2012-03-03, 17:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Vad skulle det vara för äckligt med råbiff? Inte värre än sushi.

Lite off: det godaste köttet jag nånsin stoppat i käften är grillad rådjursfilé. 20-30 sekunder på grillen räcker, ganska rått det med. Asgott.
Själv är jag tokig i carpaccio, och det är sommarmat för mig, så jag fixar ofta till det på somrarna. Den perfekta förrätten till grillat.
Citera
2012-03-03, 18:04
Medlem
1TBs avatar
Jag åt råbiff på en restaurang en gång . Till det serverades det ett rödvin. Jag var vrålhungrig innan middagen och tyckte därmed att maten var god. Alltså inget ont om råbiff. Men Jag spenderade resten av kvällen på dass.

Kan säga er att det bara rann avföring ur mig! Konsistensen på min avföring varierade mellan sirapliknande och total forsränning ur min röv .

Men råbiffen var god.
Citera
2012-03-03, 18:07
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamesofhell
Förlåt om detta är fel kategori men nu till ämnet: Hur kan folk äta råbiff egentligen?
Jag är inte så bra på bakterier och sånt men är inte råbiff rent utav farligt för människan? (iallafall dagens människa som ätit stekt hela livet)
Och framför allt: Hur kan folk ibland föredra råbiff även kallat tartare på restauranger istället för stekt tillagad mat?
Visst, det kanske är en hel del kryddor och sånt i men herregud
För mig så är det helt vidrigt men berätta gärna varför just du gillar råbiff om du gör det

PS. Jag kan dock förstå att vissa äter medium på restauranger till exempel men råbiff är för mig bara för grovt.

Nej, det är inte farligt för människan att äta råbiff. Faktum är att det finns många positiva hälsoaspekter med att äta rått kött, många näringsämnen som är svåra att få tag på finns i just rått kött (Vitamin B till exempel). Din kropp har också lättare att smälta oprocessad mat.
Jag tycker att råbiff är väldigt gott, dock föredrar jag den lätt halstrad på ena sidan. Uppenbarligen inte för att få bort det råa utan dels att de ger en annan textur, blir lite varmt.
Citera
2012-03-03, 18:13
Medlem
Sgt_Stingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
Nej, det är inte farligt för människan att äta råbiff. Faktum är att det finns många positiva hälsoaspekter med att äta rått kött, många näringsämnen som är svåra att få tag på finns i just rått kött (Vitamin B till exempel). Din kropp har också lättare att smälta oprocessad mat.
Jag tycker att råbiff är väldigt gott, dock föredrar jag den lätt halstrad på ena sidan. Uppenbarligen inte för att få bort det råa utan dels att de ger en annan textur, blir lite varmt.
Kroppen har inte alls lättare att smälta oprocesserad mat. Lagad mat tar 30% MINDRE energi att smälta jämfört med otillagad mat.

Den senaste forskningen tyder, så vitt jag förstått, på att till och med neandertalarna lagade sin mat när de kunde, och att detta var en bidragande faktor till att Homo Sapiens Sapiens kunde uppehålla en så stor hjärna i förhållande till kroppsvikt som vi faktiskt har.
Citera
2012-03-03, 18:28
Medlem
SeMeNoMores avatar
Gott som fan. Ägg och asmycket salt och peppar, det är verkligen gott!
Gillar andra råa rätter, bla skorpion och fisk.
Citera
2012-03-03, 18:46
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Förlåt om detta är fel kategori men nu till ämnet: Hur kan folk äta råbiff egentligen?
Jag är inte så bra på bakterier och sånt men är inte råbiff rent utav farligt för människan? (iallafall dagens människa som ätit stekt hela livet)
Och framför allt: Hur kan folk ibland föredra råbiff även kallat tartare på restauranger istället för stekt tillagad mat?
För mig så är det helt vidrigt men berätta gärna varför just du gillar råbiff om du gör det

PS. Jag kan dock förstå att vissa äter medium på restauranger till exempel men råbiff är för mig bara för grovt.

Det finns råbiff och så finns det råbiff. Jag ogillar den som liknar färs men äter en råbiff som består av finhackat kött med god aptit.
Citera
2012-03-03, 19:19
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt_Stinger
Kroppen har inte alls lättare att smälta oprocesserad mat. Lagad mat tar 30% MINDRE energi att smälta jämfört med otillagad mat.

Detta!

Samma med den gamla träningsmyten om att råa ägg skulle vara nyttigare/bättre. Nu kommer jag inte ihåg om värmen hjälpte till att spjälka proteinerna eller hur det va men att säga att allt som är rått, oprocessat osv skulle va nyttigare är bs. Samma gäller dock för upphettning av vissa produkter, olivolja bl.a. om jag inte minns fel.
Citera
2012-03-03, 22:17
Medlem
Germanofils avatar
Har aldrig ätit råbiff men brukar ibland äta mettbrötchen. Det är en tyska "franskbröd" som har rå köttfärs (fläskfärs?) och lök som pålägg. Riktigt gott med en kopp svart kaffe till.
Citera
2012-03-03, 22:46
Medlem
Tyckte inte om det alls första gången jag provade, men nu äter jag det minst 2-3 gånger i månaden och verkligen njuter av det.
Citera
2012-03-03, 22:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1TB
Jag åt råbiff på en restaurang en gång . Till det serverades det ett rödvin. Jag var vrålhungrig innan middagen och tyckte därmed att maten var god. Alltså inget ont om råbiff. Men Jag spenderade resten av kvällen på dass.

Kan säga er att det bara rann avföring ur mig! Konsistensen på min avföring varierade mellan sirapliknande och total forsränning ur min röv .

Men råbiffen var god.
Hehe. Bra att det var gott iaf. Kunde själv åkt på detsamma för en jävla massa år sen, nämligen på vattenfestivalen, om någon minns det spektaklet. Hur som helst, man hade väl tagit någon öl och var lite hungrig. I ett gatustånd såldes halstrad råbiff, kanske inte det smartaste valet i högsommarvärmen. Men men, det gick bra den gången.
Citera
2012-03-03, 23:57
Medlem
mernilios avatar
Poängen med rå biff <-- är att blodet ska strömma ut från biffen när man försöker skära en bit av det stackars djuret du har på tallriken!

Jag har själv varit med om det. Det är ett absolut oskick bland kockar att tro att understekt/kokt vore något positivt. Som elit, vet jag att majorititeten uppskattar välgrillade köttstycken.

Med det sagt.. råbiff är en ganska vidrig rätt. rå köttfärs med äggula på toppen.
Senast redigerad av mernilio 2012-03-04 kl. 00:03.
Citera
2012-03-04, 00:18
Medlem
Citat:

Råbiff är gott. Därför gillar jag råbiff. Och det är ju inte så att en råbiff består av ompacketterad blandfärs från ICA, utan köttet har malts strax innan. Det är betydligt mer hälsovådligt att äta en amerikansk burgare som är röd i mitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in