Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-10, 12:40
  #1
Medlem
SpaceBounds avatar
Hej!

Har en liten hane 75% chiahua , 25% powder puff. Fick hem honom för runt fyra dagar sen och
sedan dag 1 har den följt efter mig vart jag än går, även ute ( ja, jag tog risken och släppte honom lös ute men va ganska säker på att han skulle följa efter mig, vilket han såklart gjorde) han kommer vid varje tillkallning och har redan lärt sig att sitta vid order. Han är mest trygg med mig än min familj, kanske för att jag visar mest uppmärksamhet... Han är nu 13 veckor gammal och mitt problem är att när jag ska ut och jobba så blir han aggressiv över min frånvaro NÄR han inte är ensam utan resten av familjen är hemma. Hur hantera detta ?
Citera
2012-07-10, 12:50
  #2
Medlem
nämen gud så gullit! (förutom den aggresiva delen)
låter som en ankunge nästan, de brukar bli sådär "fästa" vid en person ifall mamman kommer bort

du kanske borde stänga in honom i en bur eller nåt när du är hemma och sen gå lite längre bort och sen kanske gå in i ett annat rum. då kan han ju fortfarande se dig och vet att du är nära
alternativt kan du få de andra i familjen att umgås mer med honom och kanske ge honom mat och så så han blir tryggare med dem också?
Citera
2012-07-10, 12:57
  #3
Medlem
SpaceBounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozy-cow
nämen gud så gullit! (förutom den aggresiva delen)
låter som en ankunge nästan, de brukar bli sådär "fästa" vid en person ifall mamman kommer bort

du kanske borde stänga in honom i en bur eller nåt när du är hemma och sen gå lite längre bort och sen kanske gå in i ett annat rum. då kan han ju fortfarande se dig och vet att du är nära
alternativt kan du få de andra i familjen att umgås mer med honom och kanske ge honom mat och så så han blir tryggare med dem också?

Haha , kanske inte så aggressiv men av de jag fick höra var att han skällde mycket. Min egna uppfattning är att han mest blir sorgsen och gnällig, men jag va inte där så kan inte direkt veta.

När jag tex går på toa eller köket ( vilket jag inte tillåter honom komma in till eftersom att jag inte vill riskera att han får i sig ngn maträtt som kanske ligger på golvet eller liknande) brukar han bara sätta sig utanför, ibland dra med tassarna på dörren och gnälla ett tag. Så antar att det skulle vara liknande ang buren.

Det konstiga är att de gör det , de går ut med honom och leker med honom men kanske fortarande inte lika mycket som jag. Men jag har huvudansvaret över lillen då jag vet bäst om hundar. Det jag vill säga är att resten av familjen aldrig kommer kunna lägga lika mycket uppmärksamhet som jag , men han borde ju känna sig trygg med dom också...
Citera
2012-07-10, 14:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBound
Haha , kanske inte så aggressiv men av de jag fick höra var att han skällde mycket. Min egna uppfattning är att han mest blir sorgsen och gnällig, men jag va inte där så kan inte direkt veta.

När jag tex går på toa eller köket ( vilket jag inte tillåter honom komma in till eftersom att jag inte vill riskera att han får i sig ngn maträtt som kanske ligger på golvet eller liknande) brukar han bara sätta sig utanför, ibland dra med tassarna på dörren och gnälla ett tag. Så antar att det skulle vara liknande ang buren.

Det konstiga är att de gör det , de går ut med honom och leker med honom men kanske fortarande inte lika mycket som jag. Men jag har huvudansvaret över lillen då jag vet bäst om hundar. Det jag vill säga är att resten av familjen aldrig kommer kunna lägga lika mycket uppmärksamhet som jag , men han borde ju känna sig trygg med dom också...

hm. det kan ju vara att han går igenom en viss period nu då han är lite extra mammig.
han kommer med all sannolikhet växa ifrån det senare men frågan är bara hur lång tid det kommer ta och om man kan få det att gå snabbare.
du är ju det viktigaste som finns för honom nu så jag tycker att det ändå är förståeligt att han saknar dig eller känner sig obekväm utan dig.

