Citat:
Ursprungligen postat av Pallena
Okej så när man går på har man inte mycket aning om vad som ska hända. Man åker då alltså ut i sin patrullbil och en av turlaget är yttre befäl eller fattar jag fel här?
Och så kommunicerar man med det inre befälet som på nåt sätt håller ihop trådarna?
---------
Och så en annan fråga om man skulle stöta på något så allvarligt som ett mord..
1. hur agerar de första poliserna på plats då?
2. vem kontaktar man först och vad gör man på platsen?
3. Vilka poliser kommer dit i andra hand? mordspanare eller kriminaltekniker?
4. Vem ringer efter en rättsläkare och kommer de alltid till en mordplats eller blir de ibland senare inblande. (på teve så kommer det alltid en spännande rättsläkare rätt bums, men som vi alla vet så kan både det ena och det andra vara berättarteknisk grepp så man har ju ingen aning egentligen.)
5. Hur mycket får man veta sen när man var med och var först på plats? Är man helt avskuren eller pratar poliser lite med varandra om olika saker i den mån man nu träffas?
Jag satte nummer på frågorna för att försöka spalta upp vad som är intressant att få veta hur det är.
Ja precis, man åker ut och väntar på larm. Vi har ofta en planering som säger att vi ska lägga tid på spaning på intressanta adresser, trafikarbete eller fotpatrull i väntan på larm. Ibland hinns det med, ibland inte.
1. Beror såklart på vad som hänt. Men vid allvarligare brott så är livräddning nummer 1, sedan grip och att hålla kvar personer som kan vara intressanta. Spärra av och söka spår, söka vittnen.
2. Man kontaktar de personer som man tror är inblandade. Övrigt se nummer 1. Behövs beslut om avspärrning , husrannsakan och liknande och det inte är akut så kontaktar man vakthavande befälet om detta.
3. Det beror också på vad som hänt. Det finns mängder med specialkompetens inom polisen
http://polisen.se/sv/Om-polisen/Sa-a...alkompetenser/
4. Rättsläkare är så vitt jag vet aldrig ute på en brottsplats. Det är polistekniker som samlar spår och sedan skickar för analyser. Det kan kanske förekomma, men inget som jag har sett eller hört.
5. Det beror på vad man får för uppgift. Ibland blir man stående utanför brottsplatsen och håller avspärrningarna. Då får man inte reda på särskilt mycket alls. Under avrapporteringen gås händelsen igenom och man samlar in allas bild över händelsen, det kan bidra till att man får information som man inte fått på platsen.