2012-02-09, 22:29
Medlem
Från källor som medverkade i den övning inom vars ram MOP blev möjligt
att genomföra har det sagts att GM var en svensk yrkesmilitär som numera
är avliden och att han försetts med revolvern av CGÖ som var välkänd för
flera av deltagarna i denna övning. Jag tänker inte säga mer än så och
namnet på GM har man inte uppgett, åtminstone inte till mig.
Citera
2012-02-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Jag tror å andra sidan inte att någon privatspanare har bedrivit något spaningsarbete i ordets betydelse, genom att ha suttit i någon bil och spanat på någon. En knarkspanare bedriver nog tid med att sitta i en bil eller lägenhet för att spana på knarkare eller langare.

Idag finns så gott som allt material som är offentligt om Palmemordet gratis att inhämta på internet eller på biblioteket. Det finns även material som är hemligstämplat och som säkert är mer intressant därför att lösningen ligger där.

Lustigt är att det är oftast s.k. ”privatspanare” som har grävt fram dessa handlingar, och skrivit en bok, lagt ut handlingar på nätet eller gjort ett TV program om det.

Om man läser tråden så är det många som är bra pålästa, ni har sugit i er allt material som går att hitta, hur ser ni på det här med privatspanare, som oftast blir stämplade foliehattar eller tokskallar.

Acech, zorze, Dakuwanga, Stockholmsspanarn..och alla som läser tråden, är inte ni också privatspanare som lägger ner en massa tid för att försöka hitta en lösning, precis som Anér, Borgnäs, Jallai, m.m.?
Eller vad är det som säger att inte ni är privatspanare?

Vill ni inte förknippas med den dåliga klang som ordet privatspanare har?
Tror ni att ni att ert ”nicknamn” skyddar er mot att inte vara privatspanare?
Hur tror ni att ni ska kunna lösa ett mord när ni inte har samvete att själv kalla er för privatspanare?

Och om ni nu mot alla odds skulle lösa mordet vad kommer ni att kalla er själva för då,
för ni vill väl inte bli beblandade med privatspanarna, som har gett er allt material så att ni kunnat lösa mordet?

Där håller jag med dig. Alla som sitter och skriver här ofta borde likväl kunna kallas privatspanare också. All heder åt Anér med flera som har tagit fram otroligt mycket och nyttig information om ärendet!
Citera
2012-02-09, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Från källor som medverkade i den övning inom vars ram MOP blev möjligt
att genomföra har det sagts att GM var en svensk yrkesmilitär som numera
är avliden och att han försetts med revolvern av CGÖ som var välkänd för
flera av deltagarna i denna övning. Jag tänker inte säga mer än så och
namnet på GM har man inte uppgett, åtminstone inte till mig.

Tror detta är bland det intressantaste jag läst i tråden. Tänker på Lars Nilsson.

Under november 1987 inkom uppgifter om ”löjtnant X”. Löjtnant X var mycket lik fantombilden. Han hade bakgrund som fallskärmsjägare och ingick i en antisabotagestyrka inom flygvapnet samt hade mycket god tillgång till vapen. Det uppgavs att X umgicks i kretsar som var politiskt extrema. Säkerhetspolisen anlitades för att biträda med utredningen. Vissa efterforskningar gjordes och säkerhetspolisen återkom i april 1988 med besked från Per-Göran Näss att det fanns ”näring” i
tipset. Förhör med uppgiftslämnaren hölls sommaren 1988. Det framgick att löjtnant X anlitades för utbildning, där han bl.a. förevisade vapen. Den grupp där löjtnant X ingick hade flera gånger utmärkt sig genom att ta sig in i hårt bevakade anläggningar m.m. Uppgiftslämnaren förknippade ett antal personer med löjtnant X, bl.a. polisman A, som enligt uppgiftslämnaren hade goda relationer till löjtnant X och en namngiven hög officer, som enligt uppgiftslämnaren var ”brun”. Löjtnant X och polisman A skulle ha sammanförts av den höge officeren. Det gick inte att via efterforskningar fastställa var löjtnant X befunnit sig vid tiden för mordet. I november 1988 hördes han själv. Han uppgav sig ha märkt att han numera betraktades som en säkerhetsrisk. Han berättade om sin verksamhet och upplyste bl.a. om att han vid ett tillfälle samarbetat med Rikspolisstyrelsen i en övning
som bestod i att lura sig in hos Överbefälhavaren. Löjtnant X och en kollega hade fått låna en polisbil och polisoveraller. För polisens del medverkade polisman A och Per K.

