2012-05-19, 20:12
Citat:
Fast det beror ju på att du är helt dum i huvudet. Ingenstans skrev jag att just Notepad++ per se skulle vara det avgörande skälet till att GNU/Linux inte slår igenom på skrivbordet. Notepad++ är en pytteliten del av helheten, till varför GNU/Linux inte slår igenom på skrivbordet, eftersom det är en Windows-exklusiv app. Det finns andra överlägsna Windows-exklusiva apps, som t.ex. Media Player Classic Home Cinema (har inte hittat en enda mediaspelare som är bättre än detta underverk, och det närmaste är VLC, men VLC är ju cross-platform och finns till GNU/Linux, Mac OS X och Windows).
Ursprungligen postat av hash
Har lite svårt att hålla med dig här, självklart är det en smaksak vilken editor man gillar bäst, men att Notepad++ skulle väga som ett tungt skäl till varför linux inte slår igenom på skrivbordet har jag svårt att se.
De överlägsna appar som finns till Windows är antingen exklusiva eller cross-platform. För att GNU/Linux skall slå igenom behövs det app-exklusivitet. Det är vad den stora massan går efter, och det gäller inte bara GNU/Linux utan även t.ex. spelkonsoler (PlayStation 2 vann över Dreamcast och Gamecube pga de exklusiva, kvantitativa och kvalitativa tredjepartsspelen) och andra massprodukter med tredjepartsappar.
Följande överlägsna Windows-exklusiva appar och spel är anledningen till varför jag personligen fortfarande är kvar på Windows, och är de inte Windows-exklusiva så fungerar de bättre på Windows:
- BeSweet (bästa audio-encodaren, tveklöst)
- BOINC (finns till GNU/Linux och fungerar bra på Ubuntu, bortsett från det faktumet att jag inte kan BOINCa med mitt ATI grafikkort trots att jag installerat officiella drivrutiner från AMD)
- Google Talk (jag vill inte köra via Pidgin utan jag vill Google Talka via den officiella klienten!)
- HWMonitor
- Media Player Classic Home Cinema
- MeGUI (och andra dylika Windows-exklusiva appar av den här sorten, såsom GordianKnot; codec-program är sjukt mycket bättre utvecklade på Windows)
- mIRC (alla jävla IRC-klienter till GNU/Linux är skit och har usel loggfunktionalitet; trist som fan att mIRC inte är open source)
- Notepad++ (skall dock börja köra med SciTE på GNU/Linux eftersom det är Scintilla-baserat, och Scintilla är kung på den här fronten)
- Notepad2
- PeerBlock (finns visserligen PeerGuardian Linux och MoBlock, men PeerBlock fungerar bäst)
- Songbird (Nightingale finns förvisso till GNU/Linux)
- Starcraft 2
- μTorrent (jag använder förvisso även Deluge på både Ubuntu och Windows eftersom det är cross-platform och bra, men föredrar μTorrent då det har ökad funktionalitet och jag gillar hur ofärdiga filer katogeriseras som !ut)
- VirtualDub (Avidemux är bra, men VirtualDub har överlägsna filter)
^^ Detta är bara ett axplock av de program jag anser vara bättre på Windows än GNU/Linux, det finns fler program som jag inte använder lika mycket idag, och sedan har andra individer andra behov än jag (jag är t.ex. helt ointresserad av World of Warcraft som är för många Windows-användande ärthjärnor ett stort skäl till att de inte går över till GNU/Linux).
Citat:
Varför in i helvete skulle jag vilja betala 60 dollar för den proprietära skiten när jag kan använda Notepad++?
Min favoriteditor i Windows är för övrigt Ultraedit, bra mycket bättre än Notepad++ om du frågar mig 

Citat:
Kortkommandon i all ära, men Vi/Vim och Emacs ser alla för jävliga ut då deras UI har fastnat i 1970-talet. Att sitta och läsa en massa text i dessa program är fruktansvärt obekvämt. Och när det kommer till funktionalitet så har Notepad++ och Scintilla-baserade textredigerare alltid hur bra funktionalitet som helst. Ser inte behovet av Vi, oavsett hur mycket de konservativa Unixnördarna försöker få det till att det skulle vara bäst i världen.
De som gillar vi, vim och emacs har lärt sig alla effektiva kortkommandon, vilket gör att man jobbar överlägset snabbare än med grafiska editorer. Men visst, du kanske har en poäng att dom editorerna inte är bäst, själv bryr jag mig inte om vad andra tycker, jag känner iaf att vim passar mig bäst.
Citat:
Skall du inte deklarera att du har en åsikt också?
Ursprungligen postat av galofix
Är det din utgångspunkt så finns det nog inte mycket mer att diskutera.

