2012-04-23, 20:24
Medlem
Kan åklagaren välja att inte väcka åtal även om polisundersökningen styrker på att ett brott skett? Hur överklagar man ett nedlagt åtal?
Citera
2012-04-23, 20:27
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippiplutt
Kan åklagaren välja att inte väcka åtal även om polisundersökningen styrker på att ett brott skett? Hur överklagar man ett nedlagt åtal?

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/
Citera
2012-04-23, 20:39
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallena
Okej så när man går på har man inte mycket aning om vad som ska hända. Man åker då alltså ut i sin patrullbil och en av turlaget är yttre befäl eller fattar jag fel här?

Och så kommunicerar man med det inre befälet som på nåt sätt håller ihop trådarna?

---------

Och så en annan fråga om man skulle stöta på något så allvarligt som ett mord..

1. hur agerar de första poliserna på plats då?

2. vem kontaktar man först och vad gör man på platsen?

3. Vilka poliser kommer dit i andra hand? mordspanare eller kriminaltekniker?

4. Vem ringer efter en rättsläkare och kommer de alltid till en mordplats eller blir de ibland senare inblande. (på teve så kommer det alltid en spännande rättsläkare rätt bums, men som vi alla vet så kan både det ena och det andra vara berättarteknisk grepp så man har ju ingen aning egentligen.)

5. Hur mycket får man veta sen när man var med och var först på plats? Är man helt avskuren eller pratar poliser lite med varandra om olika saker i den mån man nu träffas?

Jag satte nummer på frågorna för att försöka spalta upp vad som är intressant att få veta hur det är.

Ja precis, man åker ut och väntar på larm. Vi har ofta en planering som säger att vi ska lägga tid på spaning på intressanta adresser, trafikarbete eller fotpatrull i väntan på larm. Ibland hinns det med, ibland inte.

1. Beror såklart på vad som hänt. Men vid allvarligare brott så är livräddning nummer 1, sedan grip och att hålla kvar personer som kan vara intressanta. Spärra av och söka spår, söka vittnen.

2. Man kontaktar de personer som man tror är inblandade. Övrigt se nummer 1. Behövs beslut om avspärrning , husrannsakan och liknande och det inte är akut så kontaktar man vakthavande befälet om detta.

3. Det beror också på vad som hänt. Det finns mängder med specialkompetens inom polisen http://polisen.se/sv/Om-polisen/Sa-a...alkompetenser/

4. Rättsläkare är så vitt jag vet aldrig ute på en brottsplats. Det är polistekniker som samlar spår och sedan skickar för analyser. Det kan kanske förekomma, men inget som jag har sett eller hört.

5. Det beror på vad man får för uppgift. Ibland blir man stående utanför brottsplatsen och håller avspärrningarna. Då får man inte reda på särskilt mycket alls. Under avrapporteringen gås händelsen igenom och man samlar in allas bild över händelsen, det kan bidra till att man får information som man inte fått på platsen.
Citera
2012-04-23, 21:33
Bannlyst
Tack Optiroc!

Den här tuben som jag länkar till finns ute på YT med olika inriktningar om vad man tycker om händelsen som sådan. För min del ser det väldigt smidigt ut då de tre tokarna inte får spelrum att fortsätta veva. Diskuteras i en egen tråd här på FB redan men vad jag undrar är över varför poliserna som anländer är olika klädda. De civila poliserna rätt självklart, men de andra där några har kortärmat, någon långärmade jackor och några med långärmade jackor OCH västar. Hur kommer det sig?

http://www.youtube.com/watch?v=0DSUOumHsx8
Citera
2012-04-23, 21:41
Citat:
Tack Optiroc!

Den här tuben som jag länkar till finns ute på YT med olika inriktningar om vad man tycker om händelsen som sådan. För min del ser det väldigt smidigt ut då de tre tokarna inte får spelrum att fortsätta veva. Diskuteras i en egen tråd här på FB redan men vad jag undrar är över varför poliserna som anländer är olika klädda. De civila poliserna rätt självklart, men de andra där några har kortärmat, någon långärmade jackor och några med långärmade jackor OCH västar. Hur kommer det sig?

http://www.youtube.com/watch?v=0DSUOumHsx8
Gissningsvis kan du para ihop de olika kombinationerna av kläder patrullvis. Normalt sett försöker man att klä sig likadant i samma patrull, men att kräva att alla tjänstgörande poliser ett visst pass skall ha samma klädsel är lite overkill. Vissa är mer frusna än andra och vill ha mer kläder.
Citera
2012-04-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Om du eller någon annan är utsatt för ett brottsligt angrepp så har du rätt att försvara dig med ej uppenbart oförsvarligt våld tills angreppet upphört. Du har även rätt att överta annans rätt att försvara sig och alltså hjälpa till.

