2011-12-16, 03:49
Medlem
Softis...s avatar
Scam

macS

S
c
a
m

m
a
c
S

Det står om detta i denna samlingstråd:
Andrahandsscam? [samlingstråd för lägenhetsbedrägerier/scams]
https://www.flashback.org/t862865

Se till att anmäla annonsen omedelbart så att den tas bort. Annonssiterna är mycket väl medvetna om denna sorts scam.
Senast redigerad av Softis... 2011-12-16 kl. 03:52.
Citera
2012-02-03, 08:38
Medlem
Cherrykills avatar
Lägger upp lite information här också som gör det förhoppningsvis mer googlevänligt så att ingen blir blåst, det gäller denna tråd: https://www.flashback.org/t1780108

Jag fick ett i stort sett likadant utformat mail igår som TS fått, fast gällande en lägenhet i Sthlm:
Citat:
Hej.

Jag vill tacka för att ni visat intresse min våran Lägenhet, jag har tyvärr inte möjlighet visa Lägenheten tidigast Torsdag den 16:a Februari då jag är i Göteborg och jobbar fram tills den 14 Feb Och avslutar Innan jag åker till min Madrid och börjar på min nya tjänst 1 Mars. Men det finns en lösning där jag kan hålla Lägenheten just åt dig men då vill jag att vi använder av oss en tjänst som har ett samarbete med Blocket.se.

Tjänsten heter internetgirot.se och fungerar som en säkerhet för både Hyresgästen och Lägenhetsinnehavaren, följande villkor som jag har är att en förskotts hyra på 6700 kr betalas in i förskott via tjänsten så jag känner mig säker på att jag har en seriös spekulant och inte slösar min tid, dessutom är det ett säkert sätt för köparen att inte bli lurad på några förskottspengar.

För mer information om tjänsten finner du på www.internetgirot.se och där kan du fylla i samtliga dina uppgifter samt belopp som skall betalas in. När vi bestämt visning får du givetvis bestämma dig om Lägenheten passar dig plats. När du som Hyresgäst skrivit på hyreskontraktet på 1 år och godkänt allting så kommer internetgirot att göra utbetalningen till mig. Jag vill gärna att du läser vad internetgirot innebär så att det inte blir några missförstånd om att jag skall ha pengar i förskott innan något är påskrivet, som sagt det är inga pengar som jag erhåller utan det är endast en garanti för mig så att jag inte drabbas av oseriös köpare.

Om du har några frågor får du gärna mejla mig, hör inte av dig om du inte läst på hur internetgirot fungerar.
Om du är fortfarande är intresserad av Lägenheten får du gärna upprätta ett ärende hos internetgirot så jag kan bekräfta uthyrningen.

Med vänlig hälsning

P*trik Lundqvist

Sätter en liten stjärna om det mot förmodan skulle vara legit men som sagt, inget tyder ju på det. Har googlat på både hans namn, mailadress och telefonnr utan att hitta ett skit. Blir så förbannad över sånt här, tänker på alla som blir lurade och inte kollar upp saker mer noggrant.

Och om någon är så dum att den överväger att sätta över pengar på ett annat konto än det som uppges på internetgiro.se så råder jag er att tänka om!

Det är nästan så att jag funderar på att kolla vad hans nästa steg blir, men jag antar att han kommer att hitta på någon bra anledning till att man inte ska betala till det girot som uppges. Gör man det får man ju faktiskt lite skylla sig själv men står det otydligt så är det väl lätt hänt antar jag.

Edit: Borde man spela med tills man fått hans kontonummer?
Senast redigerad av Cherrykill 2012-02-03 kl. 08:45.
Citera
2012-02-04, 00:33
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrykill
...

Och om någon är så dum att den överväger att sätta över pengar på ett annat konto än det som uppges på internetgiro.se så råder jag er att tänka om!

...
Det är verkligen bra att du tog upp detta i scamtråden, då inte alla som läser här i bostad besöker juridikforat. Du har nog, med ditt inlägg, räddat några från att bli lurade. Kudos.

Se även tråden Internetgirot.se - Inte så säkert som de påstår? (Bedrägeri mot mig).
Senast redigerad av Softis... 2012-02-04 kl. 00:39.
Citera
2012-02-05, 04:25
Medlem
Cherrykills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det är verkligen bra att du tog upp detta i scamtråden, då inte alla som läser här i bostad besöker juridikforat. Du har nog, med ditt inlägg, räddat några från att bli lurade. Kudos.

Se även tråden Internetgirot.se - Inte så säkert som de påstår? (Bedrägeri mot mig).

Har redan lusläst den Bra att fler engagerar sig i det här.
Hoppas som sagt bara att ingen går på all den här skiten. Har sökt en bra jävla massa lägenheter i Sthlms-området (upp emot 30 på några dagar bara) och fått fem svar hittills - varav två varit scams. Trodde faktiskt inte att det var så här pass vanligt ändå.