har själv en valp nu, en liten labrador, hon blir ganska "ledsen" när nån går ut eller så och sätter sig typ vid dörren och väntar. det var värre i början men sedan har hon vant sig och kan gå och lägga sig och slappna av mer så det är nog bara att ge det lite tid
Citera
2012-07-10, 20:02
  #5
Medlem
jag tror det handlar om att det inte är du som är högst i rang utan hunden är det, hunden behöver då ha koll på dig. Börja med att det alltid är du som går ut genom dörren först. När du kommer hem eller bara varit på toa så ignorera hunden om den vill hälsa. Vänta med hälsa till hunden lugnat sig tex efter 5 min.
Genom detta får du en lugnare hund. En hund som är lägst i rang mår bra för den har inget att oroa sig över för den vet att sin ägare tar hand om problemen.
Citera
2012-07-10, 22:54
  #6
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
jag tror det handlar om att det inte är du som är högst i rang utan hunden är det, hunden behöver då ha koll på dig. Börja med att det alltid är du som går ut genom dörren först. När du kommer hem eller bara varit på toa så ignorera hunden om den vill hälsa. Vänta med hälsa till hunden lugnat sig tex efter 5 min.
Genom detta får du en lugnare hund. En hund som är lägst i rang mår bra för den har inget att oroa sig över för den vet att sin ägare tar hand om problemen.

Appropå svaret jag citerat ovan: TS, ställ din fråga på ett hundforum istället för här. Här får du till 95% svar av totalt okunnigt folk som ger dig sina egenhändigt snickrade teorier kring hunduppfostran, ofta baserade på diverse tv-program.

Av den anledningen har jag heller ingen lust att svara dig här, då det utan undantag leder till en massa ickediskussioner med kexhuvuden som vet lika mycket om hundars beteende som aftonbladetläsare vet om världen.

I första hand rekommenderar jag http://www.alltforhundar.se
Där finns det en hel del kunskap och intressanta tankar.

Du kan också ställa frågan på http://www.vovve.net , men där får du sålla mer bland svaren. Det finns en hel del kunnigt folk där, men också väldigt många nyfrälsta hundägare som tror att de kan massor pga saker de läst eller hört.

Med andra ord - var källkritisk.
Citera
2012-07-10, 23:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logik
Appropå svaret jag citerat ovan: TS, ställ din fråga på ett hundforum istället för här. Här får du till 95% svar av totalt okunnigt folk som ger dig sina egenhändigt snickrade teorier kring hunduppfostran, ofta baserade på diverse tv-program.

Av den anledningen har jag heller ingen lust att svara dig här, då det utan undantag leder till en massa ickediskussioner med kexhuvuden som vet lika mycket om hundars beteende som aftonbladetläsare vet om världen.

I första hand rekommenderar jag http://www.alltforhundar.se
Där finns det en hel del kunskap och intressanta tankar.

Du kan också ställa frågan på http://www.vovve.net , men där får du sålla mer bland svaren. Det finns en hel del kunnigt folk där, men också väldigt många nyfrälsta hundägare som tror att de kan massor pga saker de läst eller hört.

Med andra ord - var källkritisk.
Detta är ju solklar seperations ångerst och det beror på att hunden har högrang och skall ta hand om flpcken. När hon lämnar hunden blir den stressad för den har ingen kontroll. Om ts hör av sig med ett pm så kan hon få kontakt uppgifter till en duktig hundtränare som fått ordning på många hundar inklusive min
Citera
2012-07-10, 23:13
  #8
Medlem
Vill börja med att påpeka att det är förbjudet att ha hundar i bur inomhus.

Jag tvivlar på att det har med rangordning att göra, även om tipsen i sig var bra. Valpen verkar se dig som sin trygghet, så mitt tips är att träna för att stärka valpens självförtroende. Det är ju jättebra att hunden tyr sig till dig, men den måste kunna stå på egna ben också. Ett sätt att stärka självförtroendet kan vara lekar där valpen måste tänka själv. Inga svåra saker i början bara, det måste vara roligt. Nu är det en valp vi talar om, så det gäller att ha tålamod.
När ni börjar ensamhetsträna, börja med att bara vara i ett annat rum. Gå inte ut till hunden på en gång om den skäller/gnäller, utan vänta tills den varit tyst i några sekunder. Den blir antagligen glad och ivrig över att du kommer tillbaka, men precis som jope84 skrev - Vänta med att hälsa tills hunden lugnat sig! Gör alltså ingen stor grej av det hela.

