2011-09-07, 00:44
Medlem
Bor ni i skogen o kollar mailen 1 gång per år?

Det här har ju förfan pågått i 5-10år...HALLÅ
Citera
2011-09-07, 01:26
Medlem
Rubbermans avatar
Men ok, är det ingen som ser de uppenbara felen i den engelska grammatiken i detta svar?

Dessutom finns det en lag som råder på internet oavsett vad som avhandlas: Låter det för bra för att vara sant så är det oftast det....

Nuff said.
Citera
2011-09-07, 02:06
Medlem
flipztar*s avatar
Fått samma, luktar scam lång väg.
Citera
2011-09-07, 08:17
Medlem
johannes Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Särskilt inte som det är en 3:a.
good point. men eftersom TS inte verkar ha koll. dyker det upp en motsvarande 2a är det fortfarande billigt och en scam.
Citera
2011-09-08, 14:55
Medlem
Mitoss avatar
Alla Får typ samma mail... vad han gör är att han använder dina uppgifter för att sedan lura mer folk så om du polisanmäler honom så polisanmäler du någon som råkat ut för samma sak som du... det är därför han skriver nästan precis lika dant till alla men med olika namn. Jag har ett mail konversation som är nästan lika dan som de andra som har lagts upp och det är bara lite av innehållet och namnet som skiljer.
Citera
2011-10-10, 16:30
Medlem
Fjal_Marshalls avatar
Jag lade in en annons på blocket gällande att jag sökte lägenhet i Stockholm.
Jag är 99,9 % säker på att det enda svar jag fick var en bluff, men det skulle vara kul att höra era åsikter.
Killen ville hyra ut sin trea på söder för 6 papp i månaden (för bra för att vara sant, såklart). Det ingick el och bredband och gud vet allt. Han sade sig ha flera intresserade, men de hade inte hört av sig just idag, så om jag snabbt satte in pengar (tre månadshyror) kunde jag få kontraktet. Han skulle åka utomlands för jobb och vara borta i flera år, berättade han.
Jag frågade om jag kunde ringa till hans förening och kolla så att allt var okej. Det fick jag inte, med hänvisning till att han ville hyra ut svart (det var svårt att få en andrahandsuthyrning godkänd). Jag frågade då om jag kunde använda mig av blockets internetgiro, men han ville ha pengarna på kontot istället. Han skickade också sitt kontonummer.

Och just det, ingen av de personer i Sverige som bär hans namn är skriven på den aktuella adressen.

En intressant aspekt är att han ville skicka en inscannad bild på sitt ID-kort som "garanti". Vad är grejen med det egentligen?
Citera
2011-11-28, 21:59
Medlem
Fastighetsmäklaren är han en bedragare???

En kompis till mig letar lägenhet i sthlm och har bland annat lagt upp en annons på blocket. Ikväll ska en kille ringt henne och berättat att han "hjälper" hyresvärdar att få lägenheter uthyrda, dels andra hand och ibland även som förstahandskontrakt. Han ska ha varit någon fastighetsmäklare av något slag. Jag förstod det som att det inte var prat om att min vän skulle behöva betala något. Min vän behöver verkligen en lägenhet och är mer eller mindre desperat, och hoppas så klart mycket på det han sa sig kunna hjälpa med!

Men jag blir ytterst tveksam till varför någon på sin "fritid" skulle ringa upp någon på blocket för att hjälpa någon eventuell hyresvärd. Killen ringde dessutom från hemligt nummer. Han lovade inget men han verkade väldigt seriös och intresserad av att hjälpa. Han skulle ringa upp henne senare i veckan då han pratat runt lite. Min vän fick inget nummer till honom för att få chans att kolla upp honom heller.

Finns det en chans att han är äkta eller är det en bedragare som vill utnyttja min väns situation?
Senast redigerad av Frispel 2011-11-28 kl. 22:02.
Citera
2011-11-28, 22:07
Medlem
eiskalls avatar
Tänk logiskt - varför i skulle en hyresvärd behöva hjälp av en fastighetsmäklare för att hyra ut lägenheter?

Det finns inte en möjlighet att detta är på riktigt.
Citera
2011-11-28, 22:39
Medlem
jesusfrancos avatar
Snälla meklaren tittar runt lite och (ger) bort en lägenhet.och då i stockholm inte burträsk.Nä glöm det där med en gång.rädda din kompis.
Citera
2011-11-28, 23:04
Medlem
Om denne mäklare ringer så kommer han ringa mitt i veckan som han sagt.
Säga något som "Ey kompis. Du har hittat en lägenhet men den kommer va borta imorgon. Skicka över handpenning på en gång så får du den. Skicka på bankkonto 12345 Ahmed Baduhl Mustafa" .

En desperat utböling som behöver boende i Stockholm kanske stressas till att betala det där.
Nej, gå inte på det. Bolagen har inga svårigheter att hitta hyresgäster.
Citera
2011-11-29, 00:26
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
Om denne mäklare ringer så kommer han ringa mitt i veckan som han sagt.
Säga något som "Ey kompis. Du har hittat en lägenhet men den kommer va borta imorgon. Skicka över handpenning på en gång så får du den. Skicka på bankkonto 12345 Ahmed Baduhl Mustafa" .

En desperat utböling som behöver boende i Stockholm kanske stressas till att betala det där.
Nej, gå inte på det. Bolagen har inga svårigheter att hitta hyresgäster.

Ja, det här är någon sorts blåsning, den saken är jäkligt klar. Förmodligen finns det inga lägenheter, om det finns det så kommer det plötsligt att finnas flera intressenter "men om du är beredd att betala en slant så kan jag ställa dig först i kön". Det finns folk som hjälper människor att hitta kontrakt i Stockholm, svartmäklare tar dock rätt bra betalt för sina tjänster. Att någon skulle göra det gratis är helt uteslutet.
Citera
2011-12-15, 12:26
Medlem
Noceras avatar
Fick precis ett liknande erbjudande, men med utbytt adress i Stockholm och annan hyra. Googlar man de inledande meningarna så hittar man en del sidor på flera språk som talar om att det är fejk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in