2012-07-23, 00:45
Citat:
Ursprungligen postat av emmpz
Hej.
Jag och min bror har ärvt ett hus av våran mamma och det är så att min bror och hans fru vill köpa ut mig från huset. Huset är värt ca 6 miljoner (värderat av mäklare), men det följer också med ett lån på huset (400 000kr).
Jag anser att vi betalar halva lånet var och min bror köper ut mig för 3 miljoner kronor. Men han kommer och påstår att jag ska betala reavinstskatten och lagfart med mera. Så jag skulle endast få ca 2,25 miljoner kr för min andel på huset.
Jag tycker detta är väldigt skumt, någon som vet vad som verkligen gäller? Tack på förhand.
Jag och min bror har ärvt ett hus av våran mamma och det är så att min bror och hans fru vill köpa ut mig från huset. Huset är värt ca 6 miljoner (värderat av mäklare), men det följer också med ett lån på huset (400 000kr).
Jag anser att vi betalar halva lånet var och min bror köper ut mig för 3 miljoner kronor. Men han kommer och påstår att jag ska betala reavinstskatten och lagfart med mera. Så jag skulle endast få ca 2,25 miljoner kr för min andel på huset.
Jag tycker detta är väldigt skumt, någon som vet vad som verkligen gäller? Tack på förhand.
Massor av galna råd i tråden.
Först och främst vill jag veta om det redan har skett ett arvskifte?
Vad jag kan gissningvis kan utläsa så har inte det skett än.
Då ser man till att din bror tilldelas fastigheten i arvskiftet medans du erhåller en s k
arvskifteslikvid vilket innebär att din bror tar över den latenta reavinstskatten.
Arvskifteslikviden är då skattefri eftersom fastighet som överlåtits på grund av arvskifte genom arvskifteslikvid anses i sin helhet förvärvad genom arv.
Man gör samma typ av värdering som man brukar göra vid bodelning vid skilsmässa.
Man enas först om ett värde, sen räknar man bort eventuell latent reavinstskatt som skulle
uppstått om man nu hade sålt egendomen istället, från det räknas man även bort fiktiva
försälningskostnader såsom mäklararvode m.m.
Ta hjälp av en advokat (kostar alltid lite extra

på området kunnig jurist för uträkning (ni verkar ju vara övrens om värdet och då är
resten ganska enkelt att räkna fram) och upprättandet av handlingarna.)
Din bror har rätt, men jag kan inte svara på om summan 2,25 milj är korrekt men den låter
rimlig om det är en rejäl latent reavinst som ligger med beräkningen.