Var gränsen går för vad som är okej att göra beror på vilken sorts angrepp du är utsatt för och vilket våld som kan tänkas krävas för att få angreppet att upphöra.
Om vi tar två exempel, jag ser en person förgripa sig på en kvinna och försöker att våldta henne, kan jag då springa dit och slå personen så att han backar bort?

Jag är innuti en kiosk, det kommer plötsligt in någon som ska råna affären, han har inte sett mig för jag står bakom en hylla, när han står där vid kassan (ryggen mot mig) kan jag komma springandes och tackla/slå honom?
Citera
2012-04-23, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Gissningsvis kan du para ihop de olika kombinationerna av kläder patrullvis. Normalt sett försöker man att klä sig likadant i samma patrull, men att kräva att alla tjänstgörande poliser ett visst pass skall ha samma klädsel är lite overkill. Vissa är mer frusna än andra och vill ha mer kläder.

Det betyder alltså inte mer än så. Man ser ju inte på filmen vilka som kliver ur bilarna så man vet ju inte hur de hör ihop men jag gissade väl också att de som var klädda på samma sätt hörde ihop men sen hade jag ingen aning om det fanns någon anledning till detta som jag inte kunde gissa.

Det ser ju mer skyddat ut att ha de långärmade kläderna på sig. Men de har väl alla både långärmat och västar i bilen förmodar jag.

Det verkar faktiskt om man tittar efter att de största poliserna är de som kör med långärmade jackor med eller utan väst. De personer som är mindre har kortärmat, eller minns jag fel, måste titta igen. Slump eller..?
Citera
2012-04-23, 22:01
Medlem
Har polisen rätt att ta en om man inte gjort nåt? Minns när jag inte hade nånstans att bo. Polisen kom och blev så jävla misstänksam mot mig när jag övernattade i ett vindskydd. Var nästan så att de försökte tvinga mig till stationen.
Citera
2012-04-24, 17:22
Citat:
Det betyder alltså inte mer än så. Man ser ju inte på filmen vilka som kliver ur bilarna så man vet ju inte hur de hör ihop men jag gissade väl också att de som var klädda på samma sätt hörde ihop men sen hade jag ingen aning om det fanns någon anledning till detta som jag inte kunde gissa.

Det ser ju mer skyddat ut att ha de långärmade kläderna på sig. Men de har väl alla både långärmat och västar i bilen förmodar jag.

Det verkar faktiskt om man tittar efter att de största poliserna är de som kör med långärmade jackor med eller utan väst. De personer som är mindre har kortärmat, eller minns jag fel, måste titta igen. Slump eller..?
Säkerligen bara slump. Att några kommer i reflexväst tänker jag mig beror på att dom kanske haft trafikkontroll och är klädd därefter när de får ett jobb med pågående bråk. Vet inte när det utspelade sig men sommartid är jag själv snabb på att ta av mig jackan, man svettas nog jävligt under en skyddsväst så jag tar hellre kortärmat.

Visst är man kanske marginellt mer skyddad med långärmat, men då tänker jag mig att det mest handlar om kroppsvästkor av blandad art som det gäller. Man får väga det mot arbetsmiljön i övrigt.
Citera
2012-04-24, 17:38
Bannlyst
Citat:
Säkerligen bara slump. Att några kommer i reflexväst tänker jag mig beror på att dom kanske haft trafikkontroll och är klädd därefter när de får ett jobb med pågående bråk. Vet inte när det utspelade sig men sommartid är jag själv snabb på att ta av mig jackan, man svettas nog jävligt under en skyddsväst så jag tar hellre kortärmat.

