Citat:
Ursprungligen postat av schweizmodell
Invandrare finns betydligt fler - hur många beror på när man anser invandrare blir svenska (definitionen invandrare). Siffran 500 000 berör enbart den muslimska gruppens utgångsstorlek i nuläget - anser du den vara för hög eller för låg?Invandringssiffrorna berör enbart den muslimska gruppen. De innefattar nettosiffror för
årligen invandrade muslimer minus utvandrade i
genomsnitt under kommande två decennier. Eftersom det rör sig om siffror för årlig invandring under 20 år, blir genomsnittssiffran med nödvändighet en grov uppskattning. Använda siffror var dock exempel, som visar användningen av prognosmodellen, fritt för var och en att applicera på andra mer realistiska siffror. Har du annan, mer tillförlitlig uppskattning av nämna siffror? Kom igen och testa! Med tanke på att det rör sig om 20 år i framtiden finns ännu inga studier gjorda!

Vi talar om prognoser.Som sagt fortfarande kan inget säker sägas om kommande 20 år i Sverige. Förhoppningsvis befinner sig Sverige i ett bättre läge än USA. Tillväxttalen som jag använt är 2 % mot 1,8 % i muslimska länder.
Vill du inte själv sätta in de data du anser sannolika - ange vilka du vill se prognosen beräknad med, så ordnar jag resten.
Du har helt rätt att det finns en stor osäkerhet och en hel del ovisshet om vad som komma skall.
Att räkna tillväxttal, som du gjort är tyvärr måste sägas vansinne.
Jag skall förklara....
Om vi ser strikt på asylinvandrare, så är dom två största grupperna för närvarande somalier och på andra plats afghaner. Nu pratar vi strikt asyl och ingen annan invandring. I år snackar vi 34000.
Om vi nu tar somalier som ett exempel på ditt räknemässiga falsarium avseende dessa, så uppvisar dom i somalia en befolkningstillväxt på 2.4%/år.
Då har man en medellivslängd på ung 50 år.
Man har en enorm barnadödlighet där 20% är döda innan fem års ålder.
Man har en trehundrafaldigad risk att dö i barnsäng.
Vad tror du sker avseende befolkningstillväxt i denna grupp i sverige, om dessa lever till 75år, samt att varken kvinnor eller barn dör?
Dessutom så skall ju denna gruppen plussas med ytterligare ett antal tiotusental varje år i via migration, kanske hundratusental med nya asylregler?
När man studerar somaliska nativitetstal i västvärlden, så kommer siffran 6-7, eller någon gång mer exakt 6.8barn/familj, dessutom skaffar man barn tidigt, vilket är ytterligare en viktig aspekt när det gäller att räkna ut demografin.
2009 fanns det 32000 somalier födda i somalia i sverige, dvs ej medräknat somaliska barn födda i sverige.
Hur många finns det idag?
100000?
Nu räknar vi.....
(Jag föredrar ett data spreadsheet, det är lättare att överblicka och man kan föra in alla variabler under samma beräkning)
5 L=100000 (nuvarande mängd somalier)
10 For x=1 to 50 (50 år i exemplet)
20 L=L*1.057+15000 (där 1.057 ger exponentialen till 3.4(1.057^25=3.4) dvs varje ny somalie ger upphov till 3.4 stycken på 25 år, eller nativitetstal på 6.8(se ovan))(medräknat en ökning på 15000 nya somalier/år)
30 Next x
40 print L
Fel? Ja, det blir ju lite fel, eftersom beräkningen blir som att föräldrarna förvandlas till sina barn och upphör att existera då dessa är födda. En eftergift. Det kanske är ok, eftersom modellen förutser att dom som kommer/är här är, eller kommer att bli i fertil ålder.
Med tiden kommer naturligtvis denna föräldragrupp att bli enorm, men tja, kom med en bättre beräkningsmodell.
Med ovan givna variabler, så bor det 5.5 miljoner somalier i sverige om femtio år. Då är som nämnt inte fd fertila föräldrar räknande, men också medräknat att dom som kommer är, eller kommer att bli fertila.
Ser vi på fler grupper än somalier, så blir detta sprängstoff, men då skall kommas ihåg att exv perser har samma nativitetstal som svenskar. Araber ligger runt 3.7, så det hela beror på hur gruppsammansättningen på dom som kommer hit ser ut, hur dom nativitetsmässigt anpassar sig, eller avviker mer framledes.
Det som är så lurigt med demografiska variabler av denna sort, är det exponentiella sprängstoff det innebär på sikt. Någon kan tycka att 5.5 miljoner somalier, är väl inte så mycket i skenet av maud olofsson och Annie lööfs vision om 40miljoner "svenskar", men betänk då att om vi istället sätter räkneexemplet ovan med 100 år för dessa somalier, så hamnar dessa på 93 miljoner.
Nu är ju jag dryga femtio och har själv haft nöjet(eller tja, hur man nu ser på detta) att bevittna detta first hand så att säga. Eftersom jag både ägnat mig åt en hel del forskning och även jobbat ett tag inom FN, så har jag sett länder helt förändrats via demografi under den vuxna delen av mitt liv.
Dom som varit i exv istanbul, eller beirut under 70-talet och besökt dessa platser i våra dagar förstår vad jag menar. Jag skulle fortfarande rekommendera folk att besöka dessa fantastiska platser, men hur länge till?