2012-06-23, 12:40
Bannlyst
På det glada adertonhundratalet när velocipeden framfördes för första gången Gingo damerna i kjol enklast var då en sned stång.Så i detta fallet har det lustigt nog inget sexuellt att göra.
Citera
2012-06-23, 15:06
Medlem
Frågan är varför herrcyklar fortfarande existerar? Damcyklar är ju bättre, man slipper slänga över benet, man riskerar inte att krossa pungen etc. Men ändå fortsätter herrcyklar sälja.
Det är ju rentav löjligt att ett FORDON är indelat i könsklasser. Skulle man ha olika varianter utav bilar, båtar etc? Herrbåten har större ratt, dambåten har större bak(vetifan vad det heter, akter?) osv..
Citera
2012-06-23, 15:15
Medlem
Panzerschlaffses avatar
tjejcyklar har en ram som ser ut som ett hål ungefär är därför dom har ett fitthål och killcyklar har en rak stång som symboliserar en erigerad penis.
Citera
2012-06-23, 15:50
Bannlyst
För att det gör ont som in i helvetet att komma åt "killramen" om det stöter emot. Såklart.
Citera
2012-06-23, 15:58
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Frågan är varför herrcyklar fortfarande existerar? Damcyklar är ju bättre, man slipper slänga över benet, man riskerar inte att krossa pungen etc. Men ändå fortsätter herrcyklar sälja.
Det är ju rentav löjligt att ett FORDON är indelat i könsklasser. Skulle man ha olika varianter utav bilar, båtar etc? Herrbåten har större ratt, dambåten har större bak(vetifan vad det heter, akter?) osv..
+1

Jag föredrar "kärringcyklar" som man kan enkelt kan "kliva" på.
Och några sprickor i ramen lär aldrig hända med normalt brukande.

Lite lustigt ifs, tjejiga saker är aldrig omtyckta bland män,
men damcyklar föredrar dom flesta män jag känner.
(Brukscykel vill säga)
Senast redigerad av Avva66 2012-06-23 kl. 16:01.
Citera
2012-06-23, 16:02
Medlem
Jag slutade använda det som kallas herrcykel med rak ram för över 10 år sedan. Jag kanske är en manlig kärring, men jag är också så stel att det är lättare att gå på cykeln då.

Dessutom cyklar jag ofta i snö och halka och då gör det inte så ont om jag glider av cykeln. Det kan göra ont i skrevet ändå av sadeln, men det är en annan femma.
Citera
2012-06-23, 16:07
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag slutade använda det som kallas herrcykel med rak ram för över 10 år sedan. Jag kanske är en manlig kärring, men jag är också så stel att det är lättare att gå på cykeln då.

Dessutom cyklar jag ofta i snö och halka och då gör det inte så ont om jag glider av cykeln. Det kan göra ont i skrevet ändå av sadeln, men det är en annan femma.
Med tankesättet att det är en damcykel så skulle varje Scootermoppe
vara en dammoped också då, dom är ju utformade på samma sätt.
Och inte bara dom mopederna, det finns gott om gamla plåtmoppar som har liknande design.
Citera
2012-06-23, 16:09
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Det är ju damcykeln som är sämst. Provat att köra runt på äldre damcyklar dessa är ofta påtagligt vingliga.

Herrcykeln = Stabilare ram och stabilare färd.

Om du håller på att cykla omkull med en herrcykeln går det att rädda fallet genom att fånga upp sig med benet. Många barn har gjort så. Ni ska inte fånga stången med pungkulorna

Vid omkullkörning med damcykeln = lycka till att rädda en omkullkörning, hakan i styret.
Citera
2012-06-23, 16:14
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är ju damcykeln som är sämst. Provat att köra runt på äldre damcyklar dessa är ofta påtagligt vingliga.

Herrcykeln = Stabilare ram och stabilare färd.

Om du håller på att cykla omkull med en herrcykeln går det att rädda fallet genom att fånga upp sig med benet. Många barn har gjort så. Ni ska inte fånga stången med pungkulorna

Vid omkullkörning med damcykeln = lycka till att rädda en omkullkörning, hakan i styret.
Jag märker då ingen skillnad vid normal cykling i 20 km/h
Har du tävlingscyklat du med damcykel eller?
Citera
2012-06-23, 17:59
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Frågan är varför herrcyklar fortfarande existerar? Damcyklar är ju bättre...
En rörkonstruktion baserad på raka rör i trianglar (som herrcykelns klassiska två trianglar) är mycket stabilare än en konstruktion innehållande t.ex. krökta rör som man hittar på många damcyklar.

De raka rören i en triangel belastas huvudsakligen bara i drag och tryck längs röret, på detta håll flexar rör i stort sett ingenting - det händer inte särskilt mycket innan belastningen är tillräckligt hög för att slita av eller mosa röret och det händer absolut inte särskilt lätt.
Ett böjt rör som ändarna trycks ihop på böjs väldigt lätt mer, dras ändarna isär rätas det väldigt lätt ut. En ram byggd av böjda rör kommer därmed bli betydligt mjukare och sannolikt behöva byggas av grövre (och därmed tyngre) material för att inte flexa för mycket eller drabbas av utmattningsbrott med tiden.

Någon som tvivlar kan ju hämta några ståltrådsbitar på 5-10cm längd, börja med att sätta en rak tråd mellan tumme-pekfinger och kläm åt tills den böjs, och gör sedan samma sak med en tråd som du redan böjt litegrann.
Citera
2012-06-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Alla som smällt pungen på en damcykel vet att fallhöjden gör att de sällsynta olyckorna sammanlagt smärtar värre än herrcyklarnas mer frekventa pungslag.
Tzj har rätt om klänningarna.
Herrcyklars ram är en kompromiss mellan låg vikt och hög ramstyrka. De är inte lika svajiga som damcyklar, och de drabbas - till skillnad från äldre damcyklar - ytterst sällan av rambrott.

hur gick detta till? vill ha en inlevelsefull berättelse som förklarar händelsen o smärtan

mvh
Citera
2012-06-23, 18:33
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
En rörkonstruktion baserad på raka rör i trianglar (som herrcykelns klassiska två trianglar) är mycket stabilare än en konstruktion innehållande t.ex. krökta rör som man hittar på många damcyklar.

De raka rören i en triangel belastas huvudsakligen bara i drag och tryck längs röret, på detta håll flexar rör i stort sett ingenting - det händer inte särskilt mycket innan belastningen är tillräckligt hög för att slita av eller mosa röret och det händer absolut inte särskilt lätt.
Ett böjt rör som ändarna trycks ihop på böjs väldigt lätt mer, dras ändarna isär rätas det väldigt lätt ut. En ram byggd av böjda rör kommer därmed bli betydligt mjukare och sannolikt behöva byggas av grövre (och därmed tyngre) material för att inte flexa för mycket eller drabbas av utmattningsbrott med tiden.

Någon som tvivlar kan ju hämta några ståltrådsbitar på 5-10cm längd, börja med att sätta en rak tråd mellan tumme-pekfinger och kläm åt tills den böjs, och gör sedan samma sak med en tråd som du redan böjt litegrann.
Jo, men min "Dampirra från 60-talet funkar utmärkt, och funktion går före
konstruktion i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in