Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-09, 23:25
  #457
Medlem
crawlys avatar
Om jag ids tänker jag göra samma sak med "the Secret" som jag gjorde med Maharatatexterna. Jag har gjort en snabb 10 minutersresearch, och kan redan se liknande upplägg. Lite snyggare dock. Ingenting tyder på annat än att det är en ren fiktikv produkt, packeterad som en dokumentär. Motivet är solklart och stavas pengar. Det enda hemliga med "the secret" är hur mycket upphovsmännen tjänar.

Om du är intresserad av ämnet tycker jag istället att du ska ta ett djupt andetag och plöja igenom lite av Carl Jungs verk, eller österländsk filosofi av olika slag. Det är nämligen delar av detta de tagit, och packeterat med ett gäng b-kändisar, stoppat i en kartong och smackat på en fet prislapp på.
Citera
2012-03-10, 02:47
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Om jag ids tänker jag göra samma sak med "the Secret" som jag gjorde med Maharatatexterna. Jag har gjort en snabb 10 minutersresearch, och kan redan se liknande upplägg. Lite snyggare dock. Ingenting tyder på annat än att det är en ren fiktikv produkt, packeterad som en dokumentär. Motivet är solklart och stavas pengar. Det enda hemliga med "the secret" är hur mycket upphovsmännen tjänar.

Om du är intresserad av ämnet tycker jag istället att du ska ta ett djupt andetag och plöja igenom lite av Carl Jungs verk, eller österländsk filosofi av olika slag. Det är nämligen delar av detta de tagit, och packeterat med ett gäng b-kändisar, stoppat i en kartong och smackat på en fet prislapp på.

Huruvida det är användbart eller inte kan väl ha o göra med om man förstår det och hur man tolkar det? Sen kan jag absolut hålla med dig om att det är bättre att studera källan till konceptet. Kanske är det så att det är användbart för den typ av människor som är villiga att lägga ned den tid det krävs för att studera det närmre? Däremot att säga att det skulle vara fiktivt efter 10 minuters research kan jag tycka är att dra lite förhastade slutsatser. Dessutom sticker inte upphovsmännen under stolen med att de tjänar ofantligt bra med kosing, det vore inte ens bra marknadsföring att göra det om vi nu ska vara cyniska.

Jag tror absolut på lagen om attraktion. Om man inte slutar visualisera traumatiska händelser från sitt förflutna så är man dömd att gång på gång försätta sig i nästan identiska situationer. Är du exempelvis bitter över en gammal kärlekssorg så kommer du aldrig kunna gå vidare. Det är först när du ser tillbaks på de goda stunderna och lär dig uppskatta dessa minnen som du är redo att skapa nya erfarenheter av den typen. Kort kan man väl säga att vi människor dras till miljöer där vi känner oss hemma. Är ditt sinne fullt av misär så är det i den miljön du hör hemma. Ur detta psykologiska perspektiv känns konceptet rätt självklart. Hur lagen om attraktion skulle fungera på ett mer fysiskt/metafysiskt plan har jag också tankar kring vilket jag kan gå in på om någon verkligen är intresserad.
Citera
2012-03-10, 03:09
  #459
Medlem
Grijps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastEnTanke
Hur lagen om attraktion skulle fungera på ett mer fysiskt/metafysiskt plan har jag också tankar kring vilket jag kan gå in på om någon verkligen är intresserad.
Kör så're ryker!
Citera
2012-03-10, 09:28
  #460
Medlem
amilofss avatar
Tankar startar krig. Tankens makt är stor. Mental träning inom idrott är ett känt begrepp. Kan man känna av dålig stämning i ett rum? Tankar påverkar. Tanken styr kroppen. Kroppen styr tanken. Viljan kan försätta berg. Du är dina tankar.