X och kollegan lånade polismännens legitimationer och tog sig sedan in i staben samt avbröt övningen i anslutning till Överbefälhavarens tjänsterum. Polisman A och Per K befann sig under operationen utanför byggnaden i ett civilt fordon. De hade samband medelst walkie-talkie. (Det framgår inte när
detta företag genomfördes). Den vapensats som löjtnant X använde vid utbildning tillhandahölls
av FMV, där den tagits fram av bl.a. den i uppslaget angående polisman A förekommande Per A. X hade aldrig innehaft någon revolver kaliber .357. Han var mycket vapenintresserad, men hade blivit av med sina licenser 1980, efter det att han dömts för att ha skjutit skarpt in genom ett butiksfönster. Enligt löjtnant X berodde beteendet på att han fått en black-out sedan han under en penicillinkur druckit sprit. Sommaren 1988 hade han erhållit en ny licens för en pistol.
Senast redigerad av Acech 2012-02-09 kl. 23:31.
Citera
2012-02-09, 23:41
Bannlyst
Mer om Lars Nilsson

- Kallades för Jägar-Nisse
- Vapenexpert
- Var helt säker på att han hade Säpo på sig efter mordet
- Frimurare
- PU sa att "frågetecknen har blivit utropstecken efter förhör med honom" (???)
- Ska tydligen vara "handfast", ingen "pappersvändare"
- Alcala kallar honom för "Konradsson"
- Mycket hatiskt mot Olof Palme enligt bartram
Citera
2012-02-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Där håller jag med dig. Alla som sitter och skriver här ofta borde likväl kunna kallas privatspanare också. All heder åt Anér med flera som har tagit fram otroligt mycket och nyttig information om ärendet!
Sågningen av privatspanare i tråden är som att ”kasta sten i ett glashus”.
Det lustiga är att tråden bara växer och växer och på lång sikt kommer den kanske gå om självaste Palmeutredningen med sina hyllmetrar med dokument, och få samma resultat, ingen lösning på mordet.

Med tiden kommer intresset för mordet att rinna ut i sanden och om 100 år kommer mördarens namn vara Christer Pettersson, era barn och barnbarn kommer att få lära sig det i skolan.

Alla i tråden var övertygade om att det inte var Christer Pettersson, men någon annan gemensam GM kunde inte trådens avatarer komma fram till.
Citera
2012-02-10, 00:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Mer om Lars Nilsson

- Kallades för Jägar-Nisse
- Vapenexpert
- Var helt säker på att han hade Säpo på sig efter mordet
- Frimurare
- PU sa att "frågetecknen har blivit utropstecken efter förhör med honom" (???)
- Ska tydligen vara "handfast", ingen "pappersvändare"
- Alcala kallar honom för "Konradsson"
- Mycket hatiskt mot Olof Palme enligt bartram

Uttalade sig före mordet hatiskt om Olof Palme och ägde även en 357 magnum-revolver.

Bedyrade sin oskuld i en intervju i lokaltidningen skaraborgs läns allehanda.

Gjorde 1983-84 en militär instruktionsfilm om bekämpning av Spetnaz förband.

Flyttade till Brasilien och avled där för fem-sex år sedan.

När det gäller hans turerna kring hans hemresa via stockholm morddagen angavs från militären att oklarheterna berodde på att han försökt salta reseräkningar.
Citera
2012-02-10, 00:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tror detta är bland det intressantaste jag läst i tråden. Tänker på Lars Nilsson.

Under november 1987 inkom uppgifter om ”löjtnant X”. Löjtnant X var mycket lik fantombilden.

Träffade honom när jag gjorde lumpen och tyckte inte han var speciellt lik fantombilden.
Citera
2012-02-10, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Träffade honom när jag gjorde lumpen och tyckte inte han var speciellt lik fantombilden.

Hur gammal är han?
Senast redigerad av Acech 2012-02-10 kl. 07:49.
Citera
2012-02-10, 16:04
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Jag tror å andra sidan inte att någon privatspanare har bedrivit något spaningsarbete i ordets betydelse, genom att ha suttit i någon bil och spanat på någon. En knarkspanare bedriver nog tid med att sitta i en bil eller lägenhet för att spana på knarkare eller langare.

Idag finns så gott som allt material som är offentligt om Palmemordet gratis att inhämta på internet eller på biblioteket. Det finns även material som är hemligstämplat och som säkert är mer intressant därför att lösningen ligger där.

Lustigt är att det är oftast s.k. ”privatspanare” som har grävt fram dessa handlingar, och skrivit en bok, lagt ut handlingar på nätet eller gjort ett TV program om det.

