2012-08-17, 18:05
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Alla i tråden håller nog inte med dig mjohan84. Vissa tyckte att lurpåslängningen var bevis på att han blev besviken över fyndet, att han trodde sig gömt kroppen på en perfekt plats.

Men du tror alltså att man sitter häktad i alla de månader som FS satt utan att något pekar emot den personen? Och att man dessutom får försvara sig själv i både TR/HV...

Jag tror knappast att det räcker med de punkter som du räknade upp i tidigare inlägg för att få vara med på denna resa som FS fick...
Citera
2012-08-17, 18:07
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, denna utredning liknar då inget annat. Om samma avtryck finns på en tandborste, flera dildos, kaffemuggar, datorer, bilar och alla möjliga prylar så måste det ju statistiskt vara Marinas. De var ju bara två i huset. Har FS torkat av alla hennes fingeravtryck överallt?
Man kan ju gradera de avtryck som finns och jämföra med avtrycket på sänggaveln i -4 +4 skalan.
Det är tydligen rättsäkert att gissa vem som är GM.

Vi sitter och diskuterar fallet här, jag förstår faktiskt inte varför vissa ska försöka dra upp detta hela tiden ang dildos och sextidningar, ja visst... enligt fupen så hade Marina tillgång till detta, vilket mestadelen av svenska folket har... Men varför nämna allt detta HELA tiden? är det för att nervärdera offret?
Citera
2012-08-17, 18:29
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vi sitter och diskuterar fallet här, jag förstår faktiskt inte varför vissa ska försöka dra upp detta hela tiden ang dildos och sextidningar, ja visst... enligt fupen så hade Marina tillgång till detta, vilket mestadelen av svenska folket har... Men varför nämna allt detta HELA tiden? är det för att nervärdera offret?
Just det, en dildo eller fler i så gott som alla hem. Varför skulle PeterNoster nedvärdera offret genom att nämna just dessa ting?
De var ju bara exempel på tingestar med MJs fingrar på.
Citera
2012-08-17, 18:32
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Men du tror alltså att man sitter häktad i alla de månader som FS satt utan att något pekar emot den personen? Och att man dessutom får försvara sig själv i både TR/HV...

Jag tror knappast att det räcker med de punkter som du räknade upp i tidigare inlägg för att få vara med på denna resa som FS fick...
Då kan väl du vara snäll och räkna upp de tunga bevisen, de som jag har missat.

Näven?
Solbrillorna?
Citera
2012-08-17, 18:34
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Besked från Riksåklagaren angående resning:
Huvudregeln i svensk rätt är att lagakraftvunna domar skall stå fast. Resningsinstitutet är en säkerhetsventil som under vissa särskilt angivna förutsättningar kan medföra att en omprövning av ett lagakraftvunnet avgörande kan komma till stånd. Framkommer nya omständigheter eller bevis finns möjlighet att inom ramen för en återupptagen förundersökning göra erforderliga kontroller. I vilken utsträckning straffprocessuella tvångsmedel går att använda under en sådan förundersökning är inte specifikt reglerat i lag men har diskuterats i doktrinen. Min bedömning är att sakåtgärder som beslag och husrannsakan borde vara möjliga men knappast personella tvångsmedel.

Edit. Glömde rubrik
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2012-08-17 kl. 18:53.
Citera
2012-08-17, 18:39
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Just det, en dildo eller fler i så gott som alla hem. Varför skulle PeterNoster nedvärdera offret genom att nämna just dessa ting?
De var ju bara exempel på tingestar med MJs fingrar på.

Om någon ska leta fingeravtryck hemma hos dig tror du då att dildosar är det första de tänker på att kolla? klart att dessa saker upprepas med ett syfte.
Citera
2012-08-17, 18:42
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Ja, det borde ha varit lätt att ta fingeravtryck på porrtidningarnas sexannonssidor och därefter jämföra med något ifrån hennes arbete. Då kan man ju få fram Ms fingeravtryck.

Detta kan man lägga till raden av märkligheter i denna historiska polisutredning.
Citera
2012-08-17, 18:56
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
Om någon ska leta fingeravtryck hemma hos dig tror du då att dildosar är det första de tänker på att kolla? klart att dessa saker upprepas med ett syfte.
Om det blir aktuellt så vet jag inte hur de tänker. Men det är ingen dum ide' med dildosarna faktiskt, för att sen jämföra med min arbetsplats.
Hmm, kanske städerskans fingrar finns där, men hennes kan de ju lätt utesluta.

Det kanske inte håller, rent juridiskt, men ger ändå en fingervisning.