Visst är man kanske marginellt mer skyddad med långärmat, men då tänker jag mig att det mest handlar om kroppsvästkor av blandad art som det gäller. Man får väga det mot arbetsmiljön i övrigt.

Låter troligt på alla sätt. Kollade igen och det finns en mindre polis som har skyddsväst och en större polis i kortärmat så det var inte så som jag trodde först.

Klippet är lite rolig på det sättet att det är tre stora poliser som kommer in först och avstyr bråket väldigt effektivt. Antar att det beror på att de var närmast och att kroppsstorlek/fysisk styrka inte har nåt med saken att göra?

Men hur går det till om det till exempel finns en bjässe som löper amok någonstans på en viss adress? Om vi säger att det inte finns några poliser närmare än två kilometer och där finns det så många som trettio poliser av någon anledning, då är det väl rimligt att anta att man skickar de som är fysiskt starkast?

Det är ju många diskussioner som förs angående mindre poliser om de verkligen klarar av jobbet. Oftast brukar det väl sägas att de är kvinnor som är mindre starka än vad män är men även bland män är det ju skillnad på vilken fysik man har.

Hur resonerar man till exempel när man gör olika turlag, vilken vikt läggs vid att det finns olika kvaliteér under ett skift hos de olika turlagen?
Citera
2012-04-24, 17:53
Citat:
Låter troligt på alla sätt. Kollade igen och det finns en mindre polis som har skyddsväst och en större polis i kortärmat så det var inte så som jag trodde först.

Klippet är lite rolig på det sättet att det är tre stora poliser som kommer in först och avstyr bråket väldigt effektivt. Antar att det beror på att de var närmast och att kroppsstorlek/fysisk styrka inte har nåt med saken att göra?

Men hur går det till om det till exempel finns en bjässe som löper amok någonstans på en viss adress? Om vi säger att det inte finns några poliser närmare än två kilometer och där finns det så många som trettio poliser av någon anledning, då är det väl rimligt att anta att man skickar de som är fysiskt starkast?

Det är ju många diskussioner som förs angående mindre poliser om de verkligen klarar av jobbet. Oftast brukar det väl sägas att de är kvinnor som är mindre starka än vad män är men även bland män är det ju skillnad på vilken fysik man har.

Hur resonerar man till exempel när man gör olika turlag, vilken vikt läggs vid att det finns olika kvaliteér under ett skift hos de olika turlagen?
Jag jobbar personligen inte i fasta turlag så där vågar jag inte just uttala mig, men jag har svårt att se att man skulle börja bygga dom utifrån bicepsstorlek. Första bil på plats får bilda sig en uppfattning, eller om man redan innan känner att man inte på befintlig patrull (eller får order om att inte gå in) så inväntar man nästa.

En polis som kliver in i en situation som man inte mäktar med gör ingen glad, snarare kan man riskera att göra saken värre. Klarar man sig inte på två ser man till att vara fyra. Eller fler.
Citera
2012-04-24, 18:14
Bannlyst
Citat:
Jag jobbar personligen inte i fasta turlag så där vågar jag inte just uttala mig, men jag har svårt att se att man skulle börja bygga dom utifrån bicepsstorlek. Första bil på plats får bilda sig en uppfattning, eller om man redan innan känner att man inte på befintlig patrull (eller får order om att inte gå in) så inväntar man nästa.

En polis som kliver in i en situation som man inte mäktar med gör ingen glad, snarare kan man riskera att göra saken värre. Klarar man sig inte på två ser man till att vara fyra. Eller fler.

Okej, just det.

Det för ju in tanken på något annat som jag har funderat över, när det ska ske en demonstration där man förväntar sig att mycket våld ska förekomma, väljer man där ut vilka som ska ingå i en sådant sammanhang, efter styrka/storlek?

Nu kanske det börjar låta som jag är fixerad vid starka poliser men så är det inte, jag har en massa andra frågor att beta av också.

Det finns ju mycket annat att fundera över också som till exempel vilka som gör förhör när man har gripit någon? Om någon är gripen vem förhör då? Och om någon är häktad för mord, vilka är det då som förhör den misstänkte? Om ett barn ska förhöras/höras fungerar det annorlunda än om en vuxen ska höras/förhöras?

Vad är skillnaden mellan att höras och förhöras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in