Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har bara lst Rymdvktaren/Nyaga, som innehll mycket spnnande ider. Men handlingen flippade ur ju lngre historien kom. Det hll inte riktigt hela vgen. r hans andra romaner bttre sammanhllna?
Av Nilsons romaner har jag lst bara
Projekt Nyaga &
Arken.
Rymdvktaren r riktigt god nstan helt igenom och hmtar upp vad vrde som tappats p vgen i ett av de vrsta klipphngarslut som givits p svenska.
Nyaga behver sedan lsas men det sker som sagt inte smrtfritt (och fast slutet r en OK id i sig tycker jag den genomfrs dligt och p ett stt som inte riktigt knyter ihop eller an till allt det fregende).
Arken r godare lsning och rekommenderas varmt. Gjutningen av bokens vergripande id grs denna gng bttre men med en inledande ofog som kunnat nedslipas stiligare. Mycket mer finns inte att klaga p. Jag vill inte spoliera handlingen men fr den som frgar r det bara att bnka sig.
Arken bjuder mer Bibelrotad magisk realism n science fiction, och det r en minnesvrd resa med den lite gulnade stmning som ges i
Rymdvktaren hr i full hsteftermiddagssol, med behagligt legendmssig berttarton & mnga rent drpliga inslag man skrockar t utver det p frhand givna. Ett gott frsk p det ambitisa perspektiv man anar & hoppas p, som rors perfekt i hamn en hamn vars frberedelse visserligen lmnat ett par detaljer att nska.