2012-02-27, 08:07
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Måste de vara så stora? För min del är det bara sommar som är intressant för att hänga hammock. Då hoppas jag att något enklare räcker. Jag kommer nog att beställa både Hennessy och Highlander-mattan för att testa.
Enda anledningen till att jag vill ha de stora är att jag vill att de täcker hela mig vilket varken HH eller Jula mattan gör, 170 cm då fattas det 14-15 cm plus att man ska kunna röra sig också.
Citera
2012-02-27, 15:34
Medlem
mevs avatar
Frågan är ju om du behöver ha underlag under hela dig. Det är ju främst om baken och skulderpartiet man brukar frysa, men jag har aldrig testat vintertid.

Jag kommer i varje fall att testa nu i veckan, jag har köpt in vindruteskydd för 10:- styck samt diskunderlägg (i skum) för 5:- styck och kommer nu att sy en dubbelmacka vindruteskydd med underlägg emellan. De kommer att vara långa nog att täcka lår-huvud, och så kör jag med sockar i säcken, så får jag se hur det går!
Senast redigerad av mev 2012-02-27 kl. 16:07.
Citera
2012-02-27, 16:25
Medlem
Fogelbergs avatar
Berätta gärna hur det går Mev...
Citera
2012-02-27, 23:48
Medlem
lazgreens avatar
Instämmer! Vore kul att se hur det gick.
Citera
2012-02-28, 20:21
Medlem
Fogelbergs avatar
Jag var ute på gården och testade min kombination med underblanket och hängmatta, jag har satt snabbspännen på underquilten så att den ska vara lätt att bara sätta på och sen justera, men just nu har jag hela kitet nerpackat i en kompressionspåse, så att få upp sitt camp kommer vara snabbt gjort.

Testade att ligga i hängmattan (DD Camping Hammock) det var jäkligt varmt och gott undertill med quilten, men jag retar mig lite på hängmattan, DD Hammocks ska ju vara rätt så hårt spända så att de inte bananar sig, detta medför att man inte kan ligga diagonalt i dem, att ligga på sidan i hängmattan kan vara lite knepigt då det kräver lite koncentration när man vänder sig i en hårt spänd kokong speciellt om man ligger i en sovsäck, detta fick jag inte testat eftersom min nya säck inte har kommit än.

Jag funderar på olika mods till DD hängmattan, eller så lockar det väldigt mycket just nu med en Clark NX-250 eller en Warbonnet BlackBird DL 1.7

Modden jag funderar på är att man med två stag skulle kunna tvinga hängmattan att bredda ut sig istället för att dras ihop i huvud och fotände.
Citera
2012-02-28, 23:05
Medlem
lazgreens avatar
Jag började rodda med att ändra min Hennessy men det slutade med att jag istället köpte en annan. Att ändra grundmodellen på din DD-hammock tror jag kan bli knepigt, då själva grundproblemet är att den ska vara sträckt. Det är ju tänkt så helt enkelt, vilket gäller även Hennessy.

Intressant nog pendlade jag också mellan att köpa en Clark eller en Warbonnet och valet föll på WBB av flera skäl. För det första tycker jag att underquiltlösningarna hos Clark är lite komplicerade och gör allt rätt bulkigt och för det andra tyckte jag att det var ganska dyrt. Vad som däremot tilltalade med Clark var att den var väldigt flexibel när det gäller myggnät, integrerat vindskydd och påsar undertill. Tältpinnarna ger dessutom en skön ganska luftig lösning. Clark misstänker jag, är skapad för att passa militärer då aspekter som packstorlek och vikt inte har varit prioritet och de är säkert både rejäla och riktigt välgjorda.

Risken är att du får samma dilemma igen, då Clark varken är assymetrisk eller har en footbox som medger att man kan ligga på diagonalen och få en "obananig" liggyta.

Hur du än väljer kan jag bara säga att min WBB är otroligt skön att ligga i och den är dessutom väldigt lätt att sätta upp (har med remmar). Sen väger den lite vilket aldrig är fel. Jag har Snugpak underblanket som passar perfekt till WBB.

Ska jag gnälla lite är den ganska sladdrig om man jämför med Hennessy, som känns mycket mer rejäl och stabil på nåt vis.

Du har inte funderat på en bridgehammock istället? Då får du ju i princip den hammock du eftersträvar med din DD...

Som typ den här: http://www.jacksrbetter.com/BMBH.htm

Skulle gärna testa en DD-faktiskt, vill du sälja?
Citera
2012-02-29, 07:35
Medlem
Jozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazgreen
Du har inte funderat på en bridgehammock istället? Då får du ju i princip den hammock du eftersträvar med din DD...

Som typ den här: http://www.jacksrbetter.com/BMBH.htm

Just FYI, Warbonnet guy är ju på väg att släppa en egen bridge, borde komma i vår nån gång. Och Expeds nya Ergo (bridge på tvärsan) kommer vecka 14. Jag kommer testa Expeden. Å sen finns ju Chrysalisen som stagar upp benen ordentligt.
Citera
2012-02-29, 07:48
Medlem
lazgreens avatar
Såg ergon på YT, Chrystalis verkar vara genomtänkt men är såvitt jag förstår inte möjlig att få tag på i dagsläget.

Det vore roligt att sätta upp en liten firma med webbshop och finansiera hammockintresset.
Citera
2012-02-29, 10:37
Medlem
Jozs avatar
Snacka med Pietrostavros, han har ju en. Han har säkert tips.
Citera
2012-03-01, 16:05
Medlem
lazgreens avatar
Mina kommande investeringar är följande

Dyneema ridgeline
Dutch clips
Och ny tarp:

http://www.youtube.com/watch?v=yXBC5ugtKGM&context=C3d9a4b8ADOEgsToPDskJD joLGzOOVe62CLUgjjoAJ
Citera
2012-03-04, 06:58
Medlem
mevs avatar
Då har jag testat vindruteskyddet. Jag tejpade alltså fast diskunderlag på insidan av två vindruteskydd, och tejpade sedan ihop dem till en dubbelmacka. Silvertejp rules. Jag hade ingen rejäl sytråd hemma, annars rekommenderar jag det pga vikten, tejpen väger säkert 100g om du är noggrann och använder mycket.

Fryste inte alls, supersmidigt. Prasslade inte heller. Väger uppskattningsvis ca 400-500g.

Det bör väl nämnas att temperaturen låg kring -3C
Senast redigerad av mev 2012-03-04 kl. 07:04.
Citera
2012-03-04, 11:14
Medlem
lazgreens avatar
Lade du i skyddet som det var eller skar du till det på något vis? Jag funderar på att göra det samma men skära till det enligt Hennessy Hammocks modell:

http://hennessyhammock.com/catalog/p...le_bubble_pad/

Använde du Julas vindruteskydd? http://www.jula.se/vindruteskydd-619193

Kul att höra att du testade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in