2012-04-22, 17:33
Medlem
Ensilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad tycker ni poliser om era löner? Jag ser att medianlönen är 24.000!? Det är väl för dåligt! 30.000 minst tycker jag med tanke på vad ni gör och vilka risker ni utsätts för. Generellt verkar det mycket hedervärt att vara polis. Uppenbarligen har ni blivit det för att ni känner ett kall, ni vill upprätthålla lagen snarare än att tjäna pengar. Jag beundrar det.

Jag har själv funderat på att bli polis! Men jag vet inte om det går eftersom jag blev dömd för inbrott (dum fyllegrej) som tonåring, fick dagsböter och skadestånd. Är det kört då? Det är iofs osannolikt att jag skulle byta karriär nu men inte omöjligt. Jag gillar det där med att ha ett kall. Ett tydligt och viktigt syfte och mål med mitt yrke som gagnar samhället. Så känns det inte alltid när man åker till kontoret på en måndag morgon

Om jag hade 24.000/mån hade jag hoppat jämfota till jobbet av lycka. Siffran är en utopi för 95% av alla poliser i yttre tjänst. 21300:-/mån (nyligen höjt från 20000) är vad den vanlige polisen tjänar (den vilken jag antar att du främst undrar angående), upp till 23000 ungefär för de som har högst lön och mångårig erfarenhet. Möjligt att det ligger lite högre i storstäderna.

OB och dylikt ska vi inte ens prata om, ty man blir bara ledsen och förbannad. Du kan säkert räkna ut själv vad vi tycker om lönerna när städerskorna på stationen i vissa fall tjänar mer.
Senast redigerad av Ensilop 2012-04-22 kl. 17:36.
Citera
2012-04-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensilop
Om jag hade 24.000/mån hade jag hoppat jämfota till jobbet av lycka. Siffran är en utopi för 95% av alla poliser i yttre tjänst. 21300:-/mån (nyligen höjt från 20000) är vad den vanlige polisen tjänar (den vilken jag antar att du främst undrar angående), upp till 23000 ungefär för de som har högst lön och mångårig erfarenhet. Möjligt att det ligger lite högre i storstäderna.

OB och dylikt ska vi inte ens prata om, ty man blir bara ledsen och förbannad. Du kan säkert räkna ut själv vad vi tycker om lönerna när städerskorna på stationen i vissa fall tjänar mer.
Ja, då är det ju värre än vad jag trodde. Så vad ska ni göra åt det? Agera fackligt? Tyvärr är väl det svårt, socialt? Det verkar ju tyvärr finnas en slags högervridning inom poliskåren, det är inte helt hundra att vara facklig eller att strejka? Men det borde ni göra. Hur ska ni göra annars? Jag stödjer er om ni strejkar. Hoppas bara att inte HA hinner ta över under er strejk. Vilket understryker att ni kan strejka, ni ska strejka, och att det kommer att fungera
Citera
2012-04-22, 18:17
Medlem
Ensilops avatar
Citat:
Ja, då är det ju värre än vad jag trodde. Så vad ska ni göra åt det? Agera fackligt? Tyvärr är väl det svårt, socialt? Det verkar ju tyvärr finnas en slags högervridning inom poliskåren, det är inte helt hundra att vara facklig eller att strejka? Men det borde ni göra. Hur ska ni göra annars? Jag stödjer er om ni strejkar. Hoppas bara att inte HA hinner ta över under er strejk. Vilket understryker att ni kan strejka, ni ska strejka, och att det kommer att fungera

Hade poliser fått strejka skulle detta säkert ha hänt för längesen. Fredsplikt råder dock och arbetsgivaren kan göra lite som man vill med oss. Facket gör säkert vad man kan men har inte speciellt mycket att sätta emot polismyndigheterna i förhandlingar. Vår arbetsmarknad är ju tämligen begränsad. Följden av kass lön, usla arbetstider och personalpolitik stundtals tagen från Östtyskland blir att den genomsnittlige polisen ute på fältet sällan har mer än ett eller två års tjänst i dagsläget. De flesta söker sig bort då arbetsgivaren effektivt och obarmhärtigt lyckas förstöra ett i grunden underbart yrke.

Med det sagt är du välkommen med din ansökan
Citera
2012-04-22, 18:18
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Citat:
Ursprungligen postat av eken74
Orkar inte läsa igenom alla sidor tyvärr..

Min fru går till bussen runt 04-04.30 på morgonen och funderar på ge henne någon form av peppar alt. tårgas som hon kan ha med sig (rör sig lite skumt folk där vi bor). Vad händer om hon skulle bli stoppad av polisen och dom såg den? Och vad händer om hon skulle använda den mot någon "skum" typ?

Sedan vad är skillnaden på peppar och tårgas?

