2011-09-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Men det som är konstigt är att dom där voffarna dyker upp hela tiden med sina negativt korkade inlägg. Ingen mening att snacka med dom dom vill inte fatta.
Jag antar att du menar mig.

Jag har alltså kollat upp detta med earthing en smula, och antog att det kunde vara intressant för någon att ta del av det. Trådfrågan är om det är sant eller inte, och jag har gett information som har bäring på just precis det.

Förstår faktiskt inte alls varför mina inlägg skulle vara korkade eller negativa. Hur menar du?
Citera
2011-09-05, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satsapienti
Ja i vanlig ordning kan vi då konstatera att VoF:s folk inte kan hålla en respektabel ton.
Jag hänvisar till tråden om de som känner sig trakasserade av VoF.

När det gäller Earthing så kan man köpa betydligt billigare täcken/filtar i Danmark.
Under halva priset. Så klart hittar jag inte länken där man beställer. Har faktiskt
tänkat att ta hem ett för att testa.
Kan man koppla jordsladden direkt till jorden i ett vägguttag?
Gör det inte! Om du inte är utbildad elektriker så låt bli att experimentera med elsystemet. Det kan leda till att du får en elektrisk chock. Det är dessutom ytterst tveksamt om det överhuvudtaget fungerar att använda vägguttagets jord eftersom jorden i det svenska elsystemet är kopplad till nollskenan, en livsfarlig korskoppling. Det finns ingen person insatt i denna problematiken som inte varnar för faran med att använda elsystemets jord. Är jorden i elsystemet dessutom felkopplad kan det leda till elektrisk chock. Det kan även finnas krypströmmar som kan ge störningar i kroppen.
En annan möjlighet att jorda produkterna, framförallt när man bor i höghus, är att koppla jordledningen till kallvattenröret under vasken i kök eller badrum men då måste man först mäta om det finns elektricitet i vattenledningssystemet. Det mäter man genom att mäta med en votlmeter mella ”äkta” jord, dvs en jordning direkt från marken, och kranens metall. Finns det lilla minsta spänning i vattensystemet så glöm den möjligheten. Om röret är av metall ger detta normalt en effektiv förbindelse med jorden men i moderna hus använder man nuförtiden vattenledningar av plast och då fungerar det inte att jorda sig den vägen. Utan tvekan är det säkraste och mest effektiva sättet att använda jordstaven direkt i marken. Ledningarna har en inbyggd säkring som tillåter att fria elektroner och jordens egen svaga likström kan passera obehindrat men bryter om det mot förmodan skulle skulle komma in någon form av skadlig elektricitet. Vissa människor oroar sig för att blixten skall slå ner i jordledningen när det åskar. Om det är åskväder där man bor kan man bara koppla loss jordledningen från sin jordningsprodukt under tiden det åskar och sen koppla på den igen. Det är lagligt och inte så dyrt att be en elektriker att slå ner ett jordspett i marken, koppla en jordledning från spettet till elcentralen och separera nollan och jord såsom det är kopplat i större delen av världen. När man har en helt separat jord i elsystemet är det inga problem med att jorda produkterna den vägen.
Citera
2011-11-18, 16:23
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Överraskande, och kul, med en alternativ metod som för en gångs skull inte kräver en dyr och löjlig produkt för att fungera. Det känns inte helt i linje med Big Alternatives agenda! Nu fanns det ju iofs en hel del tillbehör att köpa, men att stå med tassarna på gräsmattan är ju helt gratis - och skönt!

Ja, allt det Gud skapat är gratis!

Testat själv, det funkar!
Citera
2012-01-11, 14:21
Medlem
Jag har köpt jordstav och jordarmband. Jag har inte testat produkterna med en multimeter men så tillvida de fungerar så sover jag jordad varje natt och har gjort det i drygt en månad. Har dock inte upplevt konkreta hälsoförbättringar än.
Citera
2012-01-28, 16:22
Medlem
Jag minns för åtskilliga år sedan så såldes det ett slags "remmar" som folk satte baktill på sina bilar.
Dom släpade mot vägbanan, och eftersom dom innehöll något slags invävda metalltrådar så skulle dom jorda bilen, och det skulle bl.a. vara bra mot åksjuka.

Dom nöttes dock snart upp, och dom tappade snabbt i popularitet...

/T
Citera
2012-01-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Det är dessutom ytterst tveksamt om det överhuvudtaget fungerar att använda vägguttagets jord eftersom jorden i det svenska elsystemet är kopplad till nollskenan, en livsfarlig korskoppling.

Vari består livsfaran med detta vanliga förfarande?

/T
Citera
2012-01-30, 12:46
Medlem
Fel
Citera
2012-02-19, 19:09
Medlem
Tjo på er!

Det finns ett par studier gjorda, riktiga dubbelblind studier.. Orkar dock inte länka till dom.
Är någon intresserad så finns studier samt källor i boken Earthing av Clint Ober..

Det var dock inte detta jag tänkte ta upp..

Det är ju väldigt enkelt att testa det här på egen hand till låg kostnad.
Köp en bit vanlig elsladd samt metalltejp, typ sådan som används till golvvärme.
Tryck ner en bit järn i rabatten utanför, dra in kabeln till sovrummet.
tejpa ett par remsor över lakanet och gå och lägg dig som vanligt.

Jag blev intresserad av det här med jordning på en föreläsning, men det stör mig att ett jävla lakan ska kosta 2000 spänn.

Så jag köpte ovan nämnda artiklar för under en hundring för att testa själv om det kan funka.

Har på efter ett par veckor blivit av med en inflammation jag haft i axeln under ett år ungefär.

Är man nyfiken är det värt att pröva...
Nu kommer ett gäng att skrika PLACEBO! Men ni som gör det har ju hört talas om Nocebo också antar jag..
Samma sak som placebo (dvs att man får ett positivt resultat för att man förväntar sig det) fast med nocebo får du negativa resultat för att du har negativa resultat..

Skillnaden på en skeptiker och en fanatiker är att en skeptiker inte utesluter att nåt fungerar bara för att han inte vet hur det fungerar. Han undersöker det.
En fanatiker VET ju att han har rätt och alla andra har fel..
Det kvittar vad du säger, jag vet att jag har rätt, typ..

Fridens!
Citera
2012-02-20, 20:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chewie1976
Tjo på er!

Det finns ett par studier gjorda, riktiga dubbelblind studier.. Orkar dock inte länka till dom.
Är någon intresserad så finns studier samt källor i boken Earthing av Clint Ober..

Det var dock inte detta jag tänkte ta upp..

Det är ju väldigt enkelt att testa det här på egen hand till låg kostnad.
Köp en bit vanlig elsladd samt metalltejp, typ sådan som används till golvvärme.
Tryck ner en bit järn i rabatten utanför, dra in kabeln till sovrummet.
tejpa ett par remsor över lakanet och gå och lägg dig som vanligt.

Jag blev intresserad av det här med jordning på en föreläsning, men det stör mig att ett jävla lakan ska kosta 2000 spänn.

Så jag köpte ovan nämnda artiklar för under en hundring för att testa själv om det kan funka.

Har på efter ett par veckor blivit av med en inflammation jag haft i axeln under ett år ungefär.

Är man nyfiken är det värt att pröva...
Nu kommer ett gäng att skrika PLACEBO! Men ni som gör det har ju hört talas om Nocebo också antar jag..
Samma sak som placebo (dvs att man får ett positivt resultat för att man förväntar sig det) fast med nocebo får du negativa resultat för att du har negativa resultat..

Skillnaden på en skeptiker och en fanatiker är att en skeptiker inte utesluter att nåt fungerar bara för att han inte vet hur det fungerar. Han undersöker det.
En fanatiker VET ju att han har rätt och alla andra har fel..
Det kvittar vad du säger, jag vet att jag har rätt, typ..

Fridens!
Du vet ju hur mycket enstaka anekdoter är värda. Ta dig tid och länka de där studierna som du inte orkade inledningsvis. Hänvisa till att man ska köpa en bok suger.
Citera
2012-04-03, 10:28
Medlem
konanes avatar
BUMP, något nytt under solen?
Min kära mor har blivit frälst efter att ha läst boken och jag är oerhört skeptiskt till mycket inklusive jordning. Men vill hon ge det en chans skall jag inte streta emot allt för mycket. Dock känns det inte värt att köpa en madrass i sverige för 1500-2000kr.
Jag såg att det fanns en del tips på hur man fixar det själv för några hundralappar, kan vara något att prova.

Men som någon skrev tror jag att det mest är placebo, och all respekt åt placebo - det fungerar.

Hon funderar på att köpa hem från usa, men eftersom de inte har samma standard på uttag, ström/ampere som vi har så kanske inte det är någon bra idé, så jag tänkte på de danska istället, vart kan man köpa dem?

Tack!
Citera
2012-04-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konane
BUMP, något nytt under solen?
Min kära mor har blivit frälst efter att ha läst boken och jag är oerhört skeptiskt till mycket inklusive jordning. Men vill hon ge det en chans skall jag inte streta emot allt för mycket. Dock känns det inte värt att köpa en madrass i sverige för 1500-2000kr.
Jag såg att det fanns en del tips på hur man fixar det själv för några hundralappar, kan vara något att prova.

Men som någon skrev tror jag att det mest är placebo, och all respekt åt placebo - det fungerar.

Hon funderar på att köpa hem från usa, men eftersom de inte har samma standard på uttag, ström/ampere som vi har så kanske inte det är någon bra idé, så jag tänkte på de danska istället, vart kan man köpa dem?

Tack!

Dansken har du här:
http://www.qliving.com/Info-for-sven...FQh0mAodCWKo5Q Det är f.ö. jordstav och ingenting att stoppa i väggen.

Själv har jag börjat testa den billigare varianten, det är ju trots allt lite kallt att gå barfota någon längre stund ännu. En rulle aluminiumtejp från byggvaruhuset för 49.50, en påse krokodilklämmor (en räcker om man har hemma) för cirka tjugan, en tiometers internetkabel, som jag lyckats göra funktionsoduglig men sparat och en gammal strumpsticka, samt lite tejp. Krokodilklämman förenar alutejpen med kabeln, vars andra ände tejpas vid strumpstickan. På med säkerhetskedjan på balkongdörren och man sover tryggt även på bottenvåningen. Två nätter hittills. Mitt onda i nacken har dämpats, men det är naturligtvis för tidigt att säga något säkert om jordningens inverkan. Känner jag mig säker på att det fungerar, kan jag tänka mig att investera i ett lakan.

Håller med chewie1976 om skeptiker och fanatiker. Hur skulle något gå framåt om vi inte vågade testa?
Citera
2012-04-04, 22:58
Medlem
Jag är också intresserad av de där studierna. Sökte ordentligt för ett halvår sen men hittade inget, har du lyckats bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in