Kawa gråter över att ha kränkts av feministkollegorna.
http://nojesguiden.se/artiklar/kronika-vita-krankta-man
Citat:
"Det är svårt att hantera det manliga egot ibland. Jag brukar själv känna hur det sticker till lite när en kvinnlig vän fått nog av sexism eller råkat illa ut på grund av någon man och desperat slänger ur sig något generaliserande om män. Ibland tänker jag Hen känner mig, hen vet att jag inte är en idiot, varför säger hen så om alla män?"
Jag upplever Kawa som en omogen individ med låg självkänsla och stort bekräftelsebehov. Genom att inta rollen som en mobbare så får han en tillfällig och stark känsla av upprättelse och bekräftelse av sin egen överlägsenhet. Precis som varje mobbare väljer han den svaga i gruppen att attackera, mobbare är fega och situationister.
I skydd av att han själv inte är vit ingår han en ohelig allians med feministerna. Den gemensamma fienden är den vite mannen. Men Kawa har fått sin plats på nåder, han är ju född man. Detta urholkar hans skeva och grandiosa världsbild och blir bränsle för ytterligare hatattacker mot vita män. Ett starkt behov av att bevisa för sin omgivning att han är en genuin medkämpe i rädsla för att avslöjas som sitt sanna jag.
I Kawa bor det en liten rädd pojke som är ledsen över att flickorna mobbar honom och belägger honom med en kollektiv skuld som han inte kan besegra. "Men jag är inte vit!!!" skriker Kawa. Titta på mig och min hudfärg. Den vite mannen förtrycker mig med! (Trots att han och hans familj fick skydd av den vite mannen i Sverige från förföljelse i hemlandet samt skolgång, sjukvård, demokrati osv.) Jag hatar dem minst lika mycket som er!!! Släpp in mig i klubben, jag är då minsann inte vit!!!
Men Kawas akilleshäl är att han generaliserar alla vita män för att själv framstå som bättre. Trots det är han medveten om att skulle man generalisera precis som honom så skulle han generaliseras i egenskap av kurd. Kurderna som i Sverige gjort sig kända för just hedersmord på just flickor.
1986 - Mordet på Bafreen Fatah (kurd (Irak))
1996 - Mordet på Sara Abed Ali (kurd (Irak))
1999 - Mordet på Pela Atroshi (kurd (Irak))
2002 - Mordet på Fadime Sahindal (kurd (Turkiet))
2010 - Mordet på Jian Subhi Aref (kurd (Irak))
2012 - Mordet på Maria Barin Aydin (kurd (Irak)
Jag tror att Kawa inser problematiken med att generalisera vita män och belägga dem med en kollektiv skuld kontra generalisera kurder och belägga dem med en kollektiv skuld. Samt att samtidigt liera sig med feministkollektivet i Sverige.
Men ju oftare och mer intensivt Kawa ropar ut sitt hat mot vita män, ju större chans att vi missar hans uppenbara akilleshäl. Ja, man kan ju alltid hoppas, eller hur Kawa?
Väx upp och sluta mobba.