2010-07-31, 00:03
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Gör så här.

Ta fram köttet i god tid så att det är rumstempererat. Hetta upp en stekpanna på medelvärme och bryn köttet runt om i smör så att det får en fin yta. Salta och peppra. Låt svalna. Linda baconet runt hela biten och fräs eventuellt en gång till. Personligen hoppar jag oftast över den detaljen.

Skär rotfrukter som palsternacka, rotselleri och morötter i grövre bitar. Hetta upp ugnen till ca 180 grader. Ta fram en ugnsfast form och skvätt i lite olja. Placera sedan rotfrukterna i botten på forman och lägg köttet över. Stoppa in alltsammans i ugnen. Ugnsgrädda nu tills innertemperaturen på köttet är ca 85 grader. Ta ut det sedan och slå in det i aluminiumfolie. Låt köttet vila i ca 12 minuter.

Servera med antingen kokt potatis eller potatismos, alt rotfruktspuré samt de tidigare gräddade rotsakerna. En grönsallad till, samt ett glas öl avslutar måltiden.

~Paul~
Jag provade ovanstående recept idag, med enda skillnaden att jag tryckte i lite brieost med vitlökssmak i fläskharen innan baconet lindades runt. Det blev ett gott resultat tycker jag. Köttet blev saftigt och rotfrukterna passade bra till.
Tack Paul för det!
Citera
2010-07-31, 08:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Jag provade ovanstående recept idag, med enda skillnaden att jag tryckte i lite brieost med vitlökssmak i fläskharen innan baconet lindades runt. Det blev ett gott resultat tycker jag. Köttet blev saftigt och rotfrukterna passade bra till.
Tack Paul för det!
Låter bra . Grattis!

~Paul~
Citera
2010-08-01, 01:27
Medlem
Isnatts avatar
Fläsknoisette är ju kanongott. Stycka i 160-gramsbitar, banka tunt och stek. Servera med mos, rödvinssås och wokade grönsaker

Bra att banka i fryspåse för att slippa stänk i köket.
Citera
2011-01-08, 22:54
Medlem
Fläskytterfilé med mandelpotatisgratäng i lergryta.

ca 700 g Fläskytterfilé, hel
ca 1 kg mandelpotatis, tunt skivade
3 vitlöksklyftor, pressade
2 dl crème fraiche eller grädde
2 dl mjölk
2 dl västerbottenost, riven
2 tomater, klyvda
salt
peppar

Lägg lergrytan i blöt (bör ligga i runt en kvart) och stek under tiden sidorna av ytterfilén i en stekpanna på hög värme i smör tills alla sidorna har fått färg. Blanda ihop Crème fraiche, mjölken och de pressade vitlöksklyftorna. Skala och skiva potatisen i tunna skivor. Dela tomaterna i halvor. Ta upp lergrytan varva sedan potatis med crème fraiche-röran och ost. Lägg ytterfilén överst och de delade tomaterna vid sidorna. In i kall ugn, vrid på 200 grader och om en och en halv timme är det klart. Enkel och god allt-i-ett matlåda.
Citera
2011-01-09, 13:39
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barak
Fläskytterfilé med mandelpotatisgratäng i lergryta.

ca 700 g Fläskytterfilé, hel
ca 1 kg mandelpotatis, tunt skivade
3 vitlöksklyftor, pressade
2 dl crème fraiche eller grädde
2 dl mjölk
2 dl västerbottenost, riven
2 tomater, klyvda
salt
peppar

Lägg lergrytan i blöt (bör ligga i runt en kvart) och stek under tiden sidorna av ytterfilén i en stekpanna på hög värme i smör tills alla sidorna har fått färg. Blanda ihop Crème fraiche, mjölken och de pressade vitlöksklyftorna. Skala och skiva potatisen i tunna skivor. Dela tomaterna i halvor. Ta upp lergrytan varva sedan potatis med crème fraiche-röran och ost. Lägg ytterfilén överst och de delade tomaterna vid sidorna. In i kall ugn, vrid på 200 grader och om en och en halv timme är det klart. Enkel och god allt-i-ett matlåda.

Låter grymt gott.
Blir nått väldigt liknande idag...
Citera
2011-04-03, 19:44
Medlem
Bumpar denna med en fråga om benfri kotlettrad / ytterfilé.

