2012-04-14, 08:22
Medlem
Blattar stannar aldrig vid övergångsställen. Blattar parkerar sina bilar på trottoaren istället för på gatan, de vill ju inte vara ett hinder för andra bilar men fattar inte att det kan vara dumt att tvinga ut gående i trafiken istället...ytterligare två typiska blattefenomen i trafiken.
Citera
2012-04-14, 08:25
Medlem
symbicorts avatar
Brukar även se att två bilar som stannat bredvid varandra mitt på vägen och pratar med varandra,och dom bryr sig inte heller fast det är fordon bakom som vill om.

Du gjorde helt.
Citera
2012-04-14, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Blattar stannar aldrig vid övergångsställen. Blattar parkerar sina bilar på trottoaren istället för på gatan, de vill ju inte vara ett hinder för andra bilar men fattar inte att det kan vara dumt att tvinga ut gående i trafiken istället...ytterligare två typiska blattefenomen i trafiken.

Nu är du lite väl fördomsfull det är klart att det finns folk med invandrarbakgrund som misssköter sig i trafiken , men de flesta sköter sig klanderfritt.

på min topplista över 10 st bra förare är det 7 svenskar 1 rumän 1 somalier och 1 finländare
Citera
2012-04-14, 08:44
Bannlyst
Beakta att det inte är så lätt att ställa om från åsna och kamel till bil
Citera
2012-04-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Nu är du lite väl fördomsfull

Nej, jag är inte fördomsfull eftersom jag utgår från egna iakttagelser. De som inte stannar vid övergångsställen och de som parkerar på trottoaren är i stor utsträckning invandrare. Så ser min verklighet ut.

Som cyklist är invandrarna dessutom ett helt helvete att ha att göra med. Invandrare lämnar aldrig företräde åt cyklister. Aldrig. Punkt.
Citera
2012-04-14, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, jag är inte fördomsfull eftersom jag utgår från egna iakttagelser. De som inte stannar vid övergångsställen och de som parkerar på trottoaren är i stor utsträckning invandrare. Så ser min verklighet ut.

Som cyklist är invandrarna dessutom ett helt helvete att ha att göra med. Invandrare lämnar aldrig företräde åt cyklister. Aldrig. Punkt.

Jo, du är visst fördomsfull eftersom du, efter en enda händelse, utgår från att et helt folkslag är på samma sätt i trafiken, vilket inte är sant. Det är som att säga att hela Sveriges befolkning är dumma i huvudet bara för att fotbollshuliganer är det.
Citera
2012-04-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBengtsson100
Jo, du är visst fördomsfull eftersom du, efter en enda händelse, utgår från att et helt folkslag är på samma sätt i trafiken, vilket inte är sant. .

En enda händelse? Knappast va. Jag har en lång historia av att sparka på bilar och visa fingret efter såna som inte stannar vid övergångsställen. Min erfarenhet gällande bilar som inte stannar vid övergångsställen och där föraren kunnat beskådas handlar om tusentals händelser.

När det gäller bilar som parkerar på trottoaren och där föraren kunnat beskådas handlar min erfarenhet om hundratals fall.

När det gäller bilister som inte lämnar företräde åt mig som cyklist handlar min erfarenhet om tiotusentals fall.

Invandrare är klart överrepresenterade i min verklighet. I min verklighet drar jag slutsatser från det jag observerar. Det är inte fördomsfullt, det är förnuftigt.
Citera
2012-04-14, 09:13
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Jag blir då skitförbannad och kör hastigt emot blatten på trottoaren så att han får kasta sig åt sidan och tränger mig på så sätt förbi. I backspegeln ser jag två förvånade svartingar.

Haha, du betedde dig som en riktig blatte
Medvetet eller omedvetet kastade du dig in i blatte leken
Citera
2012-04-14, 09:14
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBengtsson100
Jo, du är visst fördomsfull eftersom du, efter en enda händelse, utgår från att et helt folkslag är på samma sätt i trafiken, vilket inte är sant. Det är som att säga att hela Sveriges befolkning är dumma i huvudet bara för att fotbollshuliganer är det.

Så är det ju faktiskt lite. Bara för att några få huliganer röjer på stan inför en AIK-match, så är tex samtliga Gnagare huliganer.

Och det är ju inte en enda händelse. För att vara en sådan liten andel så märks dom ofantligt mycket i trafiken.
Jag bor i en förening med 220 lägenheter. Föreningen har en handikapp-parkering (närmast gården) bland alla andra parkeringsplatser. Det finns en turk-familj (ja, dom är just turkar) som envisas med att parkera där för att dom inte orkar gå från sin egen som ligger 30m därifrån.

Svärfar sa åt mannen i familjen häromdagen och fick till svar att det gör inget om dom bötfäller, han har pengar. Han har dessutom så mycket pengar att han skulle kunna flytta in alla hans vänner och släkt och ta över föreningen så att alla vi andra skulle bli tvungna att flytta.

Sen avslutade han med en klassiker. "Att du säger till mig är för att jag är invandrare......".
Citera
2012-04-14, 09:21
Medlem
mattias_rs avatar
Finns en förstudie från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut om invandrare och trafiksäkerhet från 2001, lite jobbig att gå igenom men det är ett stort problem.
http://www.vti.se/sv/publikationer/p...-i-sverige.pdf

nuff said
Citera
2012-04-14, 09:42
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Haha, du betedde dig som en riktig blatte
Medvetet eller omedvetet kastade du dig in i blatte leken

Jo, det är jag medveten om. Men är det bättre att stå kvar och snällt vänta tills dessa härliga invandrarkillar blir klara med sin viktiga konversation?
Citera
2012-04-14, 09:50
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Kanske en helt ointressant berättelse kan man tycka. En engångsföreteelse och något som inte har nånting att göra med invandrare kanske vän av oordning tycker? Jag skulle hellre vilja påstå att min berättelse är principiellt viktig. Det är oerhört främmande för mig och mina svenska landsmän att göra på detta sätt. Då undrar vad det är för kulturell grej som gör att just blattar sysslar med sånt här skitbeteende? I detta fall var det mellan östern-blattar. Hur gynnas man av att bete sig såhär? Det måste finnas en förklaring till detta beteende och jag är ytterst nyfiken på hur man tänker när man beter sig såhär.
Blattar får gärna svara.

Ang det fetmarkerade, kul att någon tar upp det.

Sorry om OT men jag är bosatt södra Europa och det slutar aldrig förvåna mig när bilarna här bara stannar mitt i vägen för att föraren ska snacka med någon på trotoaren.
Om de inte stannar så kan de glida lååååångsamt brevid trotoaren och orsaka köer bakom sig.
Bilar kan köra sida vid sida på normala vägar bara för att folk ska tjöta med varandra medans de kör och som du skrev, för en svenne som mig som lärt mig trafikvett hemma i Sverige är detta lite konstigt, men det verkar helt accepterat här. (visst, folk tutar väl på sin höjd om det tar för lång tid)

Vi kanske har väldigt annorlunda trafik-kultur världen över...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in