2012-04-27, 01:18
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underbrad
Nu till min fråga - för att inte få någon infektion, vilket är bästa sättet att sterilisera kniven med, och vad ska jag behandla såret med när det väl är färdigopererat?

Handsprit skulle jag nog säga.
Sen ska du själv ha handsprit på dina händer
Citera
2012-04-27, 01:26
Medlem
Jag hade alltid problem med det tidigare, gick till farbror doktor och opererade bort anlaget till nageln. Har inte haft nageltrång sedan dess.
Citera
2012-04-27, 04:13
Medlem
Jag har en hel del erfarenhet i att operera bort nageltrång själv. Detta eftersom att jag i mina yngre dagar fick det med jämna mellanrum av någon jävla orsak. Det första du vill göra är att ta bort att var, och annat konstigt gegg som finns i kanten, med en kniv. Därefter gör du ett litet "snitt" i nageln, bara så att du kan få ett fäste, och sedan drar du jämt så att hela kanten på nageln åker med. Det skall inte göra speciellt ont på något annat ställe än just där nageltrånget är, i så fall skall du inte fortsätta.

Fungerar inte detta så tar du en vass, liten kniv (jag skulle dock inte rekommendera ett rakblad, en fruktkniv fungerar utmärkt) och skär försiktigt bort lite av huden, så att du sedan kan "pilla upp" nageln som är felväxt och skära/dra av den. Detta har fungerat varje gång, utan bedövning. Det kan göra riktigt jävla ont dock, så din isidé är nog inte helt dum. Kom ihåg att sprita in det sen också, vodka borde fungera.

Lycka till, känslan efter någon dag när svulladen från nageltrånget lägger sig är otroligt skön.

OBS: Jag har ingen som helst erfarenhet av operationer i övrigt.
Citera
2012-04-27, 05:22
Medlem
Skyrocketins avatar
Nu vet jag inte hur allvarligt ditt nageltrång är, men om det är så att det kan lösas genom att "lyfta upp" nageln och skära bort lite skinn så ska du lyssna på mig för jag vet vad jag talar om.

Det du behöver är antingen jodlösning eller alsolsprit, en skalpell eller lösa rakblad, en nagelsax och gasbindor eller bomull samt en pincett. Du börjar med att skära bort all hud som täcker delar av nageln (där nageltrånget sitter). Sedan lyfter du upp nageln med pincetten. Innan du lyfter upp nageln skall du ha preparerat en gasbinda eller en bit av en bomullstuss som du dränkt in med jodlösning eller alsolsprit, tryck sedan in den under nageln (så långt det går, tryck till!) så att den stödjer upp nageln och då skall nageln vara helt fri från skinn som ligger över. Nu dränker du hela tån i jodlösning eller alsolsprit och går runt med ett par tofflor tills det läkt. Använd helst inte täta eller trånga skor, gå i sandaler eller liknande där tån är fri om du ska ut. Försök att undvika strumpor. Byt gasbindan eller bomullstussen en gång per dag och tvätta det noggrant vid varje byte. Vill du bli av med nageltrånget upprepar du processen samt ger fan i att klippa nageln. Du ska inte röra nageln.
Citera
2012-04-27, 06:50
Medlem
Tog en titt på youtube. En svensk som gör det själv också, kan ju lugnt säga att det såg ut att göra jävligt ont.

http://www.youtube.com/watch?v=I-ssk_ejy78

Ha så roligt!
Citera
2012-04-27, 08:29
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Nu till min fråga - för att inte få någon infektion, vilket är bästa sättet att sterilisera kniven med

Det finns bara ett sätt att sterilisera och det är i autoklav. Köp en sterilförpackad skalpell för ändamålet, du kan INTE få något sterilt på egen hand hemma.

Citat:
och vad ska jag behandla såret med när det väl är färdigopererat?

Skölj av rikligt med steril isoton NaCI. Tejpa vid behov ihop sårkanten mot nageln med steristrip. Fäst och skydda med en Tegaderm Pad.
Citera
2012-04-27, 08:57
Medlem
Zwanzigs avatar
För att sterilisera dina verktyg (pincett, tång, sax, skalpell) kokar du dem i saltvatten en stund. Tvätta tån och händerna i sprit, och använd sterila kompresser. Berätta gärna hur det gick!
Citera
2012-04-27, 09:18
Medlem
Kan ju börja med att fråga varför du inte bara kan gå till vårdcentralen och betala en hundring eller två. Då slipper du köpa skalpell, desinfektion, bandage etc. Och framförallt kommer en person som faktiskt vet hur man gör skära i dig.

Vad man måste göra mot nageltrång är att skära mot den delen av nageln som bildar ny nagel (nagelbädden). Om du inte tar bort nagelbädden kommer nageln alltid växa tillbaks och du blir alltså aldrig av med det. Att skära så djupt kommer garanterat göra sjukt ont. Killen på videon skär förmodligen inte särskilt djupt. Då han säger att hans egen operation gör mindre ont än bedövningssprutan är bara rent trams.

Här är en wikilänk som enkelt beskriver operationen (Königs) som bör utföras i ditt fall.
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nigs_operation
Citera
2012-04-27, 09:40
Medlem
Thyrsoss avatar
Nageltrång kan vara ett jävla gissel.
Kan tipsa dig om metod som jag ofta använt med framgång på mig själv och andra.

Om det inte är för infekterat redan eller nageln gräver ned för långt i mjukdelarna, så kan du ibland slippa "operation".
Om du tar en plasthandske/latexhandske och klipper av ett finger, dränker in en kompress motsv. med Alsolsprit efter att du tvättat ordentligt med detsamma och lägger mot nageltrånget, drar över den improviserade "fingertutan" och tejpar med kirurgtejp eller sporttejp så att det håller tätt, sov med det under natten.
Alsolspriten kommer att "dra ur" det infekterade så du slipper smärtsamma ingrepp.
Upprepa om nödvändigt.

Lycka till!
Citera
2012-04-27, 09:52
Medlem
switchls avatar
Filma! Vill gärna se när du förstör din egen kropp. Om du har smartphone kan du direktsända med bambuser.com, då kan du ju också ta emot råd om det skiter sig.
Citera
2012-04-27, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apflickan
Ta mina påståenden med en skopa salt, men jag skulle gissa på att det är alkohol du får köra med (etanol). Jag är inte säker på ifall du behöver ren etanol eller inte, så det låter jag vara osagt.

Haha, trodde först du menade att han skulle ha i en skopa salt i såret efter operationen Morgontrött....
Citera
2012-04-27, 10:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Är det bara jag som kommer att tänka på när Dr House skar upp hela låret på sig själv för att ta bort några tumörer?

Detta inte sagt som kritik, jag är själv något av en hobbykirurg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in