Om man läser tråden så är det många som är bra pålästa, ni har sugit i er allt material som går att hitta, hur ser ni på det här med privatspanare, som oftast blir stämplade foliehattar eller tokskallar.

Acech, zorze, Dakuwanga, Stockholmsspanarn..och alla som läser tråden, är inte ni också privatspanare som lägger ner en massa tid för att försöka hitta en lösning, precis som Anér, Borgnäs, Jallai, m.m.?
Eller vad är det som säger att inte ni är privatspanare?

Vill ni inte förknippas med den dåliga klang som ordet privatspanare har?
Tror ni att ni att ert ”nicknamn” skyddar er mot att inte vara privatspanare?
Hur tror ni att ni ska kunna lösa ett mord när ni inte har samvete att själv kalla er för privatspanare?

Och om ni nu mot alla odds skulle lösa mordet vad kommer ni att kalla er själva för då,
för ni vill väl inte bli beblandade med privatspanarna, som har gett er allt material så att ni kunnat lösa mordet?

Tack för att du ömmar för några av oss här som engagerat oss i frågan Jag kan bara svara för mig själv hur jag råkade hitta denna diskussionstråd.Det var ett annat ämne jag från början letade info om efter att jag läst om dykningarna efter DC3 som skjöts ned av Ryssarna och som Jallai var med och hittade.
En av flygarnas son skrev sedan en bok där det kom fram ett erkännande,som tog 45år, från svenska myndigheter,att FRA,hade inspelat hela förloppet om hur det gick till.I inspelningen syns att ett sovjetiskt flyg lyfter och skjuter ned DC3 :an.

Jag började läsa tråden,som en bok,ungefär 1t/dag och det tog då ca.3månader att läsa,nästan helt utan förutfattad mening.Det enda jag under åren tyckt,har varit ,dels att CP för mig var otänkbar och att det legat ett löjesskimmer över det tragiska ödet och mediacirkusen runt honom under åren.Inte mer än så,jag vet att jag tänkte från början att det är Jugoslaverna som hämnas.men jag har inte tänkt mer än så .

Sedan när jag läste tråden och länkarna,inte alla länkar,så började jag själv söka och fundera över i vilken riktning jag själv ansåg vilka som borde vara ansvariga.Jag har ju nu inte det senaste året engagerat mig då jag kom fram till min slutsats,,jag kommer inte längre, om jag inte får ta del av hemligstämplat material.

Det jag kom fram till tangerar mkt det som Jallai skriver i sin bok innan den kom ut.

Jag har alltså innan min genomläsning aldrig hört talas om polisspår och andra teorier.

Numera så huserar jag här på FB i olika ämnen dessvärre,dessbättre,välj valfritt,kanske för mycket ibland kan jag erkänna ,men det finns så mycket att läsa,ta intryck av och själv ge uttryck för.Som jag inte kan göra på jobbet eller i bekantskapskretsen.

Jag följer tråden och historieforskarna i framtiden har nåt att läsa vad vi har diskuterat i denna tråd, då de tittar i FRA:s hårddiskar.
Citera
2012-02-10, 19:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Hur gammal är han?

Skulle tippa han var född i mitten av 40-talet.
Citera
2012-02-10, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Skulle tippa han var född i mitten av 40-talet.

Svår fråga kanske, men du har ingen uppfattning om hans längd?
Citera
2012-02-10, 22:01
Medlem
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=6OwLvD3pUgU&feature=youtu.be Har gjort denna också, ur en annan vinkel och med 'autentiskt' ljud (357 Highway Patrolman).
Jag skrev i inlägg 23563, 2012-01-14 att GM måste ha vridit handen ca 80 grader ut mot Sveavägen eller hållt vapnet som ett tennisrack!!!

Sen såg jag det här inlägget, att du lagt upp en film på youtube den 31 jan 2012, bra intsiativ. http://www.youtube.com/watch?v=6OwLvD3pUgU&feature=youtu.be
Det vore kul att höra din kommentar och synpunkt på det här.

Trots allt verkar det som fler saker talar för att GM höll vapnet i sin vänstra han när han avlossade det första vådaskottet mot Lisbeth.
Anders Björkmans berättelse.
Dom 2 finska flickorna berättelse.
Din rekonstruktionsfilm som säger att det mer eller mindre är tekniskt omöjligt att hålla vapnet i högerhand och få den parallella träff på Lisbeths ryggtavla, om GM inte vridit handleden ur led.

Det krävs ju inga direkta kunskaper eller teknisk utrustning för att ge ett svar på det här, utan det är bara att vrida handen ca 80 grader mot höger där du sitter framför datorn och skriva ett svar här i tråden.
Senast redigerad av sovvandring 2012-02-10 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in