Fick tag på billig, färdigmarinerad ytterfilé idag som jag tänkte laga nu. Funderar på vilken innertemp den ska ha när den är klar... dePaul rekommenderar 85° tidigare i tråden, medan exempelvis Svenskt Kött säger 65-70° på sin hemsida. Vad tycker ni? Jag har ingen koll alls.
Citera
2011-04-03, 20:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Bumpar denna med en fråga om benfri kotlettrad / ytterfilé.

Fick tag på billig, färdigmarinerad ytterfilé idag som jag tänkte laga nu. Funderar på vilken innertemp den ska ha när den är klar... dePaul rekommenderar 85° tidigare i tråden, medan exempelvis Svenskt Kött säger 65-70° på sin hemsida. Vad tycker ni? Jag har ingen koll alls.
Råa/omarinerade kotletter utvecklar egen fin smak och karaktär om man kör på lite högre temperatur. Vid en sluttemp av 82-85 grader (efter vila) så finns det ingen som helst att de skall upplevas som torra.

Din bit är dock marinerad så i det här fallet spelar det inte så stor roll. Kör på 65-70 grader och testa. Är du inte helt nöjd så kan du fortsätta i ugnen en stund till . Jag gissar att den bästa kompromissen ligger i det här fallet runt 76 grader .

~Paul~
Citera
2011-04-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Råa/omarinerade kotletter utvecklar egen fin smak och karaktär om man kör på lite högre temperatur. Vid en sluttemp av 82-85 grader (efter vila) så finns det ingen som helst att de skall upplevas som torra.

Din bit är dock marinerad så i det här fallet spelar det inte så stor roll. Kör på 65-70 grader och testa. Är du inte helt nöjd så kan du fortsätta i ugnen en stund till . Jag gissar att den bästa kompromissen ligger i det här fallet runt 76 grader .

~Paul~
Ok! Gör så att jag testar med en bit över 70° så får vi se hur det blir.

Tack för det snabba svaret!
Senast redigerad av revamp 2011-04-03 kl. 20:16.
Citera
2011-04-03, 20:21
Medlem
Alltså, jag är lite tveksam till den här köttbiten. Man har ju skurit bort smak & saft (ben & fett) och lämnat fettfria muskelfibrer. Enda räddningen i mina ögon är woken eller möjligen grillen
Citera
2011-04-03, 20:37
Medlem
dePauls avatar
Grillen är nog i så fall bättre än woken. Har ibland testat att woka industrimarinerat kött utan några större framgångar. Köttet tenderar att bli mycket salt eftersom man driver ut vätskan. Själva marinaden innehåller kryddning som man inte förknippar med wok.

~Paul~
Citera
2012-07-13, 23:06
Medlem
Gurka___s avatar
Tänkte köra en fläskytterfilé i ugnen. Ej marinerad. Först steka runt om och sedan in i 85 grader tänkte jag. Problemet är att jag inte har någon termometer, så efter hur lång tid borde köttet vara klart? Jag tänker givetvis skiva upp den efter den tiden och se så den är genomstekt, men en ungefärlig tid?
Citera
2012-07-14, 21:33
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Tänkte köra en fläskytterfilé i ugnen. Ej marinerad. Först steka runt om och sedan in i 85 grader tänkte jag. Problemet är att jag inte har någon termometer, så efter hur lång tid borde köttet vara klart? Jag tänker givetvis skiva upp den efter den tiden och se så den är genomstekt, men en ungefärlig tid?

Om den inte är marinerad så blir den torr. Jag använder bara denna köttbit till grytor. Har däremot köpt vacumförpackad, marinerad två gånger och jag blev faktiskt förvånad över hur saftigt det blev. Jag lät den ligga i marinad (kinesisk soja, vitlök och rosmarin) i ett par timmar innan jag först brynte den i stekpanna och därefter stekte den i ugnen. Tar max en halvtimme. Kolla med en sticka så att köttsaften är klar. Annars kan man låta den vila i folie en stund innan man skivar upp den.

Andra gången hade jag andra kryddor (vitlök, timjan, grillkrydda och cajennepeppar) och körde den hel på kolgrill. Supergott tillsammans med tsatsiki.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in