Edit;jag var visst inte ensam om den briljanta ide'n.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2012-08-17 kl. 18:58.
Citera
2012-08-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det här är vad vi vet i nuläget:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5196036

Intressant artikel, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av sr
Kan man, trots tiden som gått, fastställa om det här det vapen som använts för att mördat Marina Johansson?

– Det finns goda chanser till det,säger kommissarien, Göran Arvidsson på Länskriminalen i Göteborg.

Det borde betyda att det går att se hur M mördades på hennes kropp - dvs den är inte så förstörd.

De hade ju också, enligt GA, kunnat genomföra de tester de ville. Jag tror att GM ligger mycket risigt till.
Citera
2012-08-17, 19:50
Bannlyst
Citat:
Om det blir aktuellt så vet jag inte hur de tänker. Men det är ingen dum ide' med dildosarna faktiskt, för att sen jämföra med min arbetsplats.
Hmm, kanske städerskans fingrar finns där, men hennes kan de ju lätt utesluta.

Det kanske inte håller, rent juridiskt, men ger ändå en fingervisning.

Edit;jag var visst inte ensam om den briljanta ide'n.

Vad är det för något briljant med det? Varför lägga en massa tid och resurer på något som inte håller rent juridiskt? Och vad hjälper det att genom tvivelaktiga metoder komma fram till att Marinas (eventuella) fingeravtryck fanns på hennes egen säng? Vad är det för mening med att jämföra avtrycket med Marinas mamma och de nya hyresgästerna? Deras avtryck bör ju finnas där. Och även om det mot all förmodan inte skulle tillhöra någon av dem så finns det ändå ingen annan misstänkt att jämföra avtrycket med. Alltså är din "briljanta" idé vansinnigt dum.
Citera
2012-08-17, 20:08
Bannlyst
Citat:
Alla i tråden håller nog inte med dig mjohan84. Vissa tyckte att lurpåslängningen var bevis på att han blev besviken över fyndet, att han trodde sig gömt kroppen på en perfekt plats.

Nej, det stämmer!
Men de flesta gör det, så gått som alla vågar jag påstå,
ni som inte gör det går att räkna på ena handens fingrar eftersom ni alla skriver.
De som håller med om att han är skyldig, skriver inte här, bara ett fåtal gör det,
och de har lusläst fup:en och varit med och diskuterat här länge och lagt pussel.
https://www.flashback.org/sp38857104
Det här fallet är så solklart enkelt så det skulle kunna vara ett skolexempel på mord i bostad.
När det gäller fyndet så blir till att börja med presenningen avgörande, den var ju bortkastad.
Vad tror du Skl hittar bara på den?
Den röda jackan får Marinamannen i fängelse bara den.
Och allt annat som ska granskas med mikroskåp och avancerade analysmetoder.
Konstigt att det tar sådan tid tycker jag, men det är locket på som bekant.
När han skulle flytta ned henne från sängen, lade han henne direkt på presenningen,
eller hade han något annat som kunde skydda golvet mot att blod kunde tränga igenom den tunna presenningen, plast, täcke eller något annat det får vi snart veta.
https://www.flashback.org/sp37249388
Vi följer tråden med intresse, vi är många som bara läser och inte skriver så ofta.
Och vi tycker att det är riktigt lågt att skriva nedlåtande om den avlidne,
det säger en hel del om er,
du och ni andra som gör det borde skämmas.
Citera
2012-08-17, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Din snedtändning som inträffar när detta stackars fingeravtryck dyker upp verkar misstänkt. Det verkar ju nästan som om du vet vems det är och att det skulle kullkasta hela din agenda. Vad är det för fel på dig? Ditt resonemang är ju helt uppåt väggarna.

Istället för att ge dig på mig kan du väl svara på mina frågor istället? Du verkar inte ha några vettiga svar utan ägnar dig åt personangrepp istället, lågt.

Vissa av er pratar om rättssäkerhet etc. Men ni har inget emot att polisen ska ägna sig åt olagligheter? En del tycker att polisen ska jämföra avtrycket mot alla Marinas kontakter. Är det så ni vill att polisen ska jobba? JE påstår att han aldrig varit hemma hos Marina. Ni vill tydligen att polisen ska kolla hans fingeravtryck för att på så sätt se om han ljuger? De ska anhålla allihop och dakta dem trots att de inte på något vis är misstänkta? Snacka om övergrepp. Då om inte förr skulle polisen ses som inkompetenta och få massor av anmälningar på sig. Är det så ni vill ha det?

Naturligtvis har polisen kollat upp om det finns anledning att misstro exempelvis JE. Hade det minsta lilla visat att han eller för den delen JB varit i huset är det självklart att de då kollat deras avtryck. Förstår du inte det?
Senast redigerad av Mariooo 2012-08-17 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in