Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-03-21, 21:44
Medlem
801. Bevakningskompaniet.
Citera
2012-03-22, 14:22
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Min bste luktande hund; Tro mej jag vet.

Bste kolyma, jag har ingen anledning att misstro ditt ord. Vad jag reagerar p r att en RB frdigstlldes 1980. Om nu en efterfljare till den togs i bruk -87 s br den ha projekterats en tid innan -87. Den som vi kan kalla RB80 mste allts ha blivit synnerligen kortlivad.
Nu har jag dlig koll p frsvarsbeslut och dyl. men det br ju ha "intrffat" ngot som gjorde att man vergav den sk. RB80 (som RB). Visserligen har frsvaret hoppat fram och tillbaka och strtt pengar p en hel del "obegripliga" projekt genom ren....
Citera
2012-03-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Bste kolyma, jag har ingen anledning att misstro ditt ord. Vad jag reagerar p r att en RB frdigstlldes 1980. Om nu en efterfljare till den togs i bruk -87 s br den ha projekterats en tid innan -87. Den som vi kan kalla RB80 mste allts ha blivit synnerligen kortlivad.
Nu har jag dlig koll p frsvarsbeslut och dyl. men det br ju ha "intrffat" ngot som gjorde att man vergav den sk. RB80 (som RB). Visserligen har frsvaret hoppat fram och tillbaka och strtt pengar p en hel del "obegripliga" projekt genom ren....

Med RB80, menar du inte en plats centralt i Stockholm fr evakuering innan man beger sig till den riktiga uppsamlingsplatsen? Som i Operation Garbo? Allts fr kortvarigt skydd.

Vet inte hur hemlig platsen r, en vns fru rkade frsga sig men jag knde redan till en del. Tnker dock inte diskutera exakt plats hr men det finns i huvudstaden.
Citera
2012-03-22, 15:16
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Med RB80, menar du inte en plats centralt i Stockholm fr evakuering innan man beger sig till den riktiga uppsamlingsplatsen?

Nej.
Citera
2012-03-22, 15:53
Medlem
Citat:

Med funderarmssan p huvudet s skulle man ju kunna tnka sig mjligheten att RB80 endast fungerat som B HKV, allts militr riksbunker. En funktion den anlggningen troligen fortfarande innehar.

Likas kan man ju tnka sig att man fortsatt ville hlla militr och civil ledning tskilda i olika uppehllsplatser, i stllet fr den samgruppering som trdens kollektiva berttelse antyder.

Givet detta kan man tnka sig att statsledningen fick en ny och modernare krigsuppehllsplats frst ngra r efter hgkvarterets uppgradering. Denna RB87 ligger d kanske ngot nrmare Stockholm rent geografiskt. En anlggning fr detta ndaml (regering, krigsdelegation, kungahus + tillhrande tjnstemn) behver kanske inte vara en jtteanlggning i den form RB60 civ varit, utan kan ha en tmligen anonym framtoning.

Allt detta r fria funderingar och resonemang och ska inte tolkas fr att vara ngot annat.
Citera
2012-03-22, 17:09
Medlem
SirMounts avatar
En frga jag funderat p och undrar om ni "bunker rvar" kan svara p:
Om man vet avstndet mellan de 2 inslagen till en bunker och antar att de flesta bunkrarna p 50-60 talet byggdes p liknande stt och vet storleken p en knd bunker. Kan man d sga med mer n 50 % skerhet hur stor en bunker frmodligen r?
En jag undrar ver har 340 meter mellan de 2 inslagen.

En annan rolig sak r att en vg utanfr en "bunker" frn detta forum heter "retrttvgen" och omrdet ovanfr bunkern kallas "retrtten" :-) En maskirovka kanske ;-)
Citera
2012-03-22, 18:12
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirMount
En frga jag funderat p och undrar om ni "bunker rvar" kan svara p:
Om man vet avstndet mellan de 2 inslagen till en bunker och antar att de flesta bunkrarna p 50-60 talet byggdes p liknande stt och vet storleken p en knd bunker. Kan man d sga med mer n 50 % skerhet hur stor en bunker frmodligen r?
En jag undrar ver har 340 meter mellan de 2 inslagen.

En annan rolig sak r att en vg utanfr en "bunker" frn detta forum heter "retrttvgen" och omrdet ovanfr bunkern kallas "retrtten" :-) En maskirovka kanske ;-)

Golfbunkern d eller?
Citera
2012-03-22, 18:59
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Att RB80 fick en frhllandevis kort livslngd som just RB kan ha att gra med allas vr Stig Svante Eugn Sydholt's botaniserande i arkiven. Att man strr pengar runt sej i FM r ingen nyhet. Ta bara projektet med upprustningen av den optiska luftbevakningen dr svl materiel inkptes (nya radiolnkar) och detaljprojekterades fr att sedan bara kastas i soptunnan.
Upphandling av transmissionsutrustning, dr man delvis lyckades inhandla det frmodligen smsta som fanns p marknaden i form av RL och OT utrustning. Men man fick sej ju en resa till Canada....
Citera
2012-03-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Med RB80, menar du inte en plats centralt i Stockholm fr evakuering innan man beger sig till den riktiga uppsamlingsplatsen? Som i Operation Garbo? Allts fr kortvarigt skydd.

Vet inte hur hemlig platsen r, en vns fru rkade frsga sig men jag knde redan till en del. Tnker dock inte diskutera exakt plats hr men det finns i huvudstaden.

