2012-06-15, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Exakt de kommentarerna möts man av ja. "Varför vill du bo med mig om du ändå tror att det kommer ta slut?"

Ordet romantiskt har varit uppe ett flertal gånger även om det mest vart jag som poängterat att jag förstår att det inte är så romantiskt att prata samboavtal.

Tror heller inte riktigt hon fattat att jag vill skydda mina 2 milj och inget annat. Allt annat kan anses vara gemensamt det bryr jag mig inte om. Vid eventuellt uppbrott och försäljning så delar vi lika på resterande belopp. Jag är definitivt inte snål, jag betalar i princip för allt och det gör mig ingenting, det är heller inget jag stolt proklamerar i tid och otid utan det är fakta.

Har lite tappat lusten att diskutera barn då hon verkar tycka att det är enorm uppoffring från hennes sida. jag förstår att graviditet och barnafödande inte är som en fest. men samtidigt ska man väl inte tänka på att skaffa barn om man inte ser det som det finaste som kan hända en under sin livstid. Om man bara ser det som ett umbärande och en uppoffring kan man lika gärna låta bli, vilket jag också sa.

Såg nu att ni har kommit fram till att ni ska skriva avtal !Bra! Ja...det är inte roligt att behöva prata om det, men du har gjort helt rätt! Själv kommer jag aldrig sätta min sambo på gatan om det tar slut (så länge han inte lämnar mig för ngn annan), men jag är trygg med vetskapen om att jag har mitt på det torra iaf.

Att skaffa barn med någon är dock mycket större än att köpa gemensamt boende...ni kommer alltid att vara en del av varandras liv (oavsett om ni vill eller inte). Därför tycker jag att ni ska vänta med det några år till...speciellt med tanke på er historik.
Citera
2012-06-15, 09:49
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someoneoutthere
Såg nu att ni har kommit fram till att ni ska skriva avtal !Bra! Ja...det är inte roligt att behöva prata om det, men du har gjort helt rätt! Själv kommer jag aldrig sätta min sambo på gatan om det tar slut (så länge han inte lämnar mig för ngn annan), men jag är trygg med vetskapen om att jag har mitt på det torra iaf.

Att skaffa barn med någon är dock mycket större än att köpa gemensamt boende...ni kommer alltid att vara en del av varandras liv (oavsett om ni vill eller inte). Därför tycker jag att ni ska vänta med det några år till...speciellt med tanke på er historik.

Vi hade redan pratat om det innan och kommit överens om att det var ok att skriva ett sådant. Skillnaden låg i att hon ville veta att det skulle rivas 3-4 månader in i en eventuell graviditet. Medan jag ville riva det på mina villkor när jag känner att det känns bra. Jag vill inte ljuga och gå med på det hon säger och sen skita i det. Jag skulle inte sätta henne på gatan heller så länge hon inte lämnade mig för nån annan.

Ja, jag vet det. Jag är dock redo för barn med den här tjejen även om jag kan vänta också. Vilket förmodligen blir fallet så länge hon ser det som ett umbärande och en uppoffring. Man får känslan av att hon skulle göra det för min skull och så vill jag inte ha det.

Vi är heller inte särskilt unga så man vet aldrig om vi har flera år på oss att skaffa barn.
Citera
2012-06-15, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Vi hade redan pratat om det innan och kommit överens om att det var ok att skriva ett sådant. Skillnaden låg i att hon ville veta att det skulle rivas 3-4 månader in i en eventuell graviditet. Medan jag ville riva det på mina villkor när jag känner att det känns bra. Jag vill inte ljuga och gå med på det hon säger och sen skita i det. Jag skulle inte sätta henne på gatan heller så länge hon inte lämnade mig för nån annan.

Ja, jag vet det. Jag är dock redo för barn med den här tjejen även om jag kan vänta också. Vilket förmodligen blir fallet så länge hon ser det som ett umbärande och en uppoffring. Man får känslan av att hon skulle göra det för min skull och så vill jag inte ha det.

Vi är heller inte särskilt unga så man vet aldrig om vi har flera år på oss att skaffa barn.

Ok, då är jag med. Varför ville hon att ni skulle riva det 3-4 månader in i en ev. graviditet? Gemensamma barn är ingen garanti till att man kommer fortsätta vara tsm resten av livet...eller är hon inspirerad av kändisar som skriver avtal om att "om du varit gift med mig si och så många år får du si eller så mycket om vi skiljer oss", eller "du får si och så mycket för varje barn du ger mig x antal barn"?

Well, ser hon barn som en uppoffring så har hon rätt...men det är en uppoffring för er båda och livet kommer aldrig bli detsamma. Skaffar ni barn tillsammans så ska det vara för att ni båda vill, för det är slitigt och ert förhållande kommer att utsättas för tuffa prövningar...men jag förstår att ni kanske inte har allt för lång tid på er heller, om ni nu är en bit över 30. Självklart ska det kännas rätt för er båda, men frågan är om detta verkligen är kvinnan i ditt liv?
Citera
2012-06-15, 10:36
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someoneoutthere
Ok, då är jag med. Varför ville hon att ni skulle riva det 3-4 månader in i en ev. graviditet? Gemensamma barn är ingen garanti till att man kommer fortsätta vara tsm resten av livet...eller är hon inspirerad av kändisar som skriver avtal om att "om du varit gift med mig si och så många år får du si eller så mycket om vi skiljer oss", eller "du får si och så mycket för varje barn du ger mig x antal barn"?

