liksom hela grejen.
Citera
2012-11-01, 00:49
Medlem
Division.Bells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breezybrown
Jo, men att jorden skulle gå under samtidigt som kalendern tar slut är ju liksom hela grejen.

enligt vem? Filmen 2012 ?

Cykeln tar slut, eller "eran" om du så vill, vi ska in i en ny era menas det.. Finns ingenting som tyder på att detta skulle vara domedagen
Citera
2012-11-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Division.Bell
enligt vem? Filmen 2012 ?

Cykeln tar slut, eller "eran" om du så vill, vi ska in i en ny era menas det.. Finns ingenting som tyder på att detta skulle vara domedagen

Det är så det har målats upp, att domedagen kommer nu i december. Har jag fel är jag bara tacksam. I detta sammanhang.
Citera
2012-11-01, 01:22
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breezybrown
Det är så det har målats upp, att domedagen kommer nu i december. Har jag fel är jag bara tacksam. I detta sammanhang.
Det målas upp så ja.

Men precis som att du och jag behöver köpa nya kalendrar varje år att sätta på väggen, så verkar Mayakalendern ta slut detta året.

Det känns som att det är mer troligt att de inte kunde göra en oändlig kalender, så den tog slut någonstans.
Om den börjar om vet jag ej.

Men skulle jorden gå under av någon form av naturkatastrof i sådant stort format som påstås, så borde man redan nu se tecken på det tycker jag, visserligen är inte jag någon expert.

Mig veterligen så sker inte saker och ting på en kvart utan att man har instrument som kan ge en hint om vad som komma skall, och nu är det väl knappt två månader kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in