2006-01-06, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nej ,det finns det inte
Tack.
Citera
2006-01-07, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nej ,det finns det inte ,tittar precis igenom min VVS katalog från Bierregaard (www.bierregaard.se) under fliken "avloppsrörsystem" ,finns endast rensluckor ,och rensrör .Jobbar med fastigheter och har aldrig hört talas om att polisen skulle göra sig besväret att rota i avloppssystemet efter ev bevis ,däremot har jag varit med och öppnat soprummet åt fabror blå ,och efter att han lyft på locket till kärlen och gjort en ytlig granskning av det översta lagret sopor ,och insett det meningslösa i att ge sig vidare ner i dem stora sopkärlen ,var undersökningen över för denna gång .

Nej inte i fastigheter allmänt ,dock är alltid skyddsrummens golvbrunn´s vattenlås avstängbart ,ett krav från Civilförsvaret antar jag .

Jag läste i nån vvs tidning ,att det finns uppblåsbara gummiproppar ,som används av kommunernas vatten och avlopps gubbar vid tex rörbrott på huvud avloppsledningar i gatan ,då dem måste laga rören.[/quote]

Nej ge dej nu!!! *vrider mej av skratt*
Citera
2006-02-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Nu till frågan, finns det någon avstängningskran på avloppet?
Ja, det är dock inte en kran utan en stor hävarm som är kopplad till ventilen för inloppet av vattnet. Jag talar nu utifrån hur det ser ut i min fastighet. Kranen till utflödet är i mitt hus en anordning som leder om vatten. Det är inte meningen att man skall ha inflöde i fastigheten utan utflöde. Först skall man stänga av inflödet och sedan utflödet. Då tar inte ledningarna skada.

Om ja, hur ser en sådan kran ut och när används den?
Som en ventli med en stor hävarm, det kan finnas vanliga rattar också, den används när man måste stänga av vatten i fastigheten. Vanligast vid arbeten som berör vattenstammarna.

Om nej, finns det öht. sådana kranar om man nu skulle vilja ha det?
Kranarna finns och är väldigt viktiga för underhållet av fastigheten. Tänk att du skall dra om vattenstammarna i en fastighet men inte kan stoppa inflödet...
Har du tagit någon bild på avloppets avstängningskran än?
Citera
2006-02-21, 13:10
Medlem
Fattar inte riktigt hur ditt "lager"(av förmodad giftig karaktär)skulle fungera?
Men det é väl bara att ringa Nisse rörskuttare och fråga om dylika tillbehör går att montera på.
Annars kunde man ju tänka sig att man byggde en fall-lucka på stamen,som du med ett enkelt handgrep kunde öppna vid speciella behov.
Vad är det du vill bevara?
Citera
2006-02-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Floyd
Fattar inte riktigt hur ditt "lager"(av förmodad giftig karaktär)skulle fungera?
Men det é väl bara att ringa Nisse rörskuttare och fråga om dylika tillbehör går att montera på.
Annars kunde man ju tänka sig att man byggde en fall-lucka på stamen,som du med ett enkelt handgrep kunde öppna vid speciella behov.
Vad är det du vill bevara?
Nu har du väl inte läst hela tråden tror jag...
http://www.flashback.org/showthread.php?p=3455750#post3455750

(I kortversion: Någon påstod att polisen stänger av avloppet vid husrannsakan.
Fråga: Hur ser en sådan kran ut?)
Citera
2006-02-22, 10:26
Medlem
Megaforces avatar
De enda avloppsventiler som finns är de som finns i fritidshus där man fyller avloppssystemet med glykol på vintern. Denna glykol får inte hällas ut i avloppet och därför har man en särskild ventil som gör att man kan tappa ur glykolen på våren för återanvändning.
Citera
2006-02-23, 00:25
Medlem
Nadss avatar
Altså det är inte en fråga.

JA, visst fan finns det kranar eller ventlier man kan montera på avloppsledningar
NEJ, dessa kranar finns inte alls på alla avlopp.
VISSERLIGEN, skulle polisen kunna plugga ett avlopp tillfälligt med en sorts uppblåsbar ballong som man kan få in genom en renssil.

Om du vill veta om polisen stänger avloppet borde du fråga dom men det finns ingen fast utrustning monterad. Det hindrar ju inte polisen från att ta med sin egen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in