Kopierar in ett till och hoppas återigen att man kanske kommer hit om man googlar lite. Någon som vet förresten om quotations är sökbara? Spoilertaggar fattar jag ju att det inte är sökbart, därav quote istället. Mod får säga till om det blir knepigt. Oavsett, här är det senaste jag fått och här måste man vara riktigt dum om man återkopplar men som sagt, det finns folk för allt:

Citat:
Hei,
Mitt namn är Birgittaoch jag befinner mig i Storbritannien. Först och främst ber jag om ursäkt för att inte skriva på svenska. Jag vill säga att jag är ursprungligen från Sverige (mina föräldrar är båda svenska) men jag är född i England och jag har bott här sedan jag föddes. Av denna anledning, jag talar inte svenska mycket bra och jag har mycket svårt att uttrycka mig. För frågor, vänligen kontakta mig på engelska (helst) och på svenska (om du inte talar engelska) och jag ska göra mitt bästa för att beskriva alla detaljer för att du så tydligt som möjligt.

I will start by giving you some information regarding the reason why I am renting the apartment. The apartment that you are interested in, I bought it for holidays in Sweden, in order to explore my Swedish heritage. As I said from the beginning, my parents are originally from Sweden and I love Sweden as a country and also it's landscapes. I have decided to rent the apartment because my financial situation is not so good at this time. I also can not come to Sweden in the near future because I just received a new work contract on the Dunbar Oil platform ( I work as an engineer ) and I will be there for at least 8 months per year. Due to my present situation, I will not be able to use the apartment for at least one year and I have decided that it is better to rent it for an extra income. ( to earn some money ). I really hope to find a good and responsible tenant for the apartment. If you are planning to rent for more then one year, it's not a problem, because I can give it for rent for as long as you need.

Due to my work and also because I can not come to Sweden to show you the apartment in person, I suggest to use a multinational renting service, provided by Yahoo! Real Estate. This is a service provided by Yahoo Company specially for renting transactions. Yahoo! Real Estate has a big experience in such transactions closed over the Internet and their services are the most recommended for such transactions. I have used their services for different things in the past and I was very pleased with what they are offering to their customers ( In Scandinavia, Yahoo Services are recommended by Aftenposten, FINN.no, Blocket.se and Aftonbladet ). Using Yahoo! Real Estate services, the tenant will have a 10 days period to inspect the apartment and then to decide if he wants to rent it or not. Also by using their services, I will not receive any money until you will see the apartment and confirm with Yahoo! Real Estate that you accept to rent it. Yahoo! Real Estate works exactly as an Escrow Company ( If you have never heard how an escrow company works, you can find information anywhere over the Internet about this type of companies / are the most recommended all over the world for any type of transaction ). The renting of the apartment will be done in compliance with Yahoo! Real Estate, with a standard tenancy contract, according to the Swedish federation of house owners and also according to the Swedish legislation. More details regarding the transaction steps I can give you in a separate message ( in case you are interested ) but now I want to give you a few details about the apartment and also about the renting details.
I am renting the apartment for 4.800 SEK per month with everything included ( electricity, water, heating, + 2 parking spaces ). In case we understand for the transaction, I want the tenant to pay one month in advance and one month as guarantee deposit ( there will be a total of 9.600 SEK ). The guarantee deposit will be refunded to you at the end of the contract. Also regarding this thing we can discuss latter. Regarding the apartment conditions I can tell you that it's fully furnished but can be rented unfurnished also and you can deposit my furniture ( and everything you will not use ) in the building storage area.
So, if you are interested to rent the apartment now or for the near future, I can reserve the apartment for you without any problems, we just need to agree for the transaction details. Now to confirm your interest in renting my apartment, please give me more information about you, about your job, references ( if available ). I am waiting for your shortly reply so I can give you more information about the whole rental process.

Thank you in advance!

B*rgitta Fahlström
88 Braemar Avenue
Wood Green London N22 7AR
United Kingdom

Minns att annonsen var väldigt knapphändigt skriven, ingen info om varken hyra eller deposition. Försökte nu hitta den igen men den är givetvis borta redan.
Senast redigerad av Cherrykill 2012-02-05 kl. 04:28.
Citera
2012-02-07, 00:48
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
...
Bra att fler engagerar sig i det här.
Verkligen!
Citat:
Hoppas som sagt bara att ingen går på all den här skiten. Har sökt en bra jävla massa lägenheter i Sthlms-området (upp emot 30 på några dagar bara) och fått fem svar hittills - varav två varit scams. Trodde faktiskt inte att det var så här pass vanligt ändå.
Två av fem. Det är faen ta mig för djävligt. Det värsta är väl att det är många som inte är insatta nog i alla de problem man kan stöta på när man letar bostad på attraktiva orter.
Citat:
Kopierar in ett till och hoppas återigen att man kanske kommer hit om man googlar lite. Någon som vet förresten om quotations är sökbara? Spoilertaggar fattar jag ju att det inte är sökbart, därav quote istället. Mod får säga till om det blir knepigt. Oavsett, här är det senaste jag fått och här måste man vara riktigt dum om man återkopplar men som sagt, det finns folk för allt:

...
Jag ställde frågan här: ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦

Det är bra att du kopierar in annonsen då den, som du skriver, brukar försvinna rätt fort. Förhoppningsvis så är även quotations sökbara [quote]. Annars blir det väl till att använda "text" framöver. Det borde vara sökbart.
Senast redigerad av Softis... 2012-02-07 kl. 00:57.
Citera
2012-03-08, 18:31
Medlem
Hjälp, Tips lurad på lägenhet!!