Hur gör din familj om hunden skäller/gnäller när du är ute?
Citera
2012-07-10, 23:59
  #9
Medlem
Dominansteorier? Sorgligt.

Det är inte helt tydligt huruvida TS är valpens tredje hem eller om den bott i sin födelsehem tills den var tretton veckor. Hur som helst är det direkt Förkastligt att börja ställa krav på en tretton veckor gammal valp redan efter fyra dagar ifrån sin tidigare familj och sina tidigare rutiner.

Som tidigare: ta en titt på alltförhundar.se...... eller om TS har ansiktebok; på Bukefalos.
Citera
2012-07-11, 00:45
  #10
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Detta är ju solklar seperations ångerst och det beror på att hunden har högrang och skall ta hand om flpcken. När hon lämnar hunden blir den stressad för den har ingen kontroll. Om ts hör av sig med ett pm så kan hon få kontakt uppgifter till en duktig hundtränare som fått ordning på många hundar inklusive min

Absolut, solklart...eller? Vad baserar du det uttalandet på? Du är säkert bra på en massa annat, men hundbeteende har du tydligen inte så mycket kunskap om. Sen att du träffat nåt stolpskott till "hundtränare" vars ord du tagit till dig som vore de budord...ja det bevisar bara ytterligare att du saknar egen kunskap, erfarenhet och förmåga till källkritik.

Men regga dig gärna på ett forum där vi som faktiskt är utbildade och arbetar professionellt med hund finns. Så får vi se hur dina teorier står sig.
Citera
2012-07-13, 13:09
  #11
Medlem
Har du ensamhetstränat honom lite då och då?
Citera
2012-07-14, 21:42
  #12
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeatbyPickles
Dominansteorier? Sorgligt.
Sorgligt, knappast, däremot så tror knappast någon 13 veckor gammal valp att den är "herre på täppan".
MEN nog tusan kan en ägare (säger inte nödvändigtvis att TS gör det) bete sig på ett sådant sätt runt sin valp/hund att valpen känner att här har man ingen koll, så då måste jag göra det istället.

Och det är ju där det börjar.

TS, se över hur du beter dig med valpen.
När man umgås med hundar (eller andra djur för den delen) bör man vara lugn och självsäker, visa att du har kontroll så djuren inte behöver ta på sig det ansvaret. Behandla inte hunden som en människa, prata när det behövs och allt som kommer från dig (verbalt eller ej) bör ha mening, klar, konsekvent och tydlig.

Exempel på vad jag pratar om: http://terriermandotcom.blogspot.se/...an-do-job.html
http://terriermandotcom.blogspot.se/...iffith-do.html
(Min fetning nedan.)
Citat:
Refining social relationships means that you are constantly aware of the relationship you have with your animal and use your training time to polish this dynamic. You use training to make sure your animal respects and enjoys your leadership. That he trusts your decisions. That he wants to please you. Each time he performs as requested and the outcome is positive he becomes more confident in your leadership.
(Ser ni det? Ledarskap och dominans har att göra med ömsesidig respekt, tillit, och att vilja lyda.)
Citat:
Does a person who talks a lot, shouts on occasion, and who is generally a bit manic and insecure create respect in you and a desire to follow?

Not generally! Instead, most of us tend to follow those who are calm, who walk with square shoulders, and who actually say something when they do talk.

We are attracted to those who talk slow and low and who are fair in their dealing. We are looking for signals of strength, calmness, power and leadership. We are looking for the relaxed movement and calm face that signals a nonthreatening clarity of purpose (älskar den frasen). And when we find those, what is generally triggered within us is some degree of followship -- the willingness to take and follow direction from that person.
...
Och kom ihåg att det är milsvid skillnad på uppfostran (att be någon att INTE göra saker, som att tugga på möblerna, attackera folk eller tränga sig före i dörren), och träning (att be någon att GÖRA något den inte annars skulle göra, som att räcka vacker tass, snurra runt, eller hämta något).

http://terriermandotcom.blogspot.se/...ot-verbal.html
*Lite skyldig*
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback