2012-02-27, 23:04
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Eller inse att händelseförloppet är så skruvat som det kan bli. Olof blir ju skjuten rakt genom ryggen enligt polisen första skottet. Ändå verkar han stå upp i 2-3 sekunder innan nästa skott smäller av, jag får då inte ihop det. Kan någon komma med en BRA förklaring till hur kan kan forsätta stå upp efter att ha blivit skjuten med en revolver rakt igenom ryggen? Jag tycker det låter mest rimligt att han faller med eller mindre direkt..
Hur kan du veta att han stod upp i 2-3 sekunder efter han fått kulan igenom sig?
Citera
2012-02-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Vid ett experiment sågade man stegvis av pipan på en S&W-
revolver, sköt med fabriksladdad .357 magnum med 158 grains
kula (10,24 gram) och mätte upp följande kulhastigheter 4,5 m
från mynningen:

6½" - 393 m/s

6" - 387 m/s

5" - 375 m/s

4" - 368 m/s

3½" - 361 m/s

2" - 333 m/s

Vi jämför nu 4- och 6-tummaren med avseende på rekyl och använder
då hastigheterna ovan som mynningshastighet, även om den i verkligheten
är aningen högre, men skillnaden är antagligen mindre än den variation
som uppstår pga små skillnader i mängden krut mellan fabriksladdade
patroner.

Då kulan lösgör sig från loppet (med ovanstående approximation) är dess
rörelsemängd i de båda fallen:

4": p = m * v = 10,24E-3 * 368 = 3,77 kgm/s

6": p = m * v = 10,24E-3 * 387 = 3,96 kgm/s

En fulladdad .357 magnum patron - 158-grainskula+hylsa+tändhatt+krut - väger
15,5 gram. Ja, jag har vägt ett antal och tagit medelvärdet.

Vapnens avlossade vikt (minus en kula) blir då:

4": 1159,5 + (6 * 15,5) - 10,24 = 1242,3 gram

6": 1312,6 + (6 * 15,5) - 10,24 = 1395,4 gram

Rekylen - dvs vapnets hastighet i motsatt riktning mot kulans - blir då,
enligt lagen om rörelsemängdens bevarande:

4": v = p/m = 3,77/1,2423 = 3,0 m/s

6": v = p/m = 3,96/1,3954 = 2,8 m/s

Rekylen blir alltså STÖRRE för det kortpipga vapnet.
Detta är något som varje van skytt känner till, speciellt om man - som jag -
skjutit tusentals skott genom revolverpipor av olika längd.
Skillnaden är inte enorm, men märkbar.

V.S.V.

Länkar:
http://www.darkcanyon.net/The%20Long%20&%20Short%20Of%20Sixgun%20Barrels.htm
http://www.smith-wesson.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product4_750001_750051_802568_-1_757903_757767_757751_ProductDisplayErrorView_Y
http://www.smith-wesson.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product4_750001_750051_802566_-1_757903_757767_757751_ProductDisplayErrorView_Y
http://www.unitconverters.net/
Tack ska du ha, du har rätt, jag missade att vikten på vapnet minskade.

Men å andra sidan är det bra, välkommen in i matchen.
Du verkar ju vara vapenkunnig och ha skjutit en hel del.

Om vi nu leker med tanken att du skulle ha utfört det här mordet.
Hade du missat (Lisbeth) på så nära håll?
Hur många sekunder hade du behövt mellan varje skott, vridit handen ca 85 grader och tryckt av?
Hade du behövt tittat på vapnet för att sikta och träffa rätt på så nära håll eller vet du på ett ungefär vilket håll pipan pekar åt när du håller det i handen, vilken felmarginal i grader ungefär?
Senast redigerad av sovvandring 2012-02-27 kl. 23:29.
Citera
2012-02-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vi kan sitta här och älta det här fallet i all evighet och spekulera, föra fram teorier, skriva
ihop storys om saken, men absolut ingenting hittills pekar, om vi ska hålla oss till den
riktiga VERKLIGHETEN nu, på någon annan mördare än Christer Pettersson, som - vilket
Acech mycket riktigt påpekade här ovan - bevisligen var ett kriminellt avskum, en psykopat
som mördat tidigare och till med nästan på samma ställe som där Palme avlivades.
En iskall djävul som vissa här eller nästan allihop vägrar acceptera som en statsministermördare
bara för att han var knarkare och alkoholist, med svag impulskontroll och det ena med det
andra; helt omöjlig att ha i rollen som en mördare på Sveavägen 1986.

Och härmed kommer jag inte att skriva en enda rad mer om det här mordet.
Det tråkar helt enkelt ut mig nu. Det är fullständigt bortkastad tid att hålla på med.
Det finns andra fall som är mycket angelägnare.
Och nu undanber jag mig en massa hysteriskt ovett för detta sista inlägg.
Lycka till!

Lyssna på den här intervjun med Harri Miekkalina. Harri speglar personen Christer Pettersson rätt så bra.
https://www.youtube.com/watch?v=_jSuciMU9II
Citera
2012-02-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Hur kan du veta att han stod upp i 2-3 sekunder efter han fått kulan igenom sig?

enligt vittnen tar det 2-3 sekunder mellan skotten, många ser OP falla efter andra skottet. Enligt polisen faller han direkt efter första skottet träffat honom i ryggen. Jag får inte ihop det..
Citera
2012-02-27, 23:59
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
enligt vittnen tar det 2-3 sekunder mellan skotten, många ser OP falla efter andra skottet. Enligt polisen faller han direkt efter första skottet träffat honom i ryggen. Jag får inte ihop det..
Helt absurt hur du kan sätta sådan tilltro till vittnen.
Citera
2012-02-28, 00:58
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Tack ska du ha, du har rätt, jag missade att vikten på vapnet minskade.

Men å andra sidan är det bra, välkommen in i matchen.
Du verkar ju vara vapenkunnig och ha skjutit en hel del.

Om vi nu leker med tanken att du skulle ha utfört det här mordet.
Hade du missat (Lisbeth) på så nära håll?
Hur många sekunder hade du behövt mellan varje skott, vridit handen ca 85 grader och tryckt av?
Hade du behövt tittat på vapnet för att sikta och träffa rätt på så nära håll eller vet du på ett ungefär vilket håll pipan pekar åt när du håller det i handen, vilken felmarginal i grader ungefär?

Vi kan börja med att jämföra de två filmerna som länkades till.

I denna - med "spark" - ägnar sig skytten åt precisionsskytte:
http://www.youtube.com/watch?v=u_yEvgh1CqE&feature=related

Han spänner hanen inför varje skott vilket gör att avtrycket blir kort och lätt, ca 1,5-2 kg
beroende på vapenfabrikat.
Han bryr sig inte heller om att hålla mot rekylen utan låter kolven rulla i handen.

I den andra filmen handlar det om snabbskytte och märk att det är bara skotten 2, 4 och 6
som är magnumladdade, de övriga är .38 special (svagare):
http://www.youtube.com/watch?v=YMHEbgbWXEE&feature=related

Denna skytt både spänner hanen och avfyrar skottet genom att bestämt dra i avtryckaren.
Avtrycker är då mycket tyngre, runt 6 kg, och det medför att man automatiskt greppar vapnet
hårdare och motverkar då att vapnet "sparkar fritt" av rekylen.

Här ett annat exempel på "dragavfyring" (det finns engelska termer för båda varianterna, men
folk brukar bli förvirrade och blanda ihop dem, så jag utelämnar dem). Detta är en tävlingsskytt:
http://www.youtube.com/watch?v=KHBRF-vwVw8

Märk att han skjuter med tvåhandsfattning, vilket ju gör det hela stabilare ändå.

Om jag minns rätt kom polisen fram till att Palme sköts på runt 30 cm avstånd utgående från
krutstänket. Dvs mynningen befann sig 30 cm från Palme. På det avståndet hade min gamla
mormor träffat med förbundna ögon.

Vi antar att mördaren var van vid att skjuta. Då räcker det att peka med hela armen mot målet,
det är ändå för mörkt att finsikta. Möjligen ser han inte ens vart pipan pekar i mörkret, men det
spelar ingen roll - han vet att den pekar i samma riktning som armen. Då träffar man t o m på
5 meters avstånd, dvs utan att "sikta".

Första skottet:
Spänner han hanen, som precisionsskytten i filmen, finns det en risk att skottet går av av misstag
pga avtryckarens lätta tryck. Har han dessutom handskar på sig ökar risken markant.
En amatör/tävlingsskytt skulle möjligen spänna hanen - en proffsmördare skulle inte göra det.
Att "dragavfyra" med handskar är inte heller något problem.

Andra skottet:
Nu blir det ännu vanskligare att spänna hanen innan skottet för amatören pga upphetsningen och
risken är mycket stor för ett vådaskott. Om vi antar en högerhänt skytt som spänner hanen med
höger tumme så vrids vapnet något åt höger, men hur mycket beror på handstorlek och längd
på tummen. Mer än 20 grader blir det knappast.
Proffset "dragavfyrar" skottet utan krusiduller.