Hej, vill ha lite insyn samt tipps från er.
det börjar med att jag går in på blocket, ser en annons och ringer denna kille som vill hyra ut sin lya för utlandsstudier. Det var en person innan mig som ringt på lägenheten men uthyraren som vi kan kalla honom säger att eftersom jag kändes mer pålitlig då han har/hade eller kanske inte ens har en nyrenoverdad lya som han sa.
enda kravet var att jag skulle sätta in 3700 på hans konto dum som man är sagt och gjort.
Men jag krävde ett kontrakt via mejl där han beskriver att jag för över pengar till honom, med hans bank nr, person nr ink. de 4 sista och har även dessa uppgifter på han föräldrar.

jag har lyckats få tag i nr:et till hans mor som säger: han studerar mycket, jag vet inte vart han bor, ja man kan säga att de ej har god kontakt eller ingen kontakt alls.
nu har hans mor slutat svara i luren då jag ringt 2 ggr och frågat hur det gick och om hon försökt få tag i honom som hon skulle göra. vad ska jag göra nu? en polisanmälan är redan gjord.

vågar man outa honom i syfte att någon här på bygget känner igen honom?? som sagt har alla uppgifter. Han är från örebro...
Citera
2012-03-08, 18:40
Medlem
Har du gett dessa uppgifter till polisen? Gör polisen sitt jobb så ska de väl ta fast honom snart och du få tillbaka dina pengar.
Citera
2012-03-08, 18:47
Medlem
Blocket är rena dyngan. Ett vanligt scenario: en annons dyker upp, du mejlar, dagarna går och träskallen svarar inte. Detta är nästan regel utan undantag.

Vad gäller bluffare, det står tydligt på sidan att aldrig, ALDRIG, ge ut bankuppgifter eller betala något i förskott. Bara en idiot faller för det där. Först gör man en intresseanmälan, ser på lägenheten, läser igenom kontraktet noga och därefter skriver man under.
Citera
2012-03-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Blocket är rena dyngan. Ett vanligt scenario: en annons dyker upp, du mejlar, dagarna går och träskallen svarar inte. Detta är nästan regel utan undantag.

Vad gäller bluffare, det står tydligt på sidan att aldrig, ALDRIG, ge ut bankuppgifter eller betala något i förskott. Bara en idiot faller för det där. Först gör man en intresseanmälan, ser på lägenheten, läser igenom kontraktet noga och därefter skriver man under.

HANDLINGEN ATT BETALA FÖRST OCH SE SEDAN ÄR IDIOTISKT men jag är godtrogen lillevän så kom inte och klanka!
Jag trodde inte att en som lämnar så utförliga uppgifter skulle luras! Jag hade INTE gett ut mitt tele, person nr ink de 4 sista osv till ngn jag ska lura.
Citera
2012-03-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Har du gett dessa uppgifter till polisen? Gör polisen sitt jobb så ska de väl ta fast honom snart och du få tillbaka dina pengar.

Ja jag har angivit varenda siffra på honom. På polisen lät de som att det är troligt att detta leder till åtal så det är bara till att vänta och se. fattar inte hur ond man får vara.
Citera
2012-03-08, 19:02
Medlem
godawdos avatar
Men alltså! Just detta har det ju kommit varningar mot, i från alla hörn, och någonstans måste man vara riktigt RIKTGT desperat, om man sätter in så mycket pengar på en främlings konto, i tron om att h*n är ärlig. Det är ju bara ett av 1000 nya sätt att bluffa, och alltid är det någon stackare som går bet. Det är ju alldeles för bedrövligt. Du kanske inte är det enda offret som han har bluffat med en lägenhet som inte finns, så hoppas nu polisen fångar honom.
Citera
2012-03-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godawdo
Men alltså! Just detta har det ju kommit varningar mot, i från alla hörn, och någonstans måste man vara riktigt RIKTGT desperat, om man sätter in så mycket pengar på en främlings konto, i tron om att h*n är ärlig. Det är ju bara ett av 1000 nya sätt att bluffa, och alltid är det någon stackare som går bet. Det är ju alldeles för bedrövligt. Du kanske inte är det enda offret som han har bluffat med en lägenhet som inte finns, så hoppas nu polisen fångar honom.

Jag vet men som student tar man minsta chansen man får och ja jag är desperat efter en lya och det var en stor nitlott för mig men man tror inte att folk är så elaka, trots att jag 1000 ggr sett hört folk bli lurade. Man vill tro gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in