2010-05-20, 13:48
Medlem
Mitt cykellås fungerar fortfarande utmärkt och jag har en känsla av att det kommer att fortsätta göra det länge. Och när det börjar kärva är det väl bara att använda lite mer olivolja =)
Citera
2010-05-20, 13:52
Medlem
nicerpms avatar
olivoljan blir trög när det blir kallt och fuktigt... tappar sina egenskaper..
Citera
2010-05-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
olivoljan blir trög när det blir kallt och fuktigt... tappar sina egenskaper..

Trots fukt och under noll grader har det fungerat. Men vi får väl se fram mot vargavintern
Citera
2010-05-27, 08:46
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negis
Trots fukt och under noll grader har det fungerat. Men vi får väl se fram mot vargavintern

ja du gör som du vill. som sagt låsoljan är ju inte jättedyr. och har egenskaper som gör att låset mår bättre
Citera
2010-05-27, 09:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Olivoljan binder smuts och damm, till slut har du en klump med skit i låset och låset slutar funka. Likadant med idioter som använder oliv/symaskinsolja till cylinder/tillhållarlås, undrar varför det en dag inte längre går att vrida om nyckeln..
Citera
2010-05-27, 09:16
Medlem
b.marleys avatar
Jag brukar aldrig olja in lås och sånt, Men är inte Grafit pulver. Det bästa att använda.?
Citera
2010-05-27, 09:31
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b.marley
Jag brukar aldrig olja in lås och sånt, Men är inte Grafit pulver. Det bästa att använda.?
Siliconolja rekomenderade låssmeden mig när mitt lås behövde lite olja för ett tag sedan.
Citera
2010-06-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Olivoljan binder smuts och damm, till slut har du en klump med skit i låset och låset slutar funka. Likadant med idioter som använder oliv/symaskinsolja till cylinder/tillhållarlås, undrar varför det en dag inte längre går att vrida om nyckeln..

2 månader sen jag jag oljade in låset nu. Det fungerar bara bättre och bättre. Det har även varit fukt och minusgrader. Trots det testet så blir vintern ett intressant test.
Citera
2010-06-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
ja du gör som du vill. som sagt låsoljan är ju inte jättedyr. och har egenskaper som gör att låset mår bättre

Jo. Men jag hade redan oljat in låset när jag startade tråden. Nu får jag se hur det hela slutar.
Citera
2010-06-05, 01:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
2 månader sen jag jag oljade in låset nu. Det fungerar bara bättre och bättre. Det har även varit fukt och minusgrader. Trots det testet så blir vintern ett intressant test.
Jo, men vänta så skall du få se..Har jobbat med lås i 10 år..
Citera
2012-05-23, 15:27
Medlem
Citat:
Funkade perfekt och låset är som nytt. La in det på lördagskvällen. Såhär i efterhand känns det dock som en högst obegåvad lösning. Bör jag spruta in lite vanlig smörjolja för att mitt lås in ska kärva ihop totalt nu?

Drygt två år senare fungerar det fortfarande utmärkt och jag har inte ens behövt använda någon mer olivolja.
Citera
2014-03-24, 17:57
Medlem
iHenkeds avatar
Citat:
Drygt två år senare fungerar det fortfarande utmärkt och jag har inte ens behövt använda någon mer olivolja.

Kanske lite necro på denna tråden nu men skönt! Fick krupp på mitt jävla ABUS-lås igårkväll och fettade upp både fästena och låscylindern med rapsolja, funkar svinbra so far. Vi får väl se vad som händer sen dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in