Finns p sder bakom Munchen bryggeriet. Allmnt knnt bland Taxichauffrer, i alla fall bland de som krt en lngre tid (inkl jag). Man fr ibland en del skumma/konstiga krningar med vldigt konstiga instruktioner. Officerare pladdrar ibland rtt mycket och det berget skall vara den frsta platsen dit regering och annat fint folk skall evakueras till fr ev vidare transport.

Som sagt, man hr mycket som taxislusk, kndisars/politikers lskarinnors namn samt div frsvarsuppgifter.
Citera
2012-03-22, 22:52
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Finns p sder bakom Munchen bryggeriet. Allmnt knnt bland Taxichauffrer, i alla fall bland de som krt en lngre tid (inkl jag). Man fr ibland en del skumma/konstiga krningar med vldigt konstiga instruktioner. Officerare pladdrar ibland rtt mycket och det berget skall vara den frsta platsen dit regering och annat fint folk skall evakueras till fr ev vidare transport.

Som sagt, man hr mycket som taxislusk, kndisars/politikers lskarinnors namn samt div frsvarsuppgifter.

Det r gamla GPL fr FO 44, sndarannexet ligger/lg inhyst i Katarinabergets skyddsrum (dr du tankar), mjligt att det haft den roll du beskriver men det huvudsakliga ndamlet var fr att husera staben fr Stockholms frsvarsomrde tillsammans med lite civilt garnityr.
Citera
2012-03-23, 08:44
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Med funderarmssan p huvudet s skulle man ju kunna tnka sig mjligheten att RB80 endast fungerat som B HKV, allts militr riksbunker. En funktion den anlggningen troligen fortfarande innehar.

Likas kan man ju tnka sig att man fortsatt ville hlla militr och civil ledning tskilda i olika uppehllsplatser, i stllet fr den samgruppering som trdens kollektiva berttelse antyder.

Givet detta kan man tnka sig att statsledningen fick en ny och modernare krigsuppehllsplats frst ngra r efter hgkvarterets uppgradering. Denna RB87 ligger d kanske ngot nrmare Stockholm rent geografiskt. En anlggning fr detta ndaml (regering, krigsdelegation, kungahus + tillhrande tjnstemn) behver kanske inte vara en jtteanlggning i den form RB60 civ varit, utan kan ha en tmligen anonym framtoning.

Allt detta r fria funderingar och resonemang och ska inte tolkas fr att vara ngot annat.

Bste Folkfiende. Med funderarmssan p (som vi RB-fantaster alltid har p armlngds avstnd ) kan man tnka sig de mest frunderliga saker. Det som nu kommer r hmtat ur en surrealistisk drm och skall naturligtvis bara betraktas som trams - RB80 byggdes fr att hysa bde Mil och Civ. Den Civ. nrvaron dock BEYDLIGT bantad om man jmfr med RB60. De enorma skarorna av pappersvndare behvdes ju inte lngre, inte heller alla papper . Den logistiska mardrmmen var ver, man slapp att organisera en smrre folkvandring med allt som det innebr. Redan hr r ju drmmen absurd - kom man p det frst 1980? Hur drmmen slutar kan jag inte riktigt redogra fr d den slutar som en slags tavla av Salvador Dali.
Om vi spinner vidare lite grand p drmmen och tar med kolymas ppekande ang. den otcke femtekolonnaren... OOPS!!! Vad ska vi gra NU d??? Frvaret hade ju vid den tiden (om vi nu tnker oss runt -87) brjat att nedrusta. Pengarna var inte lngre en aldrig sinande strm. Hmmmm.... Grabbar, de hr gr inte! Vi kommer aaaaldrig att f de pengar som vi vill ha fr att bygga en splitterny supersofistikerad RB. Vad gra? Tjaa..,det enda som terstr r vl d reecykling. Man sker efter ett passande existerande bergrum som fr rimliga pengar gr att modifiera fr ndamlet.
Hur fortstter nu detta? Det r hr diskutionen p FB kommer in och kanske kan ge ett fortsttningsscenario...
Citera
2012-03-23, 09:24
Medlem
Citat:
. Hmmmm.... Grabbar, de hr gr inte! Vi kommer aaaaldrig att f de pengar som vi vill ha fr att bygga en splitterny supersofistikerad RB. Vad gra? Tjaa..,det enda som terstr r vl d reecykling. Man sker efter ett passande existerande bergrum som fr rimliga pengar gr att modifiera fr ndamlet.
Hur fortstter nu detta? Det r hr diskutionen p FB kommer in och kanske kan ge ett fortsttningsscenario...

Tanken har slagit ven mig. Milj och tervinning brjade vl att bli populrt p allvar under mitten av 80-talet

Jag tror att vid sidan av de ekonomiska argumenten finns ven andra goda skl till att -87 skulle kunna tolkas som "ombyggnadsr" i stllet fr nybyggnadsr.

Om man vi denna tid nu har blivit brnd av frrderi s r det ju rimligt att tnka sig att man ville att ersttaren skulle synas och sticka ut s lite som mjligt under tillkomsten. Sledes inget fldigt nybygge, det skulle ju bara vcka osund nyfikenhet och skapa grogrunder till nya frrderier.

Ett bttre begagnat berg skes sledes, grna lite nrmare huvudstaden. Dels r den tidigare s trygga Zonen nu frrdd och dels tror man i krigsplaneringen inte lngre p massiva krnvapenangrepp mot Stockholm.

En smrre ombyggnation av berget grs givetvis, men sdant sker ju ofta nr Frsvarsmaktens mnga bergrum byter funktion eller uppgraderas. Ingen osund nyfikenhet vcks sledes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in