2012-06-14, 21:40
Medlem
Klart att samboavtal skall upprättas,det "tjänar"alla på.
Finns väl ingen människa som skulle börja jobba utan ett anställningsbeslut/avtal el.liknande.
Citera
2012-06-14, 21:41
Medlem
dartagnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag tycker att ni ska skriva samboavtal innan ni köper en gemensam bostad. Det är inte din uppgift att trygga hennes framtid ekonomiskt om ni går isär i framtiden.

Det är illavarslande att hon redan nu anser sig ha rätt till halva din föräljningsvinst.

Håller fullständigt med.
Skriv samboavtal oavsett vad hon säger. Skiljer ni er tar den svenska staten hand om henne om det vill säg illa så hennes argument fallerar redan där.
Citera
2012-06-15, 01:15
Medlem
NewDeers avatar
R&S Allmänt --> Relationsakuten /mod
Citera
2012-06-15, 01:28
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Jag kommer ha dryga 2 milj att stoppa in och hon har 0 kr.

Hon vill inte bli blåst säger hon.

Hon menar att hon inte vill att jag ska lämna henne med ett barn utan möjlighet till att lösa sin bostadssituation på ett vettigt sätt.

Skälet till att jag är tveksam för stunden är vårt brokiga förflutna. Hon har nämligen blivit bedragen under väldigt lång tid i ett tidigare förhållande och är besatt av att hon kan komma att bli det igen. Vilket resulterat i allmän osäkerhet och ett stort behov av att kontrollera mig.

Det ringer varningsklockor här. Hon vill inte bli blåst på.. dina pengar?
Varför skulle du lämna henne med ett barn? Du tar naturligtvis med dig ditt barn om det skulle spricka.

Varför i hela friden skulle du bjuda henne på en miljon?

Mitt råd skulle i första hand vara att INTE flytta ihop alls innan hon fått hjälp med sina problem. Vägrar hon att söka hjälp så är det ett STORT varningstecken. Du ska väl inte behöva vara kontrollerad. Om hon bestämmer sig för att du har varit otrogen (vilket du ju är rädd att bli anklagad för) vad hindrar henne från att dumpa dig, ta miljonen och sticka?

Nej, tänk över detta igen.
Citera
2012-06-15, 02:07
Medlem
ifconfigs avatar
läsvärd sida i detta ämne.
http://www.kristina-tina-ax.se
Citera
2012-06-15, 02:37
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Tack för alla svar. Jag håller med er.

Skulle kunna utveckla saker mycket mer men låter det vara osagt om ingen specifikt frågar.

För mig hade det varit självklart med samboavtal om situationen var den omvända, jag skulle inte ens vilja ha min partners pengar. Kanske om jag hade vart full i fan vid separationen men det är det samboavtalet är till för. Att man ska ha fattat beslutet när man var vid sina sinnens fulla bruk som en vuxen människa.

Jag har bara EN sak att säga..

Om hon har blivit bedragen själv under lång tid i ett förhållande så borde ju hon INSE vidden av bedrägeri och ha full förståelse för att du vill ha ett samboavtal. För även du har rätt att känna dig trygg. Du lägger ju mer pengar i lägenheten och hon noll.

Dessutom så står det i sambolagen att det man köper privat (i samboförhållandet) ELLER köper innan man flyttar ihop och är sambo, så räknas som privat egendom.
Vilket medför i praktiken, att köper du lägenheten innan ni flyttar ihop och kontraktet och lånet står på dig enbart, så är det din lägenhet (privata egendom). Även om hon har adressen där.
Dock så kan du ändå ta upp det i samboavtalet att lägenheten är din. Hör med Advokat för säkerhets skull hur man skriver upp ett hållbart samboavtal som skyddar dig och din egendom.

Att få egendom som klassas som din privata (lägenheten) krävs mycket särskilda omständigheter att hon skall få. Om ni går isär och hon har barnet mest hos sig brukar inte räknas riktigt. Kvinnor har svårare att roffa åt sig av män i dag, hon hade lättare förr, då kvinnor kan försörja sig själva i dag på ett helt annat sätt.

