• 1
  • 2
2012-07-23, 00:45
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmpz
Hej.
Jag och min bror har ärvt ett hus av våran mamma och det är så att min bror och hans fru vill köpa ut mig från huset. Huset är värt ca 6 miljoner (värderat av mäklare), men det följer också med ett lån på huset (400 000kr).

Jag anser att vi betalar halva lånet var och min bror köper ut mig för 3 miljoner kronor. Men han kommer och påstår att jag ska betala reavinstskatten och lagfart med mera. Så jag skulle endast få ca 2,25 miljoner kr för min andel på huset.

Jag tycker detta är väldigt skumt, någon som vet vad som verkligen gäller? Tack på förhand.

Massor av galna råd i tråden.

Först och främst vill jag veta om det redan har skett ett arvskifte?

Vad jag kan gissningvis kan utläsa så har inte det skett än.

Då ser man till att din bror tilldelas fastigheten i arvskiftet medans du erhåller en s k
arvskifteslikvid vilket innebär att din bror tar över den latenta reavinstskatten.

Arvskifteslikviden är då skattefri eftersom fastighet som överlåtits på grund av arvskifte genom arvskifteslikvid anses i sin helhet förvärvad genom arv.

Man gör samma typ av värdering som man brukar göra vid bodelning vid skilsmässa.

Man enas först om ett värde, sen räknar man bort eventuell latent reavinstskatt som skulle
uppstått om man nu hade sålt egendomen istället, från det räknas man även bort fiktiva
försälningskostnader såsom mäklararvode m.m.

Ta hjälp av en advokat (kostar alltid lite extra ) eller annan
på området kunnig jurist för uträkning (ni verkar ju vara övrens om värdet och då är
resten ganska enkelt att räkna fram) och upprättandet av handlingarna.)

Din bror har rätt, men jag kan inte svara på om summan 2,25 milj är korrekt men den låter
rimlig om det är en rejäl latent reavinst som ligger med beräkningen.
Citera
2012-07-23, 02:09
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Massor av galna råd i tråden.

Först och främst vill jag veta om det redan har skett ett arvskifte?

Vad jag kan gissningvis kan utläsa så har inte det skett än.

Då ser man till att din bror tilldelas fastigheten i arvskiftet medans du erhåller en s k
arvskifteslikvid vilket innebär att din bror tar över den latenta reavinstskatten.

Arvskifteslikviden är då skattefri eftersom fastighet som överlåtits på grund av arvskifte genom arvskifteslikvid anses i sin helhet förvärvad genom arv.

Man gör samma typ av värdering som man brukar göra vid bodelning vid skilsmässa.

Man enas först om ett värde, sen räknar man bort eventuell latent reavinstskatt som skulle
uppstått om man nu hade sålt egendomen istället, från det räknas man även bort fiktiva
försälningskostnader såsom mäklararvode m.m.
Hmmm.... det är bra tänkt! Då slipper man väl stämpelskatten också som annars skulle tillkommit om det båda ärvt huset och TS sedan sålt huset?
Citera
2012-07-23, 07:11
Medlem
borrizs avatar
Hur vet ts att huset är värt 6 millar?
Har du tillgång till nycklarna så låt en mäklare värdera huset; är det värt mer enl värderingen så ta upp det med brorsan annars tidger du atilla.
Citera
2012-07-23, 07:47
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hur vet ts att huset är värt 6 millar?
Har du tillgång till nycklarna så låt en mäklare värdera huset; är det värt mer enl värderingen så ta upp det med brorsan annars tidger du atilla.
Det står i TS att det är värderat av mäklare.
Citera
2012-07-23, 10:09
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hmmm.... det är bra tänkt! Då slipper man väl stämpelskatten också som annars skulle tillkommit om det båda ärvt huset och TS sedan sålt huset?

Japp. Det blir ingen stämpelskatt samtidigt man inte löser ut en latent reavinstskatt.

Det blir bara en expeditionsavgift på 825 kr hos Lantmäteriet.

Det här är egentligen ganska enkla saker och man får ju utgå att TS och hans bror har anlitat
profesionella förrättningsmän för själva bouppteckningen och då är detta inget problem.
Citera
2012-07-23, 10:12
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, stämpelskatt tas inte ut vid ett normalt arvsskifte. Däremot får man betala expeditionsavgift på 825 kronor för att få lagfart.

Edit: Pucktvåa.
Citera
2012-07-23, 10:35
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Det står i TS att det är värderat av mäklare.
en andra åsikt kan vara guld värd, ingen vet ifall den värderande mäklaren är polare med brorsan.
Citera
2012-07-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
en andra åsikt kan vara guld värd, ingen vet ifall den värderande mäklaren är polare med brorsan.
mäklaren är vald av bror, inget arvsskifte har skett, värdet är uppskattat som startsumma vid bud (attraktivt område)
Senast redigerad av emmpz 2012-07-23 kl. 22:17.
Citera
2012-07-24, 07:25
Medlem
borrizs avatar
Citat:
mäklaren är vald av bror, inget arvsskifte har skett, värdet är uppskattat som startsumma vid bud (attraktivt område)
Då har du inten tid att förlora, utan skynda dig att få en egen värdering gjord så att brorsan inte blåser dig. Tror nog att du behöver lite bättre rådgivning än vad du kan få här på Flashback, därför är kostnaden för en advokat väl investerade pengar.
Reavinstskatten är inte aktuell vid detta tillfälle utahusetn den får han stå för när han säljer
Citera
2012-07-25, 19:33
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:

Då har du ett utmärkt svar av Mihailovic.

Tänk bara på att inte köpa vilka beräkningar av reavinstskatten som helst. Har din mamma haft huset länge lär det finns stort intresse att göra avdrag för förbättringsutgifter och tillbyggnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in