-Polisen låste sig från första stund för att det var min klient som var gärningsman. Allt har därefter gått ut på att bevisa detta och möjliga ja till och med tänkbara alternativ har inte undersökts.
Du har tidigare ifrågasatt rättssäkerheten?
– Ja därför att min klient har hela tiden hävdat att han inte vet något om Marinas försvinnande, än mindre att han skulle dödat henne."
Klart han hävdat det eftersom han inte minns/inte vet/inte kommer ihåg något annat heller..klart han även glömt att han mördat Marina..
Citat:
-Polisen låste sig från första stund för att det var min klient som var gärningsman. Allt har därefter gått ut på att bevisa detta och möjliga ja till och med tänkbara alternativ har inte undersökts.
Detta bevisas av bl.a. Borgars bevingade ord som fälldes redan vid första besöket i Övre Röra.
Tumavtrycket på sängstommen är ett annat exempel.
Är det verkligen troligt att det är Marina om det satt en hel del vävnad kvar? Borde inte en kropp ruttna totalt på ett par år, så bara ben är kvar?
Om liket är väl inslaget i plast så kan innehållet konserveras och bryts ned på allvar först när plasten börjar brytas ned. Är det plastsäckar av återvunnen plast så tar det några år innan de spricker upp främst pga de terpener som granar släpper ifrån sig samt att solen börjat komma åt då det täckande riset blir glesare. Annars kan en plastsäck bli kvar i ganska många år innan det bryts ned om det inte utsätts för sol.
Alltså, liket kan vara delvis nedbrutet men ändå ha ganska mycket organiska rester kvar. Dessa kan innehålla viktiga spår och därför måste man undersöka på rätt sätt.
Vem är denne killen, FS? Är han uppväxt i Sollebrunn? Gått i skola där? (Eller bara bott där som äldre?) Jag är det, och tycker jag känner igen honom. Hade en klasskamrat som hette Fredrik (jag är samma ålder), och han är ganska lik, men det var en snäll liten kille med hundar (vi gick på samma hundkurs, som 12-åringar), kan bara inte vara han. Minns inte efternamnet, kan ha varit S. Jag har flyttat långt därifrån nu, så kan inte fråga runt på byn. Har inga skolkataloger kvar. Men vi som gick där, slussades i bussar till Nossebro högstadie, och det är från den tiden jag tycker mig känna igen utseendet, detta var 87-89.
Nej han kommer någonstans utanför Alingsås, mot Herrljunga om jag inte minns fel och han är inte uppväxt i Sollebrunn,inte heller gick han i Nossebro. Detta vet jag med 100% säkerhet
Ha, jag har flyttat mycket längre än Karlstad. (Nej, jag är verkligen inte FS eller hans flickvän, som någon här antydde!) Jag tror visst att Marinas sambo FS är mördaren, men det jag undrade om var om min fd klasskamrat i Sollebrunn, är "den" Fredrik. Jag kände honom bara då, när vi var 12, och det är svårt att avgöra likhet mm, så långt efteråt, när man inte sett honom sen dess. Men jag tycker att de är lika, utom då att "min" Fredrik var snäll mot sin hund, och i övrigt snäll, helylle och inte en det verkade kunna gå snett för, vilket gör att jag inte tror det är samma. Men jag vill gärna ha länk till FS facebook, om nån har. Orka när alla heter Svensson...
Folkbokföringen 1990 och i folkbokföringen 1980 heter han Andersson
Svensson, Leif Fredrik
Lygnö 9182
441 95 Alingsås
Mantalsskriven i Alingsås (Alingsås kn, Älvsborgs län, Västergötland), fastigheten Stora Lygnö 1:26.
Född 27/7 1973 i Mölndal (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
Rättsmedicinalverket 2
Rättspsykiatriska avdelningen i Göteborg
Personnummer Rättsmedicinalverkets dnr
19730727-4998 G11-4278
Sammanfattning och bedömning
Svensson har förnekat brott. Hans tidigare brottslighet har främst gällt trafik- och narkotikabrott,
men även rattfylleri, olovliga körningar och ekonomiska brott samt skadegörelse och misshandel.
