• 2
  • 3
2012-05-23, 21:39
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Det man kan göra är hyposensibilisering. http://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_immunterapi

Jag har gjort det, fick ta en spruta i veckan under 3 år, sen var min allergi borta.

Men det används bara i extremfall, det normala vid svårare allergier är främst att ta en kortison-spruta på våren, den verkar 2-3 månader.

På mig hjälpte till slut varken tabletter eller kortison sprutor, därför fick jag göra det här.

Före egen del halverades problemen med irriterande slemhinnor de första två åren, sedan har det legat konstant med vissa besvär. Tröttheten började påverkas först efter 5 år, och är nu är även den halverad. Nu hade jag en väldigt besvärlig pollenallergi (alla jävla pollen från hassel till gråbo)som blev värre i 30 -års åldern, så förväntningarna var inte högt ställda, men jag är nöjd och kan leva med de besvär jag har kvar.
Det bör påpekas att hyposensibilisering inte per automatik inte tar bort alla besvär.

Jag hade tagit kortizonsprutor i några år utan egentlig verkan när en läkare på den nya vårdcentralen skickade iväg mig till sensibiliseringsprogrammet.
Citera
2012-07-03, 17:02
Medlem
Prova fexofenadin (finns receptfritt som "Allegra"). Den är inte sederande alls. På mig är den snarare tvärtom (lätt uppiggande, ska tas på morgonen).

OBS! Ska ej tas med fruktjuice då upptaget då blir sämre!
Citera
2012-07-03, 20:58
Medlem
christerys avatar
Eller en atarax på kvällen, skall vara sederande åxå men på mig funkade den inte som sömpiller i alla fall.
Citera
2012-07-04, 14:55
Medlem
Flamsans avatar
Den rekomenderade dosen som finns på de receptfria allergimedicinerna kanske inte räcker.

Jag tror det var på Fråga doktorn på tvåan de hade en special om allergier. Men att mixa med dos ska helst göras i smaråd med läkare.

Tavegyl Atarax Theralen Rinexin osv är alla gamla allergimediciner med känd biverkan att de med största sannolikhet gör en väldigt trött, därför många av dem nu främst används som alternativ till andra lugnande medel. Jag blir skittrött och sover jättebra på Theralen och Tavegyl men mäsrker inget alls när jag Tar Atarax eller rinnexin.

Jag äter Clarityn och de funkar bra för mig när pollen är som värst ökar jag dosen till två tabletter om dagen annars tar jag en om dagen. Jag har de på recept
Citera
2012-08-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn

Annars om det mest är lokala bekymmer ...fungerar kortison utmärkt.
Känner du till några bra alternativ till Lomudaldroppar?
Citera
2012-08-14, 23:28
Medlem
-
Citera
2017-07-04, 08:58
Medlem
Isnatts avatar
Blir man trött av alla allergitabletter? Som det är nu så är symptomet 'trötthet' värre än mina besvär av pollen (eller vad det är jag är känslig mot).
I förrgår var jag tvungen att lägga mig och somnade 18:30-00!! i går sov jag middag nån timme, sen blev jag tvungen att lägga mig kl 20, vaknade 02!
Är nästan som att ta insomningstabletter, jag bara måste sova.
Har ätit loratadin apofri 10 mg, slut med det nu!
Citera
2017-07-18, 06:28
Medlem
Svar ja, dock beroende på läkemedel. Desloratidin har färre biverkningar
Citera
2019-05-01, 00:23
Medlem
Måste bara häva ur mig: Allegra rulz!

Alla andra piller som jag kört med har förvisso gjort mig kvitt med pollenbekymren, men jag åkte på en jäkla dåsighet plus lätt huvudvärk.
Efter tre dagar med Allegra är jag frälst. Ingen dåsighet, ingen huvudvärk, inga pollenbesvär.
Dyra piller, men värt varje öre.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in