2012-04-26, 23:44
Medlem
Underbrads avatar
Har nu haft nageltrång alldeles för länge och börjar bli less. Har inte lust eller tid att gå till läkaren för att få det fixat, så jag tänkte operera lite i tån själv! Tanken är att kyla ner tån med is för att sedan skära bort skinnet som trycker mot tånageln.
Nu till min fråga - för att inte få någon infektion, vilket är bästa sättet att sterilisera kniven med, och vad ska jag behandla såret med när det väl är färdigopererat?
Citera
2012-04-26, 23:49
Medlem
apflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underbrad
Nu till min fråga - för att inte få någon infektion, vilket är bästa sättet att sterilisera kniven med, och vad ska jag behandla såret med när det väl är färdigopererat?

Ta mina påståenden med en skopa salt, men jag skulle gissa på att det är alkohol du får köra med (etanol). Jag är inte säker på ifall du behöver ren etanol eller inte, så det låter jag vara osagt.
Citera
2012-04-26, 23:50
Medlem
Ta istället en liten bit bomull och tryck in under nageln precis vi kanten där det gör ont. Låt det sedan sitta där några dagar så ska du se att det har gått över. Kan göra lite ont precis när du trycker dit biten, men det är värt besväret.
Ge sen fan i att klippa nageln så kort nästa gång så slipper du dessa bekymmer!
Citera
2012-04-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apflickan
Ta mina påståenden med en skopa salt, men jag skulle gissa på att det är alkohol du får köra med (etanol). Jag är inte säker på ifall du behöver ren etanol eller inte, så det låter jag vara osagt.

Kör på läkarsprit från apoteket..Kan ju säga att jag avråder dig skarpt att utföra det hemma om du inte ens vet hur du ska rengöra kniven . Men det är ditt egna val
Citera
2012-04-26, 23:53
Medlem
cpskadans avatar
70%-ig Etanol och en steril skalpell borde räcka.
Kolla apoteket, där borde du kunna krafsa ihop lite

Jag genomförde en mindre operation mha rakblad, men det är inget att rekommendera om man är osäker på desinfektion och mikrobiologi.
Citera
2012-04-26, 23:55
Medlem
Underbrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apflickan
Tänkte på det med. Kanske man helt enkelt skippar steriliseringen och köper någon form av infektionssalva istället för att slippa krångla :P Fast det blir en sista utväg såklart

Citat:
Ursprungligen postat av kangabanga
Ta istället en liten bit bomull och tryck in under nageln precis vi kanten där det gör ont. Låt det sedan sitta där några dagar så ska du se att det har gått över. Kan göra lite ont precis när du trycker dit biten, men det är värt besväret.
Ge sen fan i att klippa nageln så kort nästa gång så slipper du dessa bekymmer!
Hur ska man få tussen att sitta kvar där? Den lär knappt komma under nageln, för att om den nu gör det, glida ur så fort man stödjer sig på benet?
Citera
2012-04-26, 23:57
Medlem
Underbrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruttnick
Kör på läkarsprit från apoteket..Kan ju säga att jag avråder dig skarpt att utföra det hemma om du inte ens vet hur du ska rengöra kniven . Men det är ditt egna val

Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
70%-ig Etanol och en steril skalpell borde räcka.
Kolla apoteket, där borde du kunna krafsa ihop lite

Jag genomförde en mindre operation mha rakblad, men det är inget att rekommendera om man är osäker på desinfektion och mikrobiologi.
Man ska lära sig den hårda vägen!
Citera
2012-04-27, 00:01
Medlem
Citat:
Tänkte på det med. Kanske man helt enkelt skippar steriliseringen och köper någon form av infektionssalva istället för att slippa krångla :P Fast det blir en sista utväg såklart

Hur ska man få tussen att sitta kvar där? Den lär knappt komma under nageln, för att om den nu gör det, glida ur så fort man stödjer sig på benet?
Ett plåster har räckt i mitt fall. Det krävs inte alls mycket, bara så att nageln lyfts en bit från huden. Biten kilar liksom fast sig och håller sig på plats.
Citera
2012-04-27, 00:02
Medlem
Citat:

Faktum är att ett nageltrång som gör besvärande ont med säkerhet redan är infekterat,
så du behöver inte bekymra dig så mycket om sterilisering.
Ser du någon gul sörja är det bevis för infektion.
Jag har själv fått bättre resultat av att klippa eller skära i nageln än i skinnet.
Därefter är rengöring med tvål, vatten och tandborste riktigt bra.
Man avslutar med att badda på rejält med alsolsprit under några dagar.
Rengöring med kemiska medel är överskattat, och rengöring med borste är underskattat.
Citera
2012-04-27, 00:03
Medlem
kastanjekrigets avatar
Jag har ofta nageltrång och en gång gjorde det så ont att jag inte kunde gå. Då tog jag nagelsaxen och en pincett och bände upp nageln lite för att sedan klippa det som tryckte mot huden. Det tog sin tid men det var mycket bättre efteråt. Nu för tiden så går jag till en salong istället.
Citera
2012-04-27, 00:04
Medlem
cpskadans avatar
Citat:
Man ska lära sig den hårda vägen!

Råder dig att köpa sterila engångskalpeller istället för att använda kniv.
Om du verkligen måste använda kniven, tvätta den så ren du kan, sen lägger du den i >70% Etanol några timmar för att vara säker. Se även till att, ordentligt "sterilisera" dina händer innan operation. Tvätt, handsprit. Upprepa handsprit och låt det lufttorka, vifta inte. Bakterierna dör av "tiden de spenderar i etanol".

Om du fastnar för amatörkirurgi kan jag rekommendera att du skaffar dig en autoklav.
Senast redigerad av cpskadan 2012-04-27 kl. 00:07.
Citera
2012-04-27, 00:14
Medlem
Var noga med att dutta på asolsprit efter ingreppet. Enbart asolsprit har läkt mina lättare nageltrång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in