Öppet sinne.
Citera
2012-03-10, 13:21
  #461
Avstängd
ParanoidRockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Tankar startar krig. Tankens makt är stor. Mental träning inom idrott är ett känt begrepp. Kan man känna av dålig stämning i ett rum? Tankar påverkar. Tanken styr kroppen. Kroppen styr tanken. Viljan kan försätta berg. Du är dina tankar.

Öppet sinne.
Du är universum, som upplever sig självt
http://s3.amazonaws.com/data.tumblr....4MMfdN7nTws%3D
Citera
2012-03-10, 22:55
  #462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grijp
Kör så're ryker!

Föreställ dig tiden som ytterligare en rumsdimension. Det finns många fysiker som ifrågasätter detta synsätt och menar att tiden är "en annan typ" av dimension men åsikterna går isär. Själv föredrar jag att min verklighetssyn är mer konsistent än så. Man kan till och med gå så långt att man beskriver även tiden som tredimensionell precis som rummet. Detta öppnar till viss del upp möjligheterna för en fri vilja. Är tiden endimensionell, startpunkt till slutpunkt, ja då är ju ditt liv ödesbestämt redan från början. Om tiden däremot är tredimensionell så kan du röra dig sidledes och välja ditt eget öde. Med andra ord är beteenden som grundar sig i vanor vår värsta fiende då detta reducerar vår fria vilja och förvandlar oss till maskiner.

När man då visualiserar sitt mål så ställer man in sin riktning i tiden mot detta mål. Då ens potentiella möjligheter är i det närmsta oändliga så finns ditt mål redan där som en potential. Allt handlar om vad man fokuserar på. Fokuserar du på allt negativt som kan hända så kommer du också vandra in i denna mardröm som du ovetande om det har skapat själv. Vet inte om jag beskriver det luddigt. http://www.youtube.com/watch?v=8Q_GQqUg6Ts Här kan du få en liten bättre beskrivning av hur man kan tänka sig dimensionerna.
Citera
2012-03-10, 23:18
  #463
Medlem
Det finns kanske ett par saker ni inte tänkt på. Inte märkligt för de flesta känner inte till det och kan då lätt luras i fällan.
Varför lever du här och nu? Svara på den frågan och du har svaret på allt annat i den här tråden.
För att vidga perspektivet - en del föds för att uppleva specifika saker, andra för att uppleva något vad som helst. Klart att utgången blir diametralt olika... De som har en tydlig agenda kommer inte utanför sin tunnel, de andra kan planlöst ströva omkring och testa sig själva.
Detta vet jag av egen erfarenhet. Men till dig som inte vet, undersök! Till dig som inte vill veta, trist för dig, men det är väl din väg...
Citera
2012-03-11, 01:12
  #464
Avstängd
ParanoidRockers avatar
Jag har börjat kolla på detta, och nu när jag tänker på det så verkar det väldigt logiskt.

Nått jag relaterar till mest var när jag började DJ'a lite hemma, och så ville jag ha spelningar, men jag hittade ingenstans. Jag vill inget mer än att bli en stor DJ. Så dyker det Perfekta tillfället upp. En frågar mig om jag ville skriva upp mig på en krog!
Men jag valde fel väg och sa nej, då jag har sån scenskräck. Skulle inte palla det själv.

Jag ska exprementera med detta lite tror jag
Citera
2012-03-11, 11:35
  #465
Medlem
nosferatuzens avatar
Jag tror absolut på the secret.. Varför? Jo för att jag har suttit i ett så stort knark träsk så det finns inte, haft (har) kronofogden, mist lägenhet, familj, jobb, flickvän.. u name it.

Det var när jag tände av från drogerna som jag började tänka på vad jag ville med livet.
Det fanns inget annat än att jag skulle få tillbaka min familj, min flickvän och att jag skulle slippa flytta runt bland 2a hands lägenheter stup i kvarten.

Ett år senare har jag nu, min familj, min flickvän tillbaka, en 1a hands lägenhet och en perser katt (vilket jag läänge velat ha).

