2012-06-11, 23:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Förklaringen kanske finns i en möjlig Facebook-chat som skedde samtidigt med att JE i realiteten tackade nej vid midnatt 27e - 28e. Han kunde inte komma innan 15.00 och ville inte vara kvar efter 18.00. Så står det i chatten. "Jag tror jag hoppar det", står det också. Marina kanske bestämde sig för en plan B för morgondagen då.
I nästföljande chatt avstyr hon allt vad övernattning heter med hänvisning till sin labile inneboende. Plan B bör alltså rimligen inte innehålla någon övernattning i huset i Övre Röra.
Citera
2012-06-11, 23:46
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Att kvälja dom är att ifrågasätta de domar som fallit i målet och du är uppe i HD nu.
Ok. Tack för förklaringen. När kväljde jag dom?
Citera
2012-06-11, 23:57
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, och MrsMagoos.

Det var ingen fråga. Jag ber om ursäkt, rätt sidnummer ska vara 947.
Ok. Tror du på förklaringen?
Senast redigerad av Kallix 2012-06-12 kl. 00:08.
Citera
2012-06-11, 23:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I nästföljande chatt avstyr hon allt vad övernattning heter med hänvisning till sin labile inneboende. Plan B bör alltså rimligen inte innehålla någon övernattning i huset i Övre Röra.

Vilket kan bero på att hon hade en dejt på gång redan. Överenskommen via annat chatmedium. Det säger man inte till nästa dejt "i röret". Istället säger man att man inte kan beroende på någon "yttre omständighet".
Citera
2012-06-12, 00:12
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peder1975
Bra fråga. Att polisen misstänkte brott omedelbart framgår ju tydligt och att deras känsla även var mord. Hur man då kan missa detta i undersökningen av huset är oförsvarbart vilket dom även medgett. I undersökningen av sovrummet så verkar det som att man mer fokuserade på att hitta kroppen och inte att det skulle vara själva brottsplatsen vilket säkerligen bidrog till att alla spår missades.

Vi får ju bara hoppas på att fyndet ger polisen nytt material för att kunna driva mordutredningen framåt och få ett avslut en gång för alla oavsett GM.
Det va verkligen överraskande att Marina hittades.Trodde aldrig att det skulle hända.
Hur kunde Missing people hitta henne när polisen gick bet.
En sak till som är förvånande är FS reaktion när han fick veta att Marina hade hittats.
FS blev irritrad och kastade på luren när journalist ringde upp och talade om att hon hittats.
Normal reaktion av en oskyldigt misstänkt borde vara annorlunda.Han borde känna lättnad när han kan bli rentvådd en gång för alla.
Tycker att det tyder starkt på att FS inte har rent mjöl i påsen.
Citera
2012-06-12, 00:21
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Att kvälja dom är att ifrågasätta de domar som fallit i målet och du är uppe i HD nu.

Klart man ifrågasätter domsluten i och med att åklagaren fått sin indiciekedja belagd.
Indicierna fanns i målet, men tingsrättsfyllot valde att leka konspirationsidiot.

I dagens läge med samma domstolar och kroppen med dödsorsak hade Fredrik åkt det är inget snack om saken. Överbevisning ska inte behövas vid solklara fall. Och absolut inte då det inte finns ett enda spår av annan gm. Men än ar inget nedlagt och resan till riksåklagaren bådar gott.
Citera
2012-06-12, 00:26
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Med tanke på att polisen missade blod i sängen, blod på golvet och kulhål så anser jag inte att det är konstigt att dom inte sett spår från att GM fraktat ut kroppen från sängen till transportfordonet.
På något sätt fick han ju ut henne ur huset utan att dom såg något spår av det överhuvudtaget.

Jag säger det igen:

Min åsikt är att om det var FS som fraktade ut kroppen, så skedde det genom fönstret.
Anledningen till att jag tror det, är att han förklarade för polisen att det troligen inte skulle gå att få ut en kropp genom fönstret och om så hade skett skulle han ha märkt det på buskarna utanför.
Om han hade fraktat ut kroppen genom dörren skulle han aldrig ha sagt något sådant.

Min slutledning är då att om det visar sig att kroppen fördes ut genom dörren, är FS sannolikt oskyldig.
Citera
2012-06-12, 00:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Jag säger det igen:

Min åsikt är att om det var FS som fraktade ut kroppen, så skedde det genom fönstret.
Anledningen till att jag tror det, är att han förklarade för polisen att det troligen inte skulle gå att få ut en kropp genom fönstret och om så hade skett skulle han ha märkt det på buskarna utanför.
Om han hade fraktat ut kroppen genom dörren skulle han aldrig ha sagt något sådant.

Min slutledning är då att om det visar sig att kroppen fördes ut genom dörren, är FS sannolikt oskyldig.

Men det gjorde tingsrättsfyllot klart att fönstret inte gick att öppna. Efter 1 år alltså då tingsrättsfyllot va på mordplatsen. Mordplatsen är ju ganska uppenbar, och nej fönstret är inte troligt.

Citat:
Med tanke på att polisen missade blod i sängen, blod på golvet och kulhål så anser jag inte att det är konstigt att dom inte sett spår från att GM fraktat ut kroppen från sängen till transportfordonet.
På något sätt fick han ju ut henne ur huset utan att dom såg något spår av det överhuvudtaget.

Han packade allt på sovrumsgolvet med plasten klar som underlag.
Han kan ha kört henne i skottkärra till bilen. Släpa kan man kanske men hur lång bit då?
Sen dumpade han både vapen och kropp snabbt, och utan körkort kör du inte omkring i en bil med ett lik direkt hur som helst. Inte så långt hemifrån som är klassiskt då det gäller såna här mord.
Hemskt ju....båda madrasserna va med eller?
Citera
2012-06-12, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det va verkligen överraskande att Marina hittades.Trodde aldrig att det skulle hända.
Hur kunde Missing people hitta henne när polisen gick bet.
En sak till som är förvånande är FS reaktion när han fick veta att Marina hade hittats.
FS blev irritrad och kastade på luren när journalist ringde upp och talade om att hon hittats.
Normal reaktion av en oskyldigt misstänkt borde vara annorlunda.Han borde känna lättnad när han kan bli rentvådd en gång för alla.
Tycker att det tyder starkt på att FS inte har rent mjöl i påsen.

Ja du, trots alla odds emot oss så lyckades vi där polisen inte gjorde det.
Jag är mest så förbannad på mig själv för att jag inte bestämde mig för att göra detta långt tidigare.
Då hade kanske det gett en fällande dom, vem vet?

Jag håller med dig om att han inte reagerade som en oskyldig person borde gjort. Även om det inte fanns tillräckliga bevis för att fälla FS för mordet så är det för många saker kring hans agerande som för min del talar sitt tydliga språk.

Om det var någon i din bekantskaps, så nära inpå ditt liv, som försvann, hur skulle då själv agera?
Lika oberörd, nonchalant, passiv, känslokall e.t.c?
Ingen oskyldig person skulle bete sig på det sätt som FS gjort under denna tid.
Det är min åsikt. Sen vet jag att den inte delas av alla här.
Citera
2012-06-12, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men det gjorde tingsrättsfyllot klart att fönstret inte gick att öppna. Efter 1 år alltså då tingsrättsfyllot va på mordplatsen. Mordplatsen är ju ganska uppenbar, och nej fönstret är inte troligt.

Han packade allt på sovrumsgolvet med plasten klar som underlag.
Han kan ha kört henne i skottkärra till bilen. Släpa kan man kanske men hur lång bit då?
Sen dumpade han både vapen och kropp snabbt, och utan körkort kör du inte omkring i en bil med ett lik direkt hur som helst. Inte så långt hemifrån som är klassiskt då det gäller såna här mord.
Hemskt ju....båda madrasserna va med eller?

Vet inte om båda madrasserna var med, det är bara ett antagande från min sida.
Citera
2012-06-12, 00:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ja du, trots alla odds emot oss så lyckades vi där polisen inte gjorde det.
Jag är mest så förbannad på mig själv för att jag inte bestämde mig för att göra detta långt tidigare.
Då hade kanske det gett en fällande dom, vem vet?

Jag håller med dig om att han inte reagerade som en oskyldig person borde gjort. Även om det inte fanns tillräckliga bevis för att fälla FS för mordet så är det för många saker kring hans agerande som för min del talar sitt tydliga språk.

Om det var någon i din bekantskaps, så nära inpå ditt liv, som försvann, hur skulle då själv agera?
Lika oberörd, nonchalant, passiv, känslokall e.t.c?
Ingen oskyldig person skulle bete sig på det sätt som FS gjort under denna tid.
Det är min åsikt. Sen vet jag att den inte delas av alla här.

Det fanns en massa bråte längs vägen till, och invid, fyndplatsen... Vad var det för något? Och tja, alla har vi olika åsikter...
Citera
2012-06-12, 00:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vilket kan bero på att hon hade en dejt på gång redan. Överenskommen via annat chatmedium. Det säger man inte till nästa dejt "i röret". Istället säger man att man inte kan beroende på någon "yttre omständighet".
Denna "yttre omständighet" var inget svepskäl, utan en högst reell anledning som stöds av utredningen i övrigt. Det är med andra ord orimligt att MJ skulle ha stämt träff med X och krävt att FS skulle övernatta någon annanstans. Och om så varit fallet måste flera andra frågor besvaras nöjaktigt:

1. Varför tog MJ ut 10 000 kr inför denna övernattning?
2. Varför öppnade hon sin skrivbordslåda och tog med sig sitt pass - men inte sin dator?
3. Varför lämnade hon inte Övre Röra förrän på em den 28/7?
4. Hade hon tänkt sig att hämta mr X i Lin(Lid)köping?
5. Varför var hon så rädd för direktkontakt med sin syster?
6. Varför tycktes hon ha "glömt" vad hon bestämt med systern eftersom hon sms:ade först när systern förgäves sökt nå henne (närmare bestämt efter endast 2 min 27 sek)?
7. Var befann sig MJ 12:16:58 (då hennes dator stängs av) - 14:39:28 (fordonsfråga) = drygt 2 h 22 min
8. Varför avsänder hennes mobil ett sms till FS under masten Stora Höga N kl. 10:01:39 den 29/7?
9. Hur kan FS motta ett sms under masten Kode N kl. 10:01:39 den 29/7 när hans mobil ska ha befunnit sig under Kode O?
10. Vilka chatkanaler har polisens IT-tekniker inte kunnat lokalisera?

Ingredienserna i ett alternativt scenario måste utmynna i ett rimligt händelseförlopp som stämmer med alla kända fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in