2012-03-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Huvudregeln för foge-s (binde-s) säger att när ett redan sammansatt ord
fogas till ytterligare ett ord, så får den senaste »skarven« ett foge-s.

Ordet storlek är sammansatt av stor+lek. Därför blir stor+lek+s+skäl alltså
storleksskäl. Precis som väder+lek+s+rapport blir väderleksrapport.

Det finns en hel del undantag. Framför allt finns det sammansättningar som
får foge-s redan när två ord sätts ihop. Det gäller xmplvis sammansättningar
med tid: tidsanda, tidsfrist, tidsfråga, tidsplan, tidsschema.

Ordet barnstorlek skrivs utan foge-s, men kroppsstorlek med foge-s.

Konstruktionen madrass+storlek tappar ett s: madrasstorlek.

Yrkesbeteckningar med och utan foge-s har diskuterats på andra trådar.
Sök på chefredaktör och chefsjurist eller läs om chefsläkare på
www.tt.se/ttsprak/?sid=63235507527

Så, visst var frågan motiverad.

Jag visste inte vart jag skulle posta detta, antar att det passar i den tråden. Fick egentligen en del svårigheter med förståelse av de reglerna för sammansatta ord. Nu har jag väl läst vad ni skrivit här, vilket hjälper mig att få ännu mer insikt i det.

Har nog förstått att det blir: sammansatt substantiv + "s" + substantiv, exempelvis:
- ett nyårslöfte (ett nyår + ett löfte)
- en järnvägsstation (en järnväg + en station)
- en väderleksprognos (väder + en lek + en prognos)

Vilka är de regler som sådana sammansatta substantiv följer, om någon här skulle vilja förklara…? Tack!
utan foge-s:
- en prisskillnad (ett pris + en skillnad), en litermått (en liter + ett mått), en projektledare (ett projekt + en ledare), en praktikplats (en praktik + en plats)

med foge-s:
- en kvällsmat (en kväll + en mat), en statsminister (en stat + en minister), en tingsrätt (ett ting + en rätt), ett vittnesmål (ett vittne + ett mål)

med foge-s
- en säkerhetsåtgärd, en fastighetsskatt, en universitetslektor, ett majoritetsbeslut, ett minoritetsspråk, ett äktenskapsförord, en ungdomsmottagning, en räddningstjänst
Citera
2012-03-13, 22:46
Medlem
Har läst att en del av de sammansatta substantiven får "s" på grund av vissa specifika suffix, tex: -dom, -itet, -het, -lek, -skap -(n)ing:
Dessa sammansatta substantiv följer förmodligen inga särskilda regler (jag är inte helt säker på det):
Citera
2012-03-13, 23:26
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elyza
...
med foge-s:
- en kvällsmat (en kväll + en mat), en statsminister (en stat + en minister), en tingsrätt (ett ting + en rätt), ett vittnesmål (ett vittne + ett mål) ...
Vad gäller sammansättningar med kväll så har variationen varit stor ute i dialekterna. SAOB dokumenterar kvällmål, kvällemål, kvällsmål i artikeln KVÄLL. I min gamla dialekt gällde {kwällmat} med tjockt w-ljud i {kwäll}¹ men knappast foge-s. Det var nog först via radion som kvällsandakten kom med foge-s ca 1937.

I betydligt modernare sammanhang pendlar vi i sammansättningar med »tid«. Man kan se både tidpunkt och tidspunkt använda som synonymer. I industriell miljö arbetar man med tidplaner utan foge-s medan allmänspråket har tidsplan med foge-s. Lite lustigt är att enda träffen på tidplan i NE gäller US-NASA och Apolloprojektet. Ordet tidszon brukar få foge-s medan zontid inte har det. I anfall av civil olydnad kan jag skriva tidzon i analogi med tidplan. Tidtabell kan inte ha foge-s.

Det hade varit önskvärt att skilja på tidplanen ’planering av aktiviteter’ och tidsplanet ’redovisning av förlopp i ett plan med tidaxeln som X’.

Standardsvenskan har kvar foge-e i tideräkning ’kronologi’.

SAOL tid ... (sid 968–970)

Orden statsminister, tingsrätt, vittnesmål, vittnesbörd kan motiveras som hopskrivna genitiv.

¹ jfr fornengelska / anglosaxiska: cwieldtid
Ref. http://runeberg.org/svetym/0467.html
Senast redigerad av egon2b 2012-03-13 kl. 23:44.
Citera
2012-03-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Vad gäller sammansättningar med kväll så har variationen varit stor ute i dialekterna. SAOB dokumenterar kvällmål, kvällemål, kvällsmål i artikeln KVÄLL. I min gamla dialekt gällde {kwällmat} med tjockt w-ljud i {kwäll}¹ men knappast foge-s. Det var nog först via radion som kvällsandakten kom med foge-s ca 1937.

I betydligt modernare sammanhang pendlar vi i sammansättningar med »tid«. Man kan se både tidpunkt och tidspunkt använda som synonymer. I industriell miljö arbetar man med tidplaner utan foge-s medan allmänspråket har tidsplan med foge-s. Lite lustigt är att enda träffen på tidplan i NE gäller US-NASA och Apolloprojektet. Ordet tidszon brukar få foge-s medan zontid inte har det. I anfall av civil olydnad kan jag skriva tidzon i analogi med tidplan. Tidtabell kan inte ha foge-s.

Det hade varit önskvärt att skilja på tidplanen ’planering av aktiviteter’ och tidsplanet ’redovisning av förlopp i ett plan med tidaxeln som X’.

Standardsvenskan har kvar foge-e i tideräkning ’kronologi’.

SAOL tid ... (sid 968–970)

Orden statsminister, tingsrätt, vittnesmål, vittnesbörd kan motiveras som hopskrivna genitiv.

¹ jfr fornengelska / anglosaxiska: cwieldtid
Ref. http://runeberg.org/svetym/0467.html

Jag tackar dig för ditt inlägg! Tillägger att jag faktiskt lär mig här på FB vissa aspekter av språk jag inte fick tillräckligt många förklaringar om, när jag läste det på skolan.
Tycks att det finns en hel del... som innefattar hur man bör använda sammansättningar med substantivet "tid".
Citera
2012-03-27, 17:07
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
En nyhet som sållar ut blåbären från veteranerna bland reportrar är följande paradox (min parentes) :

-- Förhandlingar pågår mellan Svenska fotbollförbundet (utan -s) och Internationella fotbollsförbundet FIFA.
Ja, vad är rätt egentligen? Och varför?
Jämför hårdrockgrupp och hårdrocksgrupp. Jag har hört de som bestämt hävdat att det förstnämnda är rätt.
Citera
2012-03-27, 17:31
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Ja, vad är rätt egentligen? Och varför?
Jämför hårdrockgrupp och hårdrocksgrupp. Jag har hört de som bestämt hävdat att det förstnämnda är rätt.
En hård rockgrupp klarar sig utan foge-s, medan en grupp som spelar hårdrock skulle ha foge-s enligt grundregeln. Det stora uppslagsverket NE har 18 hårdrockgrupp och 1 hårdrocksgrupp (finska Lordi).

Jämför olika kraftverk som inte har foge-s: vattenkraftverk, vindkraftverk, atomkraftverk, kärnkraftverk.
Citera
2012-03-27, 18:01
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
En hård rockgrupp klarar sig utan foge-s, medan en grupp som spelar hårdrock skulle ha foge-s enligt grundregeln. Det stora uppslagsverket NE har 18 hårdrockgrupp och 1 hårdrocksgrupp (finska Lordi).

Jämför olika kraftverk som inte har foge-s: vattenkraftverk, vindkraftverk, atomkraftverk, kärnkraftverk.
Om hårdrockgrupp ska ha foge-s enligt grundregeln, varför har NE då 18 fall utan foge-s?
(Att Lordi inte räknas in i kategorin får vi vara tacksamma för.)
Att media uteslutande använder foge-s betyder en del, men inte allt med tanke på hur usla dagens journalister är på svenska rent allmänt.

