Hur kan en film om en seriefigur som "Batman" överhuvudtaget ses som en så bra film att man kan ge toppbetyg i klass med historiska toppfilmer?
Vad spelar det för roll, överhuvudtaget? En bra film är en bra film, oavsett om den är baserad på serietidningar eller ej. Och, serietidningar är fan ingen konstform man ska spotta på, då det finns massor med intelligenta verk inom ämnet ( Watchmen, som exempel. ).
Sen att du betygsätter en film som du inte ens har sett är totalt efterblivet. Det är som att säga att skit smakar gott, utan att ha smakat det!
Första halvtimmen av filmen var jag lite småskeptisk (trots den magnifika öppningsscenen) då det var mycket karaktärer som visades fort, det klipptes ofta mellan scener och det kändes som man hade kunnat arbeta lite mer på ljudet, som var dåligt pålagt i vissa scener (tyckte jag i alla fall). Sedan blir filmen bara bättre och bättre. Jag hade redan på känn innan att detta skulle bli den bästa i trilogin.
Fantastiskt manus overall, riktigt välgjorda karaktärer (förutom Selina Kyle som hade kunnat gjorts bättre, eller inte tagits med alls känner jag rent spontant), högt tempo hela filmen igenom och längden (ca 2 h och 40 min) var helt perfekt, det var mycket som behövdes tas med och förklaras.
Twisten med Miranda Tate var riktigt bra och oväntad och förstörde inget.
Jag var övertygad redan innan jag såg filmen att Batman skulle dö, men att lura publiken och låta honom leva måste jag erkänna att jag inte var riktigt med på. Väldigt skickligt gjort.
Småsaker jag störde mig på:
Catwoman, lite för enformigt med klämkäcka kommentarer och att hon aldrig får stryk och den första halvtimmen av filmen, som jag nämnde ovan.
Att Jokern inte blev nämnd över huvud taget trots att Harvey Dent blev det.
Samt tyckte jag att Bane dog (?) lite för hastigt
Favoritscener:
När Batman dyker upp för första gången, på riktigt.
När Bane slår skiten ur Batman.
När Bruce Wayne flyr från fängelset och man får höra tema-låten.
När Scarecrow får leka domare.
Stark 4/5
Senast redigerad av BillTheButcher 2012-07-25 kl. 00:08.
Måste smälta filmen först så en riktig recension kommer på lördag då jag sett om den. Det jag kan säga nu är att trots en spretig första halva, så vinner filmen över en den andra halvan, och de sista fem minutrarna är... som Batmans saga ska sluta.
Just sett den, riktigt bra action men knappast ett mästerverk, tyckte i stort sett samma om The Dark Knight, bra action men knappast det mästerverk folk vill få den till.
Men om Dark Knight Rises.
+ Bane, riktigt stort plus faktiskt, tyckte han var en riktigt cool skurk o Tom Hardy passade perfekt.
+ Action, första o sista scenerna var riktigt häftiga.
+ Freeman, Bale, JGL var som vanligt bra.
+ Slutet
- Dom kvinnliga karaktärerna, tyckte Catwoman var ganska fånig, och hon som var med i Inception brydde jag mig inte nämnvärt om.
- Fängelsescenerna kändes ganska fåniga, ska inte avslöja för mycket men kändes inte riktigt logiskt.
- Alfred, gillade honom i första o andra filmen, här var han bara gnällig o ivägen.
Är väl första intrycken, ger den nog en 8/10. Bra film, bra action o bra flyt genom hela filmen, känns bara som det saknas något extra genom filmen.
Filmen var jättebra! Skitcoolt att polisen i början visade sig vara Batmans medhjälpare Robin. Och att Batman hamna i en grotta när Bane tog honom och lyckades fly efter tre försök. Blev ledsna när Batman dog i slutet, men han dog såklart inte som det visade sig i slutet! och Batman och Catwoman blev tillsammans.. Så jävla gulligt! Miranda visade sig vara medhjälpare till Bane. Vilken fitta!
Sorry!
Senast redigerad av fittungen 2012-07-25 kl. 00:34.
Första halvan är som sagt rätt svag med väldigt mycket lökiga moment. När Bane ger Batman stryk var väldigt bra dock. Andra halvan är verkligen bäst och jag önskar att första halvan hade varit lika bra.
Nolan gör lite samma problem som med förra filmen att han slänger in alldeles för många karaktärer som vi ska bry oss om men som inte gör särskilt mycket och som senare glöms bort.
Hur kan en film om en seriefigur som "Batman" överhuvudtaget ses som en så bra film att man kan ge toppbetyg i klass med historiska toppfilmer? På sin höjd en bra actionfilm värd 7,5 i sämsta fall (troligt) en gigantisk flopp/upprepning som är värd 4.
Mitt betyg (utan att ha sett filmen) är 5,5 ,återkommer i tråden om jag orkar se den och mitt betyg då ändras.
Du är en väldigt pretentiös människa jag, utan att ha träffat dig, ger 1/10 i betyg.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!