Well, ser hon barn som en uppoffring så har hon rätt...men det är en uppoffring för er båda och livet kommer aldrig bli detsamma. Skaffar ni barn tillsammans så ska det vara för att ni båda vill, för det är slitigt och ert förhållande kommer att utsättas för tuffa prövningar...men jag förstår att ni kanske inte har allt för lång tid på er heller, om ni nu är en bit över 30. Självklart ska det kännas rätt för er båda, men frågan är om detta verkligen är kvinnan i ditt liv?

Hon menar att om vi har gemensamma barn och vi skulle separera så vill hon att hon har hyfsade möjligheter att ge de en bra uppväxt. Det respekterar jag, har man barn så är man på ett sätt alltid tillsammans oavsett vad som händer.

Den frågan har jag också ställt mig ett par gånger och ja det är det faktiskt. Även om den här tråden kan uppfattas som negativ. Hade jag inte vetat att hon var kvinnan i mitt liv hade jag inte orkat ta mig igenom de mer stormiga delarna av förhållandet. Vi hade gått skilda vägar för ett bra tag sedan.
Citera
2012-06-15, 11:38
Medlem
Skriv aldrig någon som helst avtal där det sätter dig i någon som helst underläge. Det som är ditt, är fan ditt men det fattar inte vissa tjejer. Du vet aldrig om det kommer spricka längre i framtiden, vem vet vad hon kommer göra? en dag kanske du hittar henne med en annan kille eller hon gör något annat som kommer vilja få henne ur ditt liv.

Var inte naiv/dum, var taktisk, fast med silkes handskar. Ditt är ditt trots allt.

Sen får hon jobba på sin svartsjuka. Jag har blivit bedragen 4 gånger i mitt liv och inte agerar jag som ett mongo framför min flickvän .
Citera
2012-06-15, 12:40
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Bra att ni skriver ett samboavtal. Det ska du inte riva någon gång i framtiden, ha det kvar så länge relationen är kvar. Om ni gifter er, fundera på äktenskapsförord i det läget. Äktenskapsförord ska registreras i tingsrätten, jag är lite osäker på om det gäller samboavtal också. Hur som helst - lycka till!
Citera
2012-06-15, 16:24
Medlem
4-Gotts avatar
Tycker du ska hålla dina 2mille där, skriv på avtalet. Om det spricker mellan er så är det inget som säger att hon står där ensam med ett barn, nej barnet är isf lika mkt ditt som hennes och får bo hos dig tills det löser sig och ni kan båda ha barnet halvtid.

Låt inte barnet komma som en ursäkt nu. Stå på dig. Skulle det ta slut mellan er så kan hon ju bo kvar tills hon får något (beror på hur ni avslutar iofs).
Citera
2012-06-15, 17:28
Medlem
jonte-malmos avatar
Jag tycker inte att du ska gå med på hennes krav. Men visst har du miljoner att slänga bort så varför inte.
Citera
2012-06-15, 19:45
Medlem
Skulle aldrig i mitt liv ställa de kraven jag skulle vara tacksam att min kille ville ens köpa en lgh till OSS om jag inte kunde bidra. Så skulle vi tillsammans prata igenom vem som betalar vad och hur . Sätta krav på ev barn verkar inte helt ok.

Och ni har det redan ostabilt vad säger det blir bättre , jag får vibbar av en naiv snäll kille som gör nästan vad som helst för en tjej som har en del jobba med.
Citera
2012-06-16, 15:40
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag tycker att ni ska skriva samboavtal innan ni köper en gemensam bostad. Det är inte din uppgift att trygga hennes framtid ekonomiskt om ni går isär i framtiden.

Det är illavarslande att hon redan nu anser sig ha rätt till halva din försäljningsvinst.

This.
Citera
2012-06-16, 18:19
Bannlyst
men vafan? vad är det för fel på den här typen av brudar? varför är det alltid de som lyckas snärja er ansvarsfulla män? i dont get it.

Skriv samboavtal. Riv det inte. Barn eller inte, hennes pengar är inte ditt ansvar.
Citera
2012-06-18, 08:30
Medlem
Det verkar som att hon insett något du inte gjort... dvs att det KOMMER ta slut... det låter för mig inte som ett OM det kommer ta slut utan NÄR.

Barn i ett förhållande där man redan gjort slut ett par gånger kommer inte att göra förhållandet bättre. Finns det redan tydliga sprickor så blir dessa värre av barn, inte bättre.

Personligen fattar jag inte varför ni är tillsammans över huvud taget, jag skulle då aldrig flytta ihop med någon där det redan tagit slut ett par gånger, och jag skulle sannerligen INTE skaffa barn med densamme... gör du det så är du fan helt jävla dum i huvudet och kom sen fan inte och gråt över att tjejen lämnat dig och precis tagit hälften av försäljningen när det var du som lagt in hela insatsen... du kommer däremot få sitta där med skulderna, för jag misstänker att hon inte är riktigt lika pigg på att ta skulderna som hon är på att ta dina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in