Vi får tre varianter och en tidsuppskattning blir:
a: Spänn-pang-spänn-pang: 1,5-2 s
b: Spänn-pang-drag-pang: 1 s
c: Drag-pang-drag-pang: 0,5-0,75 s

Det kan verka motsägelsefullt att b är längre än c, men det beror på att man mentalt byter
avfyringssätt. I c har man bestämt sig från början för en metod och då går det fortare att
köra "programmet".

Vore det inte tjäle i marken där jag befinner mig skulle jag kunna ta tid på riktigt, så det
kanske blir en senare övning.

Den enda synpunkt jag har på vittnenas utsagor om tid mellan skotten är att folk kan ha varierande
uppfattning om hur länge t ex "två sekunder" är. Jag minns i grundskolan när fröken gjorde ett
experiment och bad oss räkna tyst till 10 sekunder. De flesta vart klara på 3 s...

Det finns kanske något inspelat vittne som berättar hur han/hon uppfattade skotten genom
att säga "pang-pang". Det skulle jag i så fall hellre använda som tidsmått än "två sekunder".

Att spekulera i någon uttänkt skjutordning tycker jag är att krångla till det.
Mördaren hade som uppgift att skjuta Palme - självpåtagen, beordrad eller betald - då går han fram
och skjuter två skott mot just Palme. Sen blir det som det blir - och kulbanor går inte att förutse
efter att de träffat något.

För folk som är seriöst intresserade finns här en mycket bra kriminalteknisk bok att pirattanka:
http://thepiratebay.se/torrent/6973802/Shooting_Incident_Reconstruction_2nd_Edition_BBS_
Citera
2012-02-28, 01:31
Medlem
TigerKids avatar
Den ser ambitiös ut, din analys, Roshambo.

Men i de där exemplena står de i lugn och ro på en skjutbana ute i skogen och kan fokusera helt framåt, i dagsljus.

Om du är ute på statsministermord en kväll på Sveavägen blir nog ganska annorlunda... Du måste hålla uppsikt omkring dig. Kolla att flyktvägen är fri. Stresspåslag, mörker. Kanske plötsliga ljud, något som rör sig i skuggorna... Du halkar till lite, kallt, handskar.... Eller stela fingrar.

Kanske inte så konstigt om det tar någon sekund längre mellan eller om ett vådaskott råkar gå av, misstänker jag.
Senast redigerad av TigerKid 2012-02-28 kl. 01:39.
Citera
2012-02-28, 01:56
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Den ser ambitiös ut, din analys, Roshambo.

Men i de där exemplena står de i lugn och ro på en skjutbana ute i skogen och kan fokusera helt framåt, i dagsljus.

Om du är ute på statsministermord en kväll på Sveavägen blir nog ganska annorlunda... Du måste hålla uppsikt omkring dig. Kolla att flyktvägen är fri. Stresspåslag, mörker. Kanske plötsliga ljud, något som rör sig i skuggorna... Du halkar till lite, kallt, handskar.... Eller stela fingrar.

Kanske inte så konstigt om det tar någon sekund längre mellan eller om ett vådaskott råkar gå av, misstänker jag.

Förvisso, men tränar man flitigt är det mycket lättare att gå in i "zonen".
http://www.youtube.com/watch?v=bqQVjdZ6HB4

Och så finns det tävlingar i mörkerfältskytte...
Citera
2012-02-28, 08:38
Medlem
Min hemliga källa

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
ja jag vet inte vad jag ska säga om utredarens comeback.Är väldigt kluven.Ett tag trodde jag att Utredaren var denna man. http://www.expressen.se/nyheter/han-jagar-pengarna-for-palmemordet/

Vilket det nu visat vara fel,men de har båda anslag åt samma håll.

Hej zorze

Inte så dum gissning eftersom jag också diskuterar Roy Allen men inte som som GM.

Jag är däremot personligen övertygad om att samma desinformation som Kent Ajland antingen varit utsatt för eller deltagit i är det jag fått av min "hemliga" källa och vars namn jag tänker posta här på FB under programtiden för Veckans Brott i kväll då LGWP kommer att ta upp palmeutredningen
kl 21 i SVT 1.