Påföljderna har främst varit böter, men skyddstillsyn och kortare fängelsestraff har också
förekommit Svensson är född och uppvuxen i Mölndal tillsammans med mor och styvfar. Han
bodde där fram till åtta års ålder då familjen flyttade till Alingsås. Han hade föga kontakt med sin
biologiska far under uppväxttiden.
Grundskolebetygen i årskurs nio blev ofullständiga, men betyget läste Svensson sedan upp på
ungdomshem. Senare gick han gymnasieprogrammet med inriktning el. Han har bland annat haft
arbete som elektronikmontör samt praktikplats med mera senast inom Hagfors kommun. Han har
tre minderåriga barn från en tidigare relation. Målsäganden var sambo med Svensson under åren
2006 till 2009 och han fortsatte därefter att bo kvar. Svensson uppger missbruk med betoning på
cannabis med debut från yngre tonåren, han har även missbrukat andra narkotika. Han förnekar
Barn-och ungdomspsykiatriska vårdkontakter och han har endast haft vuxenpsykiatrisk kontakt
2008 i körkortsärenden.
Vid den aktuella § 7-undersökningen ter sig Svensson dysforisk och relativt diffus och undanglidande
i sina uppgifter. Han uppger att han medverkar i denna undersökning på grund av att han
anser att den är obligatorisk. Den formella kontakten är acceptabel medan den emotionella inte är
fullgod. Den psykiatriska bedömningen blir svår på grund av de bristande möjligheterna till insyn i
Svenssons personliga förhållanden vid den aktuella § 7-undersökningen. På grund av de allvarliga
brottsanklagelserna erfordras en mer ingående psykiatrisk bedömning före ett slutlig avgörande i
domstol. Skäl att utföra ett rättspsykiatrisk undersökning föreligger.
Anamnes
Aktuell gärning
I Rikspolisstyrelsens belastningsregister finns det anteckningar beträffande Svensson under sexton
avsnitt från och med 1992 till och med 2010. Brotten har varit främst trafik- och narkotikabrott,
men även rattfyllerier, olovliga körningar och ekonomiska brott såsom stöld, häleri och bedrägeri.
Skadegörelse och misshandel har också förekommit. Påföljderna har främst varit böter, men också
skyddstillsyn och kortare fängelsestraff.
19730727-4998 G11-4278
Ärftlighet/uppväxt
Svensson är född och uppvuxen fram till åtta års ålder tillsammans med modern och styvfadern i
Mölndal. Familjen flyttade därefter till Alingsås. Sin biologiska far har Svensson enligt egna
uppgifter träffat vid tre tillfällen. Han flyttade från föräldrahemmet då han var i tonåren. Svensson
har syskon både på faderns och moderns sida. Mormodern är avliden på grund av neurologisk
sjukdom (ALS). Syskonen uppges vara friska.
Skolgång/utbildning/arbeten
Problem förekom i grundskolan där Svensson bland annat hade svårt att koncentrera sig. Han gick
sista året i skolan på ungdomshem och gymnasieprogrammet med inriktning el avbröts på grund
av ekonomiska problem. Sista terminen på ungdomshem Kullavik i Göteborg gick han också i
arbete som elektronikmontör på ett företag där han sedan arbetade under ytterligare ett år. Han har
därefter haft olika anställningar genom AMS-åtgärder och även perioder av arbetslöshet. Det
senaste är att Svensson har haft praktikjobb inom Hagfors kommun, hans eget önskemål är att
syssla med något fotorelaterat, vilket intresserar honom. Då han läste upp grundskolebetygen fick
han ett slutbetyg på genomsnitt 3,5.
Hem-och partnerförhållanden
Han var
sammanboende med målsäganden 2006 till 2009 och har nu ny flickvän. Svensson har förnekat att
han har någonting med före detta sambons försvinnande att göra. Han flyttade från Sollebrunn till
Hagfors och har även efter att relationen med före detta sambon var avslutad bott kvar i bostaden.
