2012-07-15, 15:32
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Jag måste säga mot dig att Lotass är poet, hur mycket poesi har hon publicerat? Inte mycket alls, inte en enda fysisk lyriksamling (finns fyra utgivna på internet). Nej hon är författare, helt klart. Dessutom bör Kristina Lugn benämnas som poet/dramatiker med tanke på att hennes dramatiska produktion (långt fler pjäser än lyriksamlingar)
Taget. Och ännu ett erratum (jag kan inte ändra i inlägget nu) är att det efter Tomas Riad ska stå "2011", alltså invalsår, och inte 1959 som är hans födelseår.

Gällande den som föreslog namnet P O Enquist så är denne som någon framhöll för gammal. Akademin skippade mer eller mindre hans 40-talistgeneration (dvs, med vid definition fick man in sådana som Forssell, Malmqvist och Trotzig, det var allt), sedan kom 50-talisterna på bred front. Nu är det 60-talister som Lotass. Och Andersson eller någon annan pregnant operatör.
Citera
2012-07-15, 19:35
Medlem
Mohaves avatar
Det är väl lite tidigt ännu, men med tanke på att han vid nyss 30 år fyllda har skrivit 4 språkvetenskapliga böcker, 2 romaner (den senaste kommer i augusti) och översatt 3 böcker, behärskar 12 antika språk och nyligen dispurerat inom humaniora, så tycker jag att Akademien bör hålla ett öga på Ola Wikander - http://sv.wikipedia.org/wiki/Ola_Wikander
Citera
2012-07-15, 20:53
Medlem
Rättelse: disputerat inom fältet för teologi. Gamla testamentets exegetik t.o.m.. Även om man i Lund har valt att blanda godis med rutten frukt i sin "HT"-konstruktion.

Kul prick den där Weekender för övrigt. Inget mer tillfredsställande än en person som skrattar åt sina egna lätt syrliga och högst interna språkfascistoida skämt. Luv it.

Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det är väl lite tidigt ännu, men med tanke på att han vid nyss 30 år fyllda har skrivit 4 språkvetenskapliga böcker, 2 romaner (den senaste kommer i augusti) och översatt 3 böcker, behärskar 12 antika språk och nyligen dispurerat inom humaniora, så tycker jag att Akademien bör hålla ett öga på Ola Wikander - http://sv.wikipedia.org/wiki/Ola_Wikander
Citera
2012-07-15, 22:08
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Päronbollen
Jag har svårt att se Lundellen i de där salongerna. Tror inte han skulle tacka ja.

Andra namn på listan är:

Stig Larsson
PO Enqvist
Carina Burman
Sigrid Combüchen
Ernst Brunner

Ja, det hade varit något. Tyvärr tror jag inte det är praktiskt genomförbart att öppna de fina salongerna för en gråblek, mumlande hobbit som har rykte om sig att både använda amfetamin och lukta illa.
Citera
2012-07-15, 22:47
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Rättelse: disputerat inom fältet för teologi. Gamla testamentets exegetik t.o.m.. Även om man i Lund har valt att blanda godis med rutten frukt i sin "HT"-konstruktion
Ja. han har doktorerat på den teologiska fakulteten. Men hans redan ganska digra författarskap är minst lika mycket språkvetenskap som teologi. Så om det hjälper till att ta fram begåvningar på Olas nivå tycker jag att Lunds universitets idé att låta de humanistiska och teologiska fakulteterna "blanda" sig är en bra sak.
Citera
2012-07-16, 09:41
Medlem
Än roligare blir det med tanke på de palaver som uppstod i och med Wikanders ansökan till nämnda teologiska fakultet just pga den språkliga inriktningen på hans ansökan. En s.k. skandal för att uttrycka det milt.

Nåväl, nog jiddrat

Tycker likväl de kan hålla sig ifrån varandra. Med undantaget att humanioratilltag såsom "litterär gestaltning" och "Författarutbildningar" gladeligen kan få dela lokaler med jepparna inom området för systematisk teologi.

Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ja. han har doktorerat på den teologiska fakulteten. Men hans redan ganska digra författarskap är minst lika mycket språkvetenskap som teologi. Så om det hjälper till att ta fram begåvningar på Olas nivå tycker jag att Lunds universitets idé att låta de humanistiska och teologiska fakulteterna "blanda" sig är en bra sak.
Citera
2012-07-16, 13:45
Medlem
Cohibas avatar
OT: Nån som vet om Ola är släkt med den gamle iranisten Stig Wikander, som påverkade Dumézil?
Citera
2012-07-16, 14:28
Medlem
OT: Det är han inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
OT: Nån som vet om Ola är släkt med den gamle iranisten Stig Wikander, som påverkade Dumézil?
Citera
2012-07-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Än roligare blir det med tanke på de palaver som uppstod i och med Wikanders ansökan till nämnda teologiska fakultet just pga den språkliga inriktningen på hans ansökan. En s.k. skandal för att uttrycka det milt.

Kan inte vi som inte hänger med i Lundaskvallret få höra mer om denna skandal?
Citera
2012-07-20, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Jag måste säga mot dig att Lotass är poet, hur mycket poesi har hon publicerat? Inte mycket alls, inte en enda fysisk lyriksamling (finns fyra utgivna på internet). Nej hon är författare, helt klart. Dessutom bör Kristina Lugn benämnas som poet/dramatiker med tanke på att hennes dramatiska produktion (långt fler pjäser än lyriksamlingar)
Förstår inte vad du menar? Poeter är väl författare de med. Liksom dramatiker. Man måste inte skriva romaner för att vara "författare".
Citera
2012-07-20, 19:06
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlow9
Förstår inte vad du menar? Poeter är väl författare de med. Liksom dramatiker. Man måste inte skriva romaner för att vara "författare".

Det ska vara "romanförfattare", han inte ändra
Citera
2012-11-30, 12:57
Medlem
Weejays avatar
En av "avhopparna", Knut Ahnlund, har avlidit.
Vem ersätter?

http://www.svenskaakademien.se/information/pressinformation/2012/akademiledamoten-knut-ahnlund-har-avlidit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in