2011-12-20, 12:44
Citat:
På Skatteetaten går det bra med svenskt körkort. Citat från Skatteetaten:
Ursprungligen postat av bastard.
Måste man ha ett pass eller godtages Svenskt körkort som ID-handling?
Citat:
For nordiske statsborgere er det tilstrekkelig å legge frem gyldig førerkort og en utskrift fra den enkelte stats folkeregister som ikke er eldre enn tre måneder.
När du skall öppna ett bankkonto godtar de inte detta, då fungerar enbart norska ID-handlingar, eller ett pass. Mitt pass gick ut i oktober förra året och jag gick runt till ett par banker och förklarade att jag hade svensk körkort med svensk födelseattest (stämplat från skattemyndigheten), samt ett pass som gått ut ca ett halvår innan. Alla banker sa likadant att jag var tvungen att förnya mitt pass innan jag kunde få något bankkonto.
Till slut provade jag att göra en beställning via internet på www.fokus.no. Därefter kom det ett rekommenderat brev hem som skulle lösas ut på posten med krav om ID-handlingar. Jag och tjejen fick detta samtidigt. Jag visade upp mitt pass som hade löpt ut och hade inga problem med att få mitt brev (jag sa inget om att det hade löpt ut), medan tjejen som har ett giltigt pass fick skriva om sin namnteckning för att den inte var lik nog den som finns i hennes pass. Alltså hade jag ren tur att jag fick ut mitt brev då den som stod i kassan för mig var lat och inte brydde sig tillräckligt. Så här är det på många offentliga arbetsplatser i Norge, till exempel Skatteetaten.
Har du Nordea, eller Danske bank sedan tidigare kan du genom nätbanken öppna ett norsk konto. Tror inte du behöver ett giltigt pass då, men kan kanske behövas om du måste hämta ut ett rekommenderat brev som jag gjorde.
Anledningen till att det blev Fokus bank för mig är att de inte tar någon avgift för VISA, eller övriga avgifter för Internetbanken. Det var smidigt att öppna ett gemensamt konto med tjejen och få ytterligare ett varsitt kostnadsfritt VISA för detta. Pengarna flyttar jag ändå över (utan kostnad) till ett sparkonto i Sverige. Annars brukar det mesta kosta här i Norge, därav att jag kollade runt en del innan jag valde bank.
Ska man däremot skriva sig i Norge och planerar att ha mer med banken att göra än bara ha det som lönekonto med ett betalkort finns det förmodligen massor av andra banker som är bättre. Fokus bank verkar vara ganska dåliga på kundservice. Som Internetbank fungerar de dock bra.