Och hur var det med paradoxen fotbollförbundet/fotbollsförbundet?
Kan båda vara rätt?
Citera
2012-03-27, 18:51
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Om hårdrockgrupp ska ha foge-s enligt grundregeln, varför har NE då 18 fall utan foge-s? ...

Och hur var det med paradoxen fotbollförbundet/fotbollsförbundet?
Kan båda vara rätt?
Ordet hårdrockgrupp har tydligen kraftverken som modell, på grund av elförbrukningen antar jag. Det finns ju till och med någon grupp som heter Kraftwerk.

Sammansättningar med fotboll- har nästan undantagslöst foge-s som fotbollsspelare och fotbollsplan. »Svenska Fotbollförbundet« är ett egennamn och sådana stavas oftast så som ägaren föreskriver. Jämför efternamnet Carlzohn.

Svenska Fotbollförbundet styr in sin identitet mot svenskfotboll.se och det tycker jag inte är särskilt lyckat. I viss mening spelas det svenskfotboll även utrikes, som när en viss svensk spelar för Milan.
Senast redigerad av egon2b 2012-03-27 kl. 18:53.
Citera
2012-03-27, 20:56
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ordet hårdrockgrupp har tydligen kraftverken som modell, på grund av elförbrukningen antar jag. Det finns ju till och med någon grupp som heter Kraftwerk.

Begriper nada. Gruppen Kraftwerk har ju lika mycket att göra med hårdrock som Kalle Jularbo. Är musiken hårdare när strömförbrukningen drar iväg? Det är ljuset som drar mest på gigen.

Citat:
Sammansättningar med fotboll- har nästan undantagslöst foge-s som fotbollsspelare och fotbollsplan. »Svenska Fotbollförbundet« är ett egennamn och sådana stavas oftast så som ägaren föreskriver. Jämför efternamnet Carlzohn.

Svenska Fotbollförbundet styr in sin identitet mot svenskfotboll.se och det tycker jag inte är särskilt lyckat. I viss mening spelas det svenskfotboll även utrikes, som när en viss svensk spelar för Milan.
Med andra ord var det en ren fyndighet från styrelsen då förbundet bildades?
Man stavade fel på pin kiv?
Citera
2012-03-28, 00:24
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
(1) Begriper nada. ...

(2) Med andra ord var det en ren fyndighet från styrelsen då förbundet bildades?
Man stavade fel på pin kiv?
1. Inte heller på svenska skulle funkkraftverk ha foge-s.

2. Namnet Svenska Fotbollförbundet är över 100 år gammalt. Det har inte saknats förslag till modernisering genom inskott av numera gängse foge-s. Märkligt nog är tydligen Svenska Bollspelsförbundet äldre än det -s-lösa Fotbollförbundet.
Citera
2012-03-28, 08:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
1. Inte heller på svenska skulle funkkraftverk ha foge-s.

2. Namnet Svenska Fotbollförbundet är över 100 år gammalt. Det har inte saknats förslag till modernisering genom inskott av numera gängse foge-s. Märkligt nog är tydligen Svenska Bollspelsförbundet äldre än det -s-lösa Fotbollförbundet.

Problemet är att landslaget har för lösa skott och dåliga inlägg.

OnT: Jag har svårt att irritera mig över företags- och organisationsnamn med tanke på vilka galenskaper som kommunikationsbyråerna lyckas sälja på innovationsglada styrelser. Mot bakgrund av det kan jag acceptera att SvFF vill hålla fast vid sitt s-lösa namn. Vem vet det kanske finns politiska undertoner? Fast då skulle det ju numera hanla om versal, S.
Citera
2012-03-28, 20:41
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Det som gör att man tvekar är kanske att det inte är helt solklart var själva "fogen" i detta fall är?

Just "hårdrock(s)grupp" är kanske inget bra exempel, men är en "punkrock(s)grupp" en "rockgrupp som spelar punk" eller en "grupp som spelar punkrock"? Det är ju bara i det senare fallet det finns anledning till ett foge-s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in