2012-07-20, 09:24
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Bara för att SLV rekommenderar något betyder inte att det är dagsfärskt och helt korrekt. Dom rekommendationer har många år på nacken och många nya studier har kommit sedan dess. Det skulle inte förvåna mig om vi får se en förändring av just dessa rekommendationer inom 10år.
Det är mycket möjligt, jag motsätter mig inte det alls. Men som jag poängterade så förespråkar jag själv LCHP framför LCHF pga av att även om det må finnas forskning som pekar i olika riktningar rörande LCHF ändock faktiskt finns forskning som pekar på att det kan finnas uppenbara nackdelar med det. Något som inte kan sägas om en LCHP diet.

Till er som går på en LCHF-diet:
Gör hur ni vill, det är er egen kropp det gäller. Men håll gärna lite koll på era värden om ni har möjlighet (inte enbart vikten då alltså).
Citera
2012-07-20, 09:27
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Vilken forskning?
Bl.a. en studie utförd av Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet vilket jag nämnde i nåt inlägg högre upp.

Citat:
Jaså? Vad är enorma doser? Du verkar inte vara speciellt insatt i hur LCHFare med koll äter.
Större doser än vad som får anses som normalt förutsatt att man äter en varierad kost.
Citera
2012-07-20, 09:46
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nhetik
Oh btw, många säger att light-läsk är OK på lchf-diet eftersom det inte innehåller några kolhydrater. Det är bullshit för att när du dricker sötningsmedel så "lurar" du kroppen att du dricker socker och då börjar kroppen producera insulin = lika dåligt som att dricka vanlig läsk.

Finns inga belägg för det påståendet. Jag trodde detsamma i min enfald när mina kunskaper var lite ur tiden och delvis baserade på träningsprofilers egna slutsatser och fantasier.

Drick hur mycket light-läsk du vill, det påverkar inte insulinet och inga undersökningar av kvalitet styrker att det skulle vara skadligt för människor.

Vi har sugit i oss aspartam sedan början av åttiotalet och skulle det vara skadligt så skulle mångas hjärnor vara sönderfrätta för länge sedan. Någonstans läste jag att det bildades, jag tror det var metanol, när aspartamet bröts ner. Tydligen visade det sig att samma händer vid förtäringa av fruktjuicer.
Citera
2012-07-20, 09:47
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverridge
Bl.a. en studie utförd av Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet vilket jag nämnde i nåt inlägg högre upp.

Större doser än vad som får anses som normalt förutsatt att man äter en varierad kost.

Du får gärna bifoga en länk till den studien eller åtminstone hänvisa till dess fulla namn så vi kan hitta den. "En studie utförd av Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet" är inte särskilt specifikt.
Citera
2012-07-20, 10:16
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Länka den.

Citat:
Jaså? Källa på det tack! Du skriver en massa skit.

Som sagt, på populationsnivå är det en sak, på individnivå blir det något annat.
Citera
2012-07-20, 10:56
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Du får gärna bifoga en länk till den studien eller åtminstone hänvisa till dess fulla namn så vi kan hitta den. "En studie utförd av Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet" är inte särskilt specifikt.
Jag har dessvärre ingen direktlänk till den då den inte finns tillgänglig på nätet.

Citat:
Jaså? Källa på det tack! Du skriver en massa skit.
Hoppsan, öm tå?

Jag säger inte att jag har rätt och ni har fel så tagga ner lite, det jag bad er om var att inte förlita er enbart på EN sida av det hela utan samla lite mer info från andra håll och kanter också samt att ni är försiktiga och studerar era egna värden.

Jag respekterar att ni fattat ett beslut som fungerar för er och att ni kämpar för att nå ert mål, hetsiga känslor kommer som ett brev på posten i samband med det. Var bara lite extra aktsamma då det finns forskning som pekar både på hälsosamma samt skadliga aspekter av dieten.
Citera
2012-07-20, 11:52
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Hoppsan, öm tå?

Jag säger inte att jag har rätt och ni har fel så tagga ner lite, det jag bad er om var att inte förlita er enbart på EN sida av det hela utan samla lite mer info från andra håll och kanter också samt att ni är försiktiga och studerar era egna värden.

Jag respekterar att ni fattat ett beslut som fungerar för er och att ni kämpar för att nå ert mål, hetsiga känslor kommer som ett brev på posten i samband med det. Var bara lite extra aktsamma då det finns forskning som pekar både på hälsosamma samt skadliga aspekter av dieten.
När folk skriver skit så ja?

En sida? Vilken sida? www.traningslara.se - Där kan du söka och kolla lite om mättat fett.

Vilket beslut är det jag tagit nu igen?

Vart i ligger problemet med att äta mättat fett om man håller nere omega-6-intaget och ens blodvärden blir bättre? För det är det som är riktig LCHF. Hålla en bra ratio mellan omega-3 och -6, mättat fett och viktnedgång. Visa mig vart det finns rapporter som säger att det är dåligt!
Citera
2012-07-20, 11:59
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
När folk skriver skit så ja?

