2010-04-06, 14:59
Medlem
Funkade perfekt och låset är som nytt. La in det på lördagskvällen. Såhär i efterhand känns det dock som en högst obegåvad lösning. Bör jag spruta in lite vanlig smörjolja för att mitt lås in ska kärva ihop totalt nu?
Senast redigerad av Negis 2010-04-06 kl. 15:15.
Citera
2010-04-06, 15:08
Medlem
cdxz11s avatar
Ja visst funkar det men jag skulle nog föredra solrosolja, så slipper man lukten.
Citera
2010-04-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Ja visst funkar det men jag skulle nog föredra solrosolja, så slipper man lukten.

Är du säker på att det fungerar i längden? Har du testat det? Jag var hos min cykelhandlare och frågade och han sa att låset skulle rosta ihop totalt inom kort och att jag borde köpa riktigt olja av honom och spruta in.

Förvisso verkar det logiskt att olivolja inte skulle fungera så bra i längden men samtidigt är min cykelhandlare ett vidrigt kräk till människa och ett förstaklasigt företagarsvin(på internet törs jag säga vad jag tycker ). Så därför litade jag inte på honom och tänkte fråga runt innan jag köper någon olja. Och oljan köper jag förstås inte av honom om jag skulle köpa någon. Köpte bara min cykel där eftersom han är den enda som säljer den i stan.
Citera
2010-04-06, 15:22
Medlem
Ditt lås kommer inte fungera, spelar ingen roll om du sprutar in hans låsspray.
Citera
2010-04-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M41K
Ditt lås kommer inte fungera, spelar ingen roll om du sprutar in hans låsspray.

Hur länge kommer det att ta innan det kärvar ihop då? Nu har det gått 3 dagar sedan jag smörjde in olivoljan och nu fungerar låset bättre än någonsin!
Citera
2010-04-06, 15:38
Medlem
Antts avatar
Har använt olivolja till cykeln (lås + kedja) ett par år nu, utan några märkbara nackdelar.

Dessutom luktar det gott på sommaren
Citera
2010-04-06, 15:43
Medlem
pythonxs avatar
Det kommer inte hända något...
Citera
2010-04-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negis
Hur länge kommer det att ta innan det kärvar ihop då? Nu har det gått 3 dagar sedan jag smörjde in olivoljan och nu fungerar låset bättre än någonsin!

Det beror ioförsig på vilket typ av lås det är.
Citera
2010-04-06, 16:22
Medlem
Jake88s avatar
Nått så enkelt som ett lås kan du smörja med typ vad som helst som är olja och lättflytande. Det kommer inte hända ett skit med ditt lås utom att oljan du har tagit kanske går bort lättare än vanlig olja och därför är lite sämre. Jag körde matolja i min moppe när jag va liten och det funka. Åkte så säkert en månad innan jag bytte till vanlig olja. ( I motorn)

Kör du med din olivolja det är inte farligt,enda är att du kanske får smörja lite oftare.
Citera
2010-04-06, 17:12
Medlem
Beror på vad det är för lås, tex ett polislås ska/får du inte smörja. Det kommer kärva ihop totalt.

Gällande hänglås/cykellås så är ofc LÅSspray det bästa, olivolja kanske funkar dock aldrig testat och kommer aldrig göra då det är till för matlagning....
Citera
2010-04-06, 22:11
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconaboo
Beror på vad det är för lås, tex ett polislås ska/får du inte smörja. Det kommer kärva ihop totalt.

Gällande hänglås/cykellås så är ofc LÅSspray det bästa, olivolja kanske funkar dock aldrig testat och kommer aldrig göra då det är till för matlagning....

Kan du berätta hur ett lås skulle kunna kärva av olivolja ?
Citera
2010-04-06, 22:15
Medlem
Vattenspanns avatar
Matoljor funkar till allt där man använder andra oljor. Jag har fettat in skor, smort kedjor, oljat lås och fan och hans moster med vanlig rapsolja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in