Men som sagt om hon har blivit bedragen i ett tidigare förhållande så tycker jag det är märkligt att hon inte går med på samboavtal. Du skriver ju samboavtal för att försäkra dig om att du inte blir bedragen av henne och skydda din privata egendom.

Så hur gullig och fin hon än månne vara på "alla sätt och vis" (nästan) så skall du inte backa här.
Citera
2012-06-15, 07:39
Medlem
Silverridges avatar
HON blir ju knappast blåst iom att det ändå inte är hennes pengar!

Skriv ett samboavtal, förhållanden spricker av olika anledningar på löpande band och även om du tror att du känner henne nu så behöver inte det stämma den dagen ni eventuellt separerar.

Det du har med dig in i förhållandet, det är ditt. Det ni skaffar tillsammans det är erat.
Enkelt, logiskt och praktiskt.
Citera
2012-06-15, 09:13
Medlem
Eeries avatar
Tack för alla svar.

Efter ett långt telefonsamtal igår, inte helt utan gnissel, så ska vi skriva samboavtal. Vilket hon hela tiden gått med på hon har bara velat ha en fast tidpunkt när det ska rivas, jag har velat riva det på mina villkor.

Nu har jag förklarat att det rivs på mina villkor och jag vet inte när men att målsättningen är att det ska rivas någon gång i framtiden. Hon verkar ok med det, men givetvis väcker det osäkerhet hos henne men det får vara så tills vidare för jag skulle inte orka leva med mig själv om jag inte gjorde det här.

P.S. Varför flyttades den till relationskuten? Det är ju knappast akut utan mer allmänt...
Citera
2012-06-15, 09:22
Avslutad
Citat:
Kära FB!

Jag har nu umgåtts med en donna i 1,5 år. Vi har haft våra gräl och meningsskiljaktigheter. Både mindre och större. Jag bor sedan tidigare i en BR och hon bor hemma. Vi har dock ett tag pratat om att flytta ihop och det har då gällt min lägenhet. Nu så har vi fått en toppenchans, vi kan nämligen köpa en trea med möjlighet att köpa loss råvinden vilket skulle ge oss ett vindsetage på 130 kvm. Dock så kostar ju sånt en hel del. Jag kommer ha dryga 2 milj att stoppa in och hon har 0 kr.

Vi har bestämt oss för att förlova oss i sommar och gifta oss nästa sommar, vi har även diskuterat att försöka skaffa barn.

jag vill skriva samboavtal som ger mig mina 2 milj tillbaka om det spricker, hon tycker det är ok tills hon är gravid i månad 3-4 nånstans sen ska det rivas. Hon vill inte bli blåst säger hon. Saken är den att det vill inte jag heller. Jag har inget emot att betala mer till vardags, skämma bort henne och pyssla om henne. Det gör mig glad när jag får göra det. men samtidigt känner jag att mina bostadspengar är mina, separerar vi inte så spelar det ingen roll, separerar vi så har jag iaf inte förlorat en miljon.

Hon menar att hon inte vill att jag ska lämna henne med ett barn utan möjlighet till att lösa sin bostadssituation på ett vettigt sätt.

Skälet till att jag är tveksam för stunden är vårt brokiga förflutna. Hon har nämligen blivit bedragen under väldigt lång tid i ett tidigare förhållande och är besatt av att hon kan komma att bli det igen. Vilket resulterat i allmän osäkerhet och ett stort behov av att kontrollera mig. Kontrollen består tex i att noggrant fråga ut mig vad jag anser vara otrohet, fråga mig om jag skulle kunna tänka mig att prata med andra tjejer om jag är ute osv. Hon har även fått för sig att jag flörtar med en kollega, min frisör, en läkare under ett läkarbesök, en tjej som jobbade i en klädbutik där jag skulle handla, en ex kollega att jag konstant tittar på andra.

Allt det har tärt på mig under vårt förhållande och jag har gjort slut ett flertal gånger men ångrat mig för det är verkligen en fin tjej, som jag älskar. Ja, jag är en toffel. Jag är rädd att hon en dag ska poppa upp och skälla ut mig för att jag bytte tre ord med nån kvinna på en krog eller att hon ska få för sig att jag är otrogen med en kollega eller ja vad som helst och sedan göra slut och dra...

