• 1
  • 2
2012-04-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthraxSwe
Jag vill på förhand be om ursäkt om jag har startat en tråd som kanske redan finns, jag har dock sökt men inget funnit.

I alla fall, jag sålde under 2011 en lägenhet som jag 04 köpte för 300 tkr och den gick för 715 tkr, jag gjorde en del renoveringar på denna lägenhet och bytte ut korkmattan mot parkettgolv osv, jag la ca 75 tkr på renovering... mitt problem är dock att alla kvitton har försvunnit tack vare en god vän som ansåg att pärmen med kvitton säkert var skräp under flytten.

Min fråga är, kan jag göra avdrag på denna summan även om jag inte har kvitton? Min tanke/idé är att dra av 15 tkr för renovering men jag vet inte om jag vågar då jag inte har en aning om konsekvenserna, får man böter eller nekas avdraget enbart, den mäklaren jag använde föreslog att jag skulle dra av för hela summan då dom ändå aldrig kollar men jag vågar inte eftersom jag inte kan uppvisa kvitton, jag skulle önska lite tips och idéer på hur jag bör gå tillväga.

Tacksam för svar och idéer!

Du måste ha kvitton för att kunna styrka avdraget. Du kan, precis som någon tidigare skrivit, åka på straffavgift om du yrkar avdrag för något du inte har kvitton på. Alla avdrag ska kunna styrkas. Om du ser det från Skatteverkets sida så skulle det bli omöjligt att straffa någon för falska avdrag om alla kan säga att de inte har något kvitto.
Citera
2012-04-10, 21:44
Medlem
percees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnthraxSwe
Tyvärr så har jag inte det, men det finns människor som kan styrka detta och det bör väl räcka?
Du ska nog iaf inte lyssna för mycket på vad jag eller någon annan här "vet".
Nog bäst att kolla upp det hos skatteverket m.m. istället.
Citera
2012-04-11, 09:04
Medlem
Känner att jag får ge ett ordentligt svar här istället för allas vilda spekulationer.

1. Beskriver du hur du tänkt med avdraget under övrig info på deklarationen kan du aldrig få skattetillägg.

2. Skatteverket frågar mer sällan vid så små summor, 15 000 kr i avdrag betyder bara drygt 3 000 kr i skatt (inte ovanligt att folk har renoveringssummor på flera hundratusen).

3. Om Skatteverket ber dig styrka reparationerna så gäller endast kvitton, inget annat, inga bilder och inga vittnen, så ligger det till.
Citera
2012-04-11, 20:03
Medlem
AnthraxSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanken1
Känner att jag får ge ett ordentligt svar här istället för allas vilda spekulationer.

1. Beskriver du hur du tänkt med avdraget under övrig info på deklarationen kan du aldrig få skattetillägg.

2. Skatteverket frågar mer sällan vid så små summor, 15 000 kr i avdrag betyder bara drygt 3 000 kr i skatt (inte ovanligt att folk har renoveringssummor på flera hundratusen).

3. Om Skatteverket ber dig styrka reparationerna så gäller endast kvitton, inget annat, inga bilder och inga vittnen, så ligger det till.

Med att beskriva mitt avdrag menar du att jag ska nämna att jag inte har kvitton kvar och vilket arbete jag utfört?

Hur ofta frågar Skatteverket?

Vad gäller att kunna styrka avdrag så verkar ju vissa andra ha gjort det med bilder?

Så om jag gör mitt avdrag och under kolumn 90 nämner det utförda arbetet och avsaknaden av kvitton så går det med största säkerhet åt h-vete?
Citera
2012-04-11, 20:05
Medlem
AnthraxSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PureBoss-SWE
Du måste ha kvitton för att kunna styrka avdraget. Du kan, precis som någon tidigare skrivit, åka på straffavgift om du yrkar avdrag för något du inte har kvitton på. Alla avdrag ska kunna styrkas. Om du ser det från Skatteverkets sida så skulle det bli omöjligt att straffa någon för falska avdrag om alla kan säga att de inte har något kvitto.

Och straffavgiften är då 40% på det önskade avdraget eller på hela restskatten?
Citera
2012-04-12, 12:45
Medlem
Skattetillägget är 40 procent på den skatt du skulle tjänat på avdraget om det inte granskats.
Citera
2012-04-12, 14:42
Medlem
AnthraxSwes avatar
Citat:
Skattetillägget är 40 procent på den skatt du skulle tjänat på avdraget om det inte granskats.

Så på 3500 kr bör det bli ca 1400 kr i straff om dom kollar?
Citera
2012-04-12, 17:52
Medlem
Citat:

Fast du spekulerar lite också, bilder efterfrågar SKV i vissa fall. Vittnen har jag dock inte hört talas om att det används.
Citera
2012-04-30, 10:08
Medlem
Citat:

Hmm, vilda spekulationer var det ja.
Googlade lite och hittade detta på DN.se
http://www.dn.se/chattar/chattarkiv/...adsforsaljning
Verkar som du spekulerade vilt i punkt 3

"
Skatteverkets experter Kjell Lindberg och Chatarina Svedhult svarade på läsarnas deklarationsfrågor.

Kent: Jag sålde ett hus i fjol. Kan jag låta en byggfirma uppskatta kostnaden för ett bygge av farstukvist, när jag inte hittar kvittot på detta? Det var mitt föräldrahem och man har inte lyckats hitta alla handlingar.
Chatarina Svedhult: Har man inte kvitton på det som gjorts får man uppskatta kostnaden efter bästa förmåga. Ett sätt kan vara att kontakta ett byggfirma för att få en prisuppgift. Tänk bara på att det ska vara vad det kostade när det gjordes, inte vad det kostar idag.
"

Hittade även denna fråga o svar

"
Jennie: Vi har gjort förbättringar på huset för ca 200.000 kr, men har inte kvitton på allt längre pga slarv från vår sida. Kan vi ändå ta upp det i deklarationen?
Chatarina Svedhult:

Hej Jennie.

Generellt gäller att du som vill ha avdrag också ska kunna visa att du haft de kostnaderna och hur mycket de uppgått till. Skatteverket vill inte ha in kvitton i första taget men om det blir aktuellt och det efterfrågas kan du skicka in andra underlag som styrker dessa utgifter (fotografier före, under och efter, fastighetsdeklarationen, bygglov, offerter eller fakturor m.m.).

Det du också kan göra är att skriva i deklarationen hur ni kommit fram till den summan och vad kostnaderna avser för slags förbättringar.

Finns inte underlag för kostnader finns det dock risk för att ni inte heller får fullt avdrag utan då medger Skatteverket istället ett skäligt belopp eftersom ni inte kan visa hur mycket eller vad kostnaderna avser.
"
Senast redigerad av clas 2012-04-30 kl. 10:17.
Citera
2012-04-30, 11:18
Medlem
Har en bekant som köpte en lägenhet, sparade bilderna som mäklaren använde i annonsen.

Renoverar och gör avdrag.
När SKV gjorde sin koll på hans avdrag så visade han före- och efterbilderna. Och beskrev på varje bild vad som var gjort och vad allting kostade. (blev ungefärliga priser, då vissa kvitton saknades).

Detta godkändes utan problem av SKV.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in