Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Då borde man kunna få fram vilken antihistamin som skulle passa bäst emot tex pollen, pälsdjur eller som i mitt fall kronisk urtikaria och angioödem eller? Jag har nämligen testat massa olika men det är dock aldrig någon läkare som sagt att just "blabla-tabletterna" passar bäste emot den här allergin.
Du verkar vara insatt, vet du några andra egenskaper som dessa 3dje generationens piller kommer att ha? Högst intressant.
Har en akuttid hos min hudläkare imorgon så kan iofs höra vad han vet om detta, om det nu är så mycket att lita på

Nej, jag är inte speciellt insatt, utan har bara hört lite av min pappa som jag nu har vidarebefodrat här. Som jag har förstått det så finns det vissa typer av antihistaminer som generellt är något bättre mot olika typer av symptom, men de är ändå väldigt lika och det enda egentliga sättet att veta hur det blir hos den enskilde individen är just att testa sig fram. Inom allergi finns det tyvärr aldrig något riktigt säkert, utan man får testa sig fram med antihistaminer, kortison och vaccin. Något direkt botemedel finns ju inte heller.
Du säger ju för övrigt att den medicin du får för tillfället fungerar bra, och då är det ju ingen större idé att testa något annat.
Mer specifikt vilka förbättringar tredje generationens antihistaminer skall ha gentemot andra vet jag inte, utan det enda jag har hört är att det skall vara mycket mindre risk för att man blir trött av dem.
Här är det lilla som står om det på wiki:
Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
Third-generation H1-antihistamines are the active enantiomer (levocetirizine) or metabolite (desloratadine & fexofenadine) derivatives of second-generation drugs intended to have increased efficacy with fewer adverse drug reactions. Indeed, fexofenadine is associated with a decreased risk of cardiac arrhythmia compared to terfenadine. However, there is little evidence for any advantage of levocetirizine or desloratadine, compared to cetirizine or loratadine, respectively[citation needed].
There is some controversy associated with the use of this term.[7]
Systemic:
Levocetirizine[8]
Desloratadine[9]
Fexofenadine[10]
http://en.wikipedia.org/wiki/H1_antagonist
(H1-antagonist är för övrigt en mer korrekt term än antihistamin)
Om du frågar din läkare i morgon om ny/annan medicin får du gärna återkomma med vad han sade