Så vad ska jag göra?
  • Gå med på hennes krav?
  • Skita i samboavtalet helt
  • Kräva samboavtal (resultatet av detta val är okänt)

Snälla hjälp mig med input och fråga gärna om sånt ni undrar över. Det här är verkligen jobbigt och plågsamt för mig.

Jag förstår din situation, det är oftast väldigt känsligt när den ena personen har tillgångar medan den andra saknar det och man ska slå ihop sina liv. Jag tycker att du gör helt rätt i att vilja skriva samboavtal. Min situation var liknande (där jag var den som gick in med en större summa), jag tog upp frågan och möttes av div. kommenatrer som "så du tänker redan nu att det kommer ta slut"?, "Tror du verkligen att jag skulle blåsa dig"? o.s.v.

Men när det gäller stora summor så ska man tänka med hjärnan, för ja, så länge ni älskar varandra så kommer ni vilja dela allt med varandra och så länge ni håller ihop så kommer samboavtalet aldrig att påverka er på något sätt heller. Men OM den dagen kommer och ni kommer gå skilda vägar, så kommer det troligtvis inte vara trevlig stämning mellan er. Ett samboavtal kommer leda till att ni går ut med det ni kom in med och ni slipper onödigt tjafs.

Varför tycker hon att hon har rätt till pengar som inte (och aldrig) har varit hennes? Säljer ni lägenheten i framtiden och om ni går med vinst så delar ni ju på vinsten från den (efter att du dragit av det du gått in med) och hon kommer få sin del.

Hennes sätt att resonera är typiskt för de som inte har/har haft egna pengar från början. Visst, det är inte speciellt romantiskt att prata om vad som är "mitt" och vad som är "ditt". Det är dock väldigt smart i mina ögon. För i ärlighetens namn, när det gäller just pengar så blir folk oftast helt sjuka i huvudet. Den du minst anar skulle hugga dig i ryggen kan mycket väl vara den som kommer se till att du blir helt barskrapad. Genom sig själv känner man andra sägs det. Personligen har jag aldrig varit snål i mina förhållanden, pengar och prylar har aldrig varit ngt som jag imponerats av och jag skulle aldrig försöka blåsa ngn. MEN om den dagen kommer att jag och min sambo skulle bryta upp, så kommer jag verkligen inte vilja ge honom ett öre mer än han ska ha.

Stå på dig angående samboavtalet! Ni har dessutom bara varit tsm i 1,5 år och mycket kan hända.
Citera
2012-06-15, 09:32
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someoneoutthere
Jag förstår din situation, det är oftast väldigt känsligt när den ena personen har tillgångar medan den andra saknar det och man ska slå ihop sina liv. Jag tycker att du gör helt rätt i att vilja skriva samboavtal. Min situation var liknande (där jag var den som gick in med en större summa), jag tog upp frågan och möttes av div. kommenatrer som "så du tänker redan nu att det kommer ta slut"?, "Tror du verkligen att jag skulle blåsa dig"? o.s.v.

Men när det gäller stora summor så ska man tänka med hjärnan, för ja, så länge ni älskar varandra så kommer ni vilja dela allt med varandra och så länge ni håller ihop så kommer samboavtalet aldrig att påverka er på något sätt heller. Men OM den dagen kommer och ni kommer gå skilda vägar, så kommer det troligtvis inte vara trevlig stämning mellan er. Ett samboavtal kommer leda till att ni går ut med det ni kom in med och ni slipper onödigt tjafs.

Varför tycker hon att hon har rätt till pengar som inte (och aldrig) har varit hennes? Säljer ni lägenheten i framtiden och om ni går med vinst så delar ni ju på vinsten från den (efter att du dragit av det du gått in med) och hon kommer få sin del.

Hennes sätt att resonera är typiskt för de som inte har/har haft egna pengar från början. Visst, det är inte speciellt romantiskt att prata om vad som är "mitt" och vad som är "ditt". Det är dock väldigt smart i mina ögon. För i ärlighetens namn, när det gäller just pengar så blir folk oftast helt sjuka i huvudet. Den du minst anar skulle hugga dig i ryggen kan mycket väl vara den som kommer se till att du blir helt barskrapad. Genom sig själv känner man andra sägs det. Personligen har jag aldrig varit snål i mina förhållanden, pengar och prylar har aldrig varit ngt som jag imponerats av och jag skulle aldrig försöka blåsa ngn. MEN om den dagen kommer att jag och min sambo skulle bryta upp, så kommer jag verkligen inte vilja ge honom ett öre mer än han ska ha.

