2012-02-27, 08:01
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Bara det att TL engagerade sig får mig att tvivla. Han slänger ut bollar i alla riktningar men han drev ihop med Holmer.

Ja, apropå Holmer,jag får inte ihop den mannen.Har läst två böcker av honom,varav den ena var hans bok om mordet Olof Palme Är Skjuten.Han skriver väldigt lättläst,bätte än Guillou.Stilistiskt lägger han ut texten.
Vet ej ifall Holmer hade en bättre person som redigerade vad han skrev eller hade han en spökskrivare?

I alla fall så kommer han in i boken runt PKK spåret,vad jag kommer ihåg av boken så börjar han redogöra för detta,hur spaningsgruppen tittar på PKK dåd,jämför och pratar med folk med kännedom om PKK dåd,bland annat redogörs för tillvägagångssätt av PKK ,vad jag minns så var det via informatör eller en av mördarna som intervjuas.

Det jag tänkte på var att PKK sköt folk i huvudet,de tränades för det och minns jag inte fel så var det en annan ammunition,klenare vapen.Minns att jag tänkte att det här är ju bara rappakalja.

Har funderat runt Holmer ,han och Ebbe var ju utsända av SAP i avslöjandet av spioneri i Göteborgs universitetsvärld.Har läst det i nån bok att de kollrade bort vissa fakta,kommer nu inte ihåg vilken bok men i den skrevs det inte smickrande om Ebbe och Holmers slutsatser om denna händelse,det jag undrar är :

1.Antingen var Holmer helt korkat ,på riktigt ,och saknade helt kompetens att dra riktiga slutsatser av den information han hade,detta utnyttjades av SAP,någon inom SAP, då något behövde undersökas som kunde skvätta på SAP,de visste att han skulle komma fram till helt felaktiga slutsatser så att SAP skyddades.

2.Holmer var helt införstådd i att han var sänd till att städa undan så att inget pekade mot SAP.
Citera
2012-02-27, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det är väl alls inte säkert att det var en 357:a utan en 38:a istället . Men det har kanske ingen betydelse för hur snabbt man får iväg skotten?

Det är teoretiskt möjligt att både bygga om en 38:a så att den tar 357... (det är lite som skiljer och går att byta trumman) och också att hemladda med den aktuella kulan i en 38 hylsa.

Kanske skulle riktiga provskjutningar kunna räta ut en del frågetecken där liksom när det gäller piplängd. Alldeles oavsett är det ingen anmärkningsvärt med avståndet mellan skotten noterat rekyl och skottriktningar om man antar att skottföljden LP OP annat än att man kan slutleda att skytten inte var helt novis och synnerligen kall.
Citera
2012-02-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja, apropå Holmer,jag får inte ihop den mannen.Har läst två böcker av honom,varav den ena var hans bok om mordet Olof Palme Är Skjuten.Han skriver väldigt lättläst,bätte än Guillou.Stilistiskt lägger han ut texten.
Vet ej ifall Holmer hade en bättre person som redigerade vad han skrev eller hade han en spökskrivare?

I alla fall så kommer han in i boken runt PKK spåret,vad jag kommer ihåg av boken så börjar han redogöra för detta,hur spaningsgruppen tittar på PKK dåd,jämför och pratar med folk med kännedom om PKK dåd,bland annat redogörs för tillvägagångssätt av PKK ,vad jag minns så var det via informatör eller en av mördarna som intervjuas.

Det jag tänkte på var att PKK sköt folk i huvudet,de tränades för det och minns jag inte fel så var det en annan ammunition,klenare vapen.Minns att jag tänkte att det här är ju bara rappakalja.

Har funderat runt Holmer ,han och Ebbe var ju utsända av SAP i avslöjandet av spioneri i Göteborgs universitetsvärld.Har läst det i nån bok att de kollrade bort vissa fakta,kommer nu inte ihåg vilken bok men i den skrevs det inte smickrande om Ebbe och Holmers slutsatser om denna händelse,det jag undrar är :

1.Antingen var Holmer helt korkat ,på riktigt ,och saknade helt kompetens att dra riktiga slutsatser av den information han hade,detta utnyttjades av SAP,någon inom SAP, då något behövde undersökas som kunde skvätta på SAP,de visste att han skulle komma fram till helt felaktiga slutsatser så att SAP skyddades.

2.Holmer var helt införstådd i att han var sänd till att städa undan så att inget pekade mot SAP.

Eller så manipulerade Holmer och Ebbe kretsar inom SAP på samma sätt som man gjort i tidigare fall men makt av de mökläggningar man tidigare deltagit i. Holmer var ingen sosse om man ser på hans privata umgänge.
Citera
2012-02-27, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Det var runt 2 sekunder mellan skotten. Snabbare än så kan man omöjligt rikta om vapnet, spänna hanen/trycka igenom trycket, sikta och skjuta igen. Jag tycker att det är en mycket märkligt resonerat att komma till att någonting med händelseförloppet är "fel" när det tar två sekunder att skjuta två skott. Du verkar tro att en 357 är någon typ av softairgun.
Här är ett Youtube klipp, 6 kulor går av på 3 sekunder, ca 0.5 sekunder mellan skotten.
http://www.youtube.com/watch?v=mY0Ai3WT2Cc&feature=related
Här är en kille som bränner av ca 1 skott i sekunden och då siktar han mellan varje skott:
http://www.youtube.com/watch?v=YMHEbgbWXEE&feature=related

Jag skulle kunna tänka mej att ett taggat proffs sätter dom där kulorna på 0.75 sekunder.
Med andra ord skulle inget vittne sett att Olof Palme stod upp, vittnena hade bara uppfattat
2 personer vid Dekorima, Lisbeth och GM.
Olof och Lisbeth fortsätter att gå efter 1 skottet i 2 sekunder, helt klart att någonting inte stämmer i händelseförloppet.
Senast redigerad av sovvandring 2012-02-27 kl. 13:09.
Citera
2012-02-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Här är ett Youtube klipp, 6 kulor går av på 3 sekunder, ca 0.5 sekunder mellan skotten.
Här är en kille som bränner av ca 1 skott i sekunden och då siktar han mellan varje skott:

Jag skulle kunna tänka mej att ett taggat proffs sätter dom där kulorna på 0.75 sekunder.
Med andra ord skulle inget vittne sett att Olof Palme stod upp, vittnena hade bara uppfattat
2 personer vid Dekorima, Lisbeth och GM.
Olof och Lisbeth fortsätter att gå efter 1 skottet i 2 sekunder, helt klart att någonting inte stämmer i händelseförloppet.

Dina barnsligt ovetenskapliga fria gissningar ger jag inte mycket för. Va fan yttrar du dig för när du inte har en aaning utan bara gissar fritt.

Skytten som skjuter 38:a du länkar till skjuter utan att rikta i en annan riktning på annat mål och skjuter 6 skott på 11,8 sekunder dvs ett skott varannan sekund. Det talar ju snarast för att det är ganska bra att fyra två skott i olika riktningar med en fulladdad 357 i två olika riktningar under förflyttning varav det ena är avlossat från strax över höfthöjd och inte i skjutställning stillastående i en riktning.

Här ser du tydligare hur en 357 sparkar i en van skytts hand.... http://www.youtube.com/watch?v=u_yEvgh1CqE&feature=related
Citera
2012-02-27, 15:47
Medlem
Citat:
Dina barnsligt ovetenskapliga fria gissningar ger jag inte mycket för. Va fan yttrar du dig för när du inte har en aaning utan bara gissar fritt.

Skytten som skjuter 38:a du länkar till skjuter utan att rikta i en annan riktning på annat mål och skjuter 6 skott på 11,8 sekunder dvs ett skott varannan sekund. Det talar ju snarast för att det är ganska bra att fyra två skott i olika riktningar med en fulladdad 357 i två olika riktningar under förflyttning varav det ena är avlossat från strax över höfthöjd och inte i skjutställning stillastående i en riktning.

Här ser du tydligare hur en 357 sparkar i en van skytts hand.... http://www.youtube.com/watch?v=u_yEvgh1CqE&feature=related

Att något inte stämmer med händelseförloppet är ju solklart, ser man inte det måste man ju vara blind eller inte för att vara taskig ganska korkad.
Citera
2012-02-27, 17:25
Medlem
Citat:

Om jag meter med ett stoppur så avlossar den snabba skytten 6 skott på 2,2 sekunder.
Och den långsamma skytten 6 skott inom 7,2 sekunder.
Så en kall, målmedveten och någorlunda tränad skytt borde få det överstökat på 0,7-0,8 sekunder.

Som jag då misstänker; om man sätter in CG Östlings vapen i mordet, en ombyggd
38, med en kort pipa, 2-4 tum. Så minskar hastigheten på kulan och därmed effekten jämfört med en 6-8 tum pipa, därmed minskar även rekylen.
Ett kortpipigt vapen har mycket lägre mynningshastighet på kulan och därmed lägre effekt, därmed blir rekylen inte densamma på ett kortpipigt vapen som ett långpipigt vapen. Enkel fysik som man lär sig i grundskolan säger att alla krafter är lika med noll och det gäller även vapen.

Mackeeee, visst är det så, händelseförloppet stämmer inte.
Senast redigerad av sovvandring 2012-02-27 kl. 17:47.
Citera
2012-02-27, 17:57
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Eller så manipulerade Holmer och Ebbe kretsar inom SAP på samma sätt som man gjort i tidigare fall men makt av de mökläggningar man tidigare deltagit i. Holmer var ingen sosse om man ser på hans privata umgänge.

Ja det är klart ett tredje alternativ.Vems ärenden gick han i så fall?I Göteborgsärendet så var det ju IB som samlade in info om kommunister.De flesta tror ju här att Holmer/Ebbe skyddade SAP.Holmer fick sen tjänst ,direktplacerad av Palme, att rensa upp i SÄPO,vilket inte gick så bra vad jag förstår.Vad han egentligen skulle rensa är oklart.Han skriver om det i boken men jag minns inte den officiella orsaken.

Läser just Birgitta Almgrens bok,Inte bara spioner,som handlar om Stasi infiltrationen i Sverige.I den framgår det att VPK organiserade sig i hemliga celler,där personer spionerade på sina egna partimedlemmar och meddelade SÄPO,de menar att de hade goda kontakter med SÄPO, om folk som ville begå statskupp och liknande.Det styrdes upp på det sättet eftersom ledningen i VPK ansåg att dessa reaktionära element skulle skada VPK.

Vet inte vem som antydde,var det Uddis,eller Jallai att Ebbe skulle gått i NATO:s ledband.Han sprang ju runt lite varstans som om han ägde och hade den makten.Många i SAP förundrades över hur Ebbe kunde ta sig in överallt.Eller var han bara fräck?Eller hade han hållhakar på viktiga personer?Till saken hör ju att Lisbeth gjorde sina första förhör hemma hos Ebbe tillsammans med Holmer.

Tittar jag på det,så här i efterhand,så blir jag konfunderad.Själv under dessa år så trodde jag ju att utredarna gjorde det rätta även om jag ibland tyckte att skriverierna hade lite märkliga turer och TV3 körningar med CP,var i klass med skäggiga damen.Men jag litade på systemet just då.Känner mig som sagt lite bedragen så här i efterhand.

I Birgitta Almgens bok framkommer att Stasi var ytterst intresserade av Algernons död.Vi vet att Sverige smugglade vapen via Öst Tyskland och det var Palme som var engagerad och Algernon var den inspektör som godkände exporten från Bofors.det framkommer i boken att Algernon var internt kritiserad för godkännandet av en del vapenleveranser.

Så de som kopplar ihop Algernons död med OP kanske inte har helt fel.I Almgrens bok framgår det att inte alla monitorer varit aktiverade vid Algernons död.

Så vilka tjänade mest på OP död?I mina ögon NATO.USA bjöd aldrig in Palme till vita huset.Carlsson fick direkt inbjudan.Palme blev frimärke i Sovjet unionen.Stasi startade en egen utredning om Palmemordet.Så åt vilket hål ska man rikta blickarna angående medanstiftare.I mina ögon är det västerut.

Inom SAP fanns det säkert en konflikt,jag glömmer inte Feldts kommentar samma natt,ja vi har pratat om detta,och nu har det hänt.

Jag har inte fått en förklaring till Feldts tankar ,ingen journalist har frågat honom om det uttalandet,vilka är vi?och varför de trodde att det kunde hända, när samtidigt SÄPO säger att det inte fanns nåt särskilt hot mot OP!

Dessutom går ju Feldht ut i DN några år senare om Polisspåret,att det borde utredas,samtidigt som buggningsskandalen något år tidigare briserat,med Anna Greta Leijons avgång.

Vilka skulle man avlyssna?Särskilt som SÄPO hade bättre utrustning,varför gick man inte via SÄPO och fick utrustning den vägen?Klart är att det var falangstrid i SAP och att man inte litade på SÄPO.
Citera
2012-02-27, 21:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja det är klart ett tredje alternativ.Vems ärenden gick han i så fall?I Göteborgsärendet så var det ju IB som samlade in info om kommunister.De flesta tror ju här att Holmer/Ebbe skyddade SAP.Holmer fick sen tjänst ,direktplacerad av Palme, att rensa upp i SÄPO,vilket inte gick så bra vad jag förstår.Vad han egentligen skulle rensa är oklart.Han skriver om det i boken men jag minns inte den officiella orsaken.

Det var rikspolischef CARL PERSSON som erbjöd Hans holmer jobbet som Säpochef med orden "Vill du ta över konkursboet". När Holmer ville skapa sig egna kontakter med Palme och kretsen kring honom så började samarbetet med Calle Persson krackelera

Källa :"polisernas krig"av Curt Falkenstam,1983
Citera
2012-02-27, 22:01
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Om jag meter med ett stoppur så avlossar den snabba skytten 6 skott på 2,2 sekunder.
Och den långsamma skytten 6 skott inom 7,2 sekunder.
Så en kall, målmedveten och någorlunda tränad skytt borde få det överstökat på 0,7-0,8 sekunder.

Som jag då misstänker; om man sätter in CG Östlings vapen i mordet, en ombyggd
38, med en kort pipa, 2-4 tum. Så minskar hastigheten på kulan och därmed effekten jämfört med en 6-8 tum pipa, därmed minskar även rekylen.
Ett kortpipigt vapen har mycket lägre mynningshastighet på kulan och därmed lägre effekt, därmed blir rekylen inte densamma på ett kortpipigt vapen som ett långpipigt vapen. Enkel fysik som man lär sig i grundskolan säger att alla krafter är lika med noll och det gäller även vapen.

Mackeeee, visst är det så, händelseförloppet stämmer inte.

Vid ett experiment sågade man stegvis av pipan på en S&W-
revolver, sköt med fabriksladdad .357 magnum med 158 grains
kula (10,24 gram) och mätte upp följande kulhastigheter 4,5 m
från mynningen:

6½" - 393 m/s

6" - 387 m/s

5" - 375 m/s

4" - 368 m/s

3½" - 361 m/s

2" - 333 m/s

Vi jämför nu 4- och 6-tummaren med avseende på rekyl och använder
då hastigheterna ovan som mynningshastighet, även om den i verkligheten
är aningen högre, men skillnaden är antagligen mindre än den variation
som uppstår pga små skillnader i mängden krut mellan fabriksladdade
patroner.

Då kulan lösgör sig från loppet (med ovanstående approximation) är dess
rörelsemängd i de båda fallen:

4": p = m * v = 10,24E-3 * 368 = 3,77 kgm/s

6": p = m * v = 10,24E-3 * 387 = 3,96 kgm/s

En fulladdad .357 magnum patron - 158-grainskula+hylsa+tändhatt+krut - väger
15,5 gram. Ja, jag har vägt ett antal och tagit medelvärdet.

Vapnens avlossade vikt (minus en kula) blir då:

4": 1159,5 + (6 * 15,5) - 10,24 = 1242,3 gram

6": 1312,6 + (6 * 15,5) - 10,24 = 1395,4 gram

Rekylen - dvs vapnets hastighet i motsatt riktning mot kulans - blir då,
enligt lagen om rörelsemängdens bevarande:

4": v = p/m = 3,77/1,2423 = 3,0 m/s

6": v = p/m = 3,96/1,3954 = 2,8 m/s

Rekylen blir alltså STÖRRE för det kortpipga vapnet.
Detta är något som varje van skytt känner till, speciellt om man - som jag -
skjutit tusentals skott genom revolverpipor av olika längd.
Skillnaden är inte enorm, men märkbar.

V.S.V.

Länkar:
http://www.darkcanyon.net/The%20Long%20&%20Short%20Of%20Sixgun%20Barrels.htm
http://www.smith-wesson.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product4_750001_750051_802568_-1_757903_757767_757751_ProductDisplayErrorView_Y
http://www.smith-wesson.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product4_750001_750051_802566_-1_757903_757767_757751_ProductDisplayErrorView_Y
http://www.unitconverters.net/
Citera
2012-02-27, 22:21
Medlem
Skönt att höra nån som vet vad han talar om. Så nu kan ni sluta tjata om avskjutna grenar och halva sekunder.
Citera
2012-02-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Skönt att höra nån som vet vad han talar om. Så nu kan ni sluta tjata om avskjutna grenar och halva sekunder.

Eller inse att händelseförloppet är så skruvat som det kan bli. Olof blir ju skjuten rakt genom ryggen enligt polisen första skottet. Ändå verkar han stå upp i 2-3 sekunder innan nästa skott smäller av, jag får då inte ihop det. Kan någon komma med en BRA förklaring till hur kan kan forsätta stå upp efter att ha blivit skjuten med en revolver rakt igenom ryggen? Jag tycker det låter mest rimligt att han faller med eller mindre direkt.. Delsborn säger ju något i stil med : " jag vänder mig om och ser och hör ANDRA skottet, var vid offret föll ner på backen.
Senast redigerad av mackeeee 2012-02-27 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in