Socialt nätverk/intressen/framtidsplaner
Svensson uppger sig inte ha några fiender. Han är intresserad av foto, datorer och musik och skulle
vilja syssla med något som handlar om foto. Han uppger god relation till flickvännen. Om han
skulle komma att bli dömd som skyldig till mord kommer han enligt egna uppgifter att överklaga
denna dom eftersom han hävdar sin oskuld.
Kroppslig hälsa
På grund av ryggskott (lumbago) medicinerar Svensson med smärtstillande mediciner på häktet
som han tidigare blivit ordinerad från vårdcentralen i Hagfors. Han uppger att han väntar på
röntgensvar. Enligt uppgift har han för flera år sedan ådragit sig en whiplashskada och haft också
tarmbesvär.
Psykisk hälsa
Svensson förnekar barn-och ungdomspsykiatriska vårdkontakter, med vuxenpsykiatrin hade han
kontakt 2008 med PSL-teamet Borås för att kunna återfå sitt körkort. Svensson förnekar att han
varit intagen för vård på psykiatrisk avdelning. Han har tidigare själv ifrågasatt om han skulle
kunna ha ADHD-besvär. Svensson använder av princip inte psykofarmaka då han anser att de
manipulerar med hälsan.
Rättsmedicinalverket 4
Personnummer Rättsmedicinalverkets dnr
19730727-4998 G11-4278
Missbruk
Svensson förnekar alkoholmissbruk, han kan dricka öl i måttliga mängder, exempelvis max åtta
stycken mellanöl åt gången. Han förnekar återställarbehov eller merbegär. Svensson ser inte sin
alkoholkonsumtion som något problem. Beträffande narkotika uppger han att han regelbundet har
använt cannabis med början från 13-årsåldern. Han slutade röka cannabis 2004/2005 då han ville få
tillbaka körkortet. 2008 hade han därefter återfall, men har på senare tid rökt mindre än en gång per
månad enligt egen uppgift. Han har också testat andra narkotika såsom amfetamin och kokain som
han inte tyckte om och heller inte hallucinogener av typen ecstasy och LSD. Det som tilltalar
honom annars mest är opiater. Han har inte använt narkotika intravenöst och uppger spruträdsla.
Han förnekar missbruk av GHB eller av anabola steroider. Han har heller inte testat i yngre ålder
sniffning av lättflyktiga ämnen.
Aktuellt
Svensson är mycket missnöjd med förhållandena på häktet i Göteborg och att hans begäran om att
få byta häkte inte har medgetts. Han har under längre tid utan framgång försökt att få cellarbete.
Han uppger sig ha blivit placerad på säkerhetsavdelning, vilket enligt Svensson själv saknar grund.
Han känner sig nedstämd, men förnekar suicidtankar. Koncentrationsförmågan har försämrats och
han får skriva lappar för att kunna minnas det han behöver. I kroppsligt avseende är ryggbesvären
mycket plågsamma. Han har sökt förflyttning till häktet i Uddevalla. Nu på sommaren har han
heller inte tillgång till de kontakter som han tidigare haft häktet med psykolog, med präst, med
uppsökare och med representant för Röda korset. Enligt Svensson har undersökningen av hans
ryggbesvär fördröjts på häktet.
Aktuell medicinering på häktet Göteborg utgörs av Tramadol, två kapslar 50 mg x 3 samt Pamol
500 mg, två tabletter x 3 och Omeprazol 20 mg, en kapsel på morgonen. Han får också tillfälligt
tidsbegränsad Diklofenak 50 mg, en tablett x 3.
Fysiskt tillstånd
Svensson är en långhårig slank 37-årig man som rör sig stelt och försiktigt på grund av ryggbesvär
(lumbago). Tarmbesvär och vissa kvarstående besvär efter whiplashskada finns i anamnesen.
Under tiden på häktet i Göteborg har Svensson erhållit behandling med smärtstillande mediciner
och magmediciner.
