Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-02, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det var tråkigt att höra. Davy Jones sjunger på många odödliga hits. Dock konstigt nog inte på Monkees allra största hit I'm a Believer, där istället Micky Dolenz sjunger.
vet inte om jag skulle säga att det var deras allra största hit, utan de hade ett par stycken. Själv tänker jag per automatik på deras egna signaturlåt "We're the Monkees" och "Daydream Believer" när jag hör namnet the Monkees.

Gällande "I'm a Believer" så är det faktiskt inte helt ovanligt bland musikband att den låt sjungs av någon annan än ledsångare faktiskt blir en stor hit. Exempel på detta är "Africa" med Toto, "Can't be seen with you" med The Rolling Stones etc.
Citera
2012-03-02, 02:05
Medlem
Chrille Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
vet inte om jag skulle säga att det var deras allra största hit, utan de hade ett par stycken. Själv tänker jag per automatik på deras egna signaturlåt "We're the Monkees" och "Daydream Believer" när jag hör namnet the Monkees.

Gällande "I'm a Believer" så är det faktiskt inte helt ovanligt bland musikband att den låt sjungs av någon annan än ledsångare faktiskt blir en stor hit. Exempel på detta är "Africa" med Toto, "Can't be seen with you" med The Rolling Stones etc.

Att kalla "Can't be seen" som den heter för en stor hit är dock en grov jävla överdrift. Men det är ju lite så du jobbar.
Citera
2012-03-02, 02:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Inte för att vara en messerschmitt men I'm a Believer var tveklöst Monkees största hit. Faktum är att det är en av de största hitsen i musikhistorien. En av ytterst få singlar som sålt över 10 miljoner ex. Låg etta hela 7 veckor på US Billboard och var 1967 års bäst säljande singel i världen.

Slog ett svårslaget rekord genom att passera en miljon sålda ex redan efter två dygn.

Så var det med det.
Citera
2012-03-02, 11:25
Medlem
Monkees hade alltså 2 stora hits där låttitelns sista ord är "believer". John Stewart (också död) skrev den ena, Neil Diamond den andra. Eller kanske tvärtom ...
Citera
2012-03-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrille P
Att kalla "Can't be seen" som den heter för en stor hit är dock en grov jävla överdrift. Men det är ju lite så du jobbar.
Det var den bästsäljande låten från "Steel Works" och Keefs största hit med Stones. Det var även en av Stones största i "modern" tid, även om det står sig slätt mot hur deras tidigare, och största, hits. Men ok, jag var trött när jag skrev detta och de två exemplen var de jag kom att tänka på på rak arm. U2 hade en rätt stor hit med "Numb" som sjöngs av The Edge istället för Bono, vilket är ett annat exempel.
Citera
2012-03-02, 12:34
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

edit: redan sagt
Citera
2012-03-04, 10:28
Medlem
Ratis avatar
Ronnie Montrose, gitarrist i banden Montrose, Edgar Winter Group och Gamma, har dött i prostatacancer 64 år gammal.

http://www.rocknytt.net/nyheter/4860-ronnie-montrose-aer-doed
Senast redigerad av Rati 2012-03-04 kl. 10:52.
Citera
2012-03-04, 11:18
Medlem
Tullamores avatar
Det var som fan. Både Gamma och Montrose lyssnar jag mycket på. Tråkiga nyheter.
Citera
2012-03-04, 18:34
Medlem
Mikojans avatar
Hade nästan glömt bort honom. Han hade definitivt sina många fans. Och han verkar ha tvingats kämpa länge mot prostatacancern, Trist besked.
Citera
2012-03-05, 02:52
Medlem
Ralph McQuarrie. R.I.P.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article14471654.ab
Citera
2012-03-06, 04:14
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ralph McQuarrie. R.I.P.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article14471654.ab

Otroligt synd, han var ett geni.
Här kan ni se varför:
http://www.ralphmcquarrie.com/
Senast redigerad av Snaidisten 2012-03-06 kl. 04:39.
Citera
2012-03-06, 11:28
Medlem
En sann legend, Robert Sherman, har avlidit.

Sherman, var tillsammans med sin bror, nästan lika iconisk som Rodgers & Hammerstein under sina glansdagar. Disney är långt fattigare nu utan Robert Sherman.

http://www.hollywoodreporter.com/news/robert-sherman-death-disney-a-small-world-songwriter-297013
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in