Stå på dig angående samboavtalet! Ni har dessutom bara varit tsm i 1,5 år och mycket kan hända.

Exakt de kommentarerna möts man av ja. "Varför vill du bo med mig om du ändå tror att det kommer ta slut?"

Ordet romantiskt har varit uppe ett flertal gånger även om det mest vart jag som poängterat att jag förstår att det inte är så romantiskt att prata samboavtal.

Tror heller inte riktigt hon fattat att jag vill skydda mina 2 milj och inget annat. Allt annat kan anses vara gemensamt det bryr jag mig inte om. Vid eventuellt uppbrott och försäljning så delar vi lika på resterande belopp. Jag är definitivt inte snål, jag betalar i princip för allt och det gör mig ingenting, det är heller inget jag stolt proklamerar i tid och otid utan det är fakta.

Har lite tappat lusten att diskutera barn då hon verkar tycka att det är enorm uppoffring från hennes sida. jag förstår att graviditet och barnafödande inte är som en fest. men samtidigt ska man väl inte tänka på att skaffa barn om man inte ser det som det finaste som kan hända en under sin livstid. Om man bara ser det som ett umbärande och en uppoffring kan man lika gärna låta bli, vilket jag också sa.
Citera
2012-06-15, 09:33
Medlem
Tycker inte ni ska flytta ihop överhuvudtaget, då de meningsskiljaktigheterna ni har kommer skapa ett HELVETE om de tar slut eller snarare NÄR de tar slut. Ska ni flytta ihop så hyr en lgh ist , tror du kommer bli svårt skriva något då ni köper lgh för bo i tillsammans.

Ni har aldrig bott ihop och du ska slänga ut 2 miljoner, ska hon bo där gratis sen då städa lite och ev laga mat? Jobbar hon, kan hon betala nåt ?

Nej skulle ta reda på all fakta innan för en bitter strid kan sluta illa, ta reda på vad egen samboavral gäller och hur hållbart det är i en strid.

När ni separerar så får visserligen en av er köpa ut den andre det blir du då kommer lgh vara värd 2 miljoner sen?

Mycket tänka över och jag skulle passa mig jävligt noga för den bruden med den lilla info jag har .

Jag talar av erfarenheter och iaktagelser under ett +40 liv
Senast redigerad av Sana 2012-06-15 kl. 09:36.
Citera
2012-06-15, 09:40
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Tycker inte ni ska flytta ihop överhuvudtaget, då de meningsskiljaktigheterna ni har kommer skapa ett HELVETE om de tar slut eller snarare NÄR de tar slut. Ska ni flytta ihop så hyr en lgh ist , tror du kommer bli svårt skriva något då ni köper lgh för bo i tillsammans.

Ni har aldrig bott ihop och du ska slänga ut 2 miljoner, ska hon bo där gratis sen då städa lite och ev laga mat? Jobbar hon, kan hon betala nåt ?

Nej skulle ta reda på all fakta innan för en bitter strid kan sluta illa, ta reda på vad egen samboavral gäller och hur hållbart det är i en strid.

När ni separerar så får visserligen en av er köpa ut den andre det blir du då kommer lgh vara värd 2 miljoner sen?

Mycket tänka över och jag skulle passa mig jävligt noga för den bruden med den lilla info jag har .

Jag talar av erfarenheter och iaktagelser under ett +40 liv

Nja, det är faktiskt bättre nu. Nej, det är inte min kärlek som talar när jag säger det.

Lägenheten kostar inte 2 milj, den kostar betydligt mer än så totalt med ombyggnation och råvind. 2 milj blir vår kontantinsats som jag ensam står för. Hon kan försörja sig alldeles utmärkt och har arbete även om hon tjänar mindre än mig.

Vi kan inte hyra lägenhet då det skulle bli i någon gudsförgäten förort där jag verkligen inte skulle kunna tänka mig att bo. Jag bor i BR idag och det är försäljningen av den som skulle generera insatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in