Psykiskt tillstånd
Svensson kommer till den aktuella § 7-undersökningen på rättspsykiatriska avdelningen i Göteborg
från häktet i Göteborg. Undersökningen pågår kl 10:15 till 11:30 nedanstående datum. Svensson är
en slank 37-årig man med långt hår. Som något motvilligt medverkar i den aktuella § 7-
undersökningen och han motiverar sin medverkan med att detta är obligatoriskt. Grundstämningen
är dysforisk och vissa frågor besvaras med motfrågor. Svensson uppger sig ha gott självförtroende.
Minnet har försämrats. Han behöver nu skriva upp det han måste komma ihåg. Han svarar
eftertänksamt på framställda frågor. Suicidplaner förnekas. Hallucinos- eller vanföreställningar
noteras ej.
Plats för undersökning Datum för undersökning
Rättspsykiatriska avdelningen, Göteborg 6 juli 2011
Rättsmedicinalverket 5
Personnummer Rätts medicinal verkets dnr
19730727-4998 G11-4278
Svensson ter sig således i grunden motinställd till det aktuella § 7-undersökningen. Han är
eftertänksam och ger emellanåt svårtydda svar på frågor. Han ter sig kritisk mot förhållandena
under häktestiden i Göteborg. Blandmissbruk med betoning på cannabis uppges sedan många år
tillbaka.
Svensson ter sig således psykiskt svårbedömd. Främst möjlighet av personlighetsavvikelse eller
långtidseffekter av missbruk kan ifrågasättas. På grund av osäkerhet i den nu aktuella § 7-
bedömningen rekommenderas att Svensson före ett slutligt avgörande i domstol får genomgå
rättspsykiatrisk undersökning inte minst med tanke på de allvarliga brottsanklagelserna.
Utredningsunderlag
Handlingar i aktuellt brottmål B 3129-10 Uddevalla tingsrätt
Journal Hagfors Vårdcentral
Journal BUP-mottagningen, Borås
Journal Häktet Göteborg
Rättsmedicinalverket önskar kopia av domen till:
RCA
Box 4044, 141 04 Huddinge
samt
Intygsskrivande läkare
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-04-18 kl. 13:41.
Nej han kommer någonstans utanför Alingsås, mot Herrljunga om jag inte minns fel och han är inte uppväxt i Sollebrunn,inte heller gick han i Nossebro. Detta vet jag med 100% säkerhet
Ok, såg nu! Tack! Som jag misstänkte då, det är inte den jag kände till.
Undrar hur "jagad" M kände sig. Innan hon försvann:
Citat:
– Om det nu är Marina som hittats borde väl polisen först en gång för alla göra en ordentlig undersökning av vad som hänt henne.
Vad menar du?
– Det har från första stund varit en gärningsmannastyrd polisutredning, det visar ju om inte alla de misstag och konstigheter som mordutredningen innehöll.
Nej, känner han sig jagad den stackaren. Så synd det är om honom är det vad man är ute efter i artiklar som dessa och postare som driver hans försvar?
Så pinsamt oseriöst och en skymf mot både föräldrar och polisen som lade ner nordens dyraste undersökning på just det här fallet.
Är inte det lite typiska psykopatdrag? Krokodiltårar och snyfthistorier.
Hos mig går dom inte hem utan en sån här typ har inga rättigheter eller sympatier.
Iskall mördare som dumpade sin fd flickvän i skogen, som sen suttit här och lipat.
Jag hoppas att man tagit kontakt med JK och bett om att inte betala ut några skadestånd än utan att avvakta. Skadeståndet ska tillfalla föräldrarna inte en mördare.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-04-18 kl. 14:18.
Nej, känner han sig jagad den stackaren. (1)Så synd det är om honom är det vad man är ute efter i artiklar som dessa och (2) postare som driver hans försvar? (3) Så pinsamt oseriöst och en skymf mot både föräldrar och polisen som lade ner nordens dyraste undersökning på just det här fallet.
Är inte det lite typiska psykopatdrag? Krokodiltårar och snyfthistorier.
Hos mig går dom inte hem utan en sån här typ har inga rättigheter eller sympatier.
Iskall mördare som dumpade sin fd flickvän i skogen, som sen suttit här och lipat.