Som inledning på mitt inlägg skriver jag

Citat:
I detta inlägg postar jag de uppgifter som finns på nätet om ”min källa” med mer än 20 års (1979 – 1991) aktiv tjänst inom den sydafrikanska militära underrättelsetjänsten under det kalla kriget och det sk borderwar mellan den sydafrikanska apartheidsregimens krig mot ANC med baser i Angola.

Att LGWP i sitt förra specialprogram gjorde allt för att leda spåren bort från sydafrika var inte hedrande för honom och han har ett gyllene tillfälle i kväll att reparera det

Det är med intresse jag kommer att se fram emot denna kvälls sändning av Veckans Brott.
Senast redigerad av Utredaren 2012-02-28 kl. 09:08.
Citera
2012-02-28, 08:52
Medlem
Gillar inte att säga fula ord, men AFTONHORA

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14441528.ab

Börjar det att brännas på något annat håll eftersom sådan här smörja kommer fram......?
Citera
2012-02-28, 10:11
Medlem
Veckans Brott den 28/2 2012 om Palmemordet mm

Påannonseringen av kvällens sändning av Veckans Brott på deras sida ser ut som följer

http://svt.se/2.162040/1.2473761/kommande

Kommande program
idag
21:00 Veckans brott
Citat:
Del 7 av 10. Det är på dagen 26 år sedan Olof Palme mördades och ett år sedan Veckans brott uppmärksammade detta olösta fall med ett specialprogram. Vad har hänt i utredningen på ett år? Vilka nya tips har kommit in? Dessutom åker Camilla Kvartoft med ungdomssektionen hos Norrköpingspolisen en kväll på stan. I studion pratar hon med Leif GW Persson om ungdomar och brottslighet, finns det de som föds in i kriminaliteten? Och vad händer med unga människor som begår brott? Veckans historiska fall utspelar sig i ett apotek i Hammarby för nästan exakt hundra år sedan. Ett brutalt mord vars efterspel kom att bli en av dåtidens stora rättsskandaler. Dessutom beger sig Camilla Kvartoft ut på brottsplatsundersökning under ytan.
* Även i SVT1 1/3 och SVT24 3/3
* Textat sid. 199

Mer utförlig information finns i följande länk men eftersom den inte innehåller något om Palmemordet så lägger jag en spoiler om den.

Varför? Kommer Palmeinslaget att bli en antiklimax eller har LGWP ett riktigt scoop som han vill hålla hemligt till under sändningen. När han i så fall börjar tala om Palmemordet kommer jag att posta mitt inlägg. Intill dess väntar jag med stort och växande intresse..

Citera
2012-02-28, 11:11
Medlem
Grandiosos avatar
Nice indeed!

"Gävlepolisens tips pekade ut Christer Pettersson direkt efter mordet.
Men utredarna nonchalerade uppgifterna.
- Palmemordet hade kunnat vara löst på en vecka om utredarna brytt sig, säger
den pensionerade kriminalinspektören Åke Engberg till Aftonbladet.

Först fem år efter Palmemordet hörde utredarna av sig och ville veta mer.
Sen dröjde det ytterligare två år tills vittnena hördes.
Då hade Christer Pettersson redan friats av hovrätten.
Dåvarande länspolismästaren och spaningsledaren Hans Holmér ledde utredningen
som redan första veckan fick in tre tips som skulle peka ut Christer Pettersson.
Men alla lades då åt sidan."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14441528.ab

Ja, vilken klantskalle han var, denne Holmér...

Det var ju inte meningen alls att jag skulle posta något mera inlägg här, men kunde bara
inte motstå detta eminenta tillfälle...

Men, men - detta betyder ju ingenting för er, bara att ignorera i vanlig ordning, slå dövörat
till åt...fortsätt och vältra er i konspirationsträsket... ...och "Utredaren" har ju
stora saker utlovade till kvällen...nåt namn eller vad det var som skulle presenteras...

Ganska talande för alltsammans gällande det här fallet är ett yttrande av Holmér som f.d.
kriminalinspektör och en av Palmeutredarna Thure Nässén återger i aktuella artikeln:
"Du ska inte inbilla mig att Palme blev skjuten av någon jävla gatulangare."

Det är just vad det handlar om: den starka oviljan att kunna ta in en sån sak.
Det får bara inte ligga till på det viset. En statsminister kan helt enkelt inte bli mördad av
vem som helst. Det måste vara STORT, i nivå med offret!
Och jag kan ju erkänna att det också för mig bjudit emot enormt att svälja den beska
sanningen här!

Därmed inget mer att tillägga! Over and Out!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in