Tankens kraft är sjukt coolt.
Citera
2012-03-11, 14:20
  #466
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen
Jag tror absolut på the secret.. Varför? Jo för att jag har suttit i ett så stort knark träsk så det finns inte, haft (har) kronofogden, mist lägenhet, familj, jobb, flickvän.. u name it.

Det var när jag tände av från drogerna som jag började tänka på vad jag ville med livet.
Det fanns inget annat än att jag skulle få tillbaka min familj, min flickvän och att jag skulle slippa flytta runt bland 2a hands lägenheter stup i kvarten.

Ett år senare har jag nu, min familj, min flickvän tillbaka, en 1a hands lägenhet och en perser katt (vilket jag läänge velat ha).

Tankens kraft är sjukt coolt.


Absolut, men behöver du verkligen hjälp från ovan för att åstadkomma detta, eller kan de ha varit så att du helt enkelt ändrade din strategi, och började fatta beslut helt utefter de mål du satt upp för dig själv?

Råkade du ut för extrema kedjor väldigt osannolika tillfälligheter eller kan du förklara allt i efterhand?
Citera
2012-03-11, 16:09
  #467
Medlem
nosferatuzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Absolut, men behöver du verkligen hjälp från ovan för att åstadkomma detta, eller kan de ha varit så att du helt enkelt ändrade din strategi, och började fatta beslut helt utefter de mål du satt upp för dig själv?

Råkade du ut för extrema kedjor väldigt osannolika tillfälligheter eller kan du förklara allt i efterhand?

Jag tror på universums kraft.
Det är rätt så roligt hur det gick tillväga, hur jag fick denna 1a hands lägenhet med min flickvän.
Allt är ruggigt osammanhängande på ett sätt och en jävla tur har jag haft.

Exempel, jag flyttade från Partille (boendes med tjejen hos hennes mamma) till en 2a hand i Göteborg, där skrev vi kontrakt på ett år. Killen som bodde där kom tillbaka efter 2-3 månader och var tvungen att flytta tillbaka av privata anledningar.
Hade inte det hänt att vi fick flytta ut just den tidpunken så hade aldrig jag och min tjej haft chansen att få hamna på ett soc boende här som sen gav oss en 1a hands kontrakts lägenhet.

Av ren slump har jag fått min vilja igenom på vissa saker som jag önskat mig så starkt.
Det är väldigt intressant iaf.
Citera
2012-03-11, 16:59
  #468
Medlem
Grijps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastEnTanke
Föreställ dig tiden som ytterligare en rumsdimension. Det finns många fysiker som ifrågasätter detta synsätt och menar att tiden är "en annan typ" av dimension men åsikterna går isär. Själv föredrar jag att min verklighetssyn är mer konsistent än så. Man kan till och med gå så långt att man beskriver även tiden som tredimensionell precis som rummet. Detta öppnar till viss del upp möjligheterna för en fri vilja. Är tiden endimensionell, startpunkt till slutpunkt, ja då är ju ditt liv ödesbestämt redan från början. Om tiden däremot är tredimensionell så kan du röra dig sidledes och välja ditt eget öde. Med andra ord är beteenden som grundar sig i vanor vår värsta fiende då detta reducerar vår fria vilja och förvandlar oss till maskiner.

När man då visualiserar sitt mål så ställer man in sin riktning i tiden mot detta mål. Då ens potentiella möjligheter är i det närmsta oändliga så finns ditt mål redan där som en potential. Allt handlar om vad man fokuserar på. Fokuserar du på allt negativt som kan hända så kommer du också vandra in i denna mardröm som du ovetande om det har skapat själv. Vet inte om jag beskriver det luddigt. http://www.youtube.com/watch?v=8Q_GQqUg6Ts Här kan du få en liten bättre beskrivning av hur man kan tänka sig dimensionerna.
Jo, och det vore ju också rimligt att anta att våra 5 sinnen är begränsade, vi tittar på väggen i grottan. Och även, wow, jag gillar att flumma vidare på sånthär, om tiden är tredimensionell som du antyder skulle det betyda att man faktiskt kan återuppleva händelser, lite verklighetsfrämmande tanke för den objektiva verkligheten kanske. Men i alla fall så skulle det kunna förklara varför dagdrömmare som jag sjäv faktiskt kan tappa kontakten med omvärlden när jag drömmer, och kan t.o.m "vakna upp" efter en halv kilometer på en gångbana och inse "Aha! Jag är ute och går!"

