Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
...
Mina frågeställningar är:
- Beror förändringen i det sista fallet på influenser genom analogi från de fall där ett /i/ förekommer (vilket är ganska vanligt) – eller är /ɛ/ > /i/ en process som så att säga sker oberoende av förekomst av /i/?
- Finns det fler exempel (eller gärna motexempel) som tyder på det ena eller andra? Jag eftersöker alltså ord där /ɛ/ uttalas /i/ eller fall av hyperkorrektioner åt ena eller andra hållet.
- Känner någon till någon litteratur som rör detta fenomen eller liknande fenomen i svenska eller andra språk?
Tack för en givande och intressant diskussion! Det är sällan utbytet når upp till den här höjden på Flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ytterligare några spontana reflektioner/spekulationer:
Jag frågar mig om det finns två aspekter av detta, dels en dialektal och en rent ”assimilationsteknisk” (i brist på bättre ord). Jag drar mig till minnes att Göran Hägglund (kd) konsekvent uttalar /i/ i stället för /e/ i t.ex. betala. Det kan här röra sig om ett ”äkta” dialektalt uttal, i motsats till de uttal som förekommer i min omgivning där det inte är brukligt. Då kan det alltså snarare vara fråga om allmänna assimilationstendenser (precis som att uttalet em bil inte är dialektalt utan förekommer oberoende av dialekt.) Hos Hägglund förekommer dessa uttal, vad jag vet, alltid pretoniskt (oavsett närliggande ljud), och samma konsekvens finns inte i de exempel jag listar i min första grupp här. Det finns således anledning att anta att dessa beror på assimilation och inte på dialekt.
Hägglund är en klurig typ, inte bara politiskt. Han är uppvuxen i Degerfors med finlandssvenska föräldrar, men har bott en stor del av sitt liv i Bankeryd. Dessutom är han rikspolitiker och har antagligen genomgått både en och annan retorikkurs. Han kan givetvis tjäna som exempel, men jag tycker inte att det går att dra några generella slutsatser om någon viss dialekt ur hans sätt att tala.
Citat:
Ursprungligen postat av Tordyveln
Visste du att i Halmstad så rullar de på R:en..?
Aldrig hört talas om dialekter?

Om du varken begriper eller är intresserad av ämnet, varför bryr du dig om att skriva en kommentar?