Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-06-22, 21:41
Medlem
Topic*

Borde inte killcyklar ha böjd ram då det finns risk o slå sig mellan benen?

Mod: Flytta tråden om den ligger fel.
Citera
2012-06-22, 21:43
Medlem
tzjs avatar
Har för mig att det är för att damernas klänning förr inte skulle åka upp när de steg på cykeln. Samma koncept som damritt på häst. Med båda ben på ena sidan hästajäveln.
Citera
2012-06-22, 21:45
Medlem
det är klart, men en cykel som passar till åldern brukar man säga att man ska kunna stå vanligt utan att slå i med grenen i ramen, den böjda cykelramen är ju tillför att damer förr hade klänningar och för att den inte skulle åka upp när dom satt sig på cykeln så är ramen böjd, (om du inte redan visste det)
Citera
2012-06-22, 21:52
Medlem
Gerras avatar
Alla som smällt pungen på en damcykel vet att fallhöjden gör att de sällsynta olyckorna sammanlagt smärtar värre än herrcyklarnas mer frekventa pungslag.
Tzj har rätt om klänningarna.
Herrcyklars ram är en kompromiss mellan låg vikt och hög ramstyrka. De är inte lika svajiga som damcyklar, och de drabbas - till skillnad från äldre damcyklar - ytterst sällan av rambrott.
Citera
2012-06-22, 22:36
Medlem
Eldamyckes avatar
Jag pratade med en cykelreparatör om detta, han sa att det har med balans och stabilitet i cykeln att göra, män väger mer och behöver således en opraktisk stång. Hur mycket man måste väga för att märka skillnad har jag ingen aning om men säkert mycket. Har dessutom ingen aning om hur sant det är men då lät det troligt, nu vid reflektion - inte lika...
Citera
2012-06-22, 23:04
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Som föregående talare har nämnt, kvinnornas kjolar förr i tiden var ju lite längre.
Hade själv samma fundering när jag var i tioårsåldern...
Citera
2012-06-22, 23:24
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Jag pratade med en cykelreparatör om detta, han sa att det har med balans och stabilitet i cykeln att göra, män väger mer och behöver således en opraktisk stång. Hur mycket man måste väga för att märka skillnad har jag ingen aning om men säkert mycket. Har dessutom ingen aning om hur sant det är men då lät det troligt, nu vid reflektion - inte lika...
Vilket nonsens. Det är ju inte så att alla män väger mer än alla kvinnor. Inte heller att tunga personer har svårare att hålla balansen på en cykel.

Det beror på just det som nämnts i några svar. Herrcykeln har ramstången för att den ska vara så stark som möjligt. Det var ännu viktigare i cykelns barndom, då man hade sämre stål och sämre svetsar än i dag.

På den tiden när cykeln tog form gick kvinnor alltid i kjol eller klänning. De kunde helt enkelt inte svinga benet över sadeln. Om de hade gjort det, så hade risken funnits att de blottat någon del av benet, eller, hemska tanke, sina underbyxor. Det hade varit en social katastrof, värre än om en kvinna av idag visat sig spritt naken på sin cykel. (Det är av samma orsak en man aldrig får gå bakom en kvinna på väg upp för en trappa.)

Så det fanns inget att välja på. Damcyklar fick tillverkas med sämre hållfasthet för att över huvud taget kunna användas. Sen har den här traditionen bitit sig fast, fast den egentligen inte behövs längre.
Citera
2012-06-22, 23:26
Medlem
MeineMeinungs avatar
Det har även mina två älskade kumpaner frågat sig vid ett otal tillfällen i sina yngre dagar. Svaret är givetvis att damernas klänning inte skall gå åt fanders.
Citera
2012-06-22, 23:53
Medlem
CommonKnowledges avatar
Förstår inte varför ramen inte kan vara en decimeter längre ner på herrcyklar? Någon form av kompromiss. Man gjorde sig illa många gånger när man var i tonåren.
Citera
2012-06-22, 23:58
Medlem
Unisertits avatar
Jag vet i allafall att män har cyklar med rak ram så de kan krossa sina pungkulor när de kör upp eller ned för en trottoar. Att kvinnor har böjd ram har väl något med någon jävla klänning att göra.
Citera
2012-06-23, 00:07
Medlem
gugglianos avatar
Även mountainbiketillverkare har ju lite försiktigt anammat den där idéen, dock inte lika dramatiskt
http://www.google.se/imgres?q=mountainbike+wls&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1280 &bih=902&tbm=isch&tbnid=Xy2bGQnoJNLoDM:&imgrefurl= http://www.haggs.nu/catalog/index.php%3Fmanufacturers_id%3D41&docid=Sqyy4JlPl9 j32M&imgurl=http://www.haggs.nu/catalog/images/Cube-wls-access-race%2525202012.jpg&w=1000&h=619&ei=--vkT9O7HIv34QTio63DCA&zoom=1&iact=hc&vpx=766&vpy=41 7&dur=407&hovh=177&hovw=285&tx=189&ty=109&sig=1113 47091647914129833&page=1&tbnh=129&tbnw=209&start=0 &ndsp=20&ved=1t:429,r:13,s:0,i:111

Tror dock inte att dom tänkt på kjolar, eller att det påverkar ramens hållbarhet. Åtminstone inte på en påkostad hoj. Sen finns det tjej-"mountainbikes" med mer drastiskt vinkel på toppröret som mer påminner om typiska tjejcyklar, och dom är nog inget att ha i skogen Kan det inte också ha att göra med att dom ska kunna kliva på cykeln utan att man ser vad dom har under kjolen?
Citera
2012-06-23, 00:17
Medlem
Dom vill att vi ska slå i bollarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem