2011-12-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Måste man ha ett pass eller godtages Svenskt körkort som ID-handling?
På Skatteetaten går det bra med svenskt körkort. Citat från Skatteetaten:
Citat:
For nordiske statsborgere er det tilstrekkelig å legge frem gyldig førerkort og en utskrift fra den enkelte stats folkeregister som ikke er eldre enn tre måneder.

När du skall öppna ett bankkonto godtar de inte detta, då fungerar enbart norska ID-handlingar, eller ett pass. Mitt pass gick ut i oktober förra året och jag gick runt till ett par banker och förklarade att jag hade svensk körkort med svensk födelseattest (stämplat från skattemyndigheten), samt ett pass som gått ut ca ett halvår innan. Alla banker sa likadant att jag var tvungen att förnya mitt pass innan jag kunde få något bankkonto.
Till slut provade jag att göra en beställning via internet på www.fokus.no. Därefter kom det ett rekommenderat brev hem som skulle lösas ut på posten med krav om ID-handlingar. Jag och tjejen fick detta samtidigt. Jag visade upp mitt pass som hade löpt ut och hade inga problem med att få mitt brev (jag sa inget om att det hade löpt ut), medan tjejen som har ett giltigt pass fick skriva om sin namnteckning för att den inte var lik nog den som finns i hennes pass. Alltså hade jag ren tur att jag fick ut mitt brev då den som stod i kassan för mig var lat och inte brydde sig tillräckligt. Så här är det på många offentliga arbetsplatser i Norge, till exempel Skatteetaten.

Har du Nordea, eller Danske bank sedan tidigare kan du genom nätbanken öppna ett norsk konto. Tror inte du behöver ett giltigt pass då, men kan kanske behövas om du måste hämta ut ett rekommenderat brev som jag gjorde.

Anledningen till att det blev Fokus bank för mig är att de inte tar någon avgift för VISA, eller övriga avgifter för Internetbanken. Det var smidigt att öppna ett gemensamt konto med tjejen och få ytterligare ett varsitt kostnadsfritt VISA för detta. Pengarna flyttar jag ändå över (utan kostnad) till ett sparkonto i Sverige. Annars brukar det mesta kosta här i Norge, därav att jag kollade runt en del innan jag valde bank.
Ska man däremot skriva sig i Norge och planerar att ha mer med banken att göra än bara ha det som lönekonto med ett betalkort finns det förmodligen massor av andra banker som är bättre. Fokus bank verkar vara ganska dåliga på kundservice. Som Internetbank fungerar de dock bra.
Citera
2011-12-20, 16:55
Medlem
Fråga om alternativa jobb i Norge

Hej!

Min bror och hans flickvän bor i Norge för tillfället och arbetar på ett större hotell.
De gillar arbetet men inte arbetskamraterna som består av besserwiessers samt självutnämnda auktoriteter med noll koll på pedagogik.

Dem tjänar 136.66 NOK / h samt helgtillägg på 19,88 och natt-tillägg på 36.63. Dem har timlön och timmarna varierar mellan 100-260h/månad.

Har någon kännedom om arbeten i Norge med bra timlön och relativt fasta arbetstider?

Tacksam för svar!
Citera
2011-12-20, 16:59
Medlem
Någon som vet någon bra sida förutom hybel.no och finn.no för att hitta boende/lägenhet? Jag har fått jobb i Norge så det börjar visst bli läge att hitta! Hade hittat en perfekt lägenhet som inte ens var särskilt dyr, men den var såklart uthyrd.

Vad bör man tänka på vid flytt till Norge egentligen? Skattekort är väl det första man bör försöka fixa antar jag. Hur funkar det att åka kollektivt i Norge?

Något särskilt man bör tänka på för att lyckas med ev avdrag så småningom? Jag tänker resor, boende osv? Jag vet att det har pratats en massa om det i tråden redan..men finns det kanske någon bra sida där man kan kolla upp allt detta? Funderar på att gå till arbetsförmedlingen för att försöka få tag i info osv, men jag vet inte om man kan lita på dom? Deras kunskap har inte varit överimponerande än så länge men det skadar väl kanske inte att gå dit i alla fall.
Citera
2011-12-20, 18:14
Medlem
Någon? :-P
Citera
2011-12-21, 04:02
Medlem
MAS74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Precis; många arbetsgivare är nöjda med svensk arbetskraft, men rimligt trötta på att dom bara vill jobba periodvis när det passar dom.

Vi kan ta ett gott exempel med mitt vapen, jag har då ett pumphagel på jaktlicens. I Sverige är det lagbegränsat med maxkapacitet på 2 skott i magasinet och ett i loppet och detta ska då vara permanent begränsat av importör eller vapenhandlare. I Norge är begränsningen 1 skott i magasinet och ett i loppet, men bara vid jakt, vilket innebär att du får montera spärren på och av själv om du vill leka lite på skjutbanan eller hemma på gården sålänge den är monterad vid jakt.
Lite mer ansvar till folket kort och gott.

Hmm, det där med etnicitet och rasism så går du nog fortfarande inte helt fri från det i Norge heller, även om norrmännen ofta är svenskarnas motsats gällande rasism. I Sverige har jag ofta upplevt att folk är väldigt PK utåt men går och förbannar alla invandrare privat när bara väldigt nära bekanta kan höra dom, medans norrmännen ofta kan häva ur sig svordomar om både östeuropeer och svarta till höger och vänster helt öppet, men utan att egentligen mena något ont med det.

Det finns bara ett sätt att finna ut av om du trivs här eller vill tillbaka till Sverige, och det är att komma över och jobba och bo här en stund. Oavsett vad du väljer så är du hjärtligt välkommen över till vår sida gränsen! Om du hamnar i Oslo/Akershus-området så får du gärna sända ett pm om det är något jag kan stå till tjänst med eller om du bara vill ha råd om något. Jag har bott här tillräckligt länge för att antingen veta eller veta var jag kan hitta svaret.

ag känner inte alls att vara kvar här en fett tattooerad Engelsk white trash sees som en miljon gånger bättre än fem svarta som jobbar i vården och med senaste mordet som hännt här så är allt gammla racist spya på full flöde igen. Du nämnde att det är dyrt men kan man bo bra I Norge om man har två jobb typ? vad kan du rekomendera om man vill köpa ett lägenhet? för i Norge alla äger sin bostad.

Tack för inbjudan jag har fått massor med jobb även i Oslo och runt Oslo via sms Hemne kommune, Fredrikstad,luroy kommune,Elverum kommune, ja tottal 62 stycken korta 2 till 3 dagar men har fått bekräftat att man kan ta dom ock sticka vidare till nästa och nästa och nästa utan problem bara man inte jobba igäll sig. Angående Norsk seder och bruk ? bra att veta en del när man går in till dom gammla.

Hej igen och tack för din information det har varit till hjälp har fåt min räknning för den Norska legitimation håller på nu att skrapa ihop pengar för att kunna betala och äntligen fara iväg och jobba. Men jag skulle vilja veta ifrån dig detta med invandrare som är bara där och jobba jag upplever i min Norge förskning att dom respekterar och sätter värde på sina arbetande invandrare.

Om jag inte tar fel du är från forna Jugoslavien jag är från Brasilien men du blev i det hella vällbemöt? hur är folk i små orter? jag ska jobba över hela Norge ser fram emot att jobba längs norr låter spännande men måste vara ruskig kallt.
Citera
2011-12-21, 09:21
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAS74
ag känner inte alls att vara kvar här en fett tattooerad Engelsk white trash sees som en miljon gånger bättre än fem svarta som jobbar i vården och med senaste mordet som hännt här så är allt gammla racist spya på full flöde igen. Du nämnde att det är dyrt men kan man bo bra I Norge om man har två jobb typ? vad kan du rekomendera om man vill köpa ett lägenhet? för i Norge alla äger sin bostad.

Tack för inbjudan jag har fått massor med jobb även i Oslo och runt Oslo via sms Hemne kommune, Fredrikstad,luroy kommune,Elverum kommune, ja tottal 62 stycken korta 2 till 3 dagar men har fått bekräftat att man kan ta dom ock sticka vidare till nästa och nästa och nästa utan problem bara man inte jobba igäll sig. Angående Norsk seder och bruk ? bra att veta en del när man går in till dom gammla.

Hej igen och tack för din information det har varit till hjälp har fåt min räknning för den Norska legitimation håller på nu att skrapa ihop pengar för att kunna betala och äntligen fara iväg och jobba. Men jag skulle vilja veta ifrån dig detta med invandrare som är bara där och jobba jag upplever i min Norge förskning att dom respekterar och sätter värde på sina arbetande invandrare.

Om jag inte tar fel du är från forna Jugoslavien jag är från Brasilien men du blev i det hella vällbemöt? hur är folk i små orter? jag ska jobba över hela Norge ser fram emot att jobba längs norr låter spännande men måste vara ruskig kallt.

Nej, jag är faktiskt svensk, har mest ett allöverskuggande intresse för forna Jugoslavien i allmänhet och Serbien i synnerhet. Men norrmännen är väldigt gästvänliga, eller vänliga överhuvudtaget; ofta när man sliter med något så kommer det folk fram och frågar om man vill ha hjälp. Norge är dock lite som resten av skandinavien ett jantelagens högborg, och lyckas man framstå som hövlig och ödmjuk så blir man inte bara väl mottagen, men också förlåten för de flesta andra fel och brister man kan tänkas ha.
Just gällande invandrare så ska du inte bekymra dig. Sköter du dig, jobbar och är trevlig så går allt utmärkt och du får garanterat nya vänner fort. Något som kan vara värt att tänka på är att norrmännen överlag är mer sociala än svenskar; i Sverige kan du gott få vara ifred utan att behöva umgås med någon om du inte vill medan det är betydligt svårare här. Väldigt många norrmän ser utanförskap i det sociala livet som en styggelse och verkar du ensam så får du ofta väldigt insisterande förfrågningar om du inte vill hänga med på både det ena och det andra av arbetskamrater, grannar o.s.v.

Små orter i Norge är lite speciella dessvärre (riktigt små orter that is, med innevånarantal som inte överstiger fyrsiffrigt nämnvärt). Där blir du forträknad som "utsocknes" oavsett om du kommer från Brasilien eller grannkommunen och det kan ta riktigt lång tid att komma in i samhället!

Klart att man kan bo bra här, men det förutsätter antingen två jobb (som du nämnde), ett jobb med obegränsat timuttag (som jag har) eller någon form av mer högkvalificerat jobb med tillhörande hög lön. Om man slavar för någon bemanningsfirma för 130,-/h och inte får övertid (norsk arbetsvecka är 37,5h) så sliter man om man inte bor i något hippiekollektiv på Grünerløkka och delar säng med två andra i skift samt äter nudlar dygnet runt...

Visst är det vanligast att man äger sin bostad, men det förutsätter fast inkomst för lån samt minst 10% av köpsumman i handpenning (med bostadspriser på 1,5-3M så blir det fort pengar). Så i början så bör du satsa på att hyra. Tänk bara på att norrmännen kräver nästan alltid deposition på tre månadshyror.
Citera
2011-12-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seals
På Skatteetaten går det bra med svenskt körkort. Citat från Skatteetaten:

När du skall öppna ett bankkonto godtar de inte detta, då fungerar enbart norska ID-handlingar, eller ett pass. Mitt pass gick ut i oktober förra året och jag gick runt till ett par banker och förklarade att jag hade svensk körkort med svensk födelseattest (stämplat från skattemyndigheten), samt ett pass som gått ut ca ett halvår innan. Alla banker sa likadant att jag var tvungen att förnya mitt pass innan jag kunde få något bankkonto.
Till slut provade jag att göra en beställning via internet på www.fokus.no. Därefter kom det ett rekommenderat brev hem som skulle lösas ut på posten med krav om ID-handlingar. Jag och tjejen fick detta samtidigt. Jag visade upp mitt pass som hade löpt ut och hade inga problem med att få mitt brev (jag sa inget om att det hade löpt ut), medan tjejen som har ett giltigt pass fick skriva om sin namnteckning för att den inte var lik nog den som finns i hennes pass. Alltså hade jag ren tur att jag fick ut mitt brev då den som stod i kassan för mig var lat och inte brydde sig tillräckligt. Så här är det på många offentliga arbetsplatser i Norge, till exempel Skatteetaten.

Har du Nordea, eller Danske bank sedan tidigare kan du genom nätbanken öppna ett norsk konto. Tror inte du behöver ett giltigt pass då, men kan kanske behövas om du måste hämta ut ett rekommenderat brev som jag gjorde.

Anledningen till att det blev Fokus bank för mig är att de inte tar någon avgift för VISA, eller övriga avgifter för Internetbanken. Det var smidigt att öppna ett gemensamt konto med tjejen och få ytterligare ett varsitt kostnadsfritt VISA för detta. Pengarna flyttar jag ändå över (utan kostnad) till ett sparkonto i Sverige. Annars brukar det mesta kosta här i Norge, därav att jag kollade runt en del innan jag valde bank.
Ska man däremot skriva sig i Norge och planerar att ha mer med banken att göra än bara ha det som lönekonto med ett betalkort finns det förmodligen massor av andra banker som är bättre. Fokus bank verkar vara ganska dåliga på kundservice. Som Internetbank fungerar de dock bra.
Jag funderar på...jag har Swedbank i nuläget. Men det kanske ändå är bäst med Fokus bank? Man kan väl ändå använda sitt svenska Visakort utan problem i Norge, eller? För jag såg på Fokus banks hemsida att man inte kan koppla något kort till "Fokus Nettspar". Men om man t.ex. öppnar ett sådant konto så borde väl arbetsgivaren kunna använda det för att sätta in lönen, eller?
Citera
2011-12-21, 18:26
Medlem
wally.lambs avatar
Tips, øversætt och få ett norskt tillstånd før svenskt truckkort.

Scanna ditt pass och skicka tillsammans med ett foto på truckkortet och ev kørkort
till "post@arbeidstilsynet.no".
Skriv med din norska adress, telefonnummer, personnummer och att du vill øversætta
ditt svenska truckkort till norskt.

Detta gjorde jag och fick efter åtta dagar ett dokument som visar vilka
truckar jag får køra hær i Norge.
Citera
2011-12-21, 21:02
Medlem
Har några frågor ang personnummer och abbonemang,

När man ansöker om personnumret (jobba mer än 6 månader)
Så kan jag juh få det hemskickat hem till sverige, men frågan är hur löser man idkortet/leg ?

Om man ska plocka ut mobil på abonnemang, måste man ha idkort ? eller räcker det med papper
på personnummret o sitt svenska pass.

Help please !
Citera
2011-12-21, 22:06
Medlem
Bobby Knights avatar
Mål: tjäna så mycket pengar som möjligt.

Taktik? Är det att pendla till Sverige så man har svenska kostnader? Hur mycket tjänar man om man bor i Norge efter kostnader för normalt uppehälle?

Är ingenjör.
Citera
2011-12-21, 23:25
Medlem
Marodeurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Mål: tjäna så mycket pengar som möjligt.

Taktik? Är det att pendla till Sverige så man har svenska kostnader? Hur mycket tjänar man om man bor i Norge efter kostnader för normalt uppehälle?

Är ingenjör.
Är du ingenjör sitter du definitivt bra till hur som helst.
Pendla från sverige, då får du köra svensk bil hur länge som helst. t ex om du har fast bostad i sverige, dagspendlar, veckopendlar, har barn i sverige eller är gift i sverige. finns närmare bestämmelser men det är en sak, att kunna köpa bil i sverige...

Annars klarar jag mig jäkligt bra som bor nära gränsen utan ingenjörslön. Köper mest snus i sverige, för det finns schysst öl här faktiskt hyfsat billigt (10,30NOK/33cl, väldigt god) och mat köper jag med rabatt i jobbet (eller äter på jobbet för 25kr/måltid). 194kr i timmen och har en etta mitt i stan för fem tusen i månaden.

Kostnaderna för normalt uppehälle varierar såklart men jag kan hålla mig under tio tusen kronor utan större problem, även fast jag köper en del norskt. Lever inget kollektivliv direkt så jag har mycket högre standard än de flesta ungdomarna som trängs i Oslo.

Sen ska du jobba övertid. i det här landet märker man direkt på kontot om man jobbat tio timmar övertid jämfört med där hemma.
Citera
2011-12-22, 09:40
Medlem
Ejekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophfia
Jag funderar på...jag har Swedbank i nuläget. Men det kanske ändå är bäst med Fokus bank? Man kan väl ändå använda sitt svenska Visakort utan problem i Norge, eller? För jag såg på Fokus banks hemsida att man inte kan koppla något kort till "Fokus Nettspar". Men om man t.ex. öppnar ett sådant konto så borde väl arbetsgivaren kunna använda det för att sätta in lönen, eller?

Det funkar helt okej med svenskt kort. Dock finns det ett flertal krogar/pizzerior/små butiker som inte tar svenskt. Har ett flertal gånger fått be vänner betala. Sen är det 35 kr uttagsavgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in