Citat:
Jag syftade på att det inte finns något stort företag som satsar på att släppa ett seriöst GNU/Linux operativsystem som fullt ut är t.ex. POSIX-kompatibelt och SUS-certifierat (SUS-certifiering kostar pengar) och har bra stöd för drivrutiner för t.ex. ATI-grafikkort osv, och annat som krävs. Det ser ut som att Google kommer visa vägen med Chrome OS, men jag är skeptisk till Chrome OS då jag inte gillar att allt skall bli så "moln"-centrerat. Tror inte Chrome OS kommer slå igenom förrän Google gör det till ett fullfjädrat desktop OS.
Ursprungligen postat av BeppeTurbo
Autodesk är väl ett stort företag? De satsar på Linux för sina Flamesystem etc...Hade de inte satsat på Linux hade de tappat alla kunder inom film/VFX där 99% kör Linux.
Anledningen till att mjukvaruföretagen inte satsar på GNU/Linux beror på att de inte kan göra det proprietärt. Ekonomiskt sett är det mycket mer rationellt för företagen att forka en BSD-licensierad Unix-ättling som FreeBSD och släppa det proprietärt, som Apple gjorde.
För övrigt så finns ju Blender (kortfilmen Sintel gjordes i Blender), som alternativ till Autodesk's produkter.
Citat:
Jodå, GNU/Linux kommer att slå ut både Mac OS X och Windows snart, ge det bara några år till så kommer allt fler börja gå över till GNU/Linux och enda chansen för Windows och Mac OS X att överleva då och inte hamna i moribund-läge, är att Apple och Microsoft totalt open sourcar källkoden till Windows och Mac OS X (Darwin finns förvisso redan, men det är inte hela källkoden för Mac OS X). Eller så kommer ReactOS att ersätta Windows när ReactOS blir stabilt, vilket innebär att det inte kommer finnas något behov för GNU/Linux annat än Unix-preferens.
Ursprungligen postat av BeppeTurbo
GNU/Linux kanske aldrig kommer slå ut vare sig Mac OS X eller Windows i alla marknadssegment men det är redan stort i vissa specifika.
Ett annat viktigt skäl till att GNU/Linux inte slagit igenom är just det "kunskaparen" tog upp några sidor bak i tråden (jag har klagat på Linuxutvecklare i flera år över just detta), nämligen att det saknas ett enkelt, snabbt, smidigt, praktiskt och standardiserat filformat för att installera appar, som t.ex. EXE-filformatet på Windows (ELF finns ju till Unix och Unix-liknande OS, men används av någon anledning inte). På senare år har det underlättats att installera appar via diverse repositories och Debian-baserade distributioner såsom Ubuntu med flera kör med DEB-filformatet, vilket är okej, men det är inte standard och jag tycker det är sjukt oprofessionellt att döpa ett filformat "DEB" eller ett operativsystem, Debian (efter Debra och Ian!

Sådan oseriositet genomsyrar GNU/Linux till skillnad från Mac OS X och Windows, och för den delen, även UNIX, där det är akademiker och yrkesprofessionella vetenskapsmän som jobbar åt riktiga kommersiella företag istället för några hackerskitungar som försöker genomföra kommunistrevolution, och resultatet är att de kör med lite seriösare namn. För helvete, "Ubuntu" måste vara det mest efterblivna namnet på ett operativsystem, alla kategorier, alla tider! Canonical tigger om att bli associerade med negrer.
Senast redigerad av EliasAlucard 2012-05-19 kl. 21:03.
Senast redigerad av EliasAlucard 2012-05-19 kl. 21:03.