Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ingen allra minst Palme förnekade det militära hotet från öst fast många visste hur ihåligt och överdrivet det var. Usa kunde ställa till det med stöd till talibaner och Bin Laden (som sedan exploderade i ansiktet på dem) i Afganistan utan större ansträngning. Det tog inte USA så lång tid att krossa Afganerna utan stora förluster senare. Eller att ta Irak. Sovjets utrustning var chanslös i krig. Det säger det mesta om styrkeförhållandena. Också mellanösternkrigen hade visat Sovjetmaktens materiels underlägsenhet. Se bara hur Israelerna rensade tanks och slog ut sovjetiskt luftförsvar trots underlägsenhet i antal. Hur skulle Sovjet då kunna invadera oss? Sovjet kunde på sin höjd försvara sitt territorium och taktiken var föråldrad från andra världskriget med stora mängder stidsvagnar och stora förluster. Hade de någonsin invasionskapacitet kan man nog fråga sig? Det lyckades inte så bra när de försökte med några stater. En annan intressant fråga är om de hade den ideoligiska glöden på allvar att sprida världsrevolutionen? De vek sig gång på gång. T ex Kubakrisen. Helt annat än nuvarande fundamentalistiska stater. Väst kanske på sin höjd såg Palme som en pain in the ass men knappast som något relellt hot som föranledde drastiska åtgärder. Om vi diskuterat att ansluta oss till WP hade det kanske sett annorlunda ut men resten är hjärntroll.
Dubbelmoralen var ganska tunn. Alla visste vilken sida vi stod på men det trodde kanske att vi var en mera självständig spelare än vi faktiskt var med även dolda samarbeten där stormakter försökte tvinga oss att bli en bricka i deras spel. Vi gjorde det. Vi deltog aktivt för att hjälpa väst och Israel att spionera långt över vad många svenskar skulle ställa upp på. Hade det kommit fram då hade nog t ex vänstern till vänster om SAP varit starkare. Engagemanget för rättvisa och internationell solidaritet var stor.
Ja ser vi på det dubbelspel som Sverige sysslat med,i sken av neutraliteten, så kan det ha skadat Sverige ,mer är gagnat oss.I dubbelspel så riskerar man att få fiender i båda lägren,ingen litar på dig.
Bättre att ta ställning öppet,för då vet man vad man har att göra med,parterna vet vem som är fiende och vän.Här tror jag OP gjorde en missbedömning som han senare fick betala för.Jag tror att vi beläggar politiker med att tro att de vet allt som händer i olika departement,när vi tittar på det i en historisk tillbakablick.Politiker är skickliga på att göra uttalanden i efterhand som får oss att tro att de visste mer än de gjorde.
Vi får inte glömma att det finns politiker och statsanställda som har egna agendor,som prtiledare senare får ge kredit till.Vad visste IC egentligen,personligen tycker jag att han kommit billigt undan.Det är klart att det på 80-talet fanns inre diskussioner i SAP som vi i nutid kan bevittna sker öppet,det läcker mer idag än på 80-talet.Men likväl fanns det inre strider precis som idag.
Angående militära styrkeförhållanden så var Ryssland helt införtådda i att de inte kunde matcha USA,Stalin tog därför beslut på att destabilisera USA inifrån,man skulle förse USA med knark!
Frågan är hur man såg på Sverige,vad som pågick under politikernas radar,vad de inte fick kännedom om?
Tittar man på detta så måste ju många militärer sett skeenden som demoraliserande,det som skedde i öppen ridå,hela försvaret var ju uppbyggt på att försvara hotet från öster.Vad jag har konstaterat efteråt så måste Sverige delvis gått på den amerikanska skrämselpropagandan,lite för mycket.Officersuppropet var nog en av spikarna som fick aktörerna att säga,nu får det vara nog!HUr nära en inre splittring var Sverige den gången,finns det någon forskare som tagit tag i den saken?Undersökt detta?Nu vet vi inte vad som skulle ha hänt ifall OP inte mördats.Sverige förändrades iaf efter detta mord.
Nu är jag inte för kommunism,men jag vet att jag själv påverkades i min världssyn under 80-talet,ja hela kalla kriget åren.
Att jag idag fått veta att Sovjet levererade gas till VästEuropa under dessa år,minns inte andelen,men den var hög,utan större problem får mig att fundera om våra skattepengar har används på ett riktigt sätt?
PS.Är dåligt påläst om Mossad aktiviteter i Sverige.DS