Jag hoppas att man tagit kontakt med JK och bett om att inte betala ut några skadestånd än utan att avvakta. (4) Skadeståndet ska tillfalla föräldrarna inte en mördare.
(1). Jag skulle tro att det är tidningen som ringt upp honom och bett om en kommentar och inte tvärtom.
(2). Jag ser inga postare som "driver hans försvar" men däremot en del som ifrågasätter vissa av uppgifterna i utredningen och vissa andra postares inlägg.
(3). Nordens dyraste undersökning? Den har drivits från start med en ingångshypotes att MT är GM. Detta är vad som ska bevisas eller finna indicier för den hypotes. Det är oseriöst och en skymf mot rättssäkerheten.
(4). Det är möjligt att det finns en möjlighet för föräldrarna att få skadestånd när det finns en dömd mördare. Den aktuella situationen är att det finns en i lagens ögon frikänd person i TR och HR och det är denne persons möjlighet till skadestånd som frågan gäller.
Det verkar i alla fall som om Leif GW Persson tidigt ev. hade rätt i förfarandet
(om det nu är den madrassen).
Från Veckans Brott S03E01:
"....förmodligen är det så att man använt den här saknade madrassen som hon ligger på till att transportera bort henne. [Så] att man rullar in henne, drar madrassen, sen har man nåt under, kan vara plast eller nåt sånt där. Sopsäckar är ju mycket vanligt...."
Det verkar i alla fall som om Leif GW Persson tidigt ev. hade rätt i förfarandet
(om det nu är den madrassen).
Från Veckans Brott S03E01:
"....förmodligen är det så att man använt den här saknade madrassen som hon ligger på till att transportera bort henne. [Så] att man rullar in henne, drar madrassen, sen har man nåt under, kan vara plast eller nåt sånt där. Sopsäckar är ju mycket vanligt...."
Han är ofta klockren GW, och trots svårigheterna som påpekats i ämnet här bland den misstänkte mördarens vänner, så har man ju fattat att det inte är några som helst problem att baxa ut en kropp som i det här fallet.
Plasten i det här fallet kan ha bevarat kroppen väldigt bra dessutom, så fortsättning följer.
För den som är intresserad av den lilla sinnesundersökningen, så ligger den några inlägg upp postat av mig där redogörs vad det är för person man har med att göra i det här mordfallet.,
Bara hoppas han rökt och slängt en fimp som ligger bra till med DNA som klarat sig under åren.
Eller något annat käckt.
"Fredrik Svensson begär förhöjd ersättning pga följande. Han har varit misstänkt för väldigt allvarlig brottslighet. Under frihetsberövandet har han under längre period varit utsatt för omfattande restriktioner, bl a har han nekats allmänna nyhetstidningar, radio, TV, brev, besök, telefonsamtal mm, se bilaga 3.
l sammanhanget ska det uppmärksammas att Fredrik Svensson inte tidigare varit frihetsberövad under så pass lång tid och att han haft hälsobesvär (bl a smärta i ryggen) som blivit värre under frihetsberövandet. Med anledning av frihetsberövandet gick Fredrik Svensson miste om sin tid hos vårdcentralen avseende röntgen av hans rygg. Vidare har intrimningsrutinerna vid det nya häktet i Göteborg ställt till mer besvär för Fredrik Svensson än normalfallet, bl a har hans ryggbesvär inte fått adekvat behandling i tid, cellen varit onormal kall vilket påverkat hans rygg etc."
/.../
"Ytterligare skäl till förhöjd ersättning är att Fredrik Svensson har varit tvungen att flytta
Det har inte varit möjligt för Fredrik Svensson att stanna kvar i Spekeröd då det är en liten
kommun där alla i princip känner till att han har varit misstänkt för mordet på sin fd sambo."
/.../
Jag tror nog att sånt här dröjer så än lär han inte se några pengar eller om han ens ser några pengar.
Snikna parasiter brukar gapa efter mycket och mista hela stycket.
Hälsobesvär? Skulle inte tro det va med allt han burit omkring på. och bemödat sig med att dölja ett mord.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-04-18 kl. 14:54.