• 1
  • 2
2009-02-12, 13:42
Medlem
Antaeuss avatar
Lste just om "Trollkarlen" av Peter Nilson (m han vila i frid), och insg att jag glmt bort hur mycket jag gillar honom. Slutet r bland det obehagligaste/underligaste jag lst. Den gamle astronomen, ployhistoren och rkesmlnningen Nilson rekommenderas till alla som gillar teologi, sci-fi, modern myt och folklivsskildringar. Mina absoluta favoriter r "Arken", "Avgrundsbok" och den ovan nmnda "Trollkarlen". Ibland pminner han om Pr Lagerqvist, ibland om Jos Luis Borges. En helt unik penna i svensk litteratur hursom.
Finns det fler Nilsonslda i forumet? Ngra tankar om ett mrkligt frfattarskap?
Citera
2009-02-12, 18:22
Medlem
NoTruces avatar
Jag lste bde Avgrundsbok och Messias med trbenet med stor behllning. Speciellt den frra pminde med sina lst sammanhllna prosatexter om Jorge Lus Borges.
Citera
2009-02-13, 01:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Jag har bara lst Rymdvktaren/Nyaga, som innehll mycket spnnande ider. Men handlingen flippade ur ju lngre historien kom. Det hll inte riktigt hela vgen. r hans andra romaner bttre sammanhllna?
Citera
2009-02-14, 14:55
Medlem
rdgs avatar
Nilson hr nog till mina favoritfrfattare - ven om det finns ganska mnga av dom - men jag har av ngon orsak bara brytt mig om hans esser och faktabcker. Jag tror jag det brjade med Rymdljus, som jag av en slump rkade kpa, lsa och fnglas av fr drygt 10 r sen. Jag har drefter skaffat Himlavalvets sllsamheter, Mitt i labyrinten, Stjrnvgar, Solvindar, Hem till jorden och Den gamla byn. De har allesamman varit mycket stimulerande upplevelser, och likt all bra lektyr lockat mej att snoka vidare och frska f tag p de bcker frfattaren sjlv har utgtt frn.
Citera
2009-02-14, 17:45
Medlem
Tillbakadragens avatar
Vilken god trd!

Jag lste Stjrnvgar fr ett r sedan, och trots att jag inte borde kunna fngas av den sortens bok blev jag helt sld. Aldrig har jag sttt p ngon som kan skriva s opretentist om universum och livet, men nd s vackert och skarpt. Jag fljde upp den med Rymdljus, eftersom den stod i hyllan hemma hos frldrarna. Dr hittade jag ocks Arken som jag lste fr ngra mnader sedan. Jag rknar, utan att riktigt frst varfr, alla tre till de absolut bsta lsupplevelserna jag haft. Tyvrr verkar ju ganska mnga av bckerna vara svra att f tag p numera.
Citera
2009-02-15, 00:20
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Vilken god trd!

Jag lste Stjrnvgar fr ett r sedan, och trots att jag inte borde kunna fngas av den sortens bok blev jag helt sld. Aldrig har jag sttt p ngon som kan skriva s opretentist om universum och livet, men nd s vackert och skarpt. Jag fljde upp den med Rymdljus, eftersom den stod i hyllan hemma hos frldrarna. Dr hittade jag ocks Arken som jag lste fr ngra mnader sedan. Jag rknar, utan att riktigt frst varfr, alla tre till de absolut bsta lsupplevelserna jag haft. Tyvrr verkar ju ganska mnga av bckerna vara svra att f tag p numera.

Antikvariat, mannen. Samt Myrorna.
Citera
2009-02-15, 06:08
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har bara lst Rymdvktaren/Nyaga, som innehll mycket spnnande ider. Men handlingen flippade ur ju lngre historien kom. Det hll inte riktigt hela vgen. r hans andra romaner bttre sammanhllna?
Av Nilsons romaner har jag lst bara Projekt Nyaga & Arken. Rymdvktaren r riktigt god nstan helt igenom och hmtar upp vad vrde som tappats p vgen i ett av de vrsta klipphngarslut som givits p svenska. Nyaga behver sedan lsas men det sker som sagt inte smrtfritt (och fast slutet r en OK id i sig tycker jag den genomfrs dligt och p ett stt som inte riktigt knyter ihop eller an till allt det fregende).