Både pepparspray och tårgas går under vapenlagen. Man skall ha licens för att inneha den. Det är alltså brott mot vapenlagen att inneha utan licens. Normalt sett får man böter för att olovligen inneha en sådan spray. Vad som skulle hända om hon blev stoppad är ju omöjligt att säga i förväg, men risken att för att hon blir anmäld för brott mot vapenlagen är överhängande. Om hon använder den så beror det på situationen. Har hon rätt till nödvärn så kan det hända att hon helt kommer undan eller bara döms för brott mot vapenlagen. Har hon felbedömt situationen och använder den när det inte är befogat så är risken att hon döms för misshandel/grov misshandel samt brott mot vapenlagen.

Skillnaden mellan pepparspray och tårgas är vilken den aktiva substansen är. Praktiskt sett så gör styrkan på sprayen större skillnad än om det råkar vara tårgas eller pepparspray.
Om man är vanlig svensson, kvinna aldrig straffad el ens misstänkt för brott, ser inte knarkig ut eller frotterar sig med kriminella, då är väl risken för att bli visiterad ganska nära noll? Jag har i a f aldrig blivit kollad av polis eller utplockad för visitering i tullen. Jag tänker att om man går på sådana tider/ställen att man är mycket rädd, då kanske det kan vara värt det. För det är väl just om man råkar ut för brott som man kommer att behöva avslöjas med innehavet, och då tycker man kanske det vägs upp av att man slapp bli våldtagen/rånad/misshandlad (eller i allra värsta fall/mindre sannolikt mördad).

Om vi tänker oss ett sådant fall, att en laglydig kvinna som går till jobbet på småtimmarna skulle bli överfallen och använda tårgas/pepparspray. Skulle inte rätten kunna förstå att hon inte avsåg att använda den till annat än sjäkvförsvar? Skulle det kunna bli fängelsestraff för henne i det fallet?

Inte så att man vill uppmana till brott mot vapenlagarna, men det måste vara ganska jobbigt att vara rädd varje gång man ska till jobbet...
Citera
2012-04-23, 04:18
Medlem
nannous avatar
Till polis som fortfarande är aktiv i tråden: Vad är det värsta du har varit med om i tjänst?
Ledsen om frågan ställts tidigare, många sidor att läsa igenom.
Citera
2012-04-23, 09:44
Citat:
Ursprungligen postat av nannou
Till polis som fortfarande är aktiv i tråden: Vad är det värsta du har varit med om i tjänst?
Ledsen om frågan ställts tidigare, många sidor att läsa igenom.
Beror förstås lite på vad du menar med värsta, men att åka hem till en mamma och en pappa och berätta att deras båda barn omkommit i en olycka hör inte till topp tio-jobben.
Citera
2012-04-23, 13:03
Medlem
Citat:
Vad tycker ni poliser om era löner? Jag ser att medianlönen är 24.000!? Det är väl för dåligt! 30.000 minst tycker jag med tanke på vad ni gör och vilka risker ni utsätts för. Generellt verkar det mycket hedervärt att vara polis. Uppenbarligen har ni blivit det för att ni känner ett kall, ni vill upprätthålla lagen snarare än att tjäna pengar. Jag beundrar det.

Jag har själv funderat på att bli polis! Men jag vet inte om det går eftersom jag blev dömd för inbrott (dum fyllegrej) som tonåring, fick dagsböter och skadestånd. Är det kört då? Det är iofs osannolikt att jag skulle byta karriär nu men inte omöjligt. Jag gillar det där med att ha ett kall. Ett tydligt och viktigt syfte och mål med mitt yrke som gagnar samhället. Så känns det inte alltid när man åker till kontoret på en måndag morgon

Lönen är skit och inte har löneutvecklingen blivit bättre på de senaste åren(tack så mycket kära allians för eran "polissatsning"). I senaste löneförhandlingen fick jag samma lön som kollegorna i min nuvarande tjänsteålder fick 2008. Reallönen har alltså sjunkit under de senaste fyra åren. OB och andra tillägg ger visserligen ett par tusenlappar extra i månaden men inte mer än så. Jag hade nog kunnat leva utan de tusenlapparna om jag fick vara ledig mer än varannan helg samt alla helgdagar vanligt folk är ledig på.

