Citat:
Ursprungligen postat av nyllet000
Min egna tanke i denna topic är:
Om USA's CSG var utformade för att möta (då) toppmoderna Sovjetiska hot, varför skulle Iran ha en chans? Jag menar, ingen frisk människa kan ju påstå att dagens Iran är ens i närheten av vad Sovjet var under det kalla kriget.
Nu är inte jag någon expert på det här, men det är iaf vad jag tänker.
Självklart kan inte Iran möta ett amerikanskt hangarfartyg med stöd och skyddsfunktioner. Det vet alla som vet något om militär förmåga.
Det jag däremot tycker är intressant med diskussionen är att försöka få fram reella uppgifter och förmågor från den iranska sidan. Kan de åstadkomma något alls på sjön, i luften eller till lands, om ja, vad?
Iran har en del relativt fina robotar t.ex. Skulle de kunna sänka eller skada mer kustnära amerikanska fartyg? De har ett flygvapen som är stort nog för att de, med enorma förluster, möjligen skulle kunna åstadkomma skada på ett kustnära amerikanskt fartyg, eller liknande.
Om vi håller oss till mer sannolika scenarion, tror jag att diskussionerna kan bli intressanta, även som "utbyggnad" av den ursprungliga frågan om iransk kapacitet vs ett hangarfartyg.
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Oj vad dumt. Naturligtvis skrev du kanske, det missade jag. Men det inbjöd ju också att det kanske inte fanns några djävla medier på plats alls, så jag frågar igen: vad svamlar du om egentligen?
Det fanns medier på plats. Nu är jag inte säker heller, eftersom 90% av människans inlägg är svammel, men jag tror att han syftar till det faktum att krigsfartygen lade sig bakom tankfartygen för att nyttja deras större djupgående ifall det fanns fler minor i området, och göra sig till ett, på bredden, mindre mål om det fanns minor utlagda även till styrborg och babord om den urpsrungliga påkörda minan.
Han verkar vilja få det till en iransk seger, alltså att de militära fartygen ångade efter de civila, och att de på något sätt skulle ha varit fega av samma anledning.