Arken r godare lsning och rekommenderas varmt. Gjutningen av bokens vergripande id grs denna gng bttre men med en inledande ofog som kunnat nedslipas stiligare. Mycket mer finns inte att klaga p. Jag vill inte spoliera handlingen men fr den som frgar r det bara att bnka sig. Arken bjuder mer Bibelrotad magisk realism n science fiction, och det r en minnesvrd resa med den lite gulnade stmning som ges i Rymdvktaren hr i full hsteftermiddagssol, med behagligt legendmssig berttarton & mnga rent drpliga inslag man skrockar t utver det p frhand givna. Ett gott frsk p det ambitisa perspektiv man anar & hoppas p, som rors perfekt i hamn en hamn vars frberedelse visserligen lmnat ett par detaljer att nska.
Citera
2010-01-13, 08:49
Medlem
najass avatar
Jag har just upptckt Peter Nilsson, sedan jag hittat Arken fr 10 kr begagnat. Tnkte vl att det skulle finnas en dedikerad trd hr. Har fr mig att jag ftt inspiration att hlla utkik efter Arken genom ett inlgg i en annan trd hr i Litteratur-forumet.

Endast hunnen en bit in i boken har jag ftt den hrliga knsla som tyvrr jag tycker man fr alltfr sllan nufrtiden; en insikt och frvntan om att hr finns dels ett verk och dels en frfattare som kommer att ge mig hrliga lsupplevelser framgent. Hittills r han den typen av frfattare som gr att jag tvingar mig sjlv att lsa lngsammare, dels fr att inte riskera missa nyanser och ge tillflle till reflektion, dels fr att njuta av stilen, och ven mer prosaiskt fr att det inte ska ta slut s fort.

Trots att jag som sagt bara lst en tredjedel av boken knns han redan som ett mindre unikum och jag kan knappast komma p ngot liknande skrivet p Svenska. Dock s kan jag nu efter Antaeus trdstartande inlgg med jmfrelser med bla annat Lagerkvist, faktiskt hlla med om det, tminstone vad gller ngot s diffust som "knslan" i boken och den p ngot stt samtidigt distanserande och nrvarande berttarstilen.

Detta ska bli en trevlig bekantskap att lta mogna, om det nu bara gr att f tag p vrig produktion av honom.
Citera
2010-01-19, 12:20
Medlem
flutts avatar
Jaa, jag saknar honom! Nr han gick bort knde jag en barnsligt egoistisk vrede ver alla de bcker han aldrig skulle kunna skriva.

Jag fick en tips om Lars Jakobsons "I en rda damens slott" i samband med Peter Nilson. Inte alls tokigt.
Citera
2010-01-19, 22:08
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flutt
Jaa, jag saknar honom! Nr han gick bort knde jag en barnsligt egoistisk vrede ver alla de bcker han aldrig skulle kunna skriva.

Jag fick en tips om Lars Jakobsons "I en rda damens slott" i samband med Peter Nilson. Inte alls tokigt.

ven om Jakobsons still nog fr sgas vara "kallare" och i vissa fall rentav "mrkare" r det en perfekt jmfrelse att gra, just kanske fr att han, liksom Nilson, mutat in en egen nisch i svensk prosa.
Citera
2012-06-28, 10:59
Medlem
Peter Nilson r min absoluta favoritfrfattare och jag r glad att se att fler upptckt denna lilla svenska juvel. Personligen hller jag Stjrnvktaren och Nyaga hgst. Jag har lst dem flera gnger och har upptckt att slutet visst r vl sammanknutet med resten av historien, trots att jag till en brjan ocks tyckte det kom ovntat frsta gngen. Det finns antydningar genom hela andra boken vad som kommer att ske i slutet, de r bara vldigt diffusa och svrtolkade om man inte vet vad man har att vnta.

Hur som helst, jag rekommenderar alla att lsa Peter Nilson. En stor man inom svensk litteratur, som ftt alldeles fr lite uppskattning.
Citera
2012-06-30, 19:18
Medlem
Peter Nilson r ven en av mina favoritfrfattare. Jag tycker det r fantastiskt kul att tminstone en svensk sknlitterr frfattare har naturvetenskaplig bakgrund, vilket ju i Nilsons fall ocks har stor betydelse fr den litteratur han skapar.

r Peter Nilson den ende naturvetaren bland svenska sknlitterra frfattare eller finns det fler?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in