I såna fall kan man bli osynkroniserad med verklighetens tid, vilket, lustigt nog, verkar vara en förekommande bieffekt av spontana OBEs, ofta beskrivs färden som är mer än några minuter lång, men vännen mitt emot han inte ens avsluta meningen dom höll på med. Kittlande tanke, och jag misstänker att sinnet faktiskt är fritt från den materialistiska världens endimensionella tid, där saker faktiskt har en enkel riktning. Eller två snarare? För tid på olika ställen kan vara relativa mot varandra.

Fast det här har inte något värde egentligen om man inte tror på sånt, men det som du säger här i slutet är ju vetenskapligt sant redan idag. Om man tror att någonting fungerar ger det en mätbar effekt som ofta verkar kunna svara mot hälften eller mer av ett preparats verkan (och då i synnerhet SSRI som inte verkar ha allt för stor skillnad mellan kontrollgruppen), men även om 40% upplever en förbättring så är det absolut ingenting att sticka under stolen med. Och effekten, dvs resultatet blir ju inte mindre objektivt verklig då vi redan vet att det kan ha enormt stor påverkan.

Ta homeopatipreparat t.ex. som enligt sin egen beskrivning borde kunna testas på samma sätt som vetenskaplig medicin, men upprepade tester visar inte större effekt än bara rent placebopreparat. Och om då så stora siffror som 40% kan uppleva en förbättring av placebo, eller i detta fallet homeopatiska preparat, så fungerar det inte pga ingredienserna utan genom inställningen till preparatet. Därför kan personer med bland annat svår tinnitus uppleva en stor lättnad av homeopatipreparat som vanlig medicin inte klarar. I motsats till placebo finns också nocebo, placebos onda tvilling.

Varför pratar jag om placebo nu igen? Jo, det är för att "The Secret" försöker tygla just den bakomliggande processen (se den från vilket perspektiv du vill) och applicera det i större och mer allmängiltligt förhållande.

Så min slutsats är, om du tror och vill att det ska fungera i hjärtat så gör det också det, då fungerar The Secret helt enkelt, och det är knappast någonting som kräver "övernaturlig" förklaring, även om många av oss menar på att man isf missar den bakomliggande principen. Det är exakt samma princip som gör att man slår sig när man tvekar på ett hopp, eller när man klarar det galant alla andra gånger då man vet att man klarar det. Psykologiska processer eller övernaturligt flumm, ptja, spelar det någon roll om det fungerar?
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen
Jag tror på universums kraft.
Det är rätt så roligt hur det gick tillväga, hur jag fick denna 1a hands lägenhet med min flickvän.
Allt är ruggigt osammanhängande på ett sätt och en jävla tur har jag haft.

Exempel, jag flyttade från Partille (boendes med tjejen hos hennes mamma) till en 2a hand i Göteborg, där skrev vi kontrakt på ett år. Killen som bodde där kom tillbaka efter 2-3 månader och var tvungen att flytta tillbaka av privata anledningar.
Hade inte det hänt att vi fick flytta ut just den tidpunken så hade aldrig jag och min tjej haft chansen att få hamna på ett soc boende här som sen gav oss en 1a hands kontrakts lägenhet.

Av ren slump har jag fått min vilja igenom på vissa saker som jag önskat mig så starkt.
Det är väldigt intressant iaf.
Ja, antingen det eller så är det Partille som man inte kan lämna! Fast jag lyckades iofs, så det är nog inte ett så starkt argument...
__________________
Senast redigerad av Grijp 2012-03-11 kl. 17:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback