Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Tack ska du ha, du har rätt, jag missade att vikten på vapnet minskade.
Men å andra sidan är det bra, välkommen in i matchen.
Du verkar ju vara vapenkunnig och ha skjutit en hel del.
Om vi nu leker med tanken att du skulle ha utfört det här mordet.
Hade du missat (Lisbeth) på så nära håll?
Hur många sekunder hade du behövt mellan varje skott, vridit handen ca 85 grader och tryckt av?
Hade du behövt tittat på vapnet för att sikta och träffa rätt på så nära håll eller vet du på ett ungefär vilket håll pipan pekar åt när du håller det i handen, vilken felmarginal i grader ungefär?
Vi kan börja med att jämföra de två filmerna som länkades till.
I denna - med "spark" - ägnar sig skytten åt precisionsskytte:
http://www.youtube.com/watch?v=u_yEvgh1CqE&feature=related
Han spänner hanen inför varje skott vilket gör att avtrycket blir kort och lätt, ca 1,5-2 kg
beroende på vapenfabrikat.
Han bryr sig inte heller om att hålla mot rekylen utan låter kolven rulla i handen.
I den andra filmen handlar det om snabbskytte och märk att det är bara skotten 2, 4 och 6
som är magnumladdade, de övriga är .38 special (svagare):
http://www.youtube.com/watch?v=YMHEbgbWXEE&feature=related
Denna skytt både spänner hanen och avfyrar skottet genom att bestämt dra i avtryckaren.
Avtrycker är då mycket tyngre, runt 6 kg, och det medför att man automatiskt greppar vapnet
hårdare och motverkar då att vapnet "sparkar fritt" av rekylen.
Här ett annat exempel på "dragavfyring" (det finns engelska termer för båda varianterna, men
folk brukar bli förvirrade och blanda ihop dem, så jag utelämnar dem). Detta är en tävlingsskytt:
http://www.youtube.com/watch?v=KHBRF-vwVw8
Märk att han skjuter med tvåhandsfattning, vilket ju gör det hela stabilare ändå.
Om jag minns rätt kom polisen fram till att Palme sköts på runt 30 cm avstånd utgående från
krutstänket. Dvs mynningen befann sig 30 cm från Palme. På det avståndet hade min gamla
mormor träffat med förbundna ögon.
Vi antar att mördaren var van vid att skjuta. Då räcker det att peka med hela armen mot målet,
det är ändå för mörkt att finsikta. Möjligen ser han inte ens vart pipan pekar i mörkret, men det
spelar ingen roll - han vet att den pekar i samma riktning som armen. Då träffar man t o m på
5 meters avstånd, dvs utan att "sikta".
Första skottet:
Spänner han hanen, som precisionsskytten i filmen, finns det en risk att skottet går av av misstag
pga avtryckarens lätta tryck. Har han dessutom handskar på sig ökar risken markant.
En amatör/tävlingsskytt skulle möjligen spänna hanen - en proffsmördare skulle inte göra det.
Att "dragavfyra" med handskar är inte heller något problem.
Andra skottet:
Nu blir det ännu vanskligare att spänna hanen innan skottet för amatören pga upphetsningen och
risken är mycket stor för ett vådaskott. Om vi antar en högerhänt skytt som spänner hanen med
höger tumme så vrids vapnet något åt höger, men hur mycket beror på handstorlek och längd
på tummen. Mer än 20 grader blir det knappast.
Proffset "dragavfyrar" skottet utan krusiduller.
Vi får tre varianter och en tidsuppskattning blir:
a: Spänn-pang-spänn-pang: 1,5-2 s
b: Spänn-pang-drag-pang: 1 s
c: Drag-pang-drag-pang: 0,5-0,75 s
Det kan verka motsägelsefullt att b är längre än c, men det beror på att man mentalt byter
avfyringssätt. I c har man bestämt sig från början för en metod och då går det fortare att
köra "programmet".
Vore det inte tjäle i marken där jag befinner mig skulle jag kunna ta tid på riktigt, så det
kanske blir en senare övning.
Den enda synpunkt jag har på vittnenas utsagor om tid mellan skotten är att folk kan ha varierande
uppfattning om hur länge t ex "två sekunder" är. Jag minns i grundskolan när fröken gjorde ett
experiment och bad oss räkna tyst till 10 sekunder. De flesta vart klara på 3 s...
Det finns kanske något inspelat vittne som berättar hur han/hon uppfattade skotten genom
att säga "pang-pang". Det skulle jag i så fall hellre använda som tidsmått än "två sekunder".
Att spekulera i någon uttänkt skjutordning tycker jag är att krångla till det.
Mördaren hade som uppgift att skjuta Palme - självpåtagen, beordrad eller betald - då går han fram
och skjuter två skott mot just Palme. Sen blir det som det blir - och kulbanor går inte att förutse
efter att de träffat något.
För folk som är seriöst intresserade finns här en mycket bra kriminalteknisk bok att pirattanka:
http://thepiratebay.se/torrent/6973802/Shooting_Incident_Reconstruction_2nd_Edition_BBS_