2012-02-12, 03:10
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armada123
Detta är mot vad alla säjer? Hmm...?

Lita på mig grabben. Drick upp den fort.
Citera
2012-02-12, 04:08
Bannlyst
Drick upp den inom två veckor, allt annat är missbruk.
Citera
2012-02-12, 04:42
Medlem
Oscar-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Lita på mig grabben. Drick upp den fort.

Alltså du! Haha!! Dina kommentarer får mig att trigga igång den värsta natthumorn på månader!! :D

OnT: Oerhört mycket delade meningar i tråden, vad är egentligen rätt?

Det känns som att man skulle kunna förvara vodka i helt sluten glasflaska under en längre tid utan att den blir dålig, förutsatt att den förvaras svalt och mörkt?
Citera
2012-02-12, 09:41
Medlem
Den är drickbar efter typ 2 månader?
2 personer här påstår den blir dålig efter 2-3 veckor, HM
Citera
2012-02-12, 10:23
Medlem
saggesalivs avatar
Vodka har nästan en hållbarhet som håller för alltid på grund av alkoholhalten.
Så du behöver inte ha någon brådska.
Citera
2012-02-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Vodka har nästan en hållbarhet som håller för alltid på grund av alkoholhalten.
Så du behöver inte ha någon brådska.
Varför säger 2-3 stycken de då?
Citera
2012-02-12, 10:58
Medlem
Nu ska vi kanske skilja lite på Vodka och Brännvin... det är två skilda saker.

Vissa 'Vodka-connoisseurer' påstår att den bara klarar sig sex månader innan den blir dålig. Jag som inte känner någon speciell skillnad på vodka och vodka mer än om det är mycket finkel säger att det är humbug.

Jag har haft vodka liggandes i glasflaska, pet-flaska & öppnad i nästan tio år utan att den blivit nämnvärt mycket sämre än den var ny.

Precis som whisky kan du lagra i hundra år utan att den blir helt odrickbar (så länge flaskan är oöppnad). Har du en gång öppnat flaskan och släppt in syre så börjar smakämnen brytas ner... så länge du inte får ut allt syre innan du stänger korken igen.

Att använda PET-flaskor är kanske inte det bästa för längre förvaring, dels pga att plasten bryts ner med tiden och blir skör men framförallt pga canserogena ämnen och de östrogenliknande hormoner som finns i plasten och som blandar sig med innehållet.
Citera
2012-02-12, 12:10
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Varför säger 2-3 stycken de då?
Sprit har lång hållbarhet även efter att flaskan har öppnats, smaken försändras och blir "blekare" över tiden, ju mindre mängd flaskan innehåller. En kraftigt rökig maltwhiskey till exempel, tappar mycket av sin karaktär om den får stå öppnad flera år med bara någon deciliter kvar.

Så jag tror ine att det är något problem med din vodka.

Jag hittade till exempel en öppnad flaska Explorer av den gamla modellen som slutades sälja i början på 2000-talet hemma hos min farfar efter att han gått bort, smakade inte annorlunda alls enligt mig.

Så varför vissa säger att den inte går att dricka, ja du. Outbildade i ämnet?

Dock så skulle jag inte rekommendera att förvara den i PET-flaska under en längre tid, men om du bara ska förvara de i någon månad är det inga problem.
Senast redigerad av saggesaliv 2012-02-12 kl. 12:13.
Citera
2012-02-12, 12:46
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Sprit har lång hållbarhet även efter att flaskan har öppnats, smaken försändras och blir "blekare" över tiden, ju mindre mängd flaskan innehåller. En kraftigt rökig maltwhiskey till exempel, tappar mycket av sin karaktär om den får stå öppnad flera år med bara någon deciliter kvar.

Så jag tror ine att det är något problem med din vodka.

Jag hittade till exempel en öppnad flaska Explorer av den gamla modellen som slutades sälja i början på 2000-talet hemma hos min farfar efter att han gått bort, smakade inte annorlunda alls enligt mig.

Så varför vissa säger att den inte går att dricka, ja du. Outbildade i ämnet?

Dock så skulle jag inte rekommendera att förvara den i PET-flaska under en längre tid, men om du bara ska förvara de i någon månad är det inga problem.

Du glömde källan
http://www.systembolaget.se/Vanliga-fragor/Om-vara-drycker/
http://piclair.com/data/t476e.jpg

systembolaget har dock bra information om dom flesta alkoholdrycker och dess hållbarhet och förvaring osv.
Citera
2012-02-13, 00:09
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Hej, jag undrar hur länge en 70's vodka håller när den har öppnats? Precis öppnat en och hällt över i en PET-flaska, det som blev kvar lade jag in i ett skåp.

Hur lång tid räcker denna vodka innan den blir gammal? Korken är på - självklart!
Citat:
Ursprungligen postat av cerruti666
Alltså den sprit ja hällde över i flaskan ska jag ha ikväll, de andra får ligga kvar i glasflaskan i ett skåp
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Skriver du från olika konton nu?
Citat:
Nej han citerade nog mig elr något, hur jag mena... XDD

https://www.flashback.org/p35329643#p35329643
Citat:
Ursprungligen postat av cerruti666
Hej ska ta en tatuering om ca 2 veckor. Blir 18 den 3 feb.
Hur som helst: Jag ska ta en tatuering på underarmen , skriva ett citat ....."
https://www.flashback.org/t1786553
Citat:
Hej till alla.
Det är så att jag har bestämt mig för att gadda en tatuering, ett citat på underarmen - ....
Hmmmm, ni verkar ha en del gemensamt. Jag lade också märke till att ni använder tre siffror i slutet på erat nick.
Citera
2012-02-13, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Nu ska vi kanske skilja lite på Vodka och Brännvin... det är två skilda saker.

Oh berätta mer
Citera
2012-02-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Oh berätta mer

Sorry, tror att jag blivit felinformerad... så jag tar tillbaks det jag skrev.
Efter en liten efterforskning märkte jag att det är egentligen inte någon direkt skillnad på dom båda. Bara det att Vodka liksom Whisky har ett visst varumärkesskydd som brännvin likväl kan uppfyllas utan att behöva kallas för Vodka.

Nå väl... sprit som sprit! Fyller samma funktion för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in