Ungdomssynder brukar inte vara några jättestora hinder om man klart och tydligt kan visa att man lagt sådant bakom sig. Men du får ju räkna med att bli tillfrågad om det under intervju m.m.
Citera
2012-04-23, 16:57
Bannlyst
Hur är en polisstation indelad? Hur många är man i ett skift och hur många samlas inför ett arbetspass? Liknande frågor funderar jag över. Vem är det som chefar, alltså vad kallas den personen (kommissarier eller vad?) inför ett arbetspass och vilka uppgifter kan finnas redan innan man går ut och jobbar?
Citera
2012-04-23, 17:16
Medlem
Vet inte om det är rätt tråd.
Men jag undrar om jag t.ex. är med om ett "rån" eller dylikt, ser någon begå våldtäkt/misshandel etc. Kan jag då springa till attack och t.ex. slå personen så att han/hon avbryter brottet? eller åker jag dit på misshandel?
Citera
2012-04-23, 18:28
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallena
Hur är en polisstation indelad? Hur många är man i ett skift och hur många samlas inför ett arbetspass? Liknande frågor funderar jag över. Vem är det som chefar, alltså vad kallas den personen (kommissarier eller vad?) inför ett arbetspass och vilka uppgifter kan finnas redan innan man går ut och jobbar?

Det kan se olika ut på olika stationer och myndigheter. Vi har utredningen på ovanvåningen och span i några lokaler intill stationen.
Chefer har vi gott om. Turlaget (de som åker på larm) har en chef som är yttre befäl, sedan har vi inre befäl som fattar beslut om utredningar i det akuta skedet. Dessa är oftast polisinspektörer.
Högra upp i chefsordningen förekommer kommissarier för det mesta.

Turlagen ja. Vi är 8 personer i turlaget, vilket ger 4 bilar om alla är på plats. Så är dock sällan fallet och vi för oftast nöja oss med 2 bilar. Det är sjukdom, föräldraskap, utbildningar, semester och annan planering som ställer till det ibland.

som ingripandepolis finns oftast inga uppgifter innan man går på skiftet. Vi ska dock förbereda utrustning, fordon och oss själva innan larmen kommer. I övrigt går vi igenom dagens händelser och tittar igenom om något särskilt sticker ut eller om någon "kändis" i grannskapet är efterlyst och liknande.
Citera
2012-04-23, 18:31
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingr
Vet inte om det är rätt tråd.
Men jag undrar om jag t.ex. är med om ett "rån" eller dylikt, ser någon begå våldtäkt/misshandel etc. Kan jag då springa till attack och t.ex. slå personen så att han/hon avbryter brottet? eller åker jag dit på misshandel?

Om du eller någon annan är utsatt för ett brottsligt angrepp så har du rätt att försvara dig med ej uppenbart oförsvarligt våld tills angreppet upphört. Du har även rätt att överta annans rätt att försvara sig och alltså hjälpa till.

Var gränsen går för vad som är okej att göra beror på vilken sorts angrepp du är utsatt för och vilket våld som kan tänkas krävas för att få angreppet att upphöra.
Citera
2012-04-23, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Det kan se olika ut på olika stationer och myndigheter. Vi har utredningen på ovanvåningen och span i några lokaler intill stationen.

Chefer har vi gott om. Turlaget (de som åker på larm) har en chef som är yttre befäl, sedan har vi inre befäl som fattar beslut om utredningar i det akuta skedet. Dessa är oftast polisinspektörer.
Högra upp i chefsordningen förekommer kommissarier för det mesta.

Turlagen ja. Vi är 8 personer i turlaget, vilket ger 4 bilar om alla är på plats. Så är dock sällan fallet och vi för oftast nöja oss med 2 bilar. Det är sjukdom, föräldraskap, utbildningar, semester och annan planering som ställer till det ibland.

som ingripandepolis finns oftast inga uppgifter innan man går på skiftet. Vi ska dock förbereda utrustning, fordon och oss själva innan larmen kommer. I övrigt går vi igenom dagens händelser och tittar igenom om något särskilt sticker ut eller om någon "kändis" i grannskapet är efterlyst och liknande.

Okej så när man går på har man inte mycket aning om vad som ska hända. Man åker då alltså ut i sin patrullbil och en av turlaget är yttre befäl eller fattar jag fel här?

Och så kommunicerar man med det inre befälet som på nåt sätt håller ihop trådarna?

---------

Och så en annan fråga om man skulle stöta på något så allvarligt som ett mord..

1. hur agerar de första poliserna på plats då?

2. vem kontaktar man först och vad gör man på platsen?

3. Vilka poliser kommer dit i andra hand? mordspanare eller kriminaltekniker?

4. Vem ringer efter en rättsläkare och kommer de alltid till en mordplats eller blir de ibland senare inblande. (på teve så kommer det alltid en spännande rättsläkare rätt bums, men som vi alla vet så kan både det ena och det andra vara berättarteknisk grepp så man har ju ingen aning egentligen.)

5. Hur mycket får man veta sen när man var med och var först på plats? Är man helt avskuren eller pratar poliser lite med varandra om olika saker i den mån man nu träffas?

Jag satte nummer på frågorna för att försöka spalta upp vad som är intressant att få veta hur det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in