En sida? Vilken sida? www.traningslara.se - Där kan du söka och kolla lite om mättat fett.

Vilket beslut är det jag tagit nu igen?

Vart i ligger problemet med att äta mättat fett om man håller nere omega-6-intaget och ens blodvärden blir bättre? För det är det som är riktig LCHF. Hålla en bra ratio mellan omega-3 och -6, mättat fett och viktnedgång. Visa mig vart det finns rapporter som säger att det är dåligt!
Din aggression och hetsighet över en så trivial kommentar som jag skrev tyder på osäkerhet i dina beslut/åsikter! Tagga ner lite nu, jag har inte anklagat någon för något utan uppmanade endast till försiktighet genom koll på värden.
Citera
2012-07-20, 12:52
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Vilken sida? www.traningslara.se - Där kan du söka och kolla lite om mättat fett.
Jag har nu kollat in den nu och det är en hemsida som drivs privat. Därmed inte sagt att den inte är seriös eller inte innehåller någon korrekt information men det är ju inte direkt någon peer reviewad sida heller, så att den kan tänkas innehålla felaktiga fakta är inget som jag finner uteslutet (för att poängtera igen: Jag säger inte att så är fallet).

traningslara.se är dock knappast en allvetande källa i detta ämne och i min värld så klingar en undersökning högre än Jacob & Nicklas privata hemsida som dom tjänar pengar via annonsering på...
Citera
2012-07-20, 13:01
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Din aggression och hetsighet över en så trivial kommentar som jag skrev tyder på osäkerhet i dina beslut/åsikter! Tagga ner lite nu, jag har inte anklagat någon för något utan uppmanade endast till försiktighet genom koll på värden.
Ingen osäkerhet i dagens läge nej.

Du kan svara på vad jag har tagit ett beslut om också.

Att ha koll på sina värden är väl en självklarhet?

Citat:
Jag har nu kollat in den nu och det är en hemsida som drivs privat. Därmed inte sagt att den inte är seriös eller inte innehåller någon korrekt information men det är ju inte direkt någon peer reviewad sida heller, så att den kan tänkas innehålla felaktiga fakta är inget som jag finner uteslutet (för att poängtera igen: Jag säger inte att så är fallet).

traningslara.se är dock knappast en allvetande källa i detta ämne och i min värld så klingar en undersökning högre än Jacob & Nicklas privata hemsida som dom tjänar pengar via annonsering på...
Fast du, hallå. Har du kollar artiklarna? De hänvisar ju hela tiden till rapporter. Du får ju genom deras kommentarer och sedan länkar till rapporter möjlighet att se varför de skriver som de gör och också kan du bilda en egen åsikt.

Deras sida är en bra brygga för kunskap ifrån rapporter.
Citera
2012-07-20, 13:43
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ingen osäkerhet i dagens läge nej.

Du kan svara på vad jag har tagit ett beslut om också.

Att ha koll på sina värden är väl en självklarhet?
Det kan tyckas som självklart men de flesta som går på en LCHF diet har garanterat INTE genomgått regelbundna undersökningar för att monitorera hur deras värden ändras.

Om jag har fel rörande vad du har fattat för beslut och att du är osäker så får du gärna ge mig en förklaring varför du svarar så aggressivt när jag inte på några som helst sätt försökt hetsa dig.
Jag manade till försiktighet för alla de som går på en LCHF diet, inget annat.
Om du finner det upprörande så är det ju dessvärre beklagligt.

Citat:
Fast du, hallå. Har du kollar artiklarna? De hänvisar ju hela tiden till rapporter. Du får ju genom deras kommentarer och sedan länkar till rapporter möjlighet att se varför de skriver som de gör och också kan du bilda en egen åsikt.

Deras sida är en bra brygga för kunskap ifrån rapporter.
Nej, det har jag i ärlighetens namn inte gjort. Jag skummade igenom sidan lite snabbt bara och var inte bekant med den sedan innan.
Jag betvivlar inte att sidan innehåller en massa bra fakta. Jag har inte sakgranskat någonting på den alls men som alla andra sidor på nätet så gäller det att samla fakta från olika håll för att ha möjlighet att bilda sig en uppfattning om saker och ting.
Det är därför jag säger till er som går på en LCHF diet att vara försiktiga då det finns undersökningar som pekar BÅDE på positiva samt negativa aspekter med just den dieten.
Citera
2012-07-20, 13:47
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Orkar vara ett mongo eller argumentera med dom?
Eftersom det tidigare var mig du diskuterade med så gör jag antagandet att det är mig du kallar mongo. Personangrepp är futilt och gör dig knappast ansedd som en respektabel debattör i sakfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in