• 1
  • 2
2012-07-26, 15:06
Bannlyst
Jag är väldigt noga med utförande så det finns ingen risk att jag är bananböjare. Snarare tvärtom.

Har på sistone kört styrkeutförande för att variera mig, har tränat i några år. Detta med marklyft kommer dock ständigt tillbaks och spökar.

Har en kompis som inte är lite övernojig och verkligen propagerarför svank. Saken är att jag kan skapa ganska stor svank och lyfter med det. Är livrädd för bananrygg, men nu är ju saken att ryggen ska vara rak..

Hur fan ska man kunna maxlyfta och samtidigt hålla ryggen rak. Så fort jaglyfter så får jag för mig att jag ser ut som en banan. Man kan inte kolla under lyftet heller (då det är skadligt).
Men ryggen ska vara rak och inte svankad?
Hur ska man uppnå formen när man har ländryggen rak och övre ryggen böjd (detta är optimala och det sättet som gör att man kan lyfta tyngst).

Får verkligen noja över dessa jävla marklyften.

Köra bicepscurl och ryggmaskiner är inte ett alternativ.
Citera
2012-07-26, 15:15
Medlem
SiSeniors avatar
Rygg ska ha en naturlig svank, och eftersom det är individuellt hur mycket vi har kan det bli mer svank hos vissa och lite mindre hos andra.
Citera
2012-07-26, 15:15
Medlem
Marklyft tar väl inte i biceps?
Citera
2012-07-26, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Rygg ska ha en naturlig svank, och eftersom det är individuellt hur mycket vi har kan det bli mer svank hos vissa och lite mindre hos andra.

Ja men när jagkör så svankar jag så mycket jag kan i bottenläget och sen har jag den formen i lyftet.
Citera
2012-07-26, 15:17
Medlem
dauits avatar
jag har ett ord för dig, öva öva öva, marklyft är förmodligen den övningen som folk har svårast att få till tekniken helt rätt och därför är det många som avstår från den.

jag kan bara tipsa dig om videos så länge, som t.ex. denna https://www.youtube.com/watch?v=1nRRlk6264I. det finns ett annat sätt också, filma när du gör marklyft så kan vi lättare bedöma ditt utförande och rätta dig därefter!
Citera
2012-07-26, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mangkulturen
Ja men när jagkör så svankar jag så mycket jag kan i bottenläget och sen har jag den formen i lyftet.

Man måste väl ha en konstig rygg om den formen man får när man svankar som allra mest leder till att man får en rak rygg vid marklyft.
Citera
2012-07-26, 15:19
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

Vad är problemet med det så länge du inte tappar ryggen?
Citera
2012-07-26, 15:21
Medlem
Vet inte om du är tjej eller kille men på tjejer är det sexigt med svank! A la Victoriasecretängel svank
Citera
2012-07-26, 18:47
Bannlyst
Citat:
Vad är problemet med det så länge du inte tappar ryggen?

En för stor svank är lika skadligt som att bananlyfta.
Citera
2012-07-26, 20:46
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
En för stor svank är lika skadligt som att bananlyfta.

Hur mycket svankar du egentligen? Inte lust att filma utförandet?
Citera
2012-07-26, 21:04
Bannlyst
Citat:
Hur mycket svankar du egentligen? Inte lust att filma utförandet?

Vad menar du med att tappa ryggen?
Ryggen ska vara rak, men om jag kan svanka ordentligt mycket så kommer jag ligga mellan två ytterligheter. Bananrygg och svank, det blir ju jättesvårt för mig att hålla en rak rygg då, om ni förstår vad jag menar.
Citera
2012-07-27, 10:32
Medlem
freyas avatar
Börja filma dina marklyft, lätta som tunga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in