Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Tack för alla svar. Jag håller med er.
Skulle kunna utveckla saker mycket mer men låter det vara osagt om ingen specifikt frågar.
För mig hade det varit självklart med samboavtal om situationen var den omvända, jag skulle inte ens vilja ha min partners pengar. Kanske om jag hade vart full i fan vid separationen men det är det samboavtalet är till för. Att man ska ha fattat beslutet när man var vid sina sinnens fulla bruk som en vuxen människa.
Jag har bara EN sak att säga..
Om hon har blivit bedragen själv under lång tid i ett förhållande så borde ju hon INSE vidden av bedrägeri och ha full förståelse för att du vill ha ett samboavtal. För även du har rätt att känna dig trygg. Du lägger ju mer pengar i lägenheten och hon noll.
Dessutom så står det i sambolagen att det man köper privat (i samboförhållandet) ELLER köper innan man flyttar ihop och är sambo, så räknas som privat egendom.
Vilket medför i praktiken, att köper du lägenheten innan ni flyttar ihop och kontraktet och lånet står på dig enbart, så är det din lägenhet (privata egendom). Även om hon har adressen där.
Dock så kan du ändå ta upp det i samboavtalet att lägenheten är din. Hör med Advokat för säkerhets skull hur man skriver upp ett hållbart samboavtal som skyddar dig och din egendom.
Att få egendom som klassas som din privata (lägenheten) krävs mycket särskilda omständigheter att hon skall få. Om ni går isär och hon har barnet mest hos sig brukar inte räknas riktigt. Kvinnor har svårare att roffa åt sig av män i dag, hon hade lättare förr, då kvinnor kan försörja sig själva i dag på ett helt annat sätt.
Men som sagt om hon har blivit bedragen i ett tidigare förhållande så tycker jag det är märkligt att hon inte går med på samboavtal. Du skriver ju samboavtal för att försäkra dig om att du inte blir bedragen av henne och skydda din privata egendom.
Så hur gullig och fin hon än månne vara på "alla